Gå til innhold

Ingen kroppsøving i 2. klasse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Barnet mitt startet nylig i 2. klasse, og la merke til at timeplanen ikke inneholder kroppsøving. Det er jeg ganske sikker på at de hadde hver uke i 1. klasse. Sjekket inne på udir, men der sto det ikke noe om kroppsøving før 5. klasse.

Gjør skolene det litt som de vil med gym de første 4 trinnene?

Skal sies at mitt barn er god på å holde seg i aktivitet på fritiden, så det er ikke noe problem sånn sett, men jeg synes gym er et bra fag.

Anonymkode: f4313...32b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har de ikke fysak heller? Her har der vært både kroppsøving/gym og fysak hvert skoleår - samt svømming noen uker hvert år.

Anonymkode: 81965...272

• Liker 1
Skrevet

Mine hadde kroppsøving hvert år, jeg trodde faktisk dette var obligatorisk? Den ene hadde noe alternativt i gymtimene et semester pga arbeid i gymsalen -men da var de ute i stedet for.. 

Anonymkode: 023f7...add

Skrevet

Jo dem skal ha det på timeplan, tror ikke det er noe skolen kan velge bort. Her heter det fysak. Alltid vært på alle trinn

Skrevet

De skal ha kroppsøving hvert år.

Anonymkode: 4535e...d22

Skrevet

Kan det være at det er «bakt inn» i andre fag, eller at de har aktivitetsdager i stedet for et par timer hver uke?

Anonymkode: 6fb0c...6ba

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har de ikke fysak heller? Her har der vært både kroppsøving/gym og fysak hvert skoleår - samt svømming noen uker hvert år.

De har en turdag i uka, men det hadde de også i 1., i tillegg til gym. 

Skrevet

Dere skal vel snart ha foreldremøte, pleier jo være i løpet av de første ukene - jeg hadde spurt da. 

Anonymkode: 023f7...add

• Liker 3
Skrevet

Her har de kroppsøving hvert år, også på ungdomsskolen, og i 6. og 7. klassen har de fysak en halv time to dager i uken i tillegg (obligatorisk, foregår om morgenen før skolestart og krever ikke skifting til gymtøy eller dusjing etterpå. Det er ment for å få inn ekstra fysisk aktivitet i en alder hvor mange slutter på fritidsaktivitetene sine.). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Merkelig. Det kan dog være at de ikke har det de første ukene pga oppstartsaktiviteter.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er nok her gymmen ligger. En fast turdag i uka er luksus, er ikke vanlig å ha det i 2.klasse.

Anonymkode: 4cbf8...090

• Liker 5
Skrevet

De går gjennom og forklarer tankene bak ukeplanen på foreldremøtet. 
Stol på lærerne. De må følge kompetansemålene fra UDIR.

• Liker 1
Skrevet

Skolen kan organisere dette som de ønsker selv. 

Anonymkode: 3e72f...c1a

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke hva som er vanlig, men min startet i andre nå og hadde gymtime med kanonball første uka. De begynner med svømming i andre klasse, men jeg vet ikke når på året. Er foreldremøte snart, så vi får nok vite mer da. 

Anonymkode: d7fad...03c

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er nok her gymmen ligger. En fast turdag i uka er luksus, er ikke vanlig å ha det i 2.klasse.

Anonymkode: 4cbf8...090

Spent på om de fortsetter med turdag her. De hadde det nå første uka for andreklassingene, men det er kanskje bare en oppstartsgreie. Jeg vet også at de har skidag en dag i uka for større barn (3. eller 4. tror jeg). Har ikke lagt merke til hvor mange uker de har med ski. 

Anonymkode: d7fad...03c

• Liker 1
Skrevet (endret)

Basert på tall jeg fant på udir skal elevene ha 478 timer med kroppsøving totalt fra 1-7.trinn. Så fordeles disse timene utover. Men det er mål som skal være oppnådd etter 2.trinn, mange av målene krever ikke faste kroppsøvingstimer for å oppnås, f.eks ferdes i naturen osv, men noe kan være verre å få til uten å ha tilgang til en gymsal el. som f.eks bruk av ball. 

Jeg tror det er vanlig med en time i uka fra 1.-4. og to timer på mellomtrinnet. Fysak kommer i tillegg, og der er timeantallet 76 timer totalt på barneskolen. Hos oss brukes de timene på 6. og 7.trinn. 

Endret av Lykkelinn
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Her har de også uteskole en dag i uken i 1. og 2. klasse, men likevel ukentlig gymtime så det høres litt underlig ut hvis turdag skal erstatte gymtimen. Å gå en tur er ikke det samme som å få den fysiske aktiviteten man får i en gymtime.  Ser noen over skrev at det er totalt antall timer på hele barneskolen som teller så da antar jeg de får det de skal ha, men det virker for meg bedre og ha den kontinuiteten det er å ha gym hvert år. 

Endret av Arkana
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! Barnet mitt startet nylig i 2. klasse, og la merke til at timeplanen ikke inneholder kroppsøving. Det er jeg ganske sikker på at de hadde hver uke i 1. klasse. Sjekket inne på udir, men der sto det ikke noe om kroppsøving før 5. klasse.

Gjør skolene det litt som de vil med gym de første 4 trinnene?

Skal sies at mitt barn er god på å holde seg i aktivitet på fritiden, så det er ikke noe problem sånn sett, men jeg synes gym er et bra fag.

Det kan tenkes at turdag er bedre. Gym på småskolen kan være veldig problematisk med mye urolig venting for barna mens læreren venter på at  barna skal høre etter. Særlig hvis det er urolige barn.

Skrevet
Arkana skrev (5 minutter siden):

Her har de også uteskole en dag i uken i 1. og 2. klasse, men likevel ukentlig gymtime så det høres litt underlig ut hvis turdag skal erstatte gymtimen. Å gå en tur er ikke det samme som å få den fysiske aktiviteten man får i en gymtime.  Ser noen over skrev at det er totalt antall timer på hele barneskolen som teller så da antar jeg de får det de skal ha, men det virker for meg bedre og ha den kontinuiteten det er å ha gym hvert år. 

Hva barna skal skal lære i alle fag på skolen finnes i en plan, og denne planen finnes på udir.no. går du inn og leser målene i kroppsøvingsfaget elevene skal ha nådd etter 2. trinn, vil du se at alle disse målene enkelt vil nås ved å ha fast turdag. For å kunne ha en fast turdag, må man velge noen fag som ligger på den dagen siden det ikke er et fag som heter tur. Jeg vil tro at kroppsøving og naturfag er de fagene som passer aller best å plassere denne dagen. Så er det nok litt matematikk og KRLE lagt inn. 

Anonymkode: a0177...586

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...