Gå til innhold

Hva feiler det meg..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror på ting jeg tenker.  Veldig mye og🥺 etter mange år som jeg får mye motstand på tankene mine og det skaper krangler og vonde temaer begynner jeg å tenke det er meg det er noe galt med selvom jeg egentlig ikke helt er overbevist om det. Men kort fortalt så kan jeg tenke eller få en følelse om hva noen gjør eller tenker Åsså er jeg overbevist om det. Så mye at det plager livet av meg. Dreier seg ALLTID om negative ting og at noen vil gjøre dårlige ting mot meg/såre meg/går bak ryggen min. Jeg er så sliten at jeg er helt skutt for jeg kjenner hele verden bare knekker meg heletiden. Ønsker ikke stygge tilbakemeldinger men gjerne noe som kan hjelpe meg. Har hatt det siden jeg var barn så lenge jeg kan huske har jeg vært ekstemt mistenksom mot fam tilogmed. Kunne fks ikke bli servert drikke uten videre da trodde jeg det var forgiftet siden  jeg ikke hadde bedt om å få det. Tanker om andre at de var onde fks startet veldig tidlig..  noen som har det likt?💔

Anonymkode: 0e945...044

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du forstår at dette er det bare en psykolog som kan fikse?

Anonymkode: 80c63...f15

• Nyttig 2
Skrevet

Ja, det kan godt være.. men det er ganske lang kø å jeg har ingen å snakke med. Kunne jo hende noen andre her har erfaring med det samme? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tror på ting jeg tenker.  Veldig mye og🥺 etter mange år som jeg får mye motstand på tankene mine og det skaper krangler og vonde temaer begynner jeg å tenke det er meg det er noe galt med selvom jeg egentlig ikke helt er overbevist om det. Men kort fortalt så kan jeg tenke eller få en følelse om hva noen gjør eller tenker Åsså er jeg overbevist om det. Så mye at det plager livet av meg. Dreier seg ALLTID om negative ting og at noen vil gjøre dårlige ting mot meg/såre meg/går bak ryggen min. Jeg er så sliten at jeg er helt skutt for jeg kjenner hele verden bare knekker meg heletiden. Ønsker ikke stygge tilbakemeldinger men gjerne noe som kan hjelpe meg. Har hatt det siden jeg var barn så lenge jeg kan huske har jeg vært ekstemt mistenksom mot fam tilogmed. Kunne fks ikke bli servert drikke uten videre da trodde jeg det var forgiftet siden  jeg ikke hadde bedt om å få det. Tanker om andre at de var onde fks startet veldig tidlig..  noen som har det likt?💔

Visse perioder kan jeg tenke sånn. Har tanker om at noen skal gjøre meg noe, men vet ikke hva, og en følelse av å bli forfulgt. 

Emosjonellt minne har ikke tid og rom. Følelsene gir tanker. Antagelig har de stemt en gang, mens det billedlige visuelle minnet er borte. Situasjonen blir igjen i fortiden mens følelsen blir med deg videre. 

Slike irrasjonelle tanker virker veldig virkelig der og da, og utløses gjerne av en påkjenning.  At du har det vanskelig, er overbelastet i forhold til din kapasitet eller andre påkjenninger. Etterpå forstår du at du tok veldig feil. Leser mellom linjene at du etterpå skjønner at det ikke er sannsynlig at noen prøvde å forgifte deg via drikke. Du er overbevist der og da, men føler deg dum etterpå. Du vet innerst inne at det ikke er sant. Nøkkelen til å unngå mest mulig av sånne tanker er å ta vare på deg selv, bruke sannsynlighetsberegning og snakke med andre mennesker. Ikke akkurat om disse tankene for det kan komme dårlig ut. Snakke om det vedkommende du tror skal gjøre deg noe. Så får du speilet det gode inntrykket den andre personen har om det mennesket. 

Anonymkode: b28e7...5e2

• Hjerte 1
Skrevet

Kort sagt er du utrygg. Det er en bok som heter "den følsomme hjernen" som omhandler hjernens utvikling og hvordan tilknytning til våre omsorgspersoner påvirker denne. 

Anonymkode: b28e7...5e2

• Hjerte 1
Skrevet

Dårlig selvbilde og selvtillit

Anonymkode: 6227c...0cd

Skrevet

Det virker som om du står i kø for å komme inn på DPS? Hvis ikke bør du ta kontakt med fastlegen din og forklare det du skriver her.

Mens du venter på å komme til psykiater eller psykolog kan du ta kontakt med kommunen din. Alle kommuner har et tilbud for psykisk helse. Dette tilbudet er gratis. Det varierer litt fra sted til sted hva tilbudet består av. Her jeg bor kan man få samtaler med f.eks. psykiatrisk sykepleier.

Jeg synes du har vært utrolig flink som har greid å tenke deg frem til at disse tankene ikke er riktige! Det er det ikke alle som greier. Derfor tror jeg at hvis du får litt hjelp av noen som jobber med psyken så er det mye håp for at kan du få det bedre. ❤️

Anonymkode: fdba7...4d3

• Hjerte 1
Skrevet

Kan du spesifisere litt mer hva som foregår? Er det tankene som krangler? 

Anonymkode: 60d52...11b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...