AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #1 Skrevet 26. august 2023 Hører mye snakk om at man bør bli gjeldsfri før man er så og så gammel, bli gjeldsfri før man dør osv. «Ikke ta opp så høyt boliglån, for da blir du aldri gjeldsfri» osv. Men må man virkelig bli gjeldfri for enhver pris? Dersom man dør, vil jo eventuelle etterkommere selge boligen og dermed betale ned resterende boliglån, og mest sannsynlig i tillegg sitte igjen med arv. Ja, skjønner at det lønner seg å bli gjeldsfri før man er pensjonist, pga at man går ned i inntekt. Men hvis man er vant til å leve nøkternt, og greier seg fint på den lave inntekten, er det da noe poeng i å streve for å bli gjeldsfri bare for å være det? Anonymkode: d3863...d7f
Rucula Skrevet 26. august 2023 #2 Skrevet 26. august 2023 Jeg bare liker godt tanken på å ikke skylde noen penger. Jeg liker heller ikke å observere hvor mye jeg må betale i renter i mnd. 6 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #3 Skrevet 26. august 2023 Har du sjekket hvor lite penger du får utbetalt som pensjonist? Klarer du deg på 33-50% av dagens lønn? Anonymkode: 85b1d...2c3 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #4 Skrevet 26. august 2023 Ingen gjeld=ingen rentekostnader=penger å bruke til noe annet gøy. Hilsen gjeldfri på 45 Anonymkode: 50421...e55 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #5 Skrevet 26. august 2023 Lån koster penger. Selvfølgelig burde man streve å bli kvitt gjeld før man går drastisk ned i inntekt. Tenk når du er 67, har tid til å reise og er forhåpentligvis frisk nok til det. Du går ned til kanskje halvparten i inntekt - hvordan betaler du for herligheten? Man burde ikke bare være gjeldsfri men også har penger i bakhånd. Anonymkode: 156e2...99b
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #6 Skrevet 26. august 2023 For meg gir det en stor trygghetsfølelse og mer frihet å ha nedbetalt. Så lenge det er lån igjen på boligen kan den potensielt bli tvangssolgt hvis noe gjør at ikke du kan betale, selv om lånet er lite i forhold til verdien på boligen. Anonymkode: 8614c...b3f
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #7 Skrevet 26. august 2023 Vi betaler raskt ned på boliglånet så vi kan ha friheten til å ikke måtte jobbe fulltid til pensjonsalder. En av oss har kronisk sykdom, og vi lever nøkternt, men uten boliglånet vil vi få mye større frihet økonomisk. Så for oss er det et stort poeng å bli kvitt det. Samtidig investerer vi i aksjer og fond for egen pensjonssparing. Er fornøyd med vår prioritering i vår situasjon. Anonymkode: 99353...8ee
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #9 Skrevet 26. august 2023 Vi har et håp om å bli gjeldsfri innen vi er 45. Da har vi anledning til å bruke alle pengene som vi bruker på nedbetaling av gjeld (ca. 30 000 i mnd) på reiser, opplevelser og sparing 😁 Vi håper på å få sett litt av verden før vi blir gammel/dau. I tillegg ønsker vi å ha mulighet for å hjelpe barna med lappen og boliglån en gang i tiden 😊 Anonymkode: aab45...8a7
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #10 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hører mye snakk om at man bør bli gjeldsfri før man er så og så gammel, bli gjeldsfri før man dør osv. «Ikke ta opp så høyt boliglån, for da blir du aldri gjeldsfri» osv. Men må man virkelig bli gjeldfri for enhver pris? Dersom man dør, vil jo eventuelle etterkommere selge boligen og dermed betale ned resterende boliglån, og mest sannsynlig i tillegg sitte igjen med arv. Ja, skjønner at det lønner seg å bli gjeldsfri før man er pensjonist, pga at man går ned i inntekt. Men hvis man er vant til å leve nøkternt, og greier seg fint på den lave inntekten, er det da noe poeng i å streve for å bli gjeldsfri bare for å være det? Anonymkode: d3863...d7f Det er vel mer mtp økonomisk frihet når vi blir eldre. Ikke alle klarer å stå i jobb til de er 67, lett å få plager og mange blir ofte ufør i 60 åra, da går inntekten drastisk ned mens utgiftene er like store. Vi er gjeldsfri om 7 år. Da er vi 50. Men selv om bilene er relativt nye nå så er de ikke det om 7 år. Huset vårt er relativt nyrenovert.. men det kreves vedlikehold, og plutselig må tak byttes o.l så ofte låner jo folk penger igjen og igjen. Men da mindre beløp. Mine svigerforeldre har boliglån og er oppi åra. Og det er som du sier, boligen er verdt mye mer enn de har i lån, så arvingene kommer i pluss uansett. Men uavhengig av det, så får de ikke reist og gjort alt de vil da de betaler mye på lån Anonymkode: 9951f...f5e
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #11 Skrevet 27. august 2023 Blir man noen gang gjeldsfri med hus da? Vi har nedbetalt om noen år. Fortsatt under 50 år da. Men ting må jo fikses. Badet må nytt. Tak på skiftes. Drenering. Vinduer. Ja vi har spart mye å. Men det koster mye å vedlikehold å. Anonymkode: 9fc24...88e 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #12 Skrevet 27. august 2023 Vi har vært gjeldsfri på bolig siden midt av 30 årene. Har nå både bolig og utleiebolig uten gjeld er nesten 50. Vi har hatt muligheten lenge til å investere i fond og rentepapirer uten å ofre ferier og annet for familien. Jeg hadde satset på å være gjeldsfri før jeg ble pensjonist. Da vil man ha mer å rute med og mindre bekymringer. Anonymkode: 3ad92...7ed
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #13 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Blir man noen gang gjeldsfri med hus da? Vi har nedbetalt om noen år. Fortsatt under 50 år da. Men ting må jo fikses. Badet må nytt. Tak på skiftes. Drenering. Vinduer. Ja vi har spart mye å. Men det koster mye å vedlikehold å. Anonymkode: 9fc24...88e Sparing og god buffer? Vi har spart til nytt bad. Vinduer og tak er 10 år gamle, så er en del år til neste gang. Er alltid lurt å spare når man har bolig, og vite at ja, slike kostnader kommer "jevnlig". Anonymkode: 99353...8ee
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #14 Skrevet 27. august 2023 Ja vi sparer vi. Men ting koster. Har nesten en mill i buffer. Men når jeg pusset opp kjøkkenet så kom den på halv mill. Et bad er pusset opp som vi gjorde når vi flyttet inn. Neste bad er på tide igjen. Det er over 20 år gammelt. Nye rør må vi også ha siden det er kobber rør der. Eneste som står igjen med kobber rør. Vaskerommet må også gjøre noe med snart tenker jeg. Noen vinduer er skiftet. Men står igjen veldig mange. Drenering må å fikses etter hvert. Dette er et hus fra 89. Veranda har vi skiftet og utvidet. Taket er fra 89 så det må sikkert skifte det og innen vi blir gamle. Er bare 40 år så jeg har jo lyst å bo her flere år. Alle barna har flyttet. Bor på landet så det begrenser seg hvor mye det stiger i verdi. Har ikke noe mye lån igjen. Bare noen få år igjen så er vi gjeldsfri. Men med tanke på alt som må vedlikeholde så ser jeg ikke for meg at man klarer å spare opp alt uten å ta opp nytt lån for å fikse. Anonymkode: 9fc24...88e
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #15 Skrevet 27. august 2023 Hvis vi ikke kjøper nytt, så er vi gjeldsfri innen jeg er 45. barna er da 10 og 14. Lønnes kanskje ikke å betale ned, men blir SÅ deilig å slippe den kostnaden! mer til sparing og nyte livet! Anonymkode: 21500...c90
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #16 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Blir man noen gang gjeldsfri med hus da? Vi har nedbetalt om noen år. Fortsatt under 50 år da. Men ting må jo fikses. Badet må nytt. Tak på skiftes. Drenering. Vinduer. Ja vi har spart mye å. Men det koster mye å vedlikehold å. Anonymkode: 9fc24...88e Man sparer jo opp til vedlikehold vedsiden av. Hvis man må ta lån for å betale et bad så har man ikke planlagt godt nok Anonymkode: 6fc72...933
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #17 Skrevet 27. august 2023 Da jeg ble syk var jeg veldig glad for at jeg var gjeldsfri. Ellers hadde jeg ikke klart å beholde boligen. Anonymkode: 16823...9e7 1
Energi-jenta Skrevet 27. august 2023 #18 Skrevet 27. august 2023 Har ingen planer om å bli gjedsfri med det første. Bare i fjor "spiste" inflasjonen opp 6 % av lånet mitt, eller med andre ord 240 000 kr. Realrenta er fortsatt negativ og har vært det en stund, så jeg har ikke dårlig tid med å betale ned boliglånet. https://www.smartepenger.no/lan/299-realrente 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #19 Skrevet 27. august 2023 Ikke dumt å investere i eiendom men du kan ikke akkurat spise huset ditt den dagen du ikke har råd til å bo der lenger. Før du blir pensjonist bør du ha: Nedbetalt bolig Nedbetalt ok bil Råd til eiendomsskatt, strøm og avgifter. Anonymkode: 3f2a6...4d3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #20 Skrevet 27. august 2023 13 minutter siden, Energi-jenta said: Har ingen planer om å bli gjedsfri med det første. Bare i fjor "spiste" inflasjonen opp 6 % av lånet mitt, eller med andre ord 240 000 kr. Realrenta er fortsatt negativ og har vært det en stund, så jeg har ikke dårlig tid med å betale ned boliglånet. https://www.smartepenger.no/lan/299-realrente Stiger du 7-15% i lønn hvert år? Anonymkode: 3f2a6...4d3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå