Gå til innhold

Du som startet å løpe som voksen, hvordan?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 26.8.2023 den 20.51):

Jeg begynte å gå, gå å gå. Etter 1,5 år fikk jeg plantar fascitt etter all gåingen. Ble sykemeldt i 2 uker der jeg ikke skulle gå i det hele tatt. Fysioterapeuten min nektet å ta i meg før jeg hadde vært i ro i 2 uker. Det var så betent.

Anonymkode: 43e96...830

Ekspander  

Hm. Jeg har også plantar fascitt. Men jeg trodde man skulle bevege seg ekstra mye når man hadde det? Jeg strekker masse, går masse, det er jo vondest når jeg har vært i ro en stund. 

Anonymkode: f8de0...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hoia skrev (På 26.8.2023 den 20.46):

Kan du ikke komme med innspill til de som starter tråden? Det er ikke jeg som ber om råd her!

Ekspander  

Nei, men når du kommer med feilaktige råd, så må du jo tåle at det blir påpekt. 

Anonymkode: 71f2a...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.8.2023 den 6.48):

Jeg er 50 og har lyst til å begynne å løpe. Men hvordan begynner jeg? Steg for steg!

Jeg er ganske tjukk (bmi på 30), i dårlig form og har ikke løpt på mange år. 

Var godt trent og i god form for ca ti år siden og bakover. 

Ekspander  

Anbefaler å starte på en lørdag. Løping er en godtepose for kropp og psyke. Gode sko og god tid. Selv faster jeg før løping, for å unngå mageproblemer. Faste 3t, løping, deretter erstatter jeg kaloriene når jeg har kommet hjem. Sunn mat. Gjerne melk og brød med ost. Hvis du skal løpe langt, ta med vann og en liten matpakke, så du slipper å gå "tom".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaug Olsen skrev (På 27.8.2023 den 7.51):

Anbefaler å starte på en lørdag. Løping er en godtepose for kropp og psyke. Gode sko og god tid. Selv faster jeg før løping, for å unngå mageproblemer. Faste 3t, løping, deretter erstatter jeg kaloriene når jeg har kommet hjem. Sunn mat. Gjerne melk og brød med ost. Hvis du skal løpe langt, ta med vann og en liten matpakke, så du slipper å gå "tom".

Ekspander  

Hun ber jo om råd for å starte så smått…du svarer uten å ha lest noe. 

Anonymkode: 3fc15...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.8.2023 den 7.56):

Hun ber jo om råd for å starte så smått…du svarer uten å ha lest noe. 

Anonymkode: 3fc15...179

Ekspander  

Pøh. Løping handler om nytelse. Om du bare løper 20 min, rekker du ikke oppnå effekten som er ønskelig. Det blir bare slitsomt. Bedre å løpe 1,5 t en gang i uken, enn 20 min 3 ganger.

Jeg tror det skjer noe med lungene etter ca 30 min løping. Man får en mykhet over pusten, og man ønsker ikke å stoppe å løpe. Det er i slike stunder at man skaper motivasjon til å løpe mer.

Endret av Olaug Olsen
måtte forklare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.8.2023 den 23.00):

Nei, men når du kommer med feilaktige råd, så må du jo tåle at det blir påpekt. 

Anonymkode: 71f2a...505

Ekspander  

Det er ingenting som er feil. Bortsett fra overbelastning før en er i form. Derfor er mitt råd å presse terskelverdiene på treningsenter over kort tid først, uten at du stopper opp i pausene, deretter, og samtidig, som du løper/går ute, uten å se på det som nederlag når du må gå. Ikke tenke km i starten, men heller flyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det sies at man kun skal øke belastningen med 10 % i uken. Dvs at om TS er helt inaktiv bør hun begynne sykt rolig med f.eks 3 km gåing 3 ganger i uken og så øke 10 % per uke. 

Du er garantert en skade hvis du begynner med løping nå når du er så tung. 

Anonymkode: 3a141...616

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i førti årene og har startet med å gå på tredemølle og løpet 1 minutt av gangen og går og løper igjen 1 minutt osv osv. Start rolig og øk etterhvert. 

Anonymkode: c8bc5...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.8.2023 den 13.15):

Det sies at man kun skal øke belastningen med 10 % i uken. Dvs at om TS er helt inaktiv bør hun begynne sykt rolig med f.eks 3 km gåing 3 ganger i uken og så øke 10 % per uke. 

Ekspander  

Jeg er ikke helt inaktiv, jeg har en jobb som medfører minst 10.000 skritt om dagen + at jeg har hund, som jeg går et par timer med hver dag. Hvordan bør jeg legge det opp da?

Tenker også på det med skader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.8.2023 den 13.15):

Ekspander  

Jezz her var det mye rart å mye tull å tøys. 

Har løpt i 15 år, både langt og mye samt lite og tilnærmet ingenting i løpet av de årene. På de 15 årene har jeg lagt på BMI 18 - 35. Altså hele sprektret der også. Knekte en fot når jeg hadde bmi 20 ca, det var i forbindelse med en helt annen aktivitet enn løping og er den eneste skaden jeg noen sinne har hatt. 

Man er absolutt ikke garantert å pådra seg skade ved å kombinere løping/jogging å overvekt. Altså formen vil sette begrensinger lenge før man når en belastning som kan føre til skade. Noen som er tung løper jo ikke 10-15 km i 5 tempo. Men vil realistisk ha en tilnærming med intervaller, drag på et pr min eller et par hundre meter. Og tempo som sannsynligvis er rett over gang tempo. 

Til ts - så flott at du ønsker å komme igang! 

To ting å ta med seg ; 

1) start rolig.

God oppvarming 

Intervaller er din venn 

Ta ned tempo

Husk å tøy ut også

2) Annen trening 

Styrke, styrke, styrke

Jeg mener dette er minst like viktig og skadeforebyggende som faktisk vektnedgang. 

Anonymkode: 47f7a...f0c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.8.2023 den 19.20):

Hva mener du med «tape deg»?

Sportstape…?

Anonymkode: f8b3b...b95

Ekspander  

«Tape deg» = gå ned i vekt. Tape kilo. Redusere kroppsvekt. 

Beklager, har bodd i DK i mange år, og kommer uforvarende til å blande uttrykk, og talemåter..    

Anonymkode: b2714...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange måter å gjøre det på, og det kommer an på utgangspunkt.  Jeg begynte å løpe for 7 år siden som 39-åring. Da var jeg vant å gå raske turer, og hadde noen fjellturer i måneden. Så hadde en viss basisform selv om jeg ikke hadde løpt før. Klarte å jogge rolig i ca 15 min på første turen (rundt 2 km for meg)

Så brukte et par uker på å klare å løpe 5 km i strekk. Løp 5 km til jeg var under 30 min (tror jeg brukte en måned på det), så økte jeg distanse. 10 km etter et halvt år, så 15 km og løp halvmaraton etter et år med løping. Maraton etter 2 år.

Cluet er at man gjør det regelmessig og øker distanse gradvis. Da er det ingen ende på hvor langt du kan klare å løpe. Mange begynner feks med ultraløp først i 40-årene. Men hold det gående. Etter lengre pauser må du begynne på nytt igjen. 

Anonymkode: 6261e...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I starten ville jeg fokusert på å jogge 2 dager i uka og gått de resterende. Deretter ville jeg økt til jogging 3 ganger i uka og trent alternativt og/eller gått de resterende i 2 uker. 

Etter 2 uker med 3 økter i uka ville jeg erstattet den ene joggeøkta med en løpeøkt. Etter 2 uker til ville jeg erstattet en av de 2 andre joggeøktene med enda en løpeøkt, men litt roligere enn den første. Pass på å ta det roligere hver 3 eller 4 uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.8.2023 den 15.15):

Jeg er ikke helt inaktiv, jeg har en jobb som medfører minst 10.000 skritt om dagen + at jeg har hund, som jeg går et par timer med hver dag. Hvordan bør jeg legge det opp da?

Tenker også på det med skader. 

Ekspander  

Hvis du allerede går så mye, får du ingenting ut av å gå enda mer. 

Mange foreslår du «bare» skal begynne å jogge i rolig tempo, så langt du klarer, og så jobbe med å øke distansen. Jeg er helt uenig, så lenge du har BMI på 30. (Jeg løpestartet med BMI på 30). Du skal i stedet å løpe så kort som mulig, og så hardt som mulig.

Som AB47f7a skriver, «Intervaller er din venn».

Hvis du vil ha et steg-for-steg–forslag:

Vis skjult innhold

Anonymkode: b2714...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...