Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #1 Skrevet 19. januar 2006 Mor og far bor på hver sin kant av landet. Barnet skal konfirmeres til våren, og skal derfor være med på konfirmasjonsforberedelse/treff x antall ganger før konfirmasjonen. Mor eller hennes mann må da kjøre barnet en mil, og krever da at far skal være med å betale bensinutgifter. Far betaler barnebidrag. Hva mener dere om dette??? En annen ting er konfirmasjonen. Kan mor lage et skikkelig kalas til x antall tusen, og bare sende regningen til far?? Eller skal far også ha et ord med i saken??????
Gjest allium Skrevet 19. januar 2006 #2 Skrevet 19. januar 2006 Mor og far bor på hver sin kant av landet. Barnet skal konfirmeres til våren, og skal derfor være med på konfirmasjonsforberedelse/treff x antall ganger før konfirmasjonen. Mor eller hennes mann må da kjøre barnet en mil, og krever da at far skal være med å betale bensinutgifter. Far betaler barnebidrag. Hva mener dere om dette??? En annen ting er konfirmasjonen. Kan mor lage et skikkelig kalas til x antall tusen, og bare sende regningen til far?? Eller skal far også ha et ord med i saken?????? ← Bensinutgifter for én mil? Det blir vel ca. 8 kroner, det... Er det noe å krangle om, da? Og nei, man kan ikke kreve en ubegrenset sum dekket. Men jeg vet ikke hvor grensen går; det beste er kanskje at man kontakter trygdekontoret og forhører seg der?
Far til 2 Skrevet 19. januar 2006 #3 Skrevet 19. januar 2006 Som samværsfar vil jeg kansje regnes som part i saken, men jeg synes ikke at far skal pålegges kjørekostnader for slik konfirmasjonstreff. Men jeg ville sansynligvis likevel betalt for å ikke lage mer konflikt. Jeg tror satsen er kr. 1,10 pr km. Ofte er det slik at en av foreldrene gir etter for å unngå unødige konflikter. Noen ganger er det mor. Andre ganger er det far. Når det gjelder selve selskapet er det klart at far skal ha et ord med i laget mht kostnadene. Han er i utgangspunktet pålagt sin del av slike kostnader og må derfor også ha mulighet til å påvirke hva det skal koste. Det vil være helt urimelig at mor også tar en slik avgjørelse alene. Faren må altså involveres på et tidlig stadie av planleggingen og kunne si nei til evt aktiviteter/kostnader han mener han ikke har penger til. Men dette må naturligvis stå i forhold til hans inntekter.
Ann Mari Skrevet 19. januar 2006 #4 Skrevet 19. januar 2006 Bensinutgifter skal vel dekkes av den som har omsorg vil jeg tro, og her er det vel ikke snakk om de helt store utgiftene Når det gjelder selve festen bør vel de som skal betale for kalaset høres og respekteres, hadde ikke vært veldig blid dersom pappan til mine barn hadde dratt igang en skikkelig dyr konfirmasjon og krevd at jeg skulle betale halvparten, og motsatt hadde heller ikke vært særlig vellyket. Her må det samarbeides tror jeg, og hør litt på konfirmanten kanskje, hadde jo vært hyggelig for h¤n å tenke tilbake på hyggelig planlegging og koselig fest
Gjest mamman Skrevet 19. januar 2006 #5 Skrevet 19. januar 2006 Det finnes et "tak" på hvor mye en konfirmasjon KAN koste i forhold til trygdekontoret, men her kan det faktisk være litt forskjell fra TK til TK, så spør på barnets lokale TK, i tillegg skal det foreligge kvitteringer for alle utgifter. Jeg TROR at kostnadene skal deles prosentvis etter inntekt slik som reiseutgifter, men her er jeg litt usikker, jeg har faktisk ikke fått et klart svar på mitt eget TK, så jeg jeg må henvende meg en annen plass Jeg ville delt på kostnadene for bilturen hvis jeg var far, mor kan nok uansett legge dette til sluttregningen, det er jo kostnader i forbindelse med konfirmasjon (med mindre det går gratis transport i forbindelse med turene). Når det gjelder slike store ting som konfirmasjon, så synes jeg at det er på sin plass at begge foreldre får være med å planlegge dette sammen med barnet, det skal passe alles lommebøker og ønsker:) men dette krever en god dialog og forståelse for den andre parten, villighet til å se saken fra den andres side.. PS. Det foregikk en sak for en tid siden, der far ikke fikk komme i sitt barns konfirmasjon, moren skrev i brev at faren kunne selv holde selskap for seg og sine sammen med barnet, noe han gjorde. Far ble først tvunget til å betale selskapet hos mor også, hun var så frekk å kreve dette gjennom TK, men i ettertid fikk far pengene tilbake, sikkert fordi han hadde skriftlig bevis for morens eget forslag Lykke til
Helene Skrevet 20. januar 2006 #6 Skrevet 20. januar 2006 Far skal ha et ord med i saken. Om mor krever bensinutgifter dekket for en mil, må også fars reiseutgifter til konfirmasjonen legges inn som utgift andre veien. Det spørs hvem som "tjener" på det. Mener nok at dette går inn som vanlige utgifter og dekkes inn under bidraget. Ellers ville jeg tatt kontakt med Trygdekontoret for å høre om de har noen standard satser på hva en konfirmasjon koster.
Gjest gjest1 Skrevet 22. januar 2006 #7 Skrevet 22. januar 2006 Må si at jeg synes det høres utrolig smålig å kreve betaling for kjøringen. Ofte får jeg et utrolig dårlig inntrykk av moren til barna. De prøver å flå barnefaren for mest mulig. Jeg kjenner til mange som holder på slik. Jeg skal gjøre mitt ytterste for at jeg ikke skal bli slik hvis jeg ender opp i slik situasjon.
Gjest Embla s Skrevet 22. januar 2006 #8 Skrevet 22. januar 2006 Jeg syns det høres utrolig smålig ut å sende regning til far for kjøring til konf. forbredelser. Kan da ikke være snakk om de helt store summene, så å begynne å regne på det virker sprøtt for meg. (og hva hvis mor har andre ærend på veien, skal det gjøres fratrekk for dette da? nei, blir for dumt!) Hvordan reglene er vet jeg ikke, men hvis mor har snev av selvrespekt, forlanger hun ikke penger for et selskap uten at far har lik innflytelse på hvor dyrt, stort og fint selskapet skal være (og hvem som skal bes). Vel, det er i allefall min personlige mening. Reglene for dette har jeg null peiling på.
Gjest Gjesta Skrevet 23. januar 2006 #9 Skrevet 23. januar 2006 Å kreve kroner for kjøring er smålig. Ærlig talt hvor mange treff er det i løpet av perioden? Men klart at far skal være med å betale for den festen konfirmanten ønsker seg. Innenfor rimelighetens grenser så klart. Men alle som får barn vet at de når konfirmasjonsalder. Så far får belage seg på å spare litt han også.
Gjest Gjest_Rose_* Skrevet 23. januar 2006 #10 Skrevet 23. januar 2006 Ta kontakt med Trygdekontoret, der får du all innformasjon ang. dekkning til div. utgifter til barn. Da kan du få utskrift av det du trenger, som du kan gi til Far.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2006 #11 Skrevet 23. januar 2006 Mor og far bor på hver sin kant av landet. Barnet skal konfirmeres til våren, og skal derfor være med på konfirmasjonsforberedelse/treff x antall ganger før konfirmasjonen. Mor eller hennes mann må da kjøre barnet en mil, og krever da at far skal være med å betale bensinutgifter. Far betaler barnebidrag. Hva mener dere om dette??? En annen ting er konfirmasjonen. Kan mor lage et skikkelig kalas til x antall tusen, og bare sende regningen til far?? Eller skal far også ha et ord med i saken?????? ← hvor smålig går det an å bli. ? Skal man beg å regne på en mil, så må det vel bli konflikter. Hadde min x laget stort kalas til x antall tusen, så skulle hun fått betale. Kontakt meg først. jeg må jo vite hva hun forventer. jeg kan umulig betale uten å avtale på forhånd.
Glossy Skrevet 24. januar 2006 #12 Skrevet 24. januar 2006 (endret) Jeg snakker desverre av erfaring og JA det er fullt mulig å bli så smålig at en krever penger for slikt. Har en mor og en far som ikke lenger snakker med hverandre og de holdt på slik i laaange tider. Ang konfirmasjon så måtte min lillesøster ha to besøk på samme dag. Og ja, det ble veldig mye mat for oss som måtte være med i begge besøkene. Men vi hadde først ett hos min mor med den siden av familien og så ett med min far og hans side av familien. Kjempe morro å være skilsmissebarn Endret 24. januar 2006 av Glossy
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2006 #13 Skrevet 24. januar 2006 Herregud, er helt hårreisende hvor barnslige skilte foreldre kan bli
Glossy Skrevet 24. januar 2006 #14 Skrevet 24. januar 2006 Herregud, er helt hårreisende hvor barnslige skilte foreldre kan bli ← DET er bare greit!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå