Gå til innhold

Pedagog som var for envegskommunikasjon

Samantha

Anbefalte innlegg

Eg skriv ei oppgåve i pedagogikk. Konsentrerar meg om John Dewey og "learning by doing".

Leitar etter ein pedagog eg kan stille opp mot Dewey, og drøfte...

Har desverre ikkje heilt kontroll over alle desse pedagogane. Så viss dokke har forslag mottas dei med stor takk! (Helst nokon det er lett å finne stoff om)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå skal ikke jeg utgi meg for å være en spesialist på de forskjellige pedagogene. Men de mest sentrale Behavioristene som mente at eleven var et blankt ark som skulle fylles (Tabula rasa) var så vidt jeg husker Watson, Pavlov og Skinner. Jeg tror jeg ville begynt med å se litt på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg utgi meg for å være en spesialist på de forskjellige pedagogene. Men de mest sentrale Behavioristene som mente at eleven var et blankt ark som skulle fylles (Tabula rasa) var så vidt jeg husker Watson, Pavlov og Skinner. Jeg tror jeg ville begynt med å se litt på dem.

Jepp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dewey står vel for en kognitiv kunnskap (innenfor læringsteorier), dvs der man som elev skal konstuerer kunnskapen aktivt. Motsetningen til denne retningen kan være behavoristisk teorier der man tenker at eleven skal huske kunnskapen som blir formidlet via tavla undervisning. Denne undervisningmetoden basere seg på ytre motivasjon i motsetning til den kognitive der man fokuserer på at eleven skal få en indre motivasjon. Man kan også se på ulikehetene innenfor produktevaluering vs prosessevaluering og \ eller en ytre prossess vs en indre prosess osv.

Endret av Lillesøster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...