AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #1 Skrevet 25. august 2023 Jeg gikk forbi en barneskole i dag. Ute i skolegården sto elevene med mobilen i hånda. Det var Youtube og Tiktok på full guffe. Ingen av elevene lekte med hverandre. Da jeg gikk på barneskolen så brukte vi friminuttene til å leke med hverandre. Utforsking sto sentralt. Har skolen blitt såpass ille? At barn ikke leker med hverandre. Det er veldig sjokkerende! Anonymkode: c7656...eda 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #2 Skrevet 25. august 2023 På skolen her er det mobilforbud. Dvs de samler inn mobilene. Jeg er veldig glad for at de har den ordningen. Anonymkode: acdaf...d35 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #3 Skrevet 25. august 2023 Her er ikke mobil tillat på skolens området. Barnet må gå ut av skolen/parkeringsplassen, før de får lov til å ta opp mobiltelefonen. Veldig greit, syns jeg. Mitt barn har kun telefon med de dagene hun reiser hjem fra skolen selv. Siden det ikke lenger er lov å bruke den i skoletiden, er den ikke lenger interessant å ha med. Anonymkode: f3b92...ae0 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #4 Skrevet 26. august 2023 Her er det mobilforbud på barneskolen, ungdomsskolen og vidergående. På vidergående får de mobil i friminutt men ikke i timene Anonymkode: 897bb...d08 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #5 Skrevet 26. august 2023 Alle barneskoler har mobilforbud. Anonymkode: 05074...821 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #6 Skrevet 26. august 2023 Hvor er dette? Jeg trodde at alle barneskoler har mobilforbud. Her er det også krav om at smartklokker skal være i skolemodus for å ikke distrahere. Anonymkode: 18a99...833 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #7 Skrevet 26. august 2023 Ikke normalt at det er fri bruk av mobil på barneskolen, nei. Anonymkode: b1204...cbc 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #9 Skrevet 26. august 2023 Jeg lurer også veldig på hvor dette er. Jobber som lærer og har aldri opplevd fri flyt av mobiler på barneskoler. Anonymkode: e437c...0ba 3
Gjest Elooon Skrevet 26. august 2023 #10 Skrevet 26. august 2023 (endret) Skjønner ikke hvorfor skolen ikke har mobilforbud? De fleste skoler har det heldigvis. Barn leker mindre og mindre, blir bare mer og mer inaktive. Det er de voksne sin feil. De som kjøper mobil til barna fra de går i barnehagen/begynner på skolen. De som introduserer mobilen for de. De som tydeligvis ikke vil ha forbud mot mobil på enkelte skoler. Skulle ikke vært lov at barn under 12 år fikk ha mobil. Jeg fikk min første mobil som 12-13 åring. Vi overlevde vi barna den gang uten mobil. Hadde det gøy i den virkelige verden, lekte og var barn. Trist hvordan verden har utviklet seg til å bli en mobilverden. Der både barn og voksne sitter for seg selv å stirrer inn i en skjerm. JA til forbud mot mobil på absolutt alle skolene i hele Norge! JA til forbud mot mobil til alle barn under 12 år. La barn være barn! Endret 26. august 2023 av Elooon Rettet skrivefeil!
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #11 Skrevet 26. august 2023 Elooon skrev (25 minutter siden): Skjønner ikke hvorfor skolen ikke har mobilforbud? De fleste skoler har det heldigvis. Barn leker mindre og mindre, blir bare mer og mer inaktive. Det er de voksne sin feil. De som kjøper mobil til barna fra de går i barnehagen/begynner på skolen. De som introduserer mobilen for de. De som tydeligvis ikke vil ha forbud mot mobil på enkelte skoler. Skulle ikke vært lov at barn under 12 år fikk ha mobil. Jeg fikk min første mobil som 12-13 åring. Vi overlevde vi barna den gang uten mobil. Hadde det gøy i den virkelige verden, lekte og var barn. Trist hvordan verden har utviklet seg til å bli en mobilverden. Der både barn og voksne sitter for seg selv å stirrer inn i en skjerm. JA til forbud mot mobil på absolutt alle skolene i hele Norge! JA til forbud mot mobil til alle barn under 12 år. La barn være barn! Verden utvikler seg. Ja, til å begrense bruk, men ikke forbud. I dag har vi ikke hustelefon. Greit å kunne kommunisere med barn som er alene hjemme. Jeg har ei frøken som av og til reiser hjem fra skolen alene. Det er en reisevei på 1.5 time, inkludert ventetid og bytte. Vy er ikke alltid til å stole på. Veldig greit, at hun kan ringe oss, dersom toget er innstilt. Jeg er ikke så fan av at hun står i "ødemarken" over tid alene. Anonymkode: f3b92...ae0 1
Gjest Elooon Skrevet 26. august 2023 #12 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Verden utvikler seg. Ja, til å begrense bruk, men ikke forbud. I dag har vi ikke hustelefon. Greit å kunne kommunisere med barn som er alene hjemme. Jeg har ei frøken som av og til reiser hjem fra skolen alene. Det er en reisevei på 1.5 time, inkludert ventetid og bytte. Vy er ikke alltid til å stole på. Veldig greit, at hun kan ringe oss, dersom toget er innstilt. Jeg er ikke så fan av at hun står i "ødemarken" over tid alene. Anonymkode: f3b92...ae0 Det er greit å bruke til å ringe med, men hvorfor skal barna ha tilgang til internett? Tiktok? Alt for mange spill på mobilen? Skal barna ha en telefon til å ringe med så er det de voksnes ansvar å ikke la barna få tilgang til alt annet, og bli helt avhengig av mobil. Ikke minst viktig med mobilforbud på alle skolene. Barna skal lære på en skole, leke og være sosial med andre barn i friminuttene. Ikke stå å stirre ned i en mobil.
Arkana Skrevet 26. august 2023 #13 Skrevet 26. august 2023 Her er det mobilforbud både på barne- og ungdomsskolen og evt mobiler blir slått av og låst i et skap ved skolestart og utlevert ved skoleslutt. Selv før de begynte med mobilforbud var det aldri slik du beskriver så jeg må innrømme at jeg tror du enten overdriver eller så er skolen du gikk forbi meget spesiell. 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #14 Skrevet 26. august 2023 Lærer igjen her. Jeg nekter forøvrig å samle inn eller ta ansvar for mobilene. Det sies i ordensreglementet at elevene er ansvarlige for det de tar med seg til skolen, men som fort jeg på en enkel annen måte skiller elevene fra mobilen, er det visst en forventning om at jeg er personlig ansvarlig for den og må erstatte dersom noe som helst skulle skje. Noe som selvfølgelig er helt uaktuelt. Samtidig ser jeg den med at verden har forandret seg, så foreldre er litt avhengig av å kunne ta litt kontakt med barna sine. Hustelefoner er en saga blott. Så jeg har akkurat kjøpt en xplora til min 6åring. Den kan heldigvis kun ringes med, så det tok to dager så var ikke den like interessant lengre... Man nå kan hun hvertfall ringe meg når om noe skulle skje, nå som hun har begynt å øve seg på å være hjemme alene. Anonymkode: e437c...0ba
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #15 Skrevet 26. august 2023 Dette er i Fredrikstad. Anonymkode: c7656...eda
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå