AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #1 Skrevet 25. august 2023 Jeg har havnet i en ganske kinkig situasjon. Etter samlivsbrudd mellom meg og barnefar så er det blitt uenighet om overtakelse av bolig. Vi har tre barn i lag. Jeg har hatt hovedomsorgen for barna hele livet da bf ikke har vært så veldig engasjert. Vi eier et hus i lag. Barna ønsker å bo mest hos meg, og jeg ønsker derfor å få overta felles bolig for at barna skal få fortsette å bo i barndomshjemmet. Dette også for at de skal få beholde sin skolekrets. Det er ikke noe til salg eller til leie i skolekretsen. Bf er veldig vanskelig å få til å skjønne dette. Dessverre så virker han mer opptatt av å sikre seg selv og få mest mulig for boligen. Vi fikk en verdivurdering for snart et halvt år siden, og bf har vært veldig fram og tilbake og sa først at jeg kunne få kjøpe han ut, og nå er det plutselig usikkert. Vi har engasjert advokater og prøvd å forhandle gjennom de. Nå sier han plutselig at han ikke vil selge til meg for den verdivurderingen vi har fått, men han ønsker en ny takst. Problemet er at han sier at han vil ikke si om han vil bruke den nye taksten før han vet hva den blir. Han vil også at jeg skal være med på å betale for denne taksten. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Kan han kreve at det blir tatt en ny takst når han ikke vet om den skal brukes engang? Det høres veldig urimelig ut for meg. Jeg har ikke kontakt med han lengre pga høyt konfliktnivå. Han flyttet ut for flere mnd siden og jeg har barna boende 100% hos meg. Jeg føler han ikke ser barna oppi dette lengre. Anonymkode: a89ff...45b
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #2 Skrevet 25. august 2023 En benytter selvsagt nyeste takst ved salg. Om du kjøper han ut benytter du den, eventuelt lager dere en egen avtale. Det blir jo opp til deg hva du går med på. Anonymkode: 085bf...b15 2 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #3 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En benytter selvsagt nyeste takst ved salg. Om du kjøper han ut benytter du den, eventuelt lager dere en egen avtale. Det blir jo opp til deg hva du går med på. Anonymkode: 085bf...b15 Ja men han har svart at han vil ta stilling til om den taksten skal brukes når den kommer. ts Anonymkode: a89ff...45b
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #4 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja men han har svart at han vil ta stilling til om den taksten skal brukes når den kommer. ts Anonymkode: a89ff...45b Ja han tenker vel han skal få en bedre deal, og om taksten plutselig er lavere vil han heller at du gir han mer, basert på forrige takst gjennom egen avtale med deg. Jeg ville ikke gått med på det med mindre du har gode grunner til å være greit med fyren. Anonymkode: 085bf...b15
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #5 Skrevet 25. august 2023 Jeg tror bare han trenerer… Anonymkode: fdd34...e4d
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #6 Skrevet 25. august 2023 Jeg hadde bare betalt han for å få han ut. Har ikke steget så mye på 6 mnd. Hadde betalt 200.000 mer for å få det til. Bare få det ferdig😂 Anonymkode: 9b286...2e8 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #7 Skrevet 25. august 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg hadde bare betalt han for å få han ut. Har ikke steget så mye på 6 mnd. Hadde betalt 200.000 mer for å få det til. Bare få det ferdig😂 Anonymkode: 9b286...2e8 Og husk at du også får bedre vilkår hos banken med høyere verdi på huset. Eneste du må forsikre deg om er at siste takst gjelder Anonymkode: 94466...d03 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #8 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Og husk at du også får bedre vilkår hos banken med høyere verdi på huset. Eneste du må forsikre deg om er at siste takst gjelder Anonymkode: 94466...d03 Jeg får ikke mer i lån enn forrige takst. Det som er synd er at dette går utover barna. ts Anonymkode: a89ff...45b
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #9 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg tror bare han trenerer… Anonymkode: fdd34...e4d Ser ingen grunn til at han bevisst trenerer. Han vil vel som alle andre som selger bolig, ha best mulig pris, enten det blir bm som overtar, eller noen helt andre. Han betaler vel for to boliger i øyeblikket, og det er jo ikke direkte lønnsomt. Anonymkode: d88b6...17a
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #10 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg får ikke mer i lån enn forrige takst. Det som er synd er at dette går utover barna. ts Anonymkode: a89ff...45b Boligprisene går nedover, så ikke sikkert taksten blir noe høyere. Om dere ikke blir enige må dere selge huset på åpent marked, du kan da by på det om du ønsker å fortsette å bo der. Anonymkode: 12698...71d 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #11 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Boligprisene går nedover, så ikke sikkert taksten blir noe høyere. Om dere ikke blir enige må dere selge huset på åpent marked, du kan da by på det om du ønsker å fortsette å bo der. Anonymkode: 12698...71d Og betale megler for salget. Anonymkode: 9d797...e69 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #12 Skrevet 26. august 2023 Vel, han må vel betale bidrag for tre barn, og det er vel derfor han vil maxe ut det han kan få for din andel i huset. Og akkurat den saken der kan du bruke ved forhandlinger Anonymkode: fd8ea...56b
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #13 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vel, han må vel betale bidrag for tre barn, og det er vel derfor han vil maxe ut det han kan få for din andel i huset. Og akkurat den saken der kan du bruke ved forhandlinger Anonymkode: fd8ea...56b Han betaler ingenting for barna. Jeg har bodd alene med de i 4 mnd uten nesten noe som helst hjelp fra han. Han ser de sporadisk. Vi ba om avdragsfrihet på lånet for at han skulle finne seg en annen plass å bo, men han har ikke gjort det. Nå bor han hos foreldrene sine. Han har sagt at det viktigste for han er barna og at de skal få beholde sin skolekrets. Men nå virker det ikke som det er så viktig lengre. Han har stjålet penger fra meg og. ts Anonymkode: a89ff...45b
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #14 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og betale megler for salget. Anonymkode: 9d797...e69 Ja, det blir det, men om TS ikke klarer å bli enig med mannen må det nesten bli sånn. Anonymkode: 12698...71d
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #15 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Og husk at du også får bedre vilkår hos banken med høyere verdi på huset. Eneste du må forsikre deg om er at siste takst gjelder Anonymkode: 94466...d03 Siste takst gjelder alltid hos banken, bankene bruker aldri en takst som er eldre enn 3 mnd. Og i mange boligområder har verdien gått ned. Anonymkode: aab8c...835 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #16 Skrevet 26. august 2023 Selvfølgelig skal dere ta ny takst. Anonymkode: 724a8...c7b
Kipling Skrevet 26. august 2023 #17 Skrevet 26. august 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Jeg får ikke mer i lån enn forrige takst. Det som er synd er at dette går utover barna. ts Anonymkode: a89ff...45b Høres mer ut som at det går ut over deg, ved at du ikke får kjøpe til en gammel og billigere pris. Den gamle prisen er i ditt favør og du tjener på å bruke den og han taper, og så gir du inntrykket av at du syns han er egoistisk fordi han ikke vil tape penger som da går rett i lomma på deg? Hvis du for "barnas skyld" vil ha det gjort så fort som mulig så kan du jo bare foreslå at dere legger 10% på forrige takst og gjør salget umiddelbart, men da er det du som taper på at det gjøres fort, så det vil du nok ikke? Bli enig med ham om at dere gjør en ny takst og at den faktisk er gjeldende, og at dere gjør dealen basert på den. Ingen hensikt i å gå med på at han kan få muligheten til å plukke hvilken takst som skal brukes etter han ser hvilken som er best for ham.
regine Skrevet 26. august 2023 #18 Skrevet 26. august 2023 Du sier at det ikke er noen kommunikasjon direkte, men at dere har advokat. Hvorfor lar du ikke advokaten ordne dette da? Regner med at du har en advokat som vil ditt beste og som samtidig kan gi gode råd for hva som er lurt å gjøre slik at du får kjøpt han ut og dere begge blir like fornøyde/misfornøyde? Dessuten må du søke bidrag via NAV, selvsagt skal han bidra til sine barns forsørgelse. Du har rett til å stille krav her, og det må du gjøre, i allfall hvis barna er det viktigste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå