AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #1 Skrevet 25. august 2023 Hei. Min svigerbror lider under psykisk vold av min søster. Hun gjør og sier helt syke ting for å bryte han ned. Jeg har flere ganger rådet han til å gå. Han klarer ikke. Har dere noen tips? Det er 2 barn inni bildet også. Jeg orker ikke stå å se på lenger. Jeg har konfrontert henne, og vi har nå ikke hatt kontakt på flere uker. Jeg får likevel meldinger og skjermdumper av svigerbror. Enkelte ting er så syke at jeg tenker hun er narsissist eller psykopat. Hjelp!! Anonymkode: fc1d5...cad
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #2 Skrevet 25. august 2023 Du kan snakke med politiet, si at du vet det er familievold der, at din søster er den som er alvorlig psykisk voldelig, og at noen nå må hjelpe din svigerbror og barna da han ikke greier å komme seg ut av det alene. Anonymkode: 8c7d7...854
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #3 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du kan snakke med politiet, si at du vet det er familievold der, at din søster er den som er alvorlig psykisk voldelig, og at noen nå må hjelpe din svigerbror og barna da han ikke greier å komme seg ut av det alene. Anonymkode: 8c7d7...854 De bor ikke sammen.. de er i 30 årene begge to forresten og har 1 barn hver. Anonymkode: fc1d5...cad
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #4 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De bor ikke sammen.. de er i 30 årene begge to forresten og har 1 barn hver. Anonymkode: fc1d5...cad Er de særboere, da? I hovedinnlegget skriver du at du har rådet ham til å gå... Meld fra til barnevernet om dem begge to, da - for din søsters "galskap" ødelegger garantert ikke bare ham, men også barna direkte og indirekte. Han burde fått et besøksforbud mot henne. Anonymkode: 8c7d7...854
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #5 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er de særboere, da? I hovedinnlegget skriver du at du har rådet ham til å gå... Meld fra til barnevernet om dem begge to, da - for din søsters "galskap" ødelegger garantert ikke bare ham, men også barna direkte og indirekte. Han burde fått et besøksforbud mot henne. Anonymkode: 8c7d7...854 Ja altså, gå fra som I å gjøre det slutt. Jeg sitter akkurat i dette sekund inne på barnevernets sider og vurderer om jeg skal melde henne… skal sies at vi alltid har hatt et godt forhold, men man må alltid gå på nåler rundt henne. Får hun det ikke som hun vil blir hun sur, hun har også vært mye sint fra barndommen… føler dette kommer til å ødelegge relasjonen vår, men samtidig må det til for å «redde» noen andre.. Anonymkode: fc1d5...cad
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #6 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja altså, gå fra som I å gjøre det slutt. Jeg sitter akkurat i dette sekund inne på barnevernets sider og vurderer om jeg skal melde henne… skal sies at vi alltid har hatt et godt forhold, men man må alltid gå på nåler rundt henne. Får hun det ikke som hun vil blir hun sur, hun har også vært mye sint fra barndommen… føler dette kommer til å ødelegge relasjonen vår, men samtidig må det til for å «redde» noen andre.. Anonymkode: fc1d5...cad Uansett hva som er årsaken til at din søster er som hun er så har hun absolutt ingen rett til å ødelegge andre mennesker, hverken eget barn eller kjærester og deres barn. Om barnets far er inne i bildet bør vel også han varsles om hvordan din søster er, og kanskje heller ta over omsorgen for barnet. Anonymkode: 8c7d7...854
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #7 Skrevet 25. august 2023 Hva er du i så fall skal melde henne til barnevernet for? Og politiet? De er overarbeidet og kommer ikke til å prioritere psykisk vold. Du trenger hjelp fra noen som forstår psykisk vold. Krisesenter har kunnskap. Be om råd derfra. Anonymkode: e58be...856 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #8 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er du i så fall skal melde henne til barnevernet for? Og politiet? De er overarbeidet og kommer ikke til å prioritere psykisk vold. Du trenger hjelp fra noen som forstår psykisk vold. Krisesenter har kunnskap. Be om råd derfra. Anonymkode: e58be...856 Nei der er jo der jeg spør om her. Tips og hjelp. Anonymkode: fc1d5...cad 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #9 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Uansett hva som er årsaken til at din søster er som hun er så har hun absolutt ingen rett til å ødelegge andre mennesker, hverken eget barn eller kjærester og deres barn. Om barnets far er inne i bildet bør vel også han varsles om hvordan din søster er, og kanskje heller ta over omsorgen for barnet. Anonymkode: 8c7d7...854 Han er ikke helt stabil han heller.. ingen regler i huset, ingen leggetider, barnet er 8 år gammel. Barnet får spille voldelige spill osv… barnet er også ganske utagerende. Anonymkode: fc1d5...cad
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #10 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei der er jo der jeg spør om her. Tips og hjelp. Anonymkode: fc1d5...cad Som sagt, krisesenter. Kommer an på hva hun gjør, det er generelt sett svært lite kunnskap om psykisk vold i hjelpeapparatet og man må søke hjelp hos noen med kunnskap. Hva gjør hun? Er det snakk om drapstrusler på sms vil jeg derimot selvsagt anbefale å kontakte politi. Anonymkode: e58be...856 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #11 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Han er ikke helt stabil han heller.. ingen regler i huset, ingen leggetider, barnet er 8 år gammel. Barnet får spille voldelige spill osv… barnet er også ganske utagerende. Anonymkode: fc1d5...cad Uff, høyrest verkeleg ut som om du bør gje ein beskjed til barnevernet om dette. Dei kan gje råd og rettleiing. ❤️ Anonymkode: 5be08...0ab
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #12 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Han er ikke helt stabil han heller.. ingen regler i huset, ingen leggetider, barnet er 8 år gammel. Barnet får spille voldelige spill osv… barnet er også ganske utagerende. Anonymkode: fc1d5...cad Da bør jo han også meldes. De voksne kan ikke holde på slik. Mulig Krisesenteret kan gi deg noen gode råd oppi dette, men jeg tenker det viktigste her er å få barnevernet inn for disse ungene, og at det blir et kontaktforbud mellom din søster og ham, slik at de ikke lenger kan kontakte hverandre. Men siden du sa at noen av meldingene er så alvorlige så synes jeg du også bør be om råd fra politiet. Anonymkode: 8c7d7...854 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #13 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da bør jo han også meldes. De voksne kan ikke holde på slik. Mulig Krisesenteret kan gi deg noen gode råd oppi dette, men jeg tenker det viktigste her er å få barnevernet inn for disse ungene, og at det blir et kontaktforbud mellom din søster og ham, slik at de ikke lenger kan kontakte hverandre. Men siden du sa at noen av meldingene er så alvorlige så synes jeg du også bør be om råd fra politiet. Anonymkode: 8c7d7...854 Barnefar er meldt til bv flere ganger i løpet av disse 8 årene.. ikke mye de gjør dessverre. Anonymkode: fc1d5...cad
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #14 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Som sagt, krisesenter. Kommer an på hva hun gjør, det er generelt sett svært lite kunnskap om psykisk vold i hjelpeapparatet og man må søke hjelp hos noen med kunnskap. Hva gjør hun? Er det snakk om drapstrusler på sms vil jeg derimot selvsagt anbefale å kontakte politi. Anonymkode: e58be...856 Hun trykker han ned, sier nedlatende ting, forteller han hvor stygg han er, hvor lite mann han er, at hun skal finne seg en annen, hun går så langt som å late som hun har andre menn på besøk, med bildebeviser av diverse sekret, om du skjønner hva jeg mener… hun har ikke disse mennene på besøk i det hele tatt. Dette er bare noen av tingene… det er litt sånn her: hun kaster ut livlinen, han tar tak, hun drar han inn, og i det han er inne, kaster hun han ut igjen.. Anonymkode: fc1d5...cad
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #15 Skrevet 25. august 2023 Hun filmer seg selv i dusjen, og sier til han at «dette her får ikke du, dette er det noen andre som skal få i kveld» osv…. Og det verste er at hun senere på meldinger lurer på hvorfor han ikke svarer, sier: hvorfor svarer su ikke?? Vil du ikke ha meg mer? Neivel, fy faen jeg visste det, du er ikke til å stole på osv osv. kan holde på i eeeevigheter….. Anonymkode: fc1d5...cad
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #16 Skrevet 25. august 2023 Litt kjipt av han å sende deg skjermdumper, når han ikke vil lytte til rådene dine uansett. Hva mener han at du skal gjøre da? Du kan alltids melde til voksenvernet, men vil han fortelle dem hvordan hun er mot han? Eller vil han si at du er gal og bare finner på ting? Hvordan preges barna av henne? Du skriver at man må gå på nåler rundt henne, så det gjelder vel også barna da eller? Ser noen skriver at du kan sende bekymringsmelding til barnevernet, men om du ikke har noe spesifikt bekymring på hvordan barna påvirkes av mor, er det lite barnevernet kan gjøre. Anonymkode: e1619...883
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #17 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun trykker han ned, sier nedlatende ting, forteller han hvor stygg han er, hvor lite mann han er, at hun skal finne seg en annen, hun går så langt som å late som hun har andre menn på besøk, med bildebeviser av diverse sekret, om du skjønner hva jeg mener… hun har ikke disse mennene på besøk i det hele tatt. Dette er bare noen av tingene… det er litt sånn her: hun kaster ut livlinen, han tar tak, hun drar han inn, og i det han er inne, kaster hun han ut igjen.. Anonymkode: fc1d5...cad Han trenger styrke til å gå, og han må få vite at dette ikke er noe han skal måtte finne seg i. Lever man med psykisk vold over lengre tid, visker man ut grensene for hva som er normalt. Det kan være svært vanskelig å gå, selv om man blir behandlet som søppel. Har du hørt om traumebånd? https://utforsksinnet.no/traumebandet/ Gaslighting høres ut som noe som kan være en del av hennes verktøykasse. Vanskelig å bevise, vanskelig å leve med og vanskelig å få hjelp mot. Men krisesenter vil nok være det beste valget her. Det du beskriver, om livlina, er en klassisk metode slike mennesker bruker for å holde på offeret. Varm og kald om hverandre. Anonymkode: e58be...856 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #18 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Uff, høyrest verkeleg ut som om du bør gje ein beskjed til barnevernet om dette. Dei kan gje råd og rettleiing. ❤️ Anonymkode: 5be08...0ab Men bare om foreldrene takker ja til hjelpetiltakene, noe det høres tvilsomt ut de vil. Barnevernet er bundet av strenge lover, så det er dessverre slik at barna skal ha blitt ganske ødelagte av omsorgssituasjonen før barnevernet kan gå inn med tvangstiltak. Anonymkode: e1619...883
Paneera Skrevet 25. august 2023 #19 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Hva er du i så fall skal melde henne til barnevernet for? Og politiet? De er overarbeidet og kommer ikke til å prioritere psykisk vold. Du trenger hjelp fra noen som forstår psykisk vold. Krisesenter har kunnskap. Be om råd derfra. Anonymkode: e58be...856 Ehh selvfølgelig skal barnevernet og politiet følge opp mistanker om overtredelse av paragraf § 282.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #20 Skrevet 25. august 2023 Samfunnsengasjert skrev (3 minutter siden): Ehh selvfølgelig skal barnevernet og politiet følge opp mistanker om overtredelse av paragraf § 282. Nei, de følger ikke opp situasjoner som TS beskriver. Anonymkode: e58be...856
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå