Gå til innhold

Mensen dagen etter innsett

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har opplevd dette? Hadde innsett (fryseforsøk) på mandag, begynte å blø tirsdag. Blør fortsatt, er som en vanlig mens… 

Anonymkode: 29f12...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tror jeg faktisk ikke at jeg har hørt om... naturlig syklus?

Ville ha spurt klinikken om det. Og ikke stans støttebehandlingen uansett, men det har de vel opplyst om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på progynova, skulle ikke ha eggløsning. De sjekka slimhinnen på dag 12, innsett dag 21, sjekka ikke slimhinne eller noe på forhånd da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men du er jo snart 10 eller 12 dager dpo, så du kan ta en test 

Anonymkode: f323d...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gikk på progynova, skulle ikke ha eggløsning. De sjekka slimhinnen på dag 12, innsett dag 21, sjekka ikke slimhinne eller noe på forhånd da

De sjekket ingenting med UL før de satt inn egget? Normalt sett sjekker de med innvendig UL før de plasserer ytre kateter før de får kateteret med egget i enden... De kan ha sjekket uten å si noe? 

Anonymkode: 8c747...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke gjort dette..men må man ikke ha eggløsning for at egget skal kunne feste seg? Da på innsett dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke gjort dette..men må man ikke ha eggløsning for at egget skal kunne feste seg? Da på innsett dagen?

Nei. Man må ikke ha eggløsning i det hele for å sette inn egg. Og normalt sett har man eggløsning et bestemt antall dager etter egget er hentet ut.. 2 dagers egg = 2 dager etter eggløsning, 5 dagers egg = 5 dager etter eggløsning. Dette om det er fesk eller frysinnsett. 

Egget alder ved innsett skal speide dager egget ville vært fra det slapp. Så man har ikke eggløsning på innsett dag 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

De sjekket ingenting med UL før de satt inn egget? Normalt sett sjekker de med innvendig UL før de plasserer ytre kateter før de får kateteret med egget i enden... De kan ha sjekket uten å si noe? 

Sjekket ikke med ultralyd nei. Var jo våken så vet at de ikke sjekket med UL. Satte kun inn egget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sjekket ikke med ultralyd nei. Var jo våken så vet at de ikke sjekket med UL. Satte kun inn egget

Hmm rart..  Men igjen så er det jo store forskjeller på hvordan de gjør alt rundt ivf fra klinikk til klinikk/sykehus og landsdel. 

Ved alle mine innsett har de alltid brukt  innvending UL først i forbindelse med plassering av kateter og gått over til utvending UL når egget skal inn.. 

Når hadde du EL? Man skal jo ikke får mens dagen etter innsett..  avhengig av syklus lengde så er vel normalt sett mens ventet 6-17 dager etter innsett sånn isj.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hmm rart..  Men igjen så er det jo store forskjeller på hvordan de gjør alt rundt ivf fra klinikk til klinikk/sykehus og landsdel. 

Ved alle mine innsett har de alltid brukt  innvending UL først i forbindelse med plassering av kateter og gått over til utvending UL når egget skal inn.. 

Når hadde du EL? Man skal jo ikke får mens dagen etter innsett..  avhengig av syklus lengde så er vel normalt sett mens ventet 6-17 dager etter innsett sånn isj.. 

Har i utgangspunktet ikke hatt EL.. men lurer jo på om jeg har hatt det allikevel 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de setter inn egget, så bruker de UL for å plassere egget riktig. Jeg vil tro de ser tykkelsen på slimhinnen ved innsettet.

Uansett rart å blø såpass mye allerede dagen etter innsett, skulle jo ikke tro det er vanlig menstruasjon... 

Hadde dette vært meg, hadde jeg spurt klinikken, og ikke sluttet med støttemedisiner før evt negativ test på testdag, eller etter beskjed fra klinikken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilde78 skrev (5 minutter siden):

Når de setter inn egget, så bruker de UL for å plassere egget riktig. Jeg vil tro de ser tykkelsen på slimhinnen ved innsettet.

Uansett rart å blø såpass mye allerede dagen etter innsett, skulle jo ikke tro det er vanlig menstruasjon... 

Hadde dette vært meg, hadde jeg spurt klinikken, og ikke sluttet med støttemedisiner før evt negativ test på testdag, eller etter beskjed fra klinikken.

De brukte ikke ultralyd, nei. Har prøvd å ringe klinikken, men de har enda ikke ringt tilbake…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De brukte ikke ultralyd, nei. Har prøvd å ringe klinikken, men de har enda ikke ringt tilbake…

Brukte de ikke UL for å sette inn egget? Overraskende...

Offentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilde78 skrev (2 minutter siden):

Brukte de ikke UL for å sette inn egget? Overraskende...

Offentlig?

Gjorde ikke det, nei. Offentlig ja. Andre innsett, ikke brukt ultralyd på noen av innsettene

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gjorde ikke det, nei. Offentlig ja. Andre innsett, ikke brukt ultralyd på noen av innsettene

Ja, har skjønt at enkelte ting er annerledes i det offentlige enn når man går privat... Men uansett, du har vel ikke normalt sykluser på 22 dager, så merkelig at du blør så mye. Håper det ordner seg, og er en hormonell blødning. Kanskje lille spire har klorer seg fast likevel. Lov å håpe 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vilde78 skrev (1 minutt siden):

Ja, har skjønt at enkelte ting er annerledes i det offentlige enn når man går privat... Men uansett, du har vel ikke normalt sykluser på 22 dager, så merkelig at du blør så mye. Håper det ordner seg, og er en hormonell blødning. Kanskje lille spire har klorer seg fast likevel. Lov å håpe 🤞

Har det siste halve året hatt 21 dagers sykluser etter en MA, så det stemmer dessverre bra… føler dette innsettet ble bortkastet, da sykehuset ikke brydde seg om noe av det jeg sa.. tok test i stad, og den var som forventet negativ. Har testdag på tirsdag. 
tusen takk for svarene dine 💓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har det siste halve året hatt 21 dagers sykluser etter en MA, så det stemmer dessverre bra… føler dette innsettet ble bortkastet, da sykehuset ikke brydde seg om noe av det jeg sa.. tok test i stad, og den var som forventet negativ. Har testdag på tirsdag. 

Selv om det er ufattelig kjipt å ha "kastet" bort et innsett når syklus ikke er bra, så har klinikken nå fått prøve styrt syklus og at du selv i styrt får kort syklus. Det skal jo egentlig ikke gå an i styrt, så da må de gjøre tiltak. Du var på ultralyd cd 9 og innsett syklusdag 21? Var det noe tegn i det hele tatt til at en follikel vokste?

Jeg har hatt flere MA og jeg har også hatt litt kluss etterpå fra noen av de. For min del hjalp ofte en primolutkur for å renske ut, for så letrozol for å tvinge frem follikelvekst og deretter progesteron for å sikre lang nok lutealfase. Så har ting ordnet seg selv etter hvert. 

Lykke til, det er veldig kjipt når kroppen ikke funker! 🌻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Så utrolig stusselig! 🥺 Kan knapt forestille meg hvordan det må føles, egentlig. Jeg har hatt mange mislykkede forsøk, men har aldri hatt grunn til å være frustrert på klinikken. Høres jo ut som det stemmer bra med menstruasjon da ja, men da hadde egget knapt en sjanse til å festes heller. 

Dette skal vel knapt være mulig I en styrt syklus, så vi får krysse alt vi har for at klinikken har lært et par viktige lekser denne gangen, og justerer det som trengs ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er så fascinerende, samt frustrerende hvor ulikt offentlige klinikker gjør ting.. Burde jo vært en generell standard på hvordan de gjør det.. Her har de brukt innvendig UL før egg, og utvendig UL når de setter egget.. Hvordan i alle dager skal de kunne vite hvor de har plassert det hvis ikke liksom? 🙈   Man merker iallfall tydelig at Behandling er ulik selv på prosedyrer 🙈  Det å gi råd er nesten som å stikke finger i luften for man vet aldri hva som skjer fra klinikk til klinikk lengre 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...