Gå til innhold

Hvordan betale for enkeltemner? Trenger hjelp til Lånekassen - spørsmål.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Hvordan betale studiet når jeg ikke har fått lån/stipend ennå? 

Jeg er voksen student, og i gang med å søke studieplass til deltidsstudier. Jeg trykket på de to emnene jeg ønsket dette semesteret, og fikk spørsmål om hvilken betalingsmetode jeg ønsket. Kort, avdrag eller faktura. Jeg valgte kort (avdrag kostet ekstra).

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre videre, jeg har ikke 25.000 til å betale nå. Skal søke lån, men tar jo en stund før det ev. er innvilget. Hvordan gjorde dere studenter det? 

Anonymkode: 3a710...11b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

semesgeravgifta ved de offentlige universitetene ligger på 5-700kr, så er ikke noe særlig problem🤷‍♀️

Anonymkode: 08f6f...54e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

semesgeravgifta ved de offentlige universitetene ligger på 5-700kr, så er ikke noe særlig problem🤷‍♀️

Anonymkode: 08f6f...54e

Tror du virkelig jeg hadde spurt her dersom det hadde dreiet seg om 5-700 kr? 

Dette er et studie som koster 23000 pr. semester. Så jo, da blir det et problem. Jeg aner ikke når Lånekassen innvilger søknaden min, og når jeg må søke om studieplass før lån, så blir det plutselig et stort problem dersom jeg ikke har mottatt denne støtten til tiden. 

Hi 

Skrevet

Folk søker ofte studielån med det samme de har fått plass (og tatt i mot) på studiet. Mange får utbetaling kort tid etter semesterstart, men det blir en del ventetid for noen. Du tar tydeligvis en annen utdanning enn de vanlige. Semesteravgift på mitt studiested er på litt over 500kr. Jeg betalte det helt fint uten Lånekassen. Er du sikker på at Lånekassen i det hele tatt gir støtte til den utdannelsen? Er det noe nettbasert/privat du tar utdannelse i? 

Anonymkode: 63bfc...e25

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er et studie som koster 23000 pr. semester. Så jo, da blir det et problem. Jeg aner ikke når Lånekassen innvilger søknaden min, og når jeg må søke om studieplass før lån, så blir det plutselig et stort problem dersom jeg ikke har mottatt denne støtten til tiden. 

Hi 

Du må ikke bare søke, du må betale før du får lån

Anonymkode: 8fd1d...4d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hi 

Jeg forstår ikke? Har du meldt deg opp til noe som et så dyrt uten å faktisk ha råd til å betale eller ikke søkt lån i tide? 

De aller fleste, som søker lån. søker lån når de blir informert om studieplass. Altså en gang midt sommers, pengene kommer i august til studiestart.

Anonymkode: 6a769...c22

• Nyttig 2
Skrevet

Som regel må du betale skolepenger/semesteravgift før Lånekassen begynner å betale ut. Har du sjekket at utdanningen din støttes av Lånekassen? I noen tilfeller vil du måtte betale også får du det tilbakebetalt av Lånekassen når studiestedet bekrefter plassen din.

Anonymkode: 85bde...c2c

Skrevet

Det er helt horribelt, jeg har samme problemene når jeg handler på Rema 1000  og online tenk de skal ha betalt på forhånd før jeg har fått lønna mi denne måneden. 

I-lands problemene er harde

Skrevet

Man søker ALLTID om lån når man er sikret plass.

Anonymkode: aa719...e22

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Folk søker ofte studielån med det samme de har fått plass (og tatt i mot) på studiet. Mange får utbetaling kort tid etter semesterstart, men det blir en del ventetid for noen. Du tar tydeligvis en annen utdanning enn de vanlige. Semesteravgift på mitt studiested er på litt over 500kr. Jeg betalte det helt fint uten Lånekassen. Er du sikker på at Lånekassen i det hele tatt gir støtte til den utdannelsen? Er det noe nettbasert/privat du tar utdannelse i? 

Anonymkode: 63bfc...e25

Takk for svar 😊

Joda, Lånekassen gir støtte. Studiet er på høyskolen Kristiania, og jeg har vært i kontakt med kommunikasjonsavdelingen der. Det er en privat skole, så derfor koster det noen kroner. 

Hi 

Skrevet
NakenPanda skrev (1 time siden):

Det er helt horribelt, jeg har samme problemene når jeg handler på Rema 1000  og online tenk de skal ha betalt på forhånd før jeg har fått lønna mi denne måneden. 

I-lands problemene er harde

Syns vel den er litt drøy å sammenligne? Jeg har kun studert ved høyskole tidligere, ikke privat, så var litt usikker på fremgangsmåten ift lån/studieplass. Ikke snakk om noe i- lands problem. 

Hi 

Skrevet

Det kan hende du rett og slett blir nødt til å vente. Ring lånekassen på mandag og spør om fremgangsmåten. Du er garantert ikke den første med dette problemet.

Anonymkode: 1b856...e81

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg forstår ikke? Har du meldt deg opp til noe som et så dyrt uten å faktisk ha råd til å betale eller ikke søkt lån i tide? 

De aller fleste, som søker lån. søker lån når de blir informert om studieplass. Altså en gang midt sommers, pengene kommer i august til studiestart.

Anonymkode: 6a769...c22

Takk for svar 😊 

Nå ser jeg problemet - jeg er nok rett og slett litt for seint ute. Takk for at du «slo på lyset»🤣. Står at en kan starte alle dager gjennom året, og jeg har vippet frem og tilbake på om jeg i det hele tatt skal studere mer. Den siste tiden har jeg kommet frem til ja, jeg vil studere, og siden man kan starte «hver dag hele året», har jeg ikke tenkt godt nok gjennom hele prosessen. Det at jeg bør/må søke i god tid, ikke én uke før jeg tenker å starte opp. 

Tror jeg heller velge å søke meg plass til januar (og søke skoleplass i okt/nov), så kanskje det ikke blir så heseblesende og vanskelig med lån. 

Hi 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kan hende du rett og slett blir nødt til å vente. Ring lånekassen på mandag og spør om fremgangsmåten. Du er garantert ikke den første med dette problemet.

Anonymkode: 1b856...e81

Takk😊 Har funnet ut det samme - jeg må nok vente. Godt å høre at jeg ikke er alene med dette problemet. Vi er nok vant til at ting skal skje så fort, alt er tilgjengelig hele tiden, men i denne prosessen må man faktisk vente. Det er ikke bare å trylle frem et lån og en studieplass. 

Jeg velger nok å helle starte opp i januar, og søke skoleplass i okt/nov 👍

Hi 

• Liker 1
Skrevet

Står det ikke på Dine sider når du kan forvente svar på søknad?

Anonymkode: 75107...4da

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Står det ikke på Dine sider når du kan forvente svar på søknad?

Anonymkode: 75107...4da

Hi her:

Står at behandlingstid er inntil 7 uker. Men jeg fatter ikke hvorfor alternativet om å betale etter 2 uker kommer opp når jeg søker plass, men at muligheten til å kunne betale ikke er mulig før etter 7 uker. 

Når man tar opp lån i banken er det ikke forventet at man kan betale avdrag får man får lånet. Rart det er forventet i Lånekassen? 
(Mulig jeg er helt på bærtur, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal kunne finansiere studiet uten å få lånet først. Og jeg må søke enkeltemner hvert semester, vet ikke om det gjelder Lånekassen. Og når jeg søker kommer det opp tre alternativer på betaling; kort (måtte skrive inn kortinformasjon, så da trekker de vel summen med det samme), avdrag (betale innen to uker) eller faktura (sikkert maks én måneds betalingsfrist). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hi her:

Står at behandlingstid er inntil 7 uker. Men jeg fatter ikke hvorfor alternativet om å betale etter 2 uker kommer opp når jeg søker plass, men at muligheten til å kunne betale ikke er mulig før etter 7 uker. 

Når man tar opp lån i banken er det ikke forventet at man kan betale avdrag får man får lånet. Rart det er forventet i Lånekassen? 
(Mulig jeg er helt på bærtur, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal kunne finansiere studiet uten å få lånet først. Og jeg må søke enkeltemner hvert semester, vet ikke om det gjelder Lånekassen. Og når jeg søker kommer det opp tre alternativer på betaling; kort (måtte skrive inn kortinformasjon, så da trekker de vel summen med det samme), avdrag (betale innen to uker) eller faktura (sikkert maks én måneds betalingsfrist). 

Inntil 7 uker betyr ikke at det må ta 7 uker. 

Det gikk fortere enn det da jeg søkte for et par år siden. 

Nå må du ikke blande sammen, skolen kan ikke vite at du må ha lån fra Lånekassen for å betale. 

Jeg ville valgt faktura, og prøvd å få midlertidig kreditt i bank hvis lånesøknad ikke blir ferdigbehandlet i tide til forfall. Ev. spør om du kan få utsettelse. 

Anonymkode: 2f776...c06

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...