Gå til innhold

Er virkelig skånsk så veldig vanskelig å forstå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er mange nordmenn som mener at den svenske dialekten som snakkes i Skåne er veldig vanskelig å forstå. Men det synes ikke jeg. Jeg var på en jobbreise i Malmø i forrige uke, og der kom jeg i kontakt med en dame som var fra byen og snakket skånsk. Jeg synes ikke hon var noe særlig vanskelig å forstå, og det virket ikke som om hon hadde noen særlig problemer med å forstå bergensken min heller. Noen ord var kanskje litt annerledes, men kommunikasjonen gikk stort sett helt problemfritt. Er virkelig skånsk dialekt så vanskelig å forstå egentlig? Eller har kanskje Malmø en mye mindre utpreget dialekt enn resten av Skåne?

Anonymkode: c37f6...589

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes generelt ikke det er så vanskelig å forstå når noen snakker direkte til meg, folk flest snakker litt tydeligere når de snakker til «utenforstående». Dersom jeg overhører en samtale mellom to med tjukk dialekt og de prater fort, kan det være vanskeligere å henge med. 

Anonymkode: 7a9b9...f82

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som trønder så er ikke skånsk veldig vanskelig å forstå, der jeg kommer fra så er dialekten påvirket av skåninger som kom til bygden for noen hundre år siden.

Men for byfolk fra Oslo, Trondheim eller Bergen så kan jeg skjønne at skånsk er vanskelig siden de knapt forstår norske dialekter.

Anonymkode: a0974...761

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge jeg ser det på tv eller prater med noen null problem, men å få med meg alt som blir sagt ved siden av meg sliter jeg med på skånsk som andre dialekter med spesielt tonefall/mye dialektord fordi det krever mer konsentrasjon.  Jeg har bodd i Sverige i 15 år, men hadde ikke noe problem før jeg flyttet til Sverige heller.  Det handler mye om hvor engasjert jeg er av det som blir sagt som avgjør. 

Anonymkode: 1e41a...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke skånsk er vanskelig, men jeg syns ikke skotskengelsk er vanskelig heller. Skjønner det når ingen andre rundt skjønner hva som sies

Anonymkode: 0860e...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei. Har hatt to trenere fra Skåne, og skånsk er ikke bare skånsk, altså. Hun fra Malmø var lett å forstå samme hvor fort hun snakket, mens han fra en liten plass i Skåne var umulig å forstå når han ble veldig engasjert, glad eller sint. Han passet på å prate "finere", men glemte seg så fort det kom noen sterke følelser. 😛

Anonymkode: c6c85...3c1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den er ikke nødvendigvis vanskelig, men grusom stygg å høre på.

Anonymkode: 46330...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.8.2023 den 21.35):

Det er mange nordmenn som mener at den svenske dialekten som snakkes i Skåne er veldig vanskelig å forstå. Men det synes ikke jeg. Jeg var på en jobbreise i Malmø i forrige uke, og der kom jeg i kontakt med en dame som var fra byen og snakket skånsk. Jeg synes ikke hon var noe særlig vanskelig å forstå, og det virket ikke som om hon hadde noen særlig problemer med å forstå bergensken min heller. Noen ord var kanskje litt annerledes, men kommunikasjonen gikk stort sett helt problemfritt. Er virkelig skånsk dialekt så vanskelig å forstå egentlig? Eller har kanskje Malmø en mye mindre utpreget dialekt enn resten av Skåne?

Det kommer veldig an på hvor i Skåne de kommer fra. Malmø er en storby og der snakker de mer normalisert enn på bygda f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.8.2023 den 21.49):

Som trønder så er ikke skånsk veldig vanskelig å forstå, der jeg kommer fra så er dialekten påvirket av skåninger som kom til bygden for noen hundre år siden.

Interessant! Kan eg spørja kva bygda di heiter?

Anonymkode: bc67e...56e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.8.2023 den 21.49):

Men for byfolk fra Oslo, Trondheim eller Bergen så kan jeg skjønne at skånsk er vanskelig siden de knapt forstår norske dialekter.

Hvilken by/bygd er dette??

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke skånsk er vanskelig. 
Jeg opplever også at folk fra Skåne har lett for å forstå meg når jeg snakker norsk. Da jeg var Erasmus-student i Spania bodde jeg sammen med en del svensker. De fra Stockholm forsto ikke hva jeg sa, men det gjorde de to studentene som var fra et lite sted i Skåne. Jeg er fra Stavanger, men dialekten min er ganske avslipt. 

Anonymkode: a765b...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.8.2023 den 21.35):

Tja du har jo tjukk og lett skånsk å forstå. Den lette varianten er ikke så ille. Men jeg har prøvd fag kommunikasjon med tjukk skånsk. Nå skal det sies at han forsto meg dårligere enn omvendt. Det tok sin tid, men vi kom i mål. Blir jo litt som dialekter her at noen har ganske tung dialekt som kan være vrien, mens andre har en lettere variant av dialekta. Feks min. Når jeg var mindre så varcdet ikke mange som forsto, så endte med at vi slo om til bokmål. I dag trengs ikke det, fordi de vriene ordene er vannet ut og mer forståelig for de fleste

Anonymkode: 06f13...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/25/2023 at 9:49 PM, AnonymBruker said:

Som Osloborger vil jeg si skånsk er betraktelig enklere enn en god del trønderdialekter. Noen av dem er det grunn til å mistenke er funnet opp på tull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skånsk på bygda kan være vanskelig, ja. Akkurat som dansk på bygda (Jylland).

Skånsk er jo svensk vokabular med dansk utydelighet, vestlandske skarre-r og vossamål-diftonger. Så jeg kan tenke meg at vestlendinger kan henge bedre med enn andre nordmenn…

Anonymkode: 49ee9...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Skånsk på bygda kan være vanskelig, ja. Akkurat som dansk på bygda (Jylland).

Skånsk er jo svensk vokabular med dansk utydelighet, vestlandske skarre-r og vossamål-diftonger. Så jeg kan tenke meg at vestlendinger kan henge bedre med enn andre nordmenn…

Anonymkode: 49ee9...4c7

Samme tenker jeg. Derfor ble jeg litt forundret over trønderen lenger oppe i tråden her som mente at det for bergensere ville være vanskelig å forstå skånsk. Har alltid tenkt at vi har et fortrinn med vår skarre-r og tonefall.

Anonymkode: ecca8...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke det er vansklig å forstå, men så vokste jeg opp med bestevenninne som hadde foreldre fra da. Så de snakket jo skånsk i huset der. 

Anonymkode: 4ba81...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...