Gå til innhold

Jeg eier 50 kvm leilighet i Bergen, leie ut eller selge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg eier en 50kvm bolig i Bergen som jeg bor i. Jeg har nå fått tilbud om vikariat et annet sted i landet. Siden det er snakk om ett år, så tenker jeg å leie hybel/ billig der jeg skal bo. Jeg ønsker å kjøpe meg større leilighet i Bergen når jeg kommer tilbake. Dersom jeg selger så vil jeg sitte igjen med ca 1,5 - 2 millioner i formue,  og ca 400 000,- i studielån. Formuen skal brukes til egenkapital til ny bolig. I disse økonomiske tider er det best å selge nå, eller leie ut i ett år også selge? Leietagere medfører jo slitasje på boligen og jeg ser for meg at det lett er litt styrete. Men det er vel ikke de beste økonomiske tider å selge i heller?

Anonymkode: 54e98...978

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville leid ut om du vet du skal tilbake til Bergen. Slipper du stresse med å kjøpe nytt også. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg eier en 50kvm bolig i Bergen som jeg bor i. Jeg har nå fått tilbud om vikariat et annet sted i landet. Siden det er snakk om ett år, så tenker jeg å leie hybel/ billig der jeg skal bo. Jeg ønsker å kjøpe meg større leilighet i Bergen når jeg kommer tilbake. Dersom jeg selger så vil jeg sitte igjen med ca 1,5 - 2 millioner i formue,  og ca 400 000,- i studielån. Formuen skal brukes til egenkapital til ny bolig. I disse økonomiske tider er det best å selge nå, eller leie ut i ett år også selge? Leietagere medfører jo slitasje på boligen og jeg ser for meg at det lett er litt styrete. Men det er vel ikke de beste økonomiske tider å selge i heller?

Anonymkode: 54e98...978

Vær obs på dette med skatt da. Hvis du ikke har bodd der i 12 av de siste 24 månedene må du plutselig ut med skatt på gevinsten. 

Anonymkode: 7dfd4...e56

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vær obs på dette med skatt da. Hvis du ikke har bodd der i 12 av de siste 24 månedene må du plutselig ut med skatt på gevinsten. 

Det kan ts enkelt løse ved å bo der en stund før hun selger. Hvis hun selger nå, må hun uansett betale formuesskatt. 

Jeg ville leid ut, og så bodd der en stund når jeg kom tilbake, før evt nytt kjøp.

Anonymkode: b4db9...be4

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

TS vil være omfattet av reglene om brukshindring. 

Anonymkode: 45ac1...1e9

Skrevet

Hva er boligen verdt, og hva kan du leie den ut for?

Skrevet

Lei den ut for da kan du tjene penger i hele evigheten i steden for å bare tjene engangssum. Det er litt mere stress. Ja. Men det har gjort at jeg slipper å jobbe noen gang igjen og sitter igjen med en rimelig "saftig" lønn. Eier flere boliger dog.

Anonymkode: a3f04...89f

Skrevet

Hvor hen i Bergen ligger leiligheten?

Anonymkode: a464e...ede

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...