Gå til innhold

Hvor mye kontakt mellom skilte foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette sitter langt inne, men jeg prøver.

Jeg har vært kjæreste med en mann det siste året. Jeg har barn fra før, og har bortsett fra et kort forhold på noen måneder vært singel siden jeg og barnefar gikk fra hverandre for 10 år siden.

Mannen jeg nå er sammen med er en jeg ser for meg å tilbringe resten av livet sammen med. Vi snakker egentlig om alt, men jeg kjenner at jeg gruer meg til å ta opp akkurat dette med han, så jeg håper jeg kan få noen tips.

Han har barn fra før han også, noe yngre enn mine barn. Han har vært skilt i 5 år. I starten av forholdet vårt var eksen hans veldig på og kunne slenge ut kommentarer som «du skal vel ut til henne», «var du hos henne i går? Du er observert på veien», hun har stalket mine sosiale medier og kommenterer dette til kjæresten min. Hun hadde søkt meg opp på gulesider, og visste hvor jeg bodde. Det var blant annet hun som fortalte ungene at vi var blitt kjærester, og ikke min kjæreste.

Det virker for meg som at han er helt oppdatert på hva ungene gjør på daglig når de ikke er hos ham. Vi har kontakt hver dag, enten over snap eller så ringes vi når vi ikke er med hverandre. Når vi snakker på tlf eller er med hverandre kan han nevne henne, slik at jeg da forstår at de har snakket sammen. Det er vel «allment kjent» at man ikke bør snakke så mye om eksen sin til sin nye kjæreste, og jeg kjenner litt på at jeg syns det blir mye, men på samme tid vil jeg jo bli usikker hvis han plutselig slutter å fortelle meg at de snakker sammen.

Jeg har også barn fra før og forstår at noe kontakt må det være med barnefar, men på meg virker det som om at det er daglig kontakt mellom min kjæreste og hans eks. Jeg kunne forstått det om det for eksempel var barn med spesielle behov eller lignende, for da er gjerne behovet for kontakt større enn ellers, men det er ikke tilfelle her.

Kjæresten min forteller kort om hva de snakker om, og det virker på meg som at hun forteller om alt som skjer i livet hennes - om det påvirker ungene eller ikke. Jeg har spurt han ved en anledning om det er sånn at hun har rett til å vite alt som skjer i hans liv, sånn hvis jeg skulle blitt gravid for eksempel, og da svarte han nei, men på en måte litt usikkert. Jeg fikk inntrykk av at han gjerne har involvert henne rundt det meste i sitt liv før jeg kom inn i bildet, og at ingen har satt spørsmålstegn ved det før.

Jeg kjenner på at det er vanskelig å finne min plass i dette forholdet da jeg føler at hun tar så mye plass hos min kjæreste, og jeg er redd jeg kommer til å utvikle litt negativt følelser rundt barna hans pga henne da de jo er en del av henne, og snakker litt om henne når vi er sammen. 

Så jeg lurer på om noen har vært borti det samme? Hvor mye kontakt bør jeg finne meg i at det er?

Anonymkode: 4b7b8...dd9

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør kanskje begynne å snakke med han om det?

Anonymkode: 3d0d6...ef6

• Liker 1
Skrevet

Mitt tips, Finn deg en barnløs fyr. Ofte søppelmenn de som har barn fra før. Nesten alltid. Annerledes med damer med barn fra før. 

Anonymkode: b46ae...cfd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må nesten ta mot til deg, og snakke med han rundt dette. Tenk litt gjennom på forhånd hvordan du vil formulere deg slik at du får fram det du vil, og få klare svar - ikke bare sånn ja og ha. Dersom han har et tett forhold til eksen, og vil beholde det, må du nesten vurdere om det er noe for deg før dere sitter for dypt i det.. Ellers ser jeg for meg mange år med frustrasjon og mye styr for din egen del… Og det nytter lite med 50 innlegg her om at den gjør slik, mens den gjør sånt.. Dette vil alltid være individuelle vurderinger, og påvirker nok typen din lite - dere må bli enige om hvordan dere vil / kan ha det. Lykke til! Jeg skjønner at du liker han, og ønsker at det skal fungere - men mennesker med barn og barnets foreldre i livet sitt - de har en annen bagasje enn de uten, slik er det bare. 

Anonymkode: b30c9...ba2

Skrevet

Og dersom du allerede føler på dårlige følelser for barna hans bør du ta tak i det før det utvikler seg.. Barna er uskyldige!  Han er far deres først, kjæresten din etterpå… 

Anonymkode: b30c9...ba2

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mitt tips, Finn deg en barnløs fyr. Ofte søppelmenn de som har barn fra før. Nesten alltid. Annerledes med damer med barn fra før. 

Anonymkode: b46ae...cfd

🤦🏻‍♀️

Anonymkode: c823b...0ea

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...