Gå til innhold

Er det lang ventetid for å komme til psykolog i Bergen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker på private med avtale, og offentlige psykologer.

Jeg har mann med uhelbredelig kreft, og livet og forholdet vårt har blitt stress og kaos.

Jeg trenger noen å snakke med før jeg kollapser, men jeg  er vel kanskje ikke den typiske pasienten når jeg "bare" er pårørende?

Anonymkode: c7bef...966

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sjekket ut raskt psykisk helsehjelp i kommunen? Det kan gå raskt å få hjelp, det kommer an på henvisning og alvorlighetsgrad. Jeg fikk time etter 1 uke selvom vanlig ventetid var 1 år.

Anonymkode: 8b4cc...ce0

• Liker 1
Skrevet

Kanskje det finnes noe via støtteordninger ut fra situasjonen dere er i (kreft)? Har Kreftforeningen noe lokalt?

Anonymkode: b7849...30e

Skrevet

Så trist å høre ❤️ Det er dessverre ofte lang ventetid på offentlige tilbud, men det skader ikke å spørre legen din. Noen kommuner har også forskjellige lavterskeltilbud. Prest / diakon kan ofte være fine å snakke med, selv om du ikke er religiøs, de har lang erfaring med å hjelpe mennesker i sjokk og sorg med å sortere tankene. Føler med deg ❤️ 

Anonymkode: eb57b...b67

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Har du sjekket ut raskt psykisk helsehjelp i kommunen? Det kan gå raskt å få hjelp, det kommer an på henvisning og alvorlighetsgrad. Jeg fikk time etter 1 uke selvom vanlig ventetid var 1 år.

De kunne tilby meg kurs og det har jeg ikke bruk for.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Kanskje det finnes noe via støtteordninger ut fra situasjonen dere er i (kreft)? Har Kreftforeningen noe lokalt?

Anonymkode: b7849...30e

Tror ikke det, har ikke klart å finne ut noe. Har bare sett reklame for tilbud i Oslo

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De kunne tilby meg kurs og det har jeg ikke bruk for.

Ts

Skjønner. Har du råd til 2-3 timer privat? Kan hjelpe å få hjelp til å sortere litt. Jeg fikk god hjelp av 3 timer med privat psykolog før sommeren.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner. Har du råd til 2-3 timer privat? Kan hjelpe å få hjelp til å sortere litt. Jeg fikk god hjelp av 3 timer med privat psykolog før sommeren.

Har tenkt på det, og fant ut at det koster 2000,- pr time. Stemmer det?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har tenkt på det, og fant ut at det koster 2000,- pr time. Stemmer det?

Ts

Jeg betalte kr1400. Det varierer fra psykolog til psykolog, er ofte mellom kr 1200-2000. 

har du prøvd å søke opp ledigpsykolog.no? Da kan du lese om kompetansen til ledige psykologer, sortere på de som er i Bergen og bestille time på nett. Kanskje fastlegen din kjenner til noen private som er gode der du bor? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg betalte kr1400. Det varierer fra psykolog til psykolog, er ofte mellom kr 1200-2000. 

har du prøvd å søke opp ledigpsykolog.no? Da kan du lese om kompetansen til ledige psykologer, sortere på de som er i Bergen og bestille time på nett. Kanskje fastlegen din kjenner til noen private som er gode der du bor? 

Takk for tips🙂

Ts

Skrevet

Frode Voll i Bergen sentrum. Kontaktinfo på nett. Veldig dyktig, ikke 2000kr per time 

Anonymkode: 7892d...7e6

Skrevet

Jeg kom til offentlig psykolog ca en måned etter at fastlegen sendte henvisning. Og det med sommerferie i mellomtiden. Og jeg er ikke så dårlig, er i jobb. Og ja, dette i Bergen. Så jeg anbefaler deg å begynne å snakke med fastlegen. Det uansett vanlig at fastlegen snakker med deg noen timer selv før de vurderer om henvisning er nødvendig.

Anonymkode: 031d6...b4b

Skrevet

Kontakt kreftkoordinator i kommunen. De har god oversikt over tilbud for pårørende til kreft. 

Anonymkode: 4e82d...ec8

Skrevet

Snakk med Kreftforeniggnen, de kan ha eller vite om tilbud som du selv ikke finner på nett. Du kan også sjekke ut om Vardesenteret har noen tilbud, eller spørre sosionom ved den avdelingen mannen din er tilknyttet om de vet om aktuell hjelp for deg. Fastlegen kan henvise, men det er ikke sikkert du blir prioritert og det kan være lang ventetid. Private psykologer har ulike priser, søkte kjapt på psykolog Bergen og fikk opp mange tilbud med priser fra 1300-2000, så det er bare å sjekke litt så ser du hva som passer deg. Sannsynligvis er det ikke så mange timer du trenger, så du bør vurdere om det er noe å ta seg råd til. 

Anonymkode: cb985...56d

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Frode Voll i Bergen sentrum. Kontaktinfo på nett. Veldig dyktig, ikke 2000kr per time 

Anonymkode: 7892d...7e6

Takk for tips🙂

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kontakt kreftkoordinator i kommunen. De har god oversikt over tilbud for pårørende til kreft. 

Anonymkode: 4e82d...ec8

Har snakket med de og fikk én time hos kreftsykepleier, også fikk vi 4 t på Vardesenteret på Haukeland i fjor.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kom til offentlig psykolog ca en måned etter at fastlegen sendte henvisning. Og det med sommerferie i mellomtiden. Og jeg er ikke så dårlig, er i jobb. Og ja, dette i Bergen. Så jeg anbefaler deg å begynne å snakke med fastlegen. Det uansett vanlig at fastlegen snakker med deg noen timer selv før de vurderer om henvisning er nødvendig.

Anonymkode: 031d6...b4b

Jeg tror henvisning fra nødvendig ja.

Jeg sitter her utslitt med en døende mann og barn som skal følges opp.

Fastlegen min jobber ikke på kontoret og tar kun konsultasjoner via Helse Norge, men må ta kontakt med legen min likevel.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...