Gå til innhold

Har fått basalcellekreft

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hatt et sår på nesa i lang tid, fått fjernet det og fikk svar på prøvene i dag. Det er basalcellekreft. Legen nevnte ikke noe om videre undersøkelser med tanke på spredning. Var liksom bare snakk om såret. 

Jeg har forferdelig helseangst, og er egentlig ganske redd nå. Men betyr det at det ikke er noe å bekymre seg for? Spredning? Og at det er ikke er veldig alvorlig? Skjønte jeg da legen rett?

Anonymkode: 35774...09b

• Hjerte 2
Skrevet

Det var du som skreiv tråden tidligere om at du var redd etter fjerning av sår på nesa,  sykepleier som hadde sagt prøven var utydelig å tolke?

Jeg svarte deg i den tråden hvis det var deg. Datteren min går gjennom det samme nå (dvs ikke basalcelle, men den litt verre plateepitelkreft).

Plateepitelkreft kan spre seg videre, mens basalcellekreft ikke kan spre seg. Men er alt fjernet nå? Skal du ha noe videre behandling for å bli kvitt alt?

Dette trenger du ikke bekymre deg for TS. 🩷

Anonymkode: 72973...147

Skrevet

Prognosen er 100%. Denne kreftformen oppstår i solskadet hud og sprer seg ikke videre. Så lenge de har fjernet den så er den borte. Det er vanlig å få det igjen om noen år når man først har fått det en gang, men også da er det bare og fjerne den også er alt ok.

Anonymkode: b9dbd...542

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Tror ikkedu har noe å bekymre deg for ❤️

Fant dette på nett: Basalcellekreft er en ondartet, men langsomtvoksende svulst i huden. Den sprer seg ikke med blod eller lymfe til andre organer og har således en utmerket prognose.

Anonymkode: 1d02d...9a9

• Nyttig 1
Skrevet

Det har jeg også hatt på nesen. Det er ikke farlig! Det må bare tas bort slik at du ikke får det over store deler. Når det er borte, er det borte. Jeg syns også det var forferdelig ubehagelig og var engstelig lenge men det er faktisk ikke noe å være redd for, siden det er helt ufarlig med tanke på spredning

Anonymkode: 2833c...ef7

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det var du som skreiv tråden tidligere om at du var redd etter fjerning av sår på nesa,  sykepleier som hadde sagt prøven var utydelig å tolke?

Jeg svarte deg i den tråden hvis det var deg. Datteren min går gjennom det samme nå (dvs ikke basalcelle, men den litt verre plateepitelkreft).

Plateepitelkreft kan spre seg videre, mens basalcellekreft ikke kan spre seg. Men er alt fjernet nå? Skal du ha noe videre behandling for å bli kvitt alt?

Dette trenger du ikke bekymre deg for TS. 🩷

Det stemmer, det var meg :)

de tror alt er fjernet, får svar om 2 uker om alt er tatt, men de trodde det. Legen sa Ingenting i dag hvertfall, om videre behandling, så det vet jeg ikke.

Skrevet

Helt ufarlig. Prognosen er 100 prosent. Har hatt det selv, og kjenner flere andre som har hatt det.

Anonymkode: d0ac7...7fb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Alle jeg kjenner som har hatt det lever i beste velgående. Slapp av og vent med å stresse til resultatene kommer.

Anonymkode: 33aa2...31d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det stemmer, det var meg :)

de tror alt er fjernet, får svar om 2 uker om alt er tatt, men de trodde det. Legen sa Ingenting i dag hvertfall, om videre behandling, så det vet jeg ikke.

Ok, da venter du til de 2 ukene er gått. Sannsynligvis får du svar at alt er fjernet eller så må du få fjernet evt resten. Datteren min får stråling for sin hudkreft,  også der forventes det at hun blir helt fin. Hun må ha etterkontroller etter en viss tid da. Tror den første er om 6 måneder, så øker intervallene på de neste kontrollene.

Uansett, dette er, som de andre også skriver,  helt ufarlig. Men likevel mye tanker man kan ha rundt det.

Prøv å ta det med ro. 🩷

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...