AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #1 Skrevet 25. august 2023 Vi skal flytte ut av skolekretsen. Nytt hus ligger helt på grensen mellom nåværende skole og skole som ny adresse sokner til. Vi ønsker ikke at barna skal begynne på ny skole. De går i 4. og 6. klasse, og vil helst selvfølgelig bli i klassene sine. Er det mulig å bare ikke gi beskjed til skolen om at vi flytter og sånn sett fortsette på nåværende skole? Eller er dette ulovlig? Anonymkode: d0272...a79
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #2 Skrevet 25. august 2023 Skolenes systemer blir oppdatert opp mot folkeregisteret med jevne mellomrom. Så etterhvert finner skolen det ut, og hvis det ikke er fritt skolevalg i din kommune må barna dine bytte når det oppdages. Kan ta en uke eller et halvt år. Anonymkode: 2a8df...bef 12 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #3 Skrevet 25. august 2023 Er ikke dette noe som skjer automatisk når man endrer adresse i folkeregisteret? Anonymkode: 4940d...dc8
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #4 Skrevet 25. august 2023 Tipper du får beholde skoleplassen om du spør. De færreste skoler er så sprengt. Tipper også barna selv kommer til å fortelle at de har flyttet? Andre foreldre kommer vel også til å legge merke til det. Anonymkode: dfd89...990 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #5 Skrevet 25. august 2023 Du kan ikke «skjule» hvor du bor, nei. Men ta kontakt med rektor og forklar dette, så hjelper hen deg med å søke om å beholde skoleplassene dere har. Det går sikkert bra. Anonymkode: e4d5b...856 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #6 Skrevet 25. august 2023 Jeg jobber med dette:) De fleste som flytter ut av kretsen, men helt på grensen, får et ja fra rektor hos oss. Dersom det gjelder flytting på andre siden av byen så blir det nei mtp barnets best. Systemene våre oppdateres mot folkeregisteret og viser hvilken skole barnet tilhører. Dette står i folkeregisteret. Hender seg at jeg oppdager noen ikke har gitt beskjed. I verste fall vil barnet bare flyttes over til ny skole dersom det ikke har vært noen dialog i forkant. Kommer an på hvor firkantet rektor er. Anonymkode: b2197...f75 2 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #7 Skrevet 25. august 2023 Selvfølgelig må du oppgi ny adresse til skolen, så eventuell post fra skolen sendes til rett adresse. Det er da soleklart. Eller har du tenkt å beholde postkassen på gammel adresse til evig tid ? Anonymkode: 55b49...581
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #8 Skrevet 25. august 2023 Om dere ikke flytter ut av kommunegrensen kan dere be skolen om å beholde plassene. Som oftest får man det av hensyn til barnets beste. Om dere flytter ut av kommunen er det verre. Da må den nye kommunen betale for plassen og det gjør de svært sjeldent eller aldri. Anonymkode: d56f6...1d2 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #9 Skrevet 25. august 2023 Skolen henter adressene fra folkeregisteret så dette kan dere ikke lyve om. Her er skolene stappfulle så alle som flytter må bytte skole, selv om de bare flytter såvidt ut av skolekretsen. Anonymkode: 596ba...ed9 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #10 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skolen henter adressene fra folkeregisteret så dette kan dere ikke lyve om. Her er skolene stappfulle så alle som flytter må bytte skole, selv om de bare flytter såvidt ut av skolekretsen. Anonymkode: 596ba...ed9 Samme her. Anonymkode: 90abe...2a7 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #11 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Selvfølgelig må du oppgi ny adresse til skolen, så eventuell post fra skolen sendes til rett adresse. Det er da soleklart. Eller har du tenkt å beholde postkassen på gammel adresse til evig tid ? Anonymkode: 55b49...581 Ikke én eneste gang har vi fått brev i posten fra skolen. Er det noe som forekommer i 2023? Anonymkode: 1f836...ce4 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #12 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ikke én eneste gang har vi fått brev i posten fra skolen. Er det noe som forekommer i 2023? Anonymkode: 1f836...ce4 Dersom du ikke søker om å få beholde skoleplassen, kommer du snart til å gå brev med melding om ny skole hverfall 😉 Anonymkode: e4d5b...856 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #13 Skrevet 25. august 2023 50 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke én eneste gang har vi fått brev i posten fra skolen. Er det noe som forekommer i 2023? Anonymkode: 1f836...ce4 Jeg fikk brev i posten til skolestarteren nå ja Anonymkode: 4bff5...10d 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #14 Skrevet 25. august 2023 Sønnen min og jeg har flyttet ut av skolekretsen, men har adresse hos mine foreldre. Slik har vi hatt det i 2,5 år, og kommer til å ha det sånn til han er ferdig med ungdomsskolen om ett knapt år. Ja, vennene og foreldrene vet det, men aldri fått spørsmål fra skolen Anonymkode: 8397a...7ea 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #15 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sønnen min og jeg har flyttet ut av skolekretsen, men har adresse hos mine foreldre. Slik har vi hatt det i 2,5 år, og kommer til å ha det sånn til han er ferdig med ungdomsskolen om ett knapt år. Ja, vennene og foreldrene vet det, men aldri fått spørsmål fra skolen Anonymkode: 8397a...7ea Nei, så lenge sønnen din har adresse hos dine foreldre (som jeg går ut i fra bor innenfor skolekretsen), så har det ingen betydning hvor han egentlig bor. Ts: du kan søke om å beholde skoleplassene på nåværende skole. Men om de må gå på en annen ungdomsskole enn nåværende klassevenner, så ville jeg nok ha byttet klasse nå. Anonymkode: 98525...405
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #16 Skrevet 26. august 2023 Hvis det er så viktig for dere at barna ikke bytter skole at dere er villige til å lyve for å beholde plassen (er dere voksne i det hele tatt?) kan man jo lure på hvorfor dere flyttet i det hele tatt. Selv hadde jeg heller bodd i et hus jeg ikke var superfornøyd med enn å prøve å lure til meg to skoleplasser jeg ikke har rett på. Anonymkode: 596ba...ed9 5 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #17 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Selvfølgelig må du oppgi ny adresse til skolen, så eventuell post fra skolen sendes til rett adresse. Det er da soleklart. Eller har du tenkt å beholde postkassen på gammel adresse til evig tid ? Anonymkode: 55b49...581 Vi har aldri fått et fysisk brev fra skolen. Alt er digitalt. Anonymkode: dfd89...990 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #18 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi har aldri fått et fysisk brev fra skolen. Alt er digitalt. Anonymkode: dfd89...990 Selv om man ikke får fysisk post fra skolen er det ikke så enkelt som å oppgi gammel adresse til skolen. Hvis det var foreldrene selv som fortalte skolen adressen kunne i teorien hvem som helst skrive seg inn på hvilken som helst skole med en falsk adresse. Skolen innhenter adressen automatisk og om man ikke tilhører skolekretsen er det stor fare for at man ikke får gå på skolen. Anonymkode: 596ba...ed9 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #19 Skrevet 26. august 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Vi har aldri fått et fysisk brev fra skolen. Alt er digitalt. Anonymkode: dfd89...990 De vet likevel adressen deres. De fleste datasystemer til stat- og kommune som lagrer info om folk har automatisk synkronisering med folkeregisteret og vet derfor oppdatert informasjon om ting som bostedsadresse. Anonymkode: 6fb9f...45d 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #20 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Sønnen min og jeg har flyttet ut av skolekretsen, men har adresse hos mine foreldre. Slik har vi hatt det i 2,5 år, og kommer til å ha det sånn til han er ferdig med ungdomsskolen om ett knapt år. Ja, vennene og foreldrene vet det, men aldri fått spørsmål fra skolen Anonymkode: 8397a...7ea Kan være myndighetene har noen spørsmål da. Det er jo ulovlig, og kan gi bøter. Man er pliktig til å registrere den adressen man bor på, til Folkeregisteret. Anonymkode: 25d3b...437 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå