Gå til innhold

Blæ - seig biff

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg og min kjære har vært og kjøpt indre - og ytrefilet i Sverige. Laget til god middag i går, men fyttikatta hvor seig den var. :P Sambo syntes den var grei, men jeg klarte ikke spise. Vel, saken er den at vi har noe mer kjøtt igjen, og jeg klarer ikke tanker på å spise det som biff. Da er spørsmålet: er den noen andre måter jeg kan få brukt dette kjøttet. Kan jeg bruke det i en evt. lapskaus? Kan det bli mer mørt av å bli kokt?

Håper på noen positive tilbakemeldinger. :blunke:

Videoannonse
Annonse
Gjest Augustbrud02_
Skrevet

Biffgryte sier jeg bare... Jeg lager en temmelig god biffgryte og der blir "alt" kjøtt helt mørt!

Kutt opp kjøttet i små biter, stek det på sterk varme i steikepanna. Etter at det er stekt har du kjøttet oppi en kjele. Vann ut steikepanna mellom hver steking.

Brun så litt løk som du har oppi kjelen. Ha gjerne litt champignon oppi også. La dette koke på middels varme i 30-60 minutter. Ha også i litt ekstra vann om det ser litt lite ut. Ha i litt salt og pepper og det blir en nydelig biffgryte vi serverer med pommes frites og med bernaise-saus. Også salat da selvsagt.

Skrevet

Takk for tipset, augustbrud. Skal prøve meg på en biffgryte.

Du, hvordan går det med det nye nicket? :blunke:

Skrevet

Bare hyggelig. Mannen min synes iallfall den biffgryten er en slager og vil heller ha det en "vanlig" biff.

Her ennå ikke kommet i gang med nytt nick, men har fortsatt et i bakhånd jeg tror jeg skal bruke. Det er bare det å løsrive seg litt fra bryllupet vårt og ikke minst bryllupssidene da. :wink: Men jeg har iallfall funnet et nick jeg synes er søtt og koselig.

Skrevet

banket dere biffen før dere stekte den???? Det pleier hjelpe. Hvis ikke det hjelper så er jo en gryte en god ide!

Gjest Brunhilde
Skrevet

Kom plutselig på at det er et enzym i kiwi som mørmer kjøtt. Du kan prøve å kutte kiwi i skiver og legge på kjøttet i noen timer og se om det hjelper...

Ellers er det jo mange gode gryteretter med kjøtt - eller hva med fersk suppe?

Jeg lager av og til gryte omtrent som dette:

Brun kjøttet godt

Kok ut pannen

Brun cahmpignon og hele "småløk"

Lag brun saus (mel og smør brunes godt i panne)

Spe med stekeskyen, vann+buljonterning for ekstra smak

Krydre med salt og pepper

Spis - med poteter eller ris til

Gjest sexysadie
Skrevet

Husk biffen skal ha romtemperatur før dere begynner å steke den.

glovarm panne før dere har i smøret.

Vent til smøret har blitt nøttebrunt før dere legger i biffen.

To min på hver side, før du pepprer biffen og legger på lokk og la den ettersteke i nye to minutter

Salt venter dere m til biffen ligger på tallerkenen fordi saltet virker væskedrenerende og gjør den tørr og seig

Skrevet

Kan ikke mye om biff, men det skal vel hjelpe å marinere. Også er jo spørsmålet hvorfor biffen er seig. Skyldes det at kjøttet ble tatt på kjøla for kort tid etter slakting skal det visstnok ikke finnes håp..

Skrevet

Alle "lure" triks med kiwi, mørsalt o.l. er bare tøys.

Banking av biffen er også tull. Det gjør bare at du ødelegger fibrene i kjøttet. Det blir litt lettere å både skjære og tygge, men MØRT blir det IKKE. Dessuten blir banket kjøtt fortere tørt når du steker det.

Alt kjøtt skal henge et visst antall dager avhengig av temperatur (såkalte døgngrader) for å bli mørt.

Når du kjøper kjøtt i butikken skal du IKKE ta det som er "lyst og fint" i fargen, men heller det som er mørkt og brunaktig i fargen.

Det kjøttet du allerede har kjøpt og som er seigt ville jeg brukt til gryte, kjøttsuppe eller rullader.

Hvis du absolutt vil spise det som biff ville jeg latt det tine i kjøleskapet, og latt det ligge noen dager før du prøver deg igjen.

• 5 år senere...
Gjest bestefar
Skrevet
Alle "lure" triks med kiwi, mørsalt o.l. er bare tøys.

Banking av biffen er også tull. Det gjør bare at du ødelegger fibrene i kjøttet. Det blir litt lettere å både skjære og tygge, men MØRT blir det IKKE. Dessuten blir banket kjøtt fortere tørt når du steker det.

Alt kjøtt skal henge et visst antall dager avhengig av temperatur (såkalte døgngrader) for å bli mørt.

Når du kjøper kjøtt i butikken skal du IKKE ta det som er "lyst og fint" i fargen, men heller det som er mørkt og brunaktig i fargen.

Det kjøttet du allerede har kjøpt og som er seigt ville jeg brukt til gryte, kjøttsuppe eller rullader.

Hvis du absolutt vil spise det som biff ville jeg latt det tine i kjøleskapet, og latt det ligge noen dager før du prøver deg igjen.

Gjest bestefar
Skrevet (endret)

Jeg ser du har et temmelig gammelt innlegg, men jeg svarer likevel. Jeg reagerer på at du sier at mørsalt er bløff. Det kan jeg bare si deg at det stemmer overhodet ikke. Hvis du har dårlige erfaringer med mørsalt, så må det skyldes at enten er biffene altfor tykke, og at mørsaltet da ikke får virke langt nok ned i kjøttet, eller at du har hatt det på for seint, så det har virket for kort. Eller - kjøttet har vært så seigt, at mørsaltet ikke har vært i stand til å mørne kjøttet tilstrekkelig. I tilfelle det siste, så er rådet ganske riktig å la det ligge i kjøleskapet noen dager. En gylden regel når man skal prøve om kjøttet er mørt: prøv å klemme på biffen med to fingre. Møtes de i midten av biffen er den mør. Møter fingrene motstand som om man klemmer på en muskel, er den altfor seig. Da må du la den ligge et par dager og ihvertfall bør du bruke mørsalt - hvis du da får tak i det.

Selv er jeg på jakt etter det. Asko, som leverer varer til de fleste supermarkedskjedene i Norge har kuttet mørsalt ut av sortimentet deres fra 2006, så jeg jobber i øyeblikket på å finne ut hvordan man da får tak i det. Vi bruker det hver gang vi skal ha biff, og med godt resultat, bare så det er sagt. Dessverre er vi ved å slippe opp for det og trenger snart ny forsyning. Hvis noen vet om hvor en kan få tak i det, så vær snill å sende en mail til

E-postadresse fjernet.

Reglene.

Kristin (mod)

Endret av Kristin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...