Gå til innhold

Hvorfor liker autister å flappe med henda?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg pleier å gå rundt å flappe med henda hjemme. Jeg vet at det liksom går under stimming. Men er interessert i hvorfor akkurat flapping med henda og hvorfor føler man behov for det? 

Anonymkode: cb614...92e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen liker å gå rundt. Jobber med 2 stikken som liker å gå rundt seg selv. Og er fsktisk noe jeg selv føler jeg stopper meg selv fra å gjøre.

Så mine tanker er at som autist har man ikke den knappen som gjør at man stopper seg selv fordi det ikke er "normal"

Anonymkode: a847c...baf

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Noen liker å gå rundt. Jobber med 2 stikken som liker å gå rundt seg selv. Og er fsktisk noe jeg selv føler jeg stopper meg selv fra å gjøre.

Så mine tanker er at som autist har man ikke den knappen som gjør at man stopper seg selv fordi det ikke er "normal"

Anonymkode: a847c...baf

Kan nok være noe i det. Akkurat håndflapping har jeg mest av når det blir veldig sterke inntrykk, som f.eks når et angstanfall melder seg, eller i motsatt ever av skalaen; dersom jeg hadde vunnet i Lotto 😂

Anonymkode: 5559f...616

Skrevet

Autister "stimmer" for å håndtere følelser/sanseinntrykk. 

Anonymkode: 40fd7...7e3

• Liker 1
Skrevet

Akkurat det med flapping med henda er vel litt tilfeldig, ikke alle flapper med henda heller. Jeg liker å dra hodet bak og fremover. Eller svaie overkroppen fra sidene. 

Anonymkode: a8c54...b13

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Akkurat det med flapping med henda er vel litt tilfeldig, ikke alle flapper med henda heller. Jeg liker å dra hodet bak og fremover. Eller svaie overkroppen fra sidene. 

Det er uansett samme årsak, stimming er stimming. Men flapping er kanskje det folk forbinder mest med autisme. 

Skrevet

Flapping? Menes det klapping?

Anonymkode: 5148f...df3

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Flapping? Menes det klapping?

Anonymkode: 5148f...df3

Nei. Flapping. 

What Is Hand Flapping? Hand flapping is a form of Autism stimming. It refers to repetitive hand movement that occurs up and down or side-to-side. It can include finger wiggling, clapping, moving arms, shaking, clenching fists, or any other variation of these characteristics.

Skrevet

Autister har ofte overaktivt nervesystem. Så det er for å riste ut nervøs eller begeistret energi.

Anonymkode: 4007c...327

• Nyttig 1
Skrevet

Vet ikke, for å få ut energi eller for å uttrykke at de er glad/tilfreds ? Husker når jeg gikk på ungdomsskolen var det en av klassene våre hvor 2 ganger i uka skulle en jente med autisme komme og "være med" i klassen. Hun var egentlig gammel nok til å gå sammen med oss på ungdomsskolen, men var visst ikke "gammel nok i hodet" så hun gikk fortsatt på barneskolen på mellomtrinnet. De skulle vel teste ut hvordan det var for henne å "være med" på en ungdomsskole. 

og jeg sier være med i hermetegn over her, fordi hun var jo ikke med på det vi gjorde. Hun fulgte jo ikke undervisning vi hadde eller noe. Satt ikke sammen med oss, hadde ingen kontakt med oss eller lærerne. Hun satt bare i ene enden av klasserommet med et digert par hodetelefoner på og stirret ned i en ipad mens hun slo rundt seg med armene og ropte. De måtte tilslutt bare slutte med det "prosjektet" de hadde med at hun skulle være med i timene våre, fordi hun forstyrret alle sammen så mye med ropingen sin at vi ikke fikk gjort noe arbeid eller lært noe i timene....

Anonymkode: df59b...318

• Liker 1
Skrevet

Fordi de har autisme

Anonymkode: 02673...96d

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

svaie overkroppen fra sidene. 

Det gjør jeg og ,og kaster overkroppen bakover og fremover. Men flapping med hendene også. Men de som mener man ikke klarer å kontrollere det blant andre tar litt feil. Det går an å kontrollere det med å holde hendene på eller nært ansiktet eller å ha hendene i jakke eller bukselommer. Men kjenner da at beina og føttene er litt vanskeligere å kontrollere.

Anonymkode: 799a7...3ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...