AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #1 Skrevet 25. august 2023 Barnet er vel ikke barn lengre, men en ungdom på 15år. Stemor sier til hn, på søndagene, at hn skal hjem, for stemor vil ikke at hn skal være der alene, altså de voksne og småsøsken, skal ut av huset før hn på mandager, og stemor vil ikke at hn skal være der alene. Søsknene er 9 og 12 år. De dro også på ferie i sommer, men hn fikk ikke spørsmål en gang om hn ville være med. For stemor ønsker at det kun er kjernefamilien som skal dra på ferie sammen.. Jeg har sluttet å prøve å snakke med far, for jeg kommer ingen vei. Heller ikke i fjor fikk hn være med, de syns det blir for dyrt.. Når hn er der på samvær, så er hn for det meste forvist til rommet sitt. Når hn er i feks stuen, så får hn ikke bruke telefonen, eller ipad, mens småsøsken har ingen slike restriksjoner. De får egentlig gjøre som de vil. Om småsøsken vil at hun skal være med å leke, være med ut å leke, eller spille spill, eller hva som helst, så har hn ikke noe valg, det søsken vil, må hn være med på, med en gang. En gang var hn i telefonen med meg da lillesøster kom inn til hn og ville at hn skulle være ut å leke, barnet mitt sa at hn kom når hn var ferdig å snakke med meg, men da sa lillesøster at mamma hadde sagt at hn skulle være med ut, og at hn måtte legge på, så da avsluttet hn samtalen med meg. Selvsagt skal hn/bør hn gjerne være med å leke/spille spill ol, men ikke alltid. Om hn sier at hn ikke vil/orker/har andre planer, kommer stemor inn og sier at hn skal være med, hver gang. Småsøsken er vant til at det er slik, og de spør ikke hn om hn vil/kan være med, men kommandere hn til å komme med en gang. Om hn spiser på noe, feks en skive og lillesøster også vil ha, så må hn slippe det hn holder på med, og finne til søster. Om hn sier at hn bare skal spise opp, så sier stemor ting som "storesøsken er egoistisk og lat, og ikke bryr seg om lillesøster". Tidligere når lillebror var yngre, kom hn ofte hjem med blåmerker på kroppen, på rygg, armer og ben for det meste. Fordi lillebror pleide å kaste ting, og slå hn med leker eller hva han hadde for hånden. Når jeg spør hva far sier til dette, så sier han at det er slik med gutter og at hun må tåle såpass. Det sier seg selv at hn ikke vil være der så mye, men far prøver å presse henne, for han betaler jo bidrag (om enn veldig motvillig). Da jeg ba nav ordne med bidraget, ble han rasende, og mener at jeg ba om det fordi jeg er grisk og han vil ikke "gi" meg penger. Han forstår ikke at det fordi han skal bidra til sitt eget barn, han mener at det er feil at han skal gi meg penger. Men disse pengene går jo stort sett til barnet vårt. Jeg vet ikke helt hva jeg vil med denne tråden, jeg trenger vel å lufte meg litt, og høre om andres erfaringer. Anonymkode: 32010...503 1 5
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #2 Skrevet 25. august 2023 Dersom dette er en ungdom på 15 år bør hen få være der hen vil, spesielt dersom det er slike forhold du beskriver… Stakkars ungdom som føler seg uønsket ❤️ Ellers må hen holde ut til fylte 16 år, da kan hen vel etter barneloven bestemme selv? https://www.ung.no/oss/489552 Anonymkode: 0c341...9f9 4 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #3 Skrevet 25. august 2023 Gå inn på HelseNorge og send melding til fastlegen og be om henvisning til psykolog. Barnet kommer virkelig til å trenge det! At far velger å behandle barnet sitt slik er ekstremt ødeleggende for barnets psykiske (og fysiske) helse. Far velger nå å ødelegge forholdet til sitt barn, men han kommer ikke til å forstå det før om 10-15 år. Anonymkode: 34c94...15d 7 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #4 Skrevet 25. august 2023 Det rare er jo at barnet ønsker å være der ett minutt mer enn ytterst nødvendig. Og det er først og fremst far som svikter her. Møkkamann. Anonymkode: c44ef...a38 6 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #5 Skrevet 25. august 2023 Barnet trenger vel ikke gå til far lenger? Anonymkode: 219e7...39f 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #6 Skrevet 25. august 2023 Hvorfor anonymiserer du barnets kjønn bare I deler av innlegget? Anonymkode: 92276...c32 11 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #7 Skrevet 25. august 2023 Først og fremst: 15 åringen bestemmer selv mengden av samværet. At far er en drittsekk som tillater at 15-åringen blir behandlet så sinnsykt dårlig, må han ta på sin egen kappe! Han får bare press på. Du som mor kan si i fra om barnet synes det er vanskelig. Anonymkode: 78dfa...434 7 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #8 Skrevet 25. august 2023 Gjetter at far/bonusmor har en litt annen versjon..? Ikke greit å ekskludere barnet fra ferier etc men det er greit at far har regler for skjerm, og at en 15 åring forventes å være grei mot småsøsken og hjelpe til hjemme. Anonymkode: c00a4...599 1 2
Lalal13 Skrevet 25. august 2023 #9 Skrevet 25. august 2023 Oida! Dette må være så vondt for barnet ditt og deg❤️ Far og stemor burde ta seg til helvete sammen, det er ikke ofte jeg blir sint men mennesker som det der fortjener en spesiell plass på Guantanamo.. stakkars barnet ditt og deg🫶🏻 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #10 Skrevet 25. august 2023 Hvorfor ønsker ungdommen å være der mer hvis stemor, far og søsken er så fæle? Det lurer jeg på? Anonymkode: da375...ce2 1 1 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #11 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Gjetter at far/bonusmor har en litt annen versjon..? Ikke greit å ekskludere barnet fra ferier etc men det er greit at far har regler for skjerm, og at en 15 åring forventes å være grei mot småsøsken og hjelpe til hjemme. Anonymkode: c00a4...599 Det er ikke greit slik det er beskrevet her…. Anonymkode: 9aea1...af2 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #12 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor ønsker ungdommen å være der mer hvis stemor, far og søsken er så fæle? Det lurer jeg på? Anonymkode: da375...ce2 Kanskje fordi hun hele tiden håper at det skal bli bedre fordi hun er glad i faren sin? Anonymkode: 9aea1...af2 1 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #13 Skrevet 25. august 2023 At far lar stemor behandle barnet hans på den måten er sjokkerende. Jeg hadde selv en far som lot stemor behandle meg som dritt, og for å si det sånn så har vi ingen kontakt i dag. Men det tok noen vanskelige og vonde år å komme dit jeg er i dag. Jeg ville vært føre var, og fått ordnet med noen profesjonelle barnet kan prate med. BUP er vanskelig å komme inn til, men det finnes heldigvis lavterskeltilbud. Anonymkode: ca07d...59e 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #14 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor ønsker ungdommen å være der mer hvis stemor, far og søsken er så fæle? Det lurer jeg på? Anonymkode: da375...ce2 Barn og ungdom er ekstremt lojale mot biologiske foreldre. Hvor langt de er villig til å gå for å kunne være litt sammen med dem og prøve å få litt kjærlighet fra dem er ganske vilt. Du skulle bare visst hvor mye faenskap barn i fosterhjem har opplevd fra sine foreldre, men likevel gleder de seg til å endelig få møte dem på samvær og mange av dem hadde lett flyttet hjem igjen om de fikk sjansen. Men så klart, for mange barn som blir sviktet av sine foreldre, så kommer det en tid hvor de får nok og klarer å bryte fra foreldrene. Jeg klarte å bryte med min far, men jeg har et søsken som ikke har klart det. Hun lever fortsatt med de små stundene hun får møte han. 100% på hans premisser og kun når han ønsker noe av henne. Anonymkode: ca07d...59e 2 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #15 Skrevet 25. august 2023 Ts her. Jeg har tvunget igjennom at hn skal ha mindre samvær, så nå er det annenhver helg, mot 50/50 før. Hn er allerede på bup, pga adhd, men også sosial angst. De på bup støtter at samværet gikk ned, pga det barnet fortalte. Hn har også snakket med helsesøster, som igjen ringte meg, og da fikk jeg endelig den "støtten" jeg trengte til å redusere samværet. Far har hele tiden vært imot det, og har laget mye "bråk" pga det. Og han har presset barnet, spilt på samvittigheten og at hn kom til å miste den siden av familien osv. Hn velger å dra til far fordi hn får dårlig samvittighet, og fordi far er ganske dominerende og hn har ikke våget å gå i mot han. Derfor har jeg tatt alt dette med far, redusering av samvær ol, slik at hn skal slippe. Hn hadde en periode på ca 6-8mnd der hn ikke var det i det hele tatt, men far lovet at alt var forandret nå og at hn fint kunne komme. Dette varte i kanskje 2mnd, før det gled tilbake til slik det var før. AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hvorfor anonymiserer du barnets kjønn bare I deler av innlegget? Anonymkode: 92276...c32 Fordi det glapp for meg litt🙈😅 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Gjetter at far/bonusmor har en litt annen versjon..? Ikke greit å ekskludere barnet fra ferier etc men det er greit at far har regler for skjerm, og at en 15 åring forventes å være grei mot småsøsken og hjelpe til hjemme. Anonymkode: c00a4...599 Hva slags versjon tenker du? Jeg kan fortelle mange, mange ting som har vært oppigjennom årene, men jeg velger å holde meg til det som er nylig. Regler for skjerm er helt ok, men bør det ikke være like regler for alle barna i samme husholdning? Hn er grei med småsøsken, men det er vel ikke greit at de skal kommandere hn rundt, at hn skal stå på pinne for dem og slippe alt hn har i hendene med en gang de vil noe? Hjelpe til gjør hn. Anonymkode: 32010...503 2 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #16 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ts her. Jeg har tvunget igjennom at hn skal ha mindre samvær, så nå er det annenhver helg, mot 50/50 før. Hn er allerede på bup, pga adhd, men også sosial angst. De på bup støtter at samværet gikk ned, pga det barnet fortalte. Hn har også snakket med helsesøster, som igjen ringte meg, og da fikk jeg endelig den "støtten" jeg trengte til å redusere samværet. Far har hele tiden vært imot det, og har laget mye "bråk" pga det. Og han har presset barnet, spilt på samvittigheten og at hn kom til å miste den siden av familien osv. Hn velger å dra til far fordi hn får dårlig samvittighet, og fordi far er ganske dominerende og hn har ikke våget å gå i mot han. Derfor har jeg tatt alt dette med far, redusering av samvær ol, slik at hn skal slippe. Hn hadde en periode på ca 6-8mnd der hn ikke var det i det hele tatt, men far lovet at alt var forandret nå og at hn fint kunne komme. Dette varte i kanskje 2mnd, før det gled tilbake til slik det var før. Fordi det glapp for meg litt🙈😅 Hva slags versjon tenker du? Jeg kan fortelle mange, mange ting som har vært oppigjennom årene, men jeg velger å holde meg til det som er nylig. Regler for skjerm er helt ok, men bør det ikke være like regler for alle barna i samme husholdning? Hn er grei med småsøsken, men det er vel ikke greit at de skal kommandere hn rundt, at hn skal stå på pinne for dem og slippe alt hn har i hendene med en gang de vil noe? Hjelpe til gjør hn. Anonymkode: 32010...503 Det er jo ingen grunn til å fortsette å skrive hn når du allerede har skrever henne og hun. Anonymkode: 92276...c32 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #17 Skrevet 25. august 2023 For en grusom far og forferdelig stemor. Her må du verne om barnet ditt og holde han unna de giftige menneskene der. Anonymkode: 0fa55...ebe 3 1
Brunello Skrevet 25. august 2023 #18 Skrevet 25. august 2023 Jeg regner med at du kjenner kompisene til barnets far. Send en melding til de tre-fire beste av de og forklar hva som foregår. Dersom far er noe å samle på, vil dette være noe som blir ekstremt pinlig for han. Dersom han ikke bryr seg om dette, er han heller ikke noe å samle på. Barnet bør da slutte å være på samvær 1
Gjest ti10 Skrevet 25. august 2023 #19 Skrevet 25. august 2023 Er du sikker på at det barnet ditt forteller om stemoren er sant? Jeg spør fordi det er mange barn og ungdommer med to hjem som vet å sette foreldre og steforeldre opp mot hverandre ...
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #20 Skrevet 25. august 2023 For en makt denne kvinnen har 💪 Anonymkode: a3a36...117
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå