Sommer2464 Skrevet 25. august 2023 #1 Skrevet 25. august 2023 Har sett flere tråder der noen har blitt kalt for bygdedyret, og er sikkert mange andre eksempler også. Så hvorfor er dere så negativ mot bygda?
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #2 Skrevet 25. august 2023 Det er jo bra. Da blir de i byen. Anonymkode: 6fbdf...3f9 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #3 Skrevet 25. august 2023 «Bygdedyret» er jo et begrep vi på bygda også bruker selv. Det er en slags personifisering av evt negative sider- sladder/ trangsynthet e.l Det er ikke en generell påstand om at flertallet av folk på bygda er slik. Det kan mer sammenliknes med janteloven. Anonymkode: f5aa8...bea 6
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #4 Skrevet 25. august 2023 Det er enkle byfolk... Anonymkode: afc1f...633 2
Andro Skrevet 25. august 2023 #5 Skrevet 25. august 2023 Bygdedyret er beskrivelse av sosial kontroll gjennom sladder og bakvasking, i gjennomsiktige og små miljøer. Bygdedyret kan også finnes i et borettslag i byen, eller på en trangsynt arbeidsplass. At ikke alle vet hvordan det er å bo i bygdenorge er deres tap. Enkelte tror at det er veldig ulikt å bo i bygd eller by. Det er det ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #6 Skrevet 25. august 2023 Klassene er ofte små. Vanskelig å spillenpå flere lekekamerater. Lærerene er stort sett ikke opptatt av klassemiljø. Kommer det en mobbesak er det svært vanskelig å få bukt med det. I Bykle feks har 5 !! familier flyttet grunnet mobbing. En mann jeg vet om satt i møte med en lærer og klagde på mobbing. Det ble friminutt, barnet ble tydelig mobbet. Mannen ble forbannet slo neven i bordet og sa nå er det faen meg nok du sitter her og ser på. De flyttet. (Ikke Bykle familiene) Anonymkode: 14fbd...4a5
Rosa Gnom Skrevet 25. august 2023 #7 Skrevet 25. august 2023 Folk flest bor på bygda. Det er kanskje lett å glemme,men vi bor faktisk i Norge. Hvis man har vært i en litt større by i utlandet før,så er ikke feks Oslo så veldig stor. Mange bønder i Oslo området også! 5
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #8 Skrevet 25. august 2023 Folk flest bor ikke lenger på bygda, det er stor fraflytting dra bygder og sentralisering som skjer i Norge, og det har også vært slik i siste 40+ år. Kvinneguiden er bare et uttrekk av vanlig befolkning, det er slike innstillinger mange i Norge har. Og da kanskje spesielt de som måtte rømme til nabofylke for å gå på bedre ungdomsskole allerede som tenåringer, og ikke de som vokste opp i Oslo. De siste vet jo ikke om bygdedyret som begrep. Anonymkode: 4eaaf...e40 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #9 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (På 25.8.2023 den 18.21): Lærerene er stort sett ikke opptatt av klassemiljø. Ikke min erfaring i hele tatt, hva er begrunnelsen din for at du kan si noe sånt ? Anonymkode: 0a53f...9b7
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #10 Skrevet 27. august 2023 Elsker å bo på bygda, billig med bolig og lite trafikk. Anonymkode: b8c13...1bf 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #11 Skrevet 27. august 2023 Går mot strømmen og flyttet nettopp fra midt i byen til en bygd i Sogn og Fjordane. ❤️ Anonymkode: d2798...3a3 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #12 Skrevet 27. august 2023 Andro skrev (På 25.8.2023 den 18.21): Bygdedyret er beskrivelse av sosial kontroll gjennom sladder og bakvasking, i gjennomsiktige og små miljøer. Bygdedyret kan også finnes i et borettslag i byen, eller på en trangsynt arbeidsplass. At ikke alle vet hvordan det er å bo i bygdenorge er deres tap. Enkelte tror at det er veldig ulikt å bo i bygd eller by. Det er det ikke. Jeg er litt uenig med deg der da. Jeg kommer fra en bygd med 2000 innbyggere og flyttet ganske tidlig til en av Norges største byer. Vil si det er ENORM forskjell. Tilbudene og mulighetene man har i byen tilfører livet mitt veldig mye som jeg ikke ville hatt hvis jeg ble igjen i bygda. Ser også forskjell på vennene mine i byen og de jeg har i hjembygda. Og det er ikke bare byfolk som ikke forstår bygdefolk, det går begge veier. Har en del folk i hjembygda som ikke forstår hvordan det er mulig å trives i byen og som tror at vi ikke har tilgang på frisk luft, natur og stillhet. Men det har vi jo. Jeg bor f.eks. rett ved et stort friluftsområde med innsjø og turmuligheter, samtidig som det tar meg 10 min å kjøre inn til sentrum. Når det er sagt, så er det vel avhengig av personlighet, hva man synes. Hva man trives med å gjøre i livet sitt. Anonymkode: c6d8b...718 1
Phoenix Heart Skrevet 27. august 2023 #13 Skrevet 27. august 2023 De har vel aldri vært utenfor Ring 3. 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #14 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sannheten er nok at det nok er en del kvinner her med et litt vel utsvevende seksualliv som lettere blir fanget opp på byga. Stort sett damer som ellers deltar i tråder hvor høyt antall sexpartnere preger svarene og temaene de ellers deltar i. Anonymkode: 9affd...cb3 Eller så kan det være folk som liker å ha valgmuligheter når det gjelder restauranter, trening, shopping, uteliv, kultur osv. Anonymkode: c6d8b...718
Andro Skrevet 27. august 2023 #15 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ingen som peker på bygdedyret hvis det er tilfellet. Å bruke begrepet bygdedyret er omtrent et synonym med å ha et høyt antall sexpartnere eller ekstremt utagerende sexliv. Anonymkode: 9affd...cb3 Nei, det er det virkelig ikke. Sladder, utfrysing og bakvasking er strukturert mobbing, og beskriver dem som driver med det. Det sier aldri noe om dem som utsettes for det. I bunnen av sladder ligger skam og misunnelse. 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #16 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ingen som peker på bygdedyret hvis det er tilfellet. Å bruke begrepet bygdedyret er omtrent et synonym med å ha et høyt antall sexpartnere eller ekstremt utagerende sexliv. Anonymkode: 9affd...cb3 bygdedyret er synonymt med sladder. Gjerne av den ondsinnede slaget. Bygdedyret er altså ingen person. Kan sammenlignes med begrepet jungeltelegrafen. Eneste negative jeg har å si om bygda. Anonymkode: c68a8...6a8 1
Topsi Skrevet 27. august 2023 #17 Skrevet 27. august 2023 Noen av oss er vokst opp på bygda. Og er dritt lei
I Grosny Skrevet 27. august 2023 #18 Skrevet 27. august 2023 (endret) Sommer2464 skrev (På 25.8.2023 den 18.05): Har sett flere tråder der noen har blitt kalt for bygdedyret, og er sikkert mange andre eksempler også. Så hvorfor er dere så negativ mot bygda? Problemet med bygda er at blir man utestengt der så er man ute. Blir man utestengt i byen så finnes det alltids et annet miljø der man kan komme seg inn. Jeg kjenner til historier fra Innbygda og Oppdal der folk kommer inn fra utsiden uten å få noen som helst kontakt med folk, men så drar til til Oslo og der går det helt fint. PS: Disse historiene er gamle, og det kan godt tenkes at Innbygda og Oppdal har blitt gode, varme inkluderende samfunn nå, men vi kan ikke utelukke at problemet finnes i andre bygder. Endret 27. august 2023 av I Grosny 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå