AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #1 Skrevet 25. august 2023 Vi har akkurat fått beskjed om at barnet vårt har lett psykisk utviklingshemming. Barnet er 12 år gammelt, og har da en god del lavere mental alder. Hvordan er egentlig dette? Hvordan vil det være når barnet er 20 år, for eksempel? Vil den mentale alderen fremdeles være som et barn, eller vil dette utvikle seg i takt med den reelle alderen? Vil den mentale alderen utvikle seg, men stoppe på et gitt sted? Noen som har erfaring med dette? Vi har ny samtale med BUP om noen uker, men sitter jo med en del spørsmål nå, og det hadde vært fint å høre hvordan andre opplever denne diagnosen. Anonymkode: 2eea4...bce 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #2 Skrevet 25. august 2023 Det er forskjellig fra barn til barn. Noen barn har tapt mye utvikling pga sykdom feks og kan raskere ta det igjen om de blir friskere. Andre ligger på et jevnt lavt mentalt alderstrinn, mens andre igjen konsekvent ligger x antall år under egen alder. En PU diagnose kan frafalle om utviklingen skyter fart. Jo eldre barnet er jo mindre sannsynlig, men mulig. Mitt barn på 12 har diagnosen. Fikk den i 5 års alderen. Beskjeden er at vi ikke kan vite hvor i utviklingen hun er når hun blir 20. Hun mistet mange år til alvorlig sykdom der kroppenog hjernen har hatt nok med å overleve. Jo eldre hun ble jo større ble avstanden til jevnaldrende. Det tapte kunne nok vært tatt igjen om sykdommen forsvant før skolestart men den har kommet med jevne mellomrom og laget varige skader på hjernen. Man kan aldri vite og må holde en knapp på håpet om et mest mulig vanlig liv. Kjenner en som er ganske lik barnet mitt men i 20 årene. Hun har et innholdsrikt og godt liv, men er avhengig av hjelp og tilsyn i hverdagen. En pu diagnose betyr ofte et liv på trygd , men ikke for alle. Tenk på enkel og realistisk utdanning for barnet, som kan gi et yrke det kan mestre. Pu barn kan være flinke til å huske ting de har repetert mye, men mindre flinke til ting så må vurderes med skjønn. Ekstra viktig er at du følger opp skolen og passer på hva som blir gjort. Ofte blir elever med begrensninger avspist med meningsløse oppgaver for å holde de opptatt, og fordi det krever ressurser å lære de ting ordentlig. Anonymkode: eecdc...be1 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #3 Skrevet 25. august 2023 Hei Vårt ene barn er 6 år og starter på skole nå i høst. Barnet fikk diagnosen i vinter. Vi og barnehagen har forstått for lenge siden at barnet lå etter i utvikling og har fått god tilpasset hjelp fra barnet var liten. Siden utviklingen fortsatte å gå sent ønsket jeg en utredning. Da ble det etter utredning satt en lettere pu diagnose. Barn med lettere pu vil kognitivt ligge på et stadie mellom 9-12 år i voksen alder. Noen barn med lettere pu har tilleggsvansker som også kan gjøre at barnet ikke har en best mulig fungering i voksen alder. Andre klarer seg greit med en enkel jobb og klarer å bo for seg selv. Andre ikke, og trenger hjelp i større grad. det viktigste er å tilpasse opplæring og oppfølging som barnet trenger for at det skal utvikle seg så godt som mulig på alle områder. Alle har ressurser og det å styrke de er jo kjempebra og vil gi barnet mestring. Barnet mitt på 6 år har god og tett oppfølging på skolen og jeg tror og håper at det, i samarbeid med oss foreldre kan legge til rette for en så positiv vekst og utvikling som mulig. jeg trøster meg med det at min 11 åring fungerer godt, og får barnet mitt på 6 år en kognitiv fungering som han skal det gå fint. De med lett pu bygger også erfaringer gjennom livet, så selvom de er 9-11 år kognitivt har dem mer erfaring i livet når de er 20 år enn når de er barn. Det går nok bra så godt som det går for våre små håpefulle med lett pu 🤞 Anonymkode: 6d9af...9b3 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #4 Skrevet 25. august 2023 Noen med lett pu lever helt normale liv og klarer seg fint, mens andre trenger mye hjelp. Spørs sikkert hvor på iq skalaen man ligger og da lett iq er vel 20 poeng forskjell Anonymkode: c440d...031
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #5 Skrevet 25. august 2023 Takk for gode svar! Man ble liksom sittende igjen med tusen spørsmål og Google på en fredag. Ikke nødvendigvis en god kombinasjon 😄 Barnet vårt er også litt inne på autismespekteret. Men mindre enn jeg hadde trodd. Det viser seg visst at det er en del likheter på atferd og sosial kompetanse. Anonymkode: 2eea4...bce 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #6 Skrevet 25. august 2023 Har selv en sønn som nærmer seg 18 som har lett pu, fikk diagnosen som 16 åring. han har tilrettelagt linje på vgs, og vil nok ende med og jobbe i en vta bedrift. Han vil nok ha behov for litt støtte i hverdagen så en bolig med bemanning må han bo i, det han har sin egen leilighet. Mange i familien ble veldig overasket når jeg fortalte han hadde den diagnosen, fordi det synes jo ikke så godt. Flere klarer seg jo veldig bra, mens andre igjen vil ha behov for hjelp og støtte. Jeg kjenner selv noen med lett pu, og det er jo ikke sånn at jeg trodde det i førsten eller skjønte det. Dem trodde her at han ville være typ mentalt 12-18 typ i mentalt alder. Spørs litt hva Anonymkode: 0d54c...1d5 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #7 Skrevet 25. august 2023 Har en slektning med lett PU og ADD. Han jobber på et hotell og bor i bolig tilknyttet familien sin. Virker å ha det bra. Anonymkode: b5923...b32 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #8 Skrevet 25. august 2023 Hei!😊 Jeg har ikke erfaring selv, men jeg har en voksen tante som har lettere PU. Håper det er ok om jeg deler min erfaring med henne! Hun er gift med en mann som ikke har PU og virker til å ha et godt liv. Hun jobber ikke og tror aldri hun har gjort det, men hun driver mye med hobbyer som innebærer at hun selger ting. Hun har venner, går på kafébesøk, har lappen (men liker ikke å kjøre bil), går turer osv. Hun er veldig snill og elsker barn og dyr! Merker hun har PU særlig ved at det er utfordrende å ha ordentlige diskusjoner med henne (hennes søsken har slitt mye med dette i forbindelse med syke foreldre og dødsfall bl.a.) fordi hun rett og slett ikke forstår. Dette innebærer igjen at hun kan bli veldig sint og usaklig (minner om er barn). Men overfladisk hverdagslige samtaler går helt fint! Virker alt i alt som hun har et godt liv😊 Selv om det noen ganger dessverre kan være vanskelig å forholde seg til henne som nært familiemedlem (men temperamentet hennes trenger ikke henge sammen med PU!) Anonymkode: 9be7b...d50 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #9 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hei!😊 Jeg har ikke erfaring selv, men jeg har en voksen tante som har lettere PU. Håper det er ok om jeg deler min erfaring med henne! Hun er gift med en mann som ikke har PU og virker til å ha et godt liv. Hun jobber ikke og tror aldri hun har gjort det, men hun driver mye med hobbyer som innebærer at hun selger ting. Hun har venner, går på kafébesøk, har lappen (men liker ikke å kjøre bil), går turer osv. Hun er veldig snill og elsker barn og dyr! Merker hun har PU særlig ved at det er utfordrende å ha ordentlige diskusjoner med henne (hennes søsken har slitt mye med dette i forbindelse med syke foreldre og dødsfall bl.a.) fordi hun rett og slett ikke forstår. Dette innebærer igjen at hun kan bli veldig sint og usaklig (minner om er barn). Men overfladisk hverdagslige samtaler går helt fint! Virker alt i alt som hun har et godt liv😊 Selv om det noen ganger dessverre kan være vanskelig å forholde seg til henne som nært familiemedlem (men temperamentet hennes trenger ikke henge sammen med PU!) Anonymkode: 9be7b...d50 Takk for svar. Det var veldig nyttig å lese om❤️ Jeg tror også barnet vårt kan ha et godt liv med denne diagnosen, men samtidig så tenker jeg på alt han derimot ikke vil være i stand til å ha da. Men det er jo ikke sikkert det vil bli et reelt savn for han uansett. Anonymkode: 2eea4...bce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå