AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #21 Skrevet 26. august 2023 Frys ned porsjoner. F.eks en og en kyllingfilet, svinekotelett, laksestykke osv. Kok opp poteter/ris og grønnsaker sammen med et stykke du tar opp fra fryseren kvelden før. Saus/dressing etter ønske. Anonymkode: aceb6...3db
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #22 Skrevet 26. august 2023 I dag har jeg stekt kjøttkaker av to kilo kjøttdeig og frosset ned i porsjoner, det blir mange middager. Anonymkode: 0f22c...146
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #23 Skrevet 26. august 2023 Fiskepakke er ganske genialt. Bare å hakke opp hva man vil av grønnsaker. Paprika, rødløk, gulrot, squash, søtpotet.. Legg fisken oppå og varm i ovnen. Anonymkode: 340f6...3a7
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #24 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Er mye myter om kosthold. Jeg kom med mat-tipsene basert på at når du er alene orker man sjelden å lage mat i timesvis. Man kan alltids lage middager hele dagen og fryse ned porsjoner, for all del. Men det smaker høgg av mye slike porsjoner når de tines og varmes opp. Tipsene mine var litt småøkonomiske også. Anonymkode: 79648...11b Økonomisk med ferdigretter? Anonymkode: ed12c...14d
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #25 Skrevet 27. august 2023 Frosne grønnsaker /fisk /kylling som tines i porsjoner. Airfryer er helt gull når du lager mat til en person. Anonymkode: 8d1bc...224
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #26 Skrevet 27. august 2023 Fattig student lager mat til 1 person Anonymkode: a4332...96f
Gjest Lurven Skrevet 2. september 2023 #27 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (På 25.8.2023 den 22.39): Dette er jo helt deprimerende. Skal man som enslig være henvist til omelett og karbonade i lompe (?) bare fordi man er alene, alt mens man egentlig har lyst på moules frites, coq au vin eller fiskesuppe? Hvorfor, i så fall? Den listen ser ut som noe barna mine ville ha da de var små. Jeg er utrolig glad for at jeg slipper å lage slike "middager" lenger. Man trenger ikke spise barnemat som voksen bare fordi man er alene. Man er ikke barn som bare spiser farsemat bare fordi man bor alene. Ærlig talt. Anonymkode: 07691...d91 Haha, er dette et seriøst innlegg😄
Ane Rikke Skrevet 2. september 2023 #28 Skrevet 2. september 2023 Lurven skrev (26 minutter siden): Haha, er dette et seriøst innlegg😄 Enig 😅 Ser også at mange slår et slag for fryseren. Er mange som ikke har fryser utover en liten boks øverst i kjøleskapet, og sikkert helt spesielt yngre som gjerne har mindre plass. Da er ikke slike råd mye verdt… Husker eks’en min hadde TRE frysere. Dét ble mye matsvinn, da de ble tømt for «for gammel mat» én gang i året. For å få plass til mer mat, som ikke ble spist… Som tips kan jeg si at som glad i pasta, lager jeg gjerne saus som kan brukes i to dager. Koker pastaen fersk, sausrestene får plass i kjøleskap en dag. Tortillas fylt med alskens snacks er også godt, omeletter, pytt i panne, osv osv.. Koker du poteter, kok nok for to dager, lag potetmos eller stek poteter (etc) til alt fra pølser til biff. Har du dårlig plass i kjøleskap, stapp alt av hermetikk og tørrvarer et annet sted, det er absolutt å foretrekke at du kan bruke noen råvarer to dager etter hverandre. Google matoppskrifter ut av de matrestene du har, eller bruk fantasien:) Jeg lager mat ut i fra regelen «alt som er godt, blir godt» (ut i fra rimelighetens grenser 😁) 2
Frøkenfryden Skrevet 2. september 2023 #29 Skrevet 2. september 2023 Lurven skrev (59 minutter siden): Haha, er dette et seriøst innlegg😄 Ja å spise fiskepinnewrap til middag er like sunt som å sniffe lim😂
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #30 Skrevet 2. september 2023 Ane Rikke skrev (25 minutter siden): Enig 😅 Ser også at mange slår et slag for fryseren. Er mange som ikke har fryser utover en liten boks øverst i kjøleskapet, og sikkert helt spesielt yngre som gjerne har mindre plass. Da er ikke slike råd mye verdt… Husker eks’en min hadde TRE frysere. Dét ble mye matsvinn, da de ble tømt for «for gammel mat» én gang i året. For å få plass til mer mat, som ikke ble spist… Men altså, hvis TS får råd om å bruke fryseren og ikke har fryser, så må jo vedkomme gidde å gjete tråden sin litt da, og komme innom for å informere om det, sånn at folk ikke svarer forgjeves. Å tipse om å bruke fryseren når man er alene (eller når man er to!) er faktisk noe av det aller mest nærliggende og mest hensiktsmessige spør du meg. Jeg hadde aldri giddet å spise samme middag to dager på rad, slik du foreslår i stedet. Kanskje det også gjelder TS? Da er rådene dine null verdt. See? Det finnes også mellomting mellom en liten boks øverst i kjøleskapet, og de tre fryserne til din eks. Det er ganske uvanlig i dag å ikke ha et lite kombiskap på kjøkkenet altså. Studentkollektiv har jo også det. Gamle kjøleskap med en liten boks til isbitfrysing øverst finnes vel knapt nok lenger? Anonymkode: aedd5...4b4 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #31 Skrevet 3. september 2023 Jeg bruker mye middagsrester til lunsj dagen etter. Mye kan brukes til omelett,pytt i panne,fyll i lefser eller baguetter. Er det ris igjen, lager jeg stekt ris,poteter og pasta kan brukes i omeletter. Da er det ikke så farlig å lage for mye mat,det meste blir spist opp. Anonymkode: 8c773...4bb
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #32 Skrevet 3. september 2023 Jeg starter ofte med å kutte opp og steke en halv løk. Det kan bli stekt ris med erter, gulrotstrimler og egg, en pastagryte med linsepasta,stekt gulrot, mais, bønner og pølsebiter, eller div stekte grønnsaker (ofte mye blomkål) tilsatt en fløteskvett på slutten og servert til en enslig kotelett/karbonade/pølse/fiskekaker... Anonymkode: 1338d...bc8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå