Gå til innhold

Middagstips til èn person, kom med dem! :D

Anbefalte innlegg

Skrevet

Setter pris på noen forslag 🥰 Spiser omtrent alt. 

Anonymkode: 1ed76...c78

Skrevet

Mitt tips er å lage større porsjoner og fryse ned :) 

Anonymkode: ed12c...14d

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg støtter den anonyme. Som en person har du den enorme fordelen at du kan lage en familiestørrelse av feks lasagne fra bunnen av og nyte den - helt for deg selv - en hel uke (eller frosset ned og fordelt måneden gjennom). Lag mat til minst 3-5 dager av gangen. Lag deg selv varmlunsj når du først er i sving. For vi har alle altfor mye spennende å drive med til å bruke tid til middag hver dag (og livet er virkelig for kort til å lide seg gjennom fastfood og junk)

Anonymkode: e121b...0ab

• Liker 2
Skrevet

Støttee å lage stor porsjon og ha over dager. Men ellers:

Omelett

Karbonade i lompe

Fiskekake i lompe.

Potet-og grønnsaksmos med litt fisk. 

Panert fisk i wrap

• Liker 4
Skrevet

Til en kan man lage akkurat det samme som til mange? Eller det samme som til to.

Mulighetene er så mange at det ikke gir mening å ramse opp uten at du kommer med litt flere kriterier/begrensninger.

Anonymkode: aedd5...4b4

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Spiser gjerne taco flere dager på rad 🤩 

Elsker restemat, så lager middag som om det er til både to, tre og fire personer. Noe fryses ned, annet settes i kjøleskapet. Og det tar omtrent like lang tid å lage uansett hvor mange porsjoner. Men å varme det opp er gjort på null komma niks ☺️

Anonymkode: dcd6f...094

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Setter pris på noen forslag 🥰 Spiser omtrent alt. 

Anonymkode: 1ed76...c78

Jeg har bodd alene i mange år og liker å lage mat. Du kan lage akkurat det du vil. Det er for dumt å legge begrensninger på seg seg selv bare fordi man er alene. Jeg kan f.eks fint lage en liten tapas- eller mezeaften til meg selv. Og alle mulige andre retter. Jeg ville ikke giddet å steke en hel kalkun, men det er jo ingenting i veien for det. 

Anonymkode: 07691...d91

• Liker 3
Skrevet

Om du tenker økonomisk så vil jeg si at en singel som kun trenger å tenke på seg selv har en fordel om;

Du orker å spise noe av det samme noen dager på rad. 

Lage store langpanner/ildfaste former med;

Pølsegrateng
Fiskegrsteng
Lasagne
Pastaretter

om du kjøper inn til salat og kjøper 4/5 ingredienser, sørg for å bruke dette til måltider neste dager. Salat items er for meg som singel det som oftest blir dårlig.

Brød; Prøv å finn en dypfryst rundstykke type du liker. Selv klarte jeg sjeldent å holde et brød ferskt lenge nok før det ble (for meg uspiselig). 

Når du kjøper kjøtt produkter prøv å fryse ned det du ikke skal spise.

Du trenger nok ikke 400g kjøttdeig til et måltid. Holder nok fint med 200g, evnt 250g ved å kjøpe 500g av gangen. 

En ting jeg la merke til er at sauser ofte ble dårlig value. Lager saus til et måltid, spiser 1/3 av det og klarte ikke ta vare på det videre.

• Liker 1
Skrevet
Frøkenfryden skrev (45 minutter siden):

Støttee å lage stor porsjon og ha over dager. Men ellers:

Omelett

Karbonade i lompe

Fiskekake i lompe.

Potet-og grønnsaksmos med litt fisk. 

Panert fisk i wrap

Dette er jo helt deprimerende. Skal man som enslig være henvist til omelett og karbonade i lompe (?) bare fordi man er alene, alt mens man egentlig har lyst på moules frites,  coq au vin eller fiskesuppe? Hvorfor, i så fall?

Den listen ser ut som noe barna mine ville ha da de var små. Jeg er utrolig glad for at jeg slipper å lage slike "middager" lenger. Man trenger ikke spise barnemat som voksen bare fordi man er alene. Man er ikke barn som bare spiser farsemat bare fordi man bor alene. Ærlig talt. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette er jo helt deprimerende. Skal man som enslig være henvist til omelett og karbonade i lompe (?) bare fordi man er alene, alt mens man egentlig har lyst på moules frites,  coq au vin eller fiskesuppe? Hvorfor, i så fall?

Den listen ser ut som noe barna mine ville ha da de var små. Jeg er utrolig glad for at jeg slipper å lage slike "middager" lenger. Man trenger ikke spise barnemat som voksen bare fordi man er alene. Man er ikke barn som bare spiser farsemat bare fordi man bor alene. Ærlig talt. 

Men man trenger da vel ikke lage det som står her om man ikke ønsker det? 

Anonymkode: 8c773...4bb

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mange enslige bor i små leiligheter og har ikke plass til fryseboks annet enn den lille i sammenheng med kjøleskapet. Dessuten: Mat som er fryst ned i ferdige porsjoner er ofte ikke særlig god når man tar det opp og varmer det. 

Forslag til mat TS: Kjøp ferdige salatpakker og smårettskinke, avocado og små tomater og en god dressing. Så lager du enkeltskåler med god salat. Du får kjøpt billige smoothie mixere som lager kun en porsjon i flaske du kan ta med deg. 

Omelett med mye godt oppi. 

Stekt laksestykke med fiskesaus/Sandefjordsaus, stekte frossengrønnsaker og hjemmelaget potetmos eller ris. 

Grandis 

Kapteinens fylte med grønnsaker og noe potetgreier. 

Crispy fisk med fries. 

Sunne wraps med for eksempel kylling og salat. 

Hjemmelaget kebab. 

Anonymkode: 79648...11b

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Gud hjelpes meg.. det var noen enkle tips jeg innimellom lager når det er kun meg. For andre mer gourmetaktige tips kan me se på mine middager i middagsbildetråden. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Kom på noen flere tips: 

Stek en nakkekotelett (de er best mamorert) mrd dalt og pepper. Ha litt fløte og salt og pepper i pannen sammen med koteletten og la det surre til saus. Kok akkurat så mange poteter du vil ha og server med litt surkål og tyttebær. 

Stek halvparten av reinskavet i en pose og varm deg et par wrapslefser. Lag deg en dressing av rømme og rørte tyttebær og ha i wrapsen. 

Stekte kyllingbiter i Tikka Masala og ris og brokkoli. 

Blomkålsuppe

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Tenker alenemiddag kan gjøre en ganske restekreativ. Og man kan tenke bevisst på det. 
Mos av potet og en grønnsak er supergodt dagen etter i en lapperøre med egg,melk, mel og parmesan. Blir gnoccilignende lapper man har spekemat på. 

For mye pasta er så godt i ovnsomelett! Omelettforslaget mitt ble slakta over her, men omelett i ovn med pasta og skinke og litt grønt og litt fete meieriprodukter og ost er jo👌

Potet-og sellerirotsuppe som er litt tykk kan serveres dagen etter med litt stekt salma som topping. Så man kan lage ulike vrier på en rett i stedet for likt tre dager på rad☺️

Syns forresten salmas burger med pepper og lime er supergod. Og 2-pak er lagd så man kan klippe i to og bare åpne 1 om gangen👍

Endret av Frøkenfryden
Kom på salmaen
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg lager "hverdagsmat" og "helgemat" selv om jeg er bare meg i husholdningen.

Hverdagsmat kan være

*stekte nudler - lager stor porsjon og fryser ned
*stekt ris - lager stor porsjon og fryser ned
*indisk eller japansk curry etter hva som friser mest (vegetar som regel)  - lager stor porsjon og fryser ned
*seibiff
*laks med taboulleh
*fritert fisk i pitabrød med mye salat
*1/2 nakkekotelett med stekt sopp, løk og poteter i biter
*1/2 nakkekotelett med stekt sopp, litt fløte og soyasaus, ris ved siden av
*salmaburger med brokkolisalat i pitabrød
*falaffel, enten i pitabrød med grønnsaker og hummus eller med fattoush ved siden av

Helgemat kan være:

*hjemmelaget pizza - en stor pizza blir 4 middager, så 3 porsjoner fryses ned
*hvitvinsdampede blåskjell med fersk bagett
*biff med tilbehør
*gryter av forsjellig slag - lager stor porsjon og fryser ned
*ertesuppe - lager stor porsjon og fryser ned
*fiskegrateng - søndagsmiddag med en rest til mandagen og en porsjon i fryseboksen
*lasagne - en lasagne blir til 4-5 middager
*reker eller krabber - enkelt og god middag med loff og majones ved siden av

Det er egentlig bare fantasi og lommebok som setter begrensninger og mye av dette er mat jeg også lager når jeg har gjester, forskjellen er bare at det ikke blir like mye rester til fryseboksen. Jeg lager også andre middager, men dette er noe av det som går igjen. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Mange enslige bor i små leiligheter og har ikke plass til fryseboks annet enn den lille i sammenheng med kjøleskapet. Dessuten: Mat som er fryst ned i ferdige porsjoner er ofte ikke særlig god når man tar det opp og varmer det. 

Forslag til mat TS: Kjøp ferdige salatpakker og smårettskinke, avocado og små tomater og en god dressing. Så lager du enkeltskåler med god salat. Du får kjøpt billige smoothie mixere som lager kun en porsjon i flaske du kan ta med deg. 

Stekt laksestykke med fiskesaus/Sandefjordsaus, stekte frossengrønnsaker og hjemmelaget potetmos eller ris. 

Grandis 

Crispy fisk med fries. 

Hjemmelaget kebab. 

Mens andre enslige synes det er supert og lage store porsjoner å fryse ned. Og jeg prioriterer heller fryser plass til god hjemmelaget enn halvfabrikat ultraprossert mat.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan ikke «ultraprosessert mat er døden-folka» lage en egen tråd. Herregud så slitsomt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mens andre enslige synes det er supert og lage store porsjoner å fryse ned. Og jeg prioriterer heller fryser plass til god hjemmelaget enn halvfabrikat ultraprossert mat.

Er mye myter om kosthold. Jeg kom med mat-tipsene basert på at når du er alene orker man sjelden å lage mat i timesvis. 

Man kan alltids lage middager hele dagen og fryse ned porsjoner, for all del. Men det smaker høgg av mye slike porsjoner når de tines og varmes opp. 

Tipsene mine var litt småøkonomiske også. 

Skrevet

Jeg kjøper stort sett middager i -40 % disken hos coop xtra, fryser dem ned i enmannsporsjoner.

Det kan være hva som helst.

Anonymkode: e5ef9...4e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Grandis 

Crispy fisk med fries. 

Hjemmelaget kebab. 

Altså: Vi er to og bor også i en ganske liten leilighet med kombiskap som eneste fryserkapasitet. Der fryser jeg ned MYE mat - alt fra hjemmelagde rundstykker og kaker i passe porsjonsbiter til hele kjeslakt og ferskt lam om høsten. Tre fryserskuffer rommer mye om man har god orden og oversikt!

Og til det uthevede: Det er bare tull og tøys at mat som er fryst ned i porsjoner ikke smaker bra. Eller for å si det på en annen måte: Det smaker i hvert fall mye, mye bedre enn den ultraprosesserte maten du foreslår i stedet. Så noe forteller meg at du ikke akkurat har praktisert det å lage opp i stort og fryse ned i porsjoner i utstrakt grad?

Alt av hjemmelagde gryter og supper (særlig purésupper) er helt supert til frysing. Grateng og lasagne likeså. Jeg bruker ofte rester av kjøttgryter som pastasaus/ragu hvis det er litt lite igjen, det er den mest geniale og lettlagede restemiddag - masse smak med minimal innsats. Jeg er også kronisk syk, og om jeg har en ekstra dårlig dag når mannen min er bortreist og jeg må lage middag til meg selv er en fiks ferdig supperest fra den knøttlille fryseren vår det som redder dagen min. :hjerte: 

Anonymkode: aedd5...4b4

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...