Gå til innhold

Er det innafor å ta en sykedag fordi jeg er utslitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Nooni skrev (14 timer siden):

En god lege ville bedt henne prioritere fremfor å sykemelde. 

Hun er ikke syk. Hun må lære å forstå sine begrensinger og hva som er viktig i hennes liv. Hvis ikke hun lærer og praktiserer det - samt forstå at hun ikke klarer alt, så ender hun opp som en dårlig rollemodell. 

Du høres vanvittig rigid ut. Man kan da virkelig kjenne sine begrensinger selvom man i perioder er nødt til å ta en fot i bakken og hente seg inn. Mennesker er ikke statiske, ting vi som regel mestrer og lever godt med kan plutselig til tider svinge og man må ordne opp.

Hvem skal TS være en god rollemodell for, og med hva? For barna som ser moren kjøre seg til grunne eller for arbeidsgiver som får en umotivert og sliten ansatt?

Det er langt bedre å ta 2-3 dager egenmelding enn å ende på bunn og ta 2-3 måneder med sykemelding. 

Anonymkode: 40d1f...36e

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det skal da ikke gå ut over arbeidsgiveren din at du har klart å sette deg i en situasjon der du endte opp som alenemor og i tillegg har tatt på deg en ekstra belastning ved å være foreldrerepresentant? 

Anonymkode: be7fa...288

Mennesker er ikke roboter. De blir slitne og utbrente om det går i 250 til alle døgnets tider. Går man på veggen kanskje man ikke klarer å komme seg ut av sengen i månedsvis.

Men TS, du kan ikke være klassekontakt om du ikke har tid og energi til det. Det er vel foreldremøte snart, og da får du på dagsordenen at grunnet private ting må du si fra deg vervet og det må velges (gjerne 2-3) nye. Eller, det må velges 2-3 ekstra siden det er krevende og så bidrar du veldig mye mindre enn nå.

Ta en prat med lederen din på jobb om hvordan du har det. Alle ledere jeg har hatt har ønsket at de ansatte har det bra og ikke går på en smell, og om du ellers aldri er syk og klager er det godt mulig de kan skjerme deg litt en stund. Jeg har som gravid fått beskjed om at «vi vil hellere at du jobber det du kan» med lov til å legge seg ned om man trenger Ila dagen, enn at man er sykemeldt og blir helt borte. Holder du på å gå på veggen blir det mindre press på deg om du er åpen om det - det er både menneskelig og normalt! Har du en god sjef er det helt sikkert innafor med en egenmelding på tre dager + kanskje noen dagers avspasering for at du får hentet deg inn, og du kan ikke tas på at «noen møtte deg på butikken når du sa du var syk».

Anonymkode: e8eea...e8c

• Nyttig 1
Skrevet

Ta deg ikke bare en egenmeldingsdag, men to. Den første dagen bruker du til å hvile. Den andre dagen bruker du til å tenke igjennom og planlegge hvordan du vil ha livet ditt framover sånn at du ikke blir så sliten. Hvilke grep kan du ta? Og så du sette dem i verk, ikke bare tenke dem ut. Det første du bør gjøre er å si fra deg unødvendige verv. Bytte jobb? Redusert stilling? Tilrettelegging på jobben? Mer barnepass? Bare du har svarene.

Å hvile kun 1 dag hjelper ikke i et lengre perspektiv. Du må gjøre noen endringer, ellers ender du opp der du er nå igjen og igjen.

Anonymkode: c8f5a...cb2

Skrevet

dere som sier "ta en feriedag" ikke alle kan det. Hos oss må vi allerede nå bestemme oss og sette opp første ferieuke til våren nå. I februar ca. må vi sette opp sommerferien og siste ferieuke. Hvis vi ikke gjør dette gjør arb.giver det for oss- altså bare plasserer oss et sted. Så ikke alle har feriedager man kan ta når man vil.... Vi er ikke happy for dette, ikke lett å vite så lenge før alltid når man trenger ferie, men slik er det visst (jobber i helse)

Anonymkode: 3a69a...8d5

Skrevet

Ja. Hvis du føler det er verdt å bruke en sykedag.

Anonymkode: 9d206...571

Skrevet

Si ifra deg vervet på skolen. Ta deg 3 egenmeldingsdager og slapp av.

Du bør kanskje legge deg opp en plan fremover, der fokuset er deg selv. 1-2 dager i uken kan det være lurt å legge seg ekstra tidlig, kanskje du bør gjøre det i en periode. 

En liten tur på ettermiddagen/ kvelden gjør også godt.

Anonymkode: 976da...96f

Skrevet

Jaja, litt sleipt, men det har jeg da gjort, på en egenmelding Jeg er aldri syk, og det er urettferdig. Vil for faen også være hjemme og spise potetgull i ny og ne på en tirsdag. Hvis jeg vet de får dekket inn, har jeg gjort det, ja. Kanskje en gang i året eller annethvert år. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

dere som sier "ta en feriedag" ikke alle kan det. Hos oss må vi allerede nå bestemme oss og sette opp første ferieuke til våren nå. I februar ca. må vi sette opp sommerferien og siste ferieuke. Hvis vi ikke gjør dette gjør arb.giver det for oss- altså bare plasserer oss et sted. Så ikke alle har feriedager man kan ta når man vil.... Vi er ikke happy for dette, ikke lett å vite så lenge før alltid når man trenger ferie, men slik er det visst (jobber i helse)

Anonymkode: 3a69a...8d5

Det er heller ikke snakk om at alle skal gjøre det.

Anonymkode: 0c21f...bac

Skrevet

Ja, gjør det❤️ Også sier du i fra deg vervet som klasserepresentant. 

Jeg jobber med ei som har migrene i tide og utide. Hun er foreldrekontakt i begge barna sine klasser, pluss har eget firma på siden. Tror hun har et annet frivillig verv også 😳Utrolig slitsomt når det går utover oss på jobb. Ganske forbanna irriterende, faktisk. 

Anonymkode: db1db...8bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...