Gå til innhold

Er det innafor å ta en sykedag fordi jeg er utslitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, innafor er det ikke. Men det er lurt å være åpen med sjefen om hvordan du har det. Og start med det mest åpenbare: si fra deg vervet. Det å få ro når kvelden kommer, er viktig for god søvn. 

Så er det selvsagt mye i mellom fullt kjør og full sykemelding. Dårlig samvittighet skal du ikke ha, men det er viktig å justere.

Du må ha det bra, for at de rundt deg skal yte sitt beste, også. Det trengs et overskudd på alle fronter :gruppeklem:

Anonymkode: e59a1...1cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kalikalinka skrev (46 minutter siden):

Det er gøy å leke perfekt og sitte der på sin høye hest, men mange kvinner har f.eks. uoppdaget ADHD eller autisme, og plutselig ligger de utbrent i grøfta. Det er ikke som om de gjorde det med vilje. Ellers er det nok generelt MYE lettere å være etterpåklok enn å se hele bildet mens man står midt i det.

Det er mer gøy å ha skjønt slikt før det går til helvete. Har ingenting med høye hester og perfekt å gjøre.

Anonymkode: 0c21f...bac

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan søke om ulønnet permisjon. 

• Nyttig 1
Skrevet

Ja, og om foreldrerepresentant-oppgavene er særs krevende, så be om en eller to ekstra foreldre som hjelper til. 

Anonymkode: fcf0a...533

Skrevet

Ja det mener jeg er innafor. Psykisk helse er også helse. 

Anonymkode: 5b31e...a8a

Skrevet
Nooni skrev (3 timer siden):

Du synes jeg burde skamme meg fordi jeg synes det er en uting at folk sykemelder seg når de er slitne fremfor å gjøre endringer i livene sine?  Du er vel en god rollemodell. 

Man trenger overskudd til å se klart nok til å prioritere ……. Det er ikke noe som man klarer å  tenke fornuftig om i full fart i hamsterhjulet

Skrevet

Jeg pleier å være svært restriktiv når det gjelder sykefravær. Jeg mener at dette er en mye bedre grunn enn 50% av korttidsfraværet som meldes inn. Mye bedre med en dag eller tre hvile enn utbrenthet.

• Liker 2
Skrevet

Halloo! Vi bor i Norge, ingen anstrenger seg for å møte opp på jobb når du får samme lønn om du chiller hjemme!

Anonymkode: cc6f5...73c

Skrevet

Ja, ta 3 i samme slengen☺️

Anonymkode: 0cbb9...b8d

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er mer gøy å ha skjønt slikt før det går til helvete. Har ingenting med høye hester og perfekt å gjøre.

Anonymkode: 0c21f...bac

Det har mye med å forstå at ikke alle mennesker har samme forutsetninger som deg å gjøre. 

Skrevet

Ja - helt innafor! Hadde tatt fler enn 1.

Til dere som råder til uttak av ferie eller ulønnet perm  - mange får avslag. Hva da? 

Anonymkode: 4e87a...4c8

Skrevet

Det skal da ikke gå ut over arbeidsgiveren din at du har klart å sette deg i en situasjon der du endte opp som alenemor og i tillegg har tatt på deg en ekstra belastning ved å være foreldrerepresentant? 

Anonymkode: be7fa...288

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja ta deg en 3 dager. En dag er ikke nok. Men da slappe4du av og binger en serie eller noe på sofaen. Så du bare hviler. Dag 3 så går du deg en tur og får kroppen igang igjen. 

Jeg var som deg og fikk dårlig samvittighet for sånt. Samtidig så jeg kolleger tok seg egenmeldinger for å få en ekstra dag på hytta. De holdt formen jeg endte opp syk og ufør til slutt.  Så jeg angrer meg på å ikke ta de 3 dagene av og til.  Jeg hadde to syke dager på 6år. Selv om jeg nermest krabbet inn på jobb og ut igjen.   Sett i ettertid, bare dumt og bare tull. Så ingenting å ha dårlig samvittighet for. 

Skulle jeg gått tilbake i tid. Ville jeg ga tatt slike symptomer mer på alvor, før det ble kronisk. For jeg skulle så gjerne hatt helsa mi tilbake. 

Snakker av erfaring,  ta helsa di på alvor.  Og binge enn serie er det som får tanker vekk fra alt jeg skulle og burde. 3 dager hjemne hjelper ikke om du jobber som en tulling hjemme.  Tar du tredager etter helg er det best.  Inn mot helg er det mye forstyrrelser. Så da fikser du huset til helgen. Koser deg med barna og så 2 dager time out, så går du tur og pusler med litt hjemne. 

Hviledager: så setter du på vaskemaskin, og oppvask om morgenen. Og legger deg. Også tar du å rydder det under middagstid.  Da får du delt opp 100% hvile og gjlre det som er nødvendig.

Det har fått meg litt opp på beina igjen 

Anonymkode: 0f1da...7ff

Bare det at du refererer til egenmelding som en «tredager» sier mye… 🙄 Og nei, det var nok ikke det at du ikke tok nok «tredagere» som gjorde at du ble ufør, mens dine unnasluntrende kolleger gjorde det og fremdeles er i jobb (eller «jobb»). 

Anonymkode: db037...3b4

• Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor tror du at én dag fri skal kurere utslittheten din? :klo:

Da kan du vel bare vente til helgen, da har du jo to fridager....

• Nyttig 1
Skrevet

Her var det sannelig mange udugelige latsabber.

Selvsagt kan du ta noen dager fri for å komme til hektene igjen, det er jo det man har feriedager for, og de er vi velsignet med ganske mange av i dette landet.

Man bruker IKKE egenmelding/sykemelding for å slappe av, alvorlig talt.

Anonymkode: 88824...abc

• Liker 2
Skrevet
14 hours ago, Nooni said:

En god lege ville bedt henne prioritere fremfor å sykemelde. 

Hun er ikke syk. Hun må lære å forstå sine begrensinger og hva som er viktig i hennes liv. Hvis ikke hun lærer og praktiserer det - samt forstå at hun ikke klarer alt, så ender hun opp som en dårlig rollemodell. 

På lang sikt hadde det vært rådet en god lege gav, men i den fasen Hi er i nå så møter hun veggen før de prioriteringene har rukket å få en effekt på hennes helse. Jeg er arbeidsgiver, og ønsker at ansatte som er så sliten som hi er tar en egenmelding over noen dager eller en kort sykemelding. Dette fordi sannsynligheten er større for å unngå en langtidssykemeldig, men også fordi psykisk og fysisk utslitt er en uhelse og sykdom for de som blir det.

Anonymkode: 4119a...c99

• Liker 2
Skrevet

Har du feriedager igjen du kan ta, evt avspasere?

Jeg tror ikke èn dag vil løse så mye, du trenger - som andre har sagt - å gjøre endringer i livet.

Du bør sterkt vurdere å si fra deg vervet, det har du ikke kapasitet til nå. Hør med jobben om det er noe der som kan endres slik at du får det bedre. Evt skifte jobb? Husk å ta vare på deg selv også, barna dine begynner å bli så store at de kan hjelpe til med lett husarbeid og matlaging. De begynner vel også å bli mer selvhjulpne i hverdagen og er mer opptatt av å være med venner enn å være med deg slik at du kan få litt ro på kveldene. Prioriter å ta vare på deg selv fremfor at huset skal være shinet til enhver tid.

Hvis du er så sliten at du føler det er rett før du møter veggen og blir utbrendt, gå til legen og legg det frem. Han/hun kan da kanskje gi deg en sykemelding for en uke eller to. Det kan hjelpe litt på samvittigheten din, det blir mer legitimt når det kommer fra en lege.

Anonymkode: 3eefc...5ef

Skrevet

Helt innafor. Jeg er leder, og jeg håper at mine ansatte gjør det hvis de innimellom har det behovet. Også håper jeg at de tør å være ærlig med meg og forteller hvordan de har det så jeg vet hva som foregår. Da kan man se om det er noe forebyggende grep som kan gjøres på jobben og. Jeg er ikke fan av å la det skure og gå til folk treffer veggen og får lange sykemeldinger. Det er ikke bra for noen.

Det siste der er noe en leder gjør seg fortjent til, og ikke verken kan kreve eller forvente. Det svhenger av tillit.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Føler du deg sliten så ta en dag fri. Selv har jeg aldri gjort det, har kanskje et par sykedager de siste ti årene. Men jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke gjør det oftere, mine kollegaer og ledere gjør det. Helt åpenbart friske når de går hjem dagen før, så dagen etter er det borte. Det er også alltid så tredageren treffer en helg, aldri tirsdag-torsdag. 

Jeg som er ansatt i Oslo kommune tenker ofte at disse fridagene er beregnet med i min dritdårlige og urettferdige lønn, og er det noe jeg burde bli bedre til så er det å ta sykedager og en sykemelding i ny og ne. 

Ta deg noen dager fri om du trenger det. Ingen skam. Innvilget!

Anonymkode: 8c3ea...bf8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...