Gå til innhold

Er det innafor å ta en sykedag fordi jeg er utslitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man redder ikke veggen med 1 egenmelding. De baller fort på seg. Hadde heller fått en kort sykemelding. 

Anonymkode: 6b418...abd

En gang kjente jeg meg helt på felgen. Den gang hadde vi turdag på jobb en gang i året. En dag med frisk luft var det som skulle til for å orke hverdagen videre. Jeg tror en dag kan hjelpe om en ikke har kjørt seg alt for langt. 

Anonymkode: cef4e...7e3

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ærlig talt du er bare kjip. Skam deg.

Du synes jeg burde skamme meg fordi jeg synes det er en uting at folk sykemelder seg når de er slitne fremfor å gjøre endringer i livene sine?  Du er vel en god rollemodell. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Mange rare folk her. En skal sykmelde seg osv, istedet for å adressere selve problemet og ordne det for å unngå slikt som fører til dette.

Anonymkode: 0c21f...bac

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Absolutt! Ta en egenmeldingsdager om du føler det helt utslitt. Som andre sier - det er bedre enn å havne på en langsiktig sykemelding.

Men, en egenmelding vil dessverre ikke være en langsiktig løsning på problemet ditt. Du bør kutte ut alle frivillige verv som krever energi fra deg, og du bør se etter ny jobb om du kjenner at den tar for mye fra deg (eventuelt gå ned omstillingsprosess om det er mulig). Høres ut som du har en veldig hektisk hverdag, da bør du absolutt roe ned på de på de tingene som kan roes ned på!

Anonymkode: 2a8ae...91c

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

I stillingsprosent**

Anonymkode: 2a8ae...91c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mange rare folk her. En skal sykmelde seg osv, istedet for å adressere selve problemet og ordne det for å unngå slikt som fører til dette.

Enig.

Hadde vi hatt én karensdag før man fikk sykepenger hadde det vært noe annet. 

TS, har du vurdert å si til arbeidsgiver at du trenger 1 dag permisjon, uten lønn?

åDet er noe helt annet mener jeg, og ikke misbruk av de gode sykelønnsordningene vi har. Har du en ålreit sjef kan det for alt vi vet, godt være du får den fridagen, uten trekk i lønn og uten dårlig samvittighet. 

Anonymkode: 04c6e...76c

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
Nooni skrev (18 minutter siden):

Du synes jeg burde skamme meg fordi jeg synes det er en uting at folk sykemelder seg når de er slitne fremfor å gjøre endringer i livene sine?  Du er vel en god rollemodell. 

Noen ganger må det sykmelding til for å makte å gjøre endringer. Har du tenkt på det?

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Ja, innafor.

Anonymkode: 35b8e...0f6

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
Kalikalinka skrev (11 minutter siden):

Noen ganger må det sykmelding til for å makte å gjøre endringer. Har du tenkt på det?

Men det er ikke opp til deg å vurdere. Det er lege som sykemelder, ikke KG. 

• Nyttig 2
Skrevet

Ja ta deg en 3 dager. En dag er ikke nok. Men da slappe4du av og binger en serie eller noe på sofaen. Så du bare hviler. Dag 3 så går du deg en tur og får kroppen igang igjen. 

Jeg var som deg og fikk dårlig samvittighet for sånt. Samtidig så jeg kolleger tok seg egenmeldinger for å få en ekstra dag på hytta. De holdt formen jeg endte opp syk og ufør til slutt.  Så jeg angrer meg på å ikke ta de 3 dagene av og til.  Jeg hadde to syke dager på 6år. Selv om jeg nermest krabbet inn på jobb og ut igjen.   Sett i ettertid, bare dumt og bare tull. Så ingenting å ha dårlig samvittighet for. 

Skulle jeg gått tilbake i tid. Ville jeg ga tatt slike symptomer mer på alvor, før det ble kronisk. For jeg skulle så gjerne hatt helsa mi tilbake. 

Snakker av erfaring,  ta helsa di på alvor.  Og binge enn serie er det som får tanker vekk fra alt jeg skulle og burde. 3 dager hjemne hjelper ikke om du jobber som en tulling hjemme.  Tar du tredager etter helg er det best.  Inn mot helg er det mye forstyrrelser. Så da fikser du huset til helgen. Koser deg med barna og så 2 dager time out, så går du tur og pusler med litt hjemne. 

Hviledager: så setter du på vaskemaskin, og oppvask om morgenen. Og legger deg. Også tar du å rydder det under middagstid.  Da får du delt opp 100% hvile og gjlre det som er nødvendig.

Det har fått meg litt opp på beina igjen 

Anonymkode: 0f1da...7ff

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet

En dag hjelper ikke hvis man er utslitt. 

Anonymkode: 95b80...5a3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Kalikalinka skrev (17 minutter siden):

Da har en sluppet det for langt. Slikt bør en innse før.

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Man redder ikke veggen med 1 egenmelding. De baller fort på seg. Hadde heller fått en kort sykemelding. 

I grunn helt enig med deg der. Men er det ikke slik at man på èn egenmeldingsdag, kan ta ut tre dager? 

Skrevet

Ja, på jobben min presses folk til å jobbe selv om de har vært i narkose tidligere på dagen. Det synes jeg ikke noe om. Du kjenner deg selv best

Anonymkode: c86ef...083

• Liker 1
Skrevet

Min sjef sa til meg når jeg startet å jobbe igjen etter å ha vært utbrent at det var bedre å ta seg en dag eller 2 før det går så langt at det "smeller" igjen og ender med langvarig fravær....

Anonymkode: 3a69a...8d5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er alene med tre barn i alderen 7-11 år, jobber 100% i en psykisk krevende jobb, og er foreldrerepresentant i en særs krevende klasse med mange utfordringer. Jeg er sliten. Er det innafor å ta en dag fri og bare hvile? Jeg får så dårlig samvittighet bare av å i det hele tatt vurdere det. 😞

Anonymkode: 0062a...ab6

Hvorfor velger du å være med i fau når du tilsynelatende ikke har ork til det?

Anonymkode: 5ca12...921

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da har en sluppet det for langt. Slikt bør en innse før.

Det er gøy å leke perfekt og sitte der på sin høye hest, men mange kvinner har f.eks. uoppdaget ADHD eller autisme, og plutselig ligger de utbrent i grøfta. Det er ikke som om de gjorde det med vilje. Ellers er det nok generelt MYE lettere å være etterpåklok enn å se hele bildet mens man står midt i det.

• Hjerte 1
Skrevet
Nooni skrev (2 timer siden):

Men det er ikke opp til deg å vurdere. Det er lege som sykemelder, ikke KG. 

Jeg har ikke lekt lege, jeg stilte deg bare et enkelt spørsmål. Som du for øvrig ikke engang svarte på.

Skrevet

Ta deg en egenmeldingsdag du. 

Og så bruker du den til å omrokkere litt i livet ditt for å unngå å bli så sliten i fremtiden. Det første du kan gjøre er å si ifra deg vervet som foreldrerepresentant, og så fortsetter du med å lete etter energityver og får fjernet eller nedprioritert dette. 

Er ikke dette gjort på èn dag, så kan du fint ta to egenmeldingsdager. 

Slik hindrer du å kjøre deg selv i grøfta, og da generere oftere egenmeldingsdager eller i verstefall langtidssykemelding med kronisk nedsatt helsetilstand. Så egenmeldingsdag nå er en god investering du kan ha god samvittighet med å ta. Lederen din vil takke deg for å bruke 1-2 dager egenmelding for å forhindre mer sykdom senere. Lederen din bare vet ikke om det. 

Skrevet

Si fra deg vervet. Ta deg en feriedag , avspasering eller ulønnet velferdsperm for å hvile litt. Legg opp til ei hvilehelg når barna er hos den andre forelderen, evt send ungene til besteforeldre etter avtale. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...