Gå til innhold

Tips til sprøytestart IVF?

Ellienor

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har PCOS og vi starter straks vårt første IVF-forsøk!
Jeg starter med Menopur innen kort tid, mulig allerede i morgen, og så Fyremadel etterhvert. 

Jeg må kanskje tidvis sette sprøytene når jeg ikke er hjemme, altså f.eks på jobb, hvor jeg ønsker å være effektiv og litt diskret....  Er det noen som har tips til smarte ting å ha da? Desinfiserende wipes? Trenger jeg plaster eller annet å dekke til stikkstedet med etterpå? Noen som har generelle tips å komme med? 
Ganske nervøs for hele greia, men første kveld kan jeg heldigvis sette den hjemme i ro og fred. 

På forhånd takk! 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du går inn på do, vasker hendene og så setter du sprøyta. Enkelt og greit.

Anonymkode: 97cb1...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det settes subkutant (magen osv ,under huden). Så da trenger du ingenting :). Tips blir vel å være bestemt når du setter den, ikke for fort, ikke for sakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har satt sprøyter på jobb, besøk, fest, tog - you name it 😅 Mitt tips: ha en liten (toalett)mappe med deg hvor du får plass til sprøyte med tilbehør, en liten antibac og desinfiserende wipes. Det å ta sprøytene går fort når du kommer inn i det. Masse lykke til 🫶

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprøytene som må oppbevares kjølig tar du med i en kald termos som har stått med lokket åpent i kjøleskapet over natten så den er god og kald inni.

Du kan ta med desinfeksjon som du bruker på stikkstedet, men det er egentlig ikke nødvendig.

Fint at du får prøvd deg frem hjemme første gangen slik at du vet hva du skal gjøre. :)

Du trenger ikke plaster, det har jeg aldri brukt.

Men følge instruksene nøye. Jeg ser mange bruker disse skru-sprøytene feil ved å slippe opp stempelet før de trekker ut sprøyten. Du skal holde stempelet inne helt til du har trukket sprøyten ut. Og du skal holde sprøyten inne i 5 sekunder. Jeg tar 10. Når jeg drar sprøyten saaakte ut etter det igjen så hverken kommer det en dråpe medisin ut igjen eller blod. En liten dråpe har mye å si når mengdene er så små tenker jeg, så det at det kommer noe ut når man drar ut sprøyten prøver jeg absolutt å unngå.

Anonymkode: daf26...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellienor skrev (54 minutter siden):

Hei,

Jeg starter med Menopur innen kort tid, mulig allerede i morgen, og så Fyremadel etterhvert. 

Jeg må kanskje tidvis sette sprøytene når jeg ikke er hjemme, altså f.eks på jobb, hvor jeg ønsker å være effektiv og litt diskret....  Er det noen som har tips til smarte ting å ha da? Desinfiserende wipes? Trenger jeg plaster eller annet å dekke til stikkstedet med etterpå? Noen som har generelle tips å komme med? 
Ganske nervøs for hele greia, men første kveld kan jeg heldigvis sette den hjemme i ro og fred. 

På forhånd takk! 🙏

Hvis disse sprøytene skal være i kjøpeskap, ville jeg lagt sprøyten i en matboks slik at ingen så at det er sprøyterommet du har med deg. Ellers er det ingenting annet du trenger. Lite sannsynlig at du trenger noe plaster ... (jeg har aldri blødd fra stikksårene og jeg går på albyl e) 

Hilsen en med 7 ivf forsøk bak seg

Anonymkode: b1609...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellienor skrev (5 timer siden):

Hei,

På forhånd takk! 🙏

Ingen problem å sette sprøytene på jobb ❤️   Du trenger nok ikke plaster.. Sprøytene er litt vanlig insulinsprøyte eller epipenn hvis du vet hvordan de ser ut og fungerer. Tynne små nåler. 

Varierer fra medisin til medisin hvor lenge de kan oppbevares utenfor kjøleskap, men som rådet over kan du bruke kald termos eller matboks i kjøleskap på jobb om du har. 

Sprøyten kan du sette hvor du vil.. Tatt mine i prøverom, på do, på tog, på fly, på konsert.. Ingen problem. 

Masse lykke til ❤️

Anonymkode: f7da4...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...