Gå til innhold

Hvordan fjerne granitt benkeplate uten å skade kjøkkeninnredning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en fantastisk stygg gamle granitt benkeplate, har lyst til å fjerne den, men hvordan gjør jeg det uten å skade kjøkkeninnredning? 

Anonymkode: 329f7...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her var det litt lite opplysninger til at man kan gi et godt svar.

Men du må finne ut hvordan den er festet. Er det skruer eller beslag på undersiden . . ? Er den limt fast med fugemasse . . ?

Fugemasse tar man eventuelt med en skarp papirkniv. Det hjelper å varme litt med varmluftpistol eller til nød en hårføner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

senior skrev (1 minutt siden):

Her var det litt lite opplysninger til at man kan gi et godt svar.

Men du må finne ut hvordan den er festet. Er det skruer eller beslag på undersiden . . ? Er den limt fast med fugemasse . . ?

Fugemasse tar man eventuelt med en skarp papirkniv. Det hjelper å varme litt med varmluftpistol eller til nød en hårføner.

Ja problemet er ikke hvordan løsne den fra innredningen, men den er jo for stor og tung til å bæres ut i en del. Hvordan kutte den opp uten å skade innredningen?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja problemet er ikke hvordan løsne den fra innredningen, men den er jo for stor og tung til å bæres ut i en del. Hvordan kutte den opp uten å skade innredningen?

ts

OK

Hva er lengde, bredde og tykkelse . . ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

senior skrev (1 time siden):

OK

Hva er lengde, bredde og tykkelse . . ?

Stor bred og tykk. Veier et tonn og kan ikke løftes av i ett stykke.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Stor bred og tykk. Veier et tonn og kan ikke løftes av i ett stykke.

ts

Og målene . .? Den veier selvfølgelig ikke et tonn . .

Jeg tenker meg å sette opp bukker med høyde som underkant av benkeplata og buksere den over på bukkene før jeg eventuelt går løs på å dele den. Man får leid utstyr som sager i stein. Det vil støve mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

senior skrev (3 minutter siden):

Og målene . .? Den veier selvfølgelig ikke et tonn . .

Jeg tenker meg å sette opp bukker med høyde som underkant av benkeplata og buksere den over på bukkene før jeg eventuelt går løs på å dele den. Man får leid utstyr som sager i stein. Det vil støve mye.

Hvorfor er nøyaktige mål interessant? Den er for tung for meg og samboer å løfte sammen, og for tung og lang til å manøvrere ut døren, hva mer trenger du? 

hva slags utstyr sager i stein? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor er nøyaktige mål interessant? Den er for tung for meg og samboer å løfte sammen, og for tung og lang til å manøvrere ut døren, hva mer trenger du? 

hva slags utstyr sager i stein? 

Jeg forstår ikke hvorfor du spør på forumet når du ikke vil svare på enkle, relevante spørsmål

Jeg gir opp her.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten leie inn folk til å fjerne den, eller sage den i to eller flere biter. Men vær obs på at dette vil medføre ekstremt mye fint støv. Og vanligvis skjærer man stein med vann for å kjøle ned.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (1 time siden):

Dekke med papp som tapes og kutt den med diamantblad og vinkelsliper

Takk for tips! 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegglampe skrev (38 minutter siden):

Enten leie inn folk til å fjerne den, eller sage den i to eller flere biter. Men vær obs på at dette vil medføre ekstremt mye fint støv. Og vanligvis skjærer man stein med vann for å kjøle ned.  

Men hvordan skjære den i biter uten å skade kjøkkenskapene? 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvordan skjære den i biter uten å skade kjøkkenskapene? 

ts

Det går sannsynligvis ikke. Jeg hadde aldri begitt meg ut på skjæring. Til tross for at jeg er håndverker selv.Den er jo løftet på. Så den bør løftes av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den kom jo inn i huset i ett stykke så da må den jo nødvendigvis kunne komme ut på samme måte, men dere må selvsagt være flere enn to.

Du kan prøve å knekke den på dens svakeste punkt - dvs der den er smal som feks ved koketoppen eller ved vasken.

Anonymkode: 91ffc...e64

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få hjelp av noen? Vår plate i granitt ble båret ut av fire sterke mannfolk, de strevde, men det gikk. De fikk hele kjøkkenet gratis da. Var overraskende mange som ønsket seg BARE benkeplata. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (9 timer siden):

Få hjelp av noen? Vår plate i granitt ble båret ut av fire sterke mannfolk, de strevde, men det gikk. De fikk hele kjøkkenet gratis da. Var overraskende mange som ønsket seg BARE benkeplata. 😂

Dette er en granittplatene i dritstygg brunfarge, tipper ingen vil ha den. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er en granittplatene i dritstygg brunfarge, tipper ingen vil ha den. 

ts

Folk vil ha det utroligste hvis det er gratis… 

Anonymkode: eb7d0...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Folk vil ha det utroligste hvis det er gratis… 

Anonymkode: eb7d0...cac

Ikke helt sant, vårt kjøkken var ganske fint og helt uten bruksmerker (heltre), tok to uker før noen ville ha det. 😅 Før det ville folk bare ha benkeplata... Det var til slutt polakker som tok det, de skulle frakte det til Polen og selge det der. Nordmenn er blitt kresne... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...