Gå til innhold

Hvorfor er helseråd online så "dramatiske"? Hvordan vite hva en skal gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har flere ganger hatt gnagsår, med røde streker et stykke ut fra såret, googler og da står det selvsagt at disse røde strekene er verdens undergang og må søke hjelp umiddelbart, ellers dør du omtrent

Jeg gjorde ingenting alle gangene dette har skjedd og alltid gått over av seg selv.

For en stund siden fikk jeg  (tilsynelatende?) fått mild infeksjon i bursa i albuen (rød og varm) kombinert med en stor hevelse, googler selvsagt, og på nytt ser jeg dramatiske resultater, virker nesten som en dør med en gang e får infeksjon der. Kontakt lege umiddelbart!! sier internettet.  This requires urgent medical attention and antibiotics!!!! sier internettet 

Jeg gjorde ingenting, og forsvant av seg selv. 

Jeg skjønner, det er en risiko for at ting går galt ved infeksjoner, men er det ikke også en betydelig risiko for at helsevesenet ikke klarer å hjelpe alle pasientene og alle drar til legen alltid? Vanskelig for meg å vite hva som er ekte farlig, og hva som er overdramatiske internett artikler, hva skal en gjøre lizzom? Jeg er ikke lege..... Jeg vet ikke hvor farlig sånne ting er

Hva tenker dere, skal en alltid gå til legen med alt om google sier det, eller bør en overse internettets meldinger om ting er de for dramatiske?

Anonymkode: c76af...c22

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke om dette stemmer, men jeg får en mistanke om at du vil få litt andre signaler om du kun søker på norsk. I USA spesielt, er det jo veldig vanlig å bli saksøkt hvis noe går galt. Og statistisk sett gjør det jo av og til det, hvis flere millioner er inne og leser siden og følger rådene.

Se heller på det som en ansvarsfraskrivelse/juridisk ryggdekning enn et faktisk medisinsk råd. Det gjør som regel jeg. Jeg bruker mange kilder før jeg konkluderer med om jeg må ta affære, og så langt har det vist seg å være lurt.

Skrevet

Jeg tror de aller fleste klarer å vurdere om lege er nødvendig eller ikke selv. I tillegg bør man også utføre sterk kildekritikk, fordi det er ufattelig mye vissvass der ute.

Det er særlig vanskelig når det kommer til legemidler og annet helserelatert. Leser jeg pakningsvedlegget til den ene medisinen jeg tar, så er en av de veldig sjeldene bivirkningene rett og slett oppført som "død". Og slikt er jo nok til å sette i gang et hav av spekulasjoner, rykter, rare teorier og mer til.

Bruk sunn fornuft, forhør deg med en mor eller annen person som har levd noen år, søk gjerne litt, men ta informasjonen med en klype salt. Sammenstill alt, og vurder om en legekonsultasjon er lurt.

Legevakt er også et fint sted å rådføre seg om det virker akutt.

Anonymkode: 6080e...8b7

Skrevet

Dr. Google sier at alt er kreft. Det er ikke helt sunt å google symptomer.

Hvis det er noe som ser ille ut, gå til lege.

Hvis det bare er en liten greie så vil jeg nesten anbefale Kvinneguiden 😂

Er det noe helt vanlig og ufarlig så har halve forumet opplevd det før.

Anonymkode: 7c544...8d2

Skrevet

Er ikke sikkert du hadde infeksjon. Ikke alltid lett å se forskjell.

Anonymkode: b386d...0f4

• Liker 1
Skrevet

Hvis du må google så pass på å bruke kvalitetssikrede kilder. F.eks. NHI.no. Les nøye, få med deg nyansene.

Hvis du er syk på en slik måte at det er farlig og du behøver helsehjelp så vil du 99% av tiden føle deg veldig syk! Da behøver du egentlig ikke lure på om du bør kontakte legen.

Eventuelt, spør noen "voksne", da mener jeg bare noen smarte mennesker du kjenner og stoler på i det virkelige liv.

Og til slutt, legen din forventer ikke at du som pasient skal vite alt. Det er lov å være "dum" hos legen.

Anonymkode: ef930...c65

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er ikke sikkert du hadde infeksjon. Ikke alltid lett å se forskjell.

Anonymkode: b386d...0f4

Sant, men ifølge google hadde jeg infeksjon 😅 

Takk for råd og innspill folkenz

Anonymkode: c76af...c22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...