Gå til innhold

Falske briller fra Zalando, på tide med et forbud mot piratkopier.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor nøye er dere på å sjekke om et produkt kan være falsk selv om det kjøpes fra kjente butikker og kjeder?.

https://www.minmote.no/mote/klaer/a/Kn7bn7/kjoepte-prada-briller-paa-zalando-fikk-falske-i-posten?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row6_pos1&utm_medium=dre-64e886d7376e929d5a513574

Jeg mener at det er på tide med et totalforbud for privatpersoner å selge piratkopier, eie piratkopier og det bør også bli forbudt å innføre piratkopier fra utlandet.

Når det gjelder saken i artikkelen så tviler jeg på at Zalando har solgt en piratkopi til kunden med vilje, jeg tror at også Zalando har blitt svindlet og er et offer.

Det er alt for enkelt å kjøpe piratkopier som kan byttes inn i ekte produkter, hvis noen kjøper en piratkopi på ferie i Tyrkia eller fra Finn for den del så kan de i etterkant bestille et ekte produkt fra en nettbutikk. Bruke angreretten, sende inn det falske produktet og sitte igjen med ekte produkt pluss penger.

Jeg kan ikke tenke med at de som sjekker produkter som blir returnert har den store kunnskapen for å kunne se forskjellen på ekte vare og kopi ved første øyekast, produktet blir solgt igjen til neste kunde som da ender opp med en kopi.

Når det gjelder de som argumenter for å kjøpe piratkopier som de bare skal bruke selv så er ikke det veldig gjennomtenkt, man har aldri garanti for at produktet på et eller annet tidspunkt havner på bruktmarkedet. Selv om man informerer om at det er en piratkopi ved salg så kan kjøper prøve å svindle noen andre.

Så er det i tillegg problemet med hva pengene går til når man kjøper falske produkter, for alt man vet så kan man finansiere terror, barnearbeid, menneskesmugling eller Russland sin krig mot Ukraina. Man har heller ingen garanti for at produktene ikke inneholder stoffer og kjemikalier som er direkte skadelige.

Sist men ikke minst, alle som er klar over at produktet de kjøper er falskt er selv falske. Det eneste de prøver å oppnå er å lure andre til å tro at de har ekte produkter, selv vet de inderlig godt at det bare er falskt søppel de har. 

Anonymkode: 261bd...4fe

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

hvis noen kjøper en piratkopi på ferie i Tyrkia eller fra Finn for den del så kan de i etterkant bestille et ekte produkt fra en nettbutikk. Bruke angreretten, sende inn det falske produktet og sitte igjen med ekte produkt pluss penger.

Mattestykket ditt går ikke opp

Kjøper fake produkt til 100 kroner

Kjøper ekte produkt til 2000 kroner

returnerer falskt produkt får tilbake 2000 kroner (minus eventuelle fraktkostnader om det ikke dekkes)

Sitter igjen med og ekte produkt minus litt penger

On topic tja synes dette overprisa skrotet like gjerne kan dø ut som beskyttes mot kopier, ikke en sak jeg bryr meg mye om i ene eller andre retning.

Anonymkode: ba1a2...69c

Skrevet (endret)

Glem det, leste feil :P

Endret av Ardwinna
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor nøye er dere på å sjekke om et produkt kan være falsk selv om det kjøpes fra kjente butikker og kjeder?.

https://www.minmote.no/mote/klaer/a/Kn7bn7/kjoepte-prada-briller-paa-zalando-fikk-falske-i-posten?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row6_pos1&utm_medium=dre-64e886d7376e929d5a513574

Jeg mener at det er på tide med et totalforbud for privatpersoner å selge piratkopier, eie piratkopier og det bør også bli forbudt å innføre piratkopier fra utlandet.

Når det gjelder saken i artikkelen så tviler jeg på at Zalando har solgt en piratkopi til kunden med vilje, jeg tror at også Zalando har blitt svindlet og er et offer.

Det er alt for enkelt å kjøpe piratkopier som kan byttes inn i ekte produkter, hvis noen kjøper en piratkopi på ferie i Tyrkia eller fra Finn for den del så kan de i etterkant bestille et ekte produkt fra en nettbutikk. Bruke angreretten, sende inn det falske produktet og sitte igjen med ekte produkt pluss penger.

Jeg kan ikke tenke med at de som sjekker produkter som blir returnert har den store kunnskapen for å kunne se forskjellen på ekte vare og kopi ved første øyekast, produktet blir solgt igjen til neste kunde som da ender opp med en kopi.

Når det gjelder de som argumenter for å kjøpe piratkopier som de bare skal bruke selv så er ikke det veldig gjennomtenkt, man har aldri garanti for at produktet på et eller annet tidspunkt havner på bruktmarkedet. Selv om man informerer om at det er en piratkopi ved salg så kan kjøper prøve å svindle noen andre.

Så er det i tillegg problemet med hva pengene går til når man kjøper falske produkter, for alt man vet så kan man finansiere terror, barnearbeid, menneskesmugling eller Russland sin krig mot Ukraina. Man har heller ingen garanti for at produktene ikke inneholder stoffer og kjemikalier som er direkte skadelige.

Sist men ikke minst, alle som er klar over at produktet de kjøper er falskt er selv falske. Det eneste de prøver å oppnå er å lure andre til å tro at de har ekte produkter, selv vet de inderlig godt at det bare er falskt søppel de har. 

Helt enig i det du skriver👏👏

Anonymkode: 47a46...be7

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Mattestykket ditt går ikke opp

Kjøper fake produkt til 100 kroner

Kjøper ekte produkt til 2000 kroner

returnerer falskt produkt får tilbake 2000 kroner (minus eventuelle fraktkostnader om det ikke dekkes)

Sitter igjen med og ekte produkt minus litt penger

On topic tja synes dette overprisa skrotet like gjerne kan dø ut som beskyttes mot kopier, ikke en sak jeg bryr meg mye om i ene eller andre retning.

Anonymkode: ba1a2...69c

Vedkommende kan jo i tillegg selge det ekte produktet og sitte igjen med en pen fortjeneste.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Ikke enig. Altså, joda jeg er hundre prosent enig i at småprodusenter, uansett om kunstnere eller håndarbeid, de må beskyttes med åndsrett. Men det er ikke slik verden er nå, ånderett beskytter merker. Det er et fåtall veldig rike mennesker som har kjøpt seg rettigheter til alt mulig rart, fra designmøbler til solbriller. De har samtidig redusert kostnader på produksjon, ved å flytte produksjonen til lavskostnadsland som Kina. Det de ikke har tenkt på, er at Kina er et kommunistisk land, der åndsrett ikke eksisterer på samme måte som i vestlige land. I et kommunistisk land alt som produseres, det er staten som eier åndsrett. Kinesiske produsenter har derfor sin fulle rett å produsere kopier av varer, og selge de til 10 ganger mindre pris. Dette har merkene godtatt når de inngått kontrakter med kinesiske fabrikker. Og nå kan kinesere selge samme varer til 10 ganger mindre pris, fordi det ikke koster så mye å produsere disse merkegjenstander. Der her grådighet de til rike eiere har rett og slett tatt de igjen, men de kjemper mot ved å lobby europeiske politikere til å lage strengere regler mot piratkopier. Som beskytter Vitra og liknende, men de trenger virkelig ikke beskyttelse, moralsk sett. 

Anonymkode: 53ed3...8cc

• Liker 5
Skrevet

Tør du å bestille varer hos zalando? Jeg kan se for meg at noen med veldig dårlige hensikter kjøper dyre merkevarer og sender tilbake gode fake feks. Jeg har bestilt mange jakker fra zalando som både lukter av parfymer o.l og ved et par anledninger har jeg funnet rusk i lommen.

https://www.nettavisen.no/okonomi/eric-kjopte-merkejakke-pa-zalando-beklaget-at-de-solgte-falskt-produkt/s/5-95-1056474

https://www.minmote.no/mote/klaer/a/Kn7bn7/kjoepte-prada-briller-paa-zalando-fikk-falske-i-posten?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row16_pos1&utm_medium=dre-64e886d7376e929d5a513574

Anonymkode: 7df02...bb8

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Zalando selger ikke bare i Norge, solbrillene kan ha blitt forbyttet i et annet land. 

Anonymkode: ef182...0f9

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Tør du å bestille varer hos zalando? Jeg kan se for meg at noen med veldig dårlige hensikter kjøper dyre merkevarer og sender tilbake gode fake feks. Jeg har bestilt mange jakker fra zalando som både lukter av parfymer o.l og ved et par anledninger har jeg funnet rusk i lommen.

https://www.nettavisen.no/okonomi/eric-kjopte-merkejakke-pa-zalando-beklaget-at-de-solgte-falskt-produkt/s/5-95-1056474

https://www.minmote.no/mote/klaer/a/Kn7bn7/kjoepte-prada-briller-paa-zalando-fikk-falske-i-posten?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row16_pos1&utm_medium=dre-64e886d7376e929d5a513574

Anonymkode: 7df02...bb8

Ja det gjør jeg

Anonymkode: 62c52...332

Skrevet

Anonymkode: 47d96...355

Skrevet

Ja jeg tenkte også at det sikkert er noen som har sendt fake i retur. 
men ja jeg kommer til å fortsette å handle hos zalando, det er jo ikke deres skyld.

Anonymkode: d24c1...d2f

• Liker 5
Skrevet

Har nesten bare positive opplevelser med zalando, men vet at lagrene har dårlig arbeidsmiljø og lønn. 
så kanskje noen som jobber der bytter ting? Eller at folk returnerer kopier som ble nevnt. De kjøper også opp en del billigpartier som kan ha dårlig kvalitet. 

• Liker 3
Skrevet

Tipper det er folk som bestiller og allerede har fake, og så returnerer de fake og at dette ikke blir sjekket godt nok. Så blir de sendt til nye kunder.

Jeg tror ikke de selger fake med vilje, men kontrollen er definitivt for dårlig på returer om dette skjer.

Anonymkode: a903e...3e8

• Nyttig 1
Skrevet

Tråden er slått sammen med ett tilsvarende emne og flyttet fra underforumet Klær, sko og mote.

Rhodiola, adm.

Skrevet

Har bare god erfaring med zalando👍🏼 Boozt derimot….🙈 de sender feil vare, varer som lukter parfyme og ser brukt ut, mye rot og surr der😬

Anonymkode: 15eb0...684

Skrevet

Angående piratkopier... har tre Rolex klokker, den ene står det faktisk Made in China på og jeg tror alle trenger nye batterier...😈

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har ved flere anledninger for mange mange år tilbake kjøpt piratkopierte vesker i Thailand. Dette visste jeg var kopier, men ung og dum uten all verdens kapital så blåste jeg i det og kjøpte. I senere år har jeg fått "fagfolk" til å titte på veskene og det har vist seg at mange av mine vesker faktisk er ekte, da de som har solgt dem til meg på markeder har stjålet dem 🙈. Etter det ble konstatert begynte jeg å lese om dette og ja, mange "piratkopier" er i realiteten ekte men,  stjålet. Fakta er at det nesten er like mye ekte varer i omløp som piratkopier bare at det er tjuvegods. Det syntes jeg er værre enn kopiene i seg selv.

Anonymkode: 2e533...5ba

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har ved flere anledninger for mange mange år tilbake kjøpt piratkopierte vesker i Thailand. Dette visste jeg var kopier, men ung og dum uten all verdens kapital så blåste jeg i det og kjøpte. I senere år har jeg fått "fagfolk" til å titte på veskene og det har vist seg at mange av mine vesker faktisk er ekte, da de som har solgt dem til meg på markeder har stjålet dem 🙈. Etter det ble konstatert begynte jeg å lese om dette og ja, mange "piratkopier" er i realiteten ekte men,  stjålet. Fakta er at det nesten er like mye ekte varer i omløp som piratkopier bare at det er tjuvegods. Det syntes jeg er værre enn kopiene i seg selv.

Anonymkode: 2e533...5ba

Markedet er rett og slett blitt «kontaminert» av falske varer. Nettbutikken «cosette» som selger second hand og luksusvarer til sterkt reduserte priser har blitt avslørt som en butikk med enten bevisst salg av falskvarer eller i det minste en butikk med svært dårlig kontroll.. 

Hadde også en falsk veske for nesten 20 år siden som holdt seg godt. Det eneste som gjorde at jeg tydelig såg at den var kunstig var en søm som ikke var helt bra. 

Skrevet
14 hours ago, Gruselgrafs said:

Angående piratkopier... har tre Rolex klokker, den ene står det faktisk Made in China på og jeg tror alle trenger nye batterier...😈

Rolex har hatt kvarts modeller 

Anonymkode: 47a46...be7

Skrevet

Hva har det å si om dette er ekte eller falskt?

Anonymkode: 21a4a...778

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...