Gå til innhold

Informerer du om at barnet er sykt når det skal på samvær til den andre forelderen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er bonusmor til et barn som i perioder er mye sykt slik som barn/tenåringer er.

De siste årene har det vært mye luftveisinfeksjoner som covid, influensa, halsbetennelse, oppkastsyke, bronkitt osv, og barnets mor gir aldri beskjed om dette så vi får alltid et sykt barn på døren uten å vite om det.

Det hadde vært greit å ha muligheten til å forberede oss, og ta valget om vi ønsker å få et smittsomt barn inn døren eller ei.

Min mann klikker i vinkel og blir rasende på sin ex, men må besinne seg og gir beskjed gang på gang at han ønsker å vite om barnet er sykt, men det gjør aldri moren.

Barnet selv forteller at det har vært sengeliggende i flere dager med feber og vært vekke fra skolen, eller blitt sendt hjem fra skolen av lærer, og så har moren skysset barnet inn til oss.

Jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg har nedsatt immunforsvar og blir ofte veldig syk, og må passe meg, men vi ønsker jo å vite om vi får et sykt barn i huset uansett, dessuten går jo dette ut over kommunikasjonen mellom foreldrene og og barnet.

Gir dere beskjed til den andre forelderen når barnet er sykt den uken det skal på samvær?

Anonymkode: ee08f...d45

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt, ettersom ingen av oss er fullstendig blottet for sosiale antenner og sunn fornuft. 

Anonymkode: 9e86a...017

• Liker 40
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er bonusmor til et barn som i perioder er mye sykt slik som barn/tenåringer er.

De siste årene har det vært mye luftveisinfeksjoner som covid, influensa, halsbetennelse, oppkastsyke, bronkitt osv, og barnets mor gir aldri beskjed om dette så vi får alltid et sykt barn på døren uten å vite om det.

Det hadde vært greit å ha muligheten til å forberede oss, og ta valget om vi ønsker å få et smittsomt barn inn døren eller ei.

Min mann klikker i vinkel og blir rasende på sin ex, men må besinne seg og gir beskjed gang på gang at han ønsker å vite om barnet er sykt, men det gjør aldri moren.

Barnet selv forteller at det har vært sengeliggende i flere dager med feber og vært vekke fra skolen, eller blitt sendt hjem fra skolen av lærer, og så har moren skysset barnet inn til oss.

Jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg har nedsatt immunforsvar og blir ofte veldig syk, og må passe meg, men vi ønsker jo å vite om vi får et sykt barn i huset uansett, dessuten går jo dette ut over kommunikasjonen mellom foreldrene og og barnet.

Gir dere beskjed til den andre forelderen når barnet er sykt den uken det skal på samvær?

Selvsagt må man si fra om sånt.

Man kan undre seg hvordan menn fant disse totalt håpløse eksene, og hva det sier om dømmekraften deres 🤣

Anonymkode: f1f0b...2ac

• Liker 6
Skrevet

Med mindre barnet er dausjukt og ikke har godt av å flytte på seg gjennomfører man samvær. Hvis man har 50/50 og barnet har best av ro, så kan man kommunisere godt og bli enige om en forskyvning. Men ved småforkjølte barn, lett feber, halsbetennelse etc så lenge barnet ikke plages av å flyttes bør samværet gå som planlagt. 

Anonymkode: 18c3e...e52

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med mindre barnet er dausjukt og ikke har godt av å flytte på seg gjennomfører man samvær. Hvis man har 50/50 og barnet har best av ro, så kan man kommunisere godt og bli enige om en forskyvning. Men ved småforkjølte barn, lett feber, halsbetennelse etc så lenge barnet ikke plages av å flyttes bør samværet gå som planlagt. 

Så du tenker ikke på at ikke alle liker å bli smittet?

Når barn er sykt og smittsomt så er det jo greit å utsette samværet par dager.

Ts

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hehe, jeg må le litt. Far har altså mulighet til å si nei til samvær hvis barnet er forkjøla. Han har en bonusmor (deg) og en bonusfar (din mann). Ingen som verken barnet eller moren kan stole på. 

Anonymkode: 8ede9...c2d

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet

Er barnet sykt så lar en det gå bære i fred til det blir friskt , uavhengig om det skulle ha vært hos far ellet mor de dagene. 
Er det en forkjølelse som henger litt igjen så burde det gå bra å ta turen til far, men en sier jo ifra at barnet har vært sykt i forkant. 
Noen foreldre er mere opptatt av å få sine «fridager» samme hva. 

Anonymkode: eda75...71b

• Liker 8
Skrevet

Selvfølgelig snakket vi om slikt! Og var barnet midt i sykdommen, forskjøv vi ofte samværet dersom det lot seg gjøre - slikt at barnet slapp orket når det var sykt, og vi slapp å smitte to husholdninger dersom vi kunne.  Dette gikk selvsagt begge veier. Normal sunn fornuft og folkeskikk. 

Anonymkode: bd654...8c4

• Liker 7
Skrevet

Ts

Det er vel ingen som likar å bli smitta.

Kva om bornet får influensa dagen samværet skal starte, skal ikkje far ha bornet den helga/veka då pga sjukdom?

Stiller seg nok anleis dersom du er så sjuk at det er farlig å bli smitta. Men ein heads up er kjekt uansett! Men om mannen din "klikkar i vinkel og blir rasande" er kanskje kommunikasjonen dei i mellom dårleg frå før av...

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Man kan ikke velge å ikke gi barnet sitt omsorg og husvære når det er sykt. 

Ikke rart mor ikke sier fra, hvis dere sitter og vurderer fra gang til gang om dere har lyst (!) til  å ha samvær...

• Liker 37
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Ja, selvfølgelig sier man fra om sykdom. Men skolebarn er da vanligvis ikke syke/smittsomme mange ganger i året? En forkjølelse betyr ikke at samvær avlyses. Og influensasesongen er bare noen uker i året. Har man hatt influensa et år, så er man som regel immun noen år. Er dette barnet spesielt ofte syk/smittsom?

Anonymkode: 89fb7...21f

• Liker 1
Skrevet

Ts

Jeg har både gitt beskjed og holdt barna hjemme fra samvær ved sykdom. Har aldri insistert på at syke barn skal til faren. Men på generelt grunnlag mener jeg at (særlig helge-) fedre (som har barna sjeldent) ikke kan avvise barna sine på døra fordi de er syke. Men det far kan gjøre er å skape dialog og komme med en alternativ løsning. F.eks at det ønskes beskjed og til gjengjeld tar far igjen samværet i ukedagene - eller stiller med tilsvarende innsats på kjøring til/fra aktiviteter, tar dugnadstimer etc. 

Hvis mor har jobb i samværshelgene eller har lagt andre planer føles det temmelig håpløst at far kan si nei til samvær fordi det er ubeleilig med syke barn. Og hvis far da aldri går utenfor det satte samværet er det en til tider tung bør å bære. 

• Liker 3
Skrevet
RockyRose skrev (4 minutter siden):

Det er vel ingen som likar å bli smitta.

Kva om bornet får influensa dagen samværet skal starte, skal ikkje far ha bornet den helga/veka då pga sjukdom?

Stiller seg nok anleis dersom du er så sjuk at det er farlig å bli smitta. Men ein heads up er kjekt uansett! Men om mannen din "klikkar i vinkel og blir rasande" er kanskje kommunikasjonen dei i mellom dårleg frå før av...

Er ikke TS, men ærlig talt, en sender ikke barnet avgårde til far med nyutbrudd av influensa selv om det er byttedag  med mor. 
Det er tross alt barnet som skal ha samvær med faren , og da kommer barnets interesser og helse før mor og fars interesser. 
Samme om det er dagen barnet skal til mor. 
Eneste som skal forandre det er om barnet krever å bli flyttet på. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ts

Så du tenker at barnet alltid skal være hos mor ved sykdom. Eller tar dere en uke ekstra hvis sykdommen oppstår hos dere?

Anonymkode: 1c4cb...474

• Liker 19
Skrevet

Også må det gå begge veier. Hvis barnet må være hos den sykdommen starta hos til det er friskt, så må det være hos dere påfølgende dager uka etter hvis det blir sykt i løpet av samværshelga. 

• Liker 5
Skrevet

Når mitt barn fortsatt hadde faste samvær med faren, så jobbet jeg de helgene hun var hos faren sin. Det hendte noen ganger at hun var så pass dårlig at hun hadde det best hjemme hos meg, men da kom pappaen og passet henne hjemme hos meg.

Men det har faktisk også hendt at hun har vært lengre hos faren sin om hun ble syk på samvær. Da har det faktisk hendt at bonus-mor har stilt opp, da hun var delvis student og ikke jobbet fullt.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ikke TS, men ærlig talt, en sender ikke barnet avgårde til far med nyutbrudd av influensa selv om det er byttedag  med mor. 
Det er tross alt barnet som skal ha samvær med faren , og da kommer barnets interesser og helse før mor og fars interesser. 
Samme om det er dagen barnet skal til mor. 
Eneste som skal forandre det er om barnet krever å bli flyttet på. 

Byttar sjølvsagt ikkje bustad om bornet er for sjuk til å orke det. Men verka ikkje som det var problemet til ts.

• Liker 12
Skrevet

Så du tenker at barnet alltid skal være hos mor ved sykdom. Eller tar dere en uke ekstra hvis sykdommen oppstår hos dere?

Anonymkode: 1c4cb...474

Denne stemora må jo vite at mor ikke kan ta ut alle sykt barn-dager når begge har omsorg. Mors arbeidsgiver skal da ikke lide av stemors og fars hysteri. 

Anonymkode: 33283...1a9

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

I akkurat deres tilfelle ville jeg sagt ifra, og gitt deg mulighet til å reise bort. Men barnet er også fars ansvar, og boligen deres er barnets hjem også. Og jeg unner far å få være ekstra snill og omsorgsfull for sitt syke barn. Unntak hvis barnet er så sykt at det vil ha vondt av å bli flyttet, og ved pågående omgangssyke. Da kan barnet holdes i ro til det blir bedre/ikke smittsom, og det gjelder om barnet blir syk hos far også.

Anonymkode: 30830...b52

• Liker 3
Skrevet

Jeg misforstod tittelen her helt. Trodde det var snakk om å informere slik at den andre forelderen var oppdatert på helse den tiden barnet ikke var der. Ved bagatellmessig sykdom som forkjølelse så informerer vi ikke. Men ved sykdom som medfører fravær fra skole eller barnehage gjør vi det slik at den andre er orientert om barnets helse så klart! Ikke for at den andre skal forberede seg på eller ta stilling til samvær. Vi er begge foreldre på lik linje, og kan gi barnet omsorg under sykdom. Så med mindre det er plagsomt for barnet med overflytting, så kjører vi samvær som vanlig. Den andre forelderen kan like godt gi omsorg som meg. Jeg personlig liker å ha de nærme meg, gi omsorg og ha kontroll når barna er syke, men det er ikke rettferdig ovenfor barnet eller andre forelder å ta fra de samvær.

At den andre forelderen har en partner som tåler sykdom dårlig hadde ikke vært et tema her. Velger man å bli sammen med en med småbarn, så må man tåle sykdom. Sykdom kan oppstå i begge hjem. Selvsagt annerledes om det f.eks er oppstått i etterkant, en kreftsykdom hvor cellegift har kverket immunforsvaret. Da antar jeg det hadde stått l hovedinnlegget. Med mindre ny partner var dau dårlig, ville jeg tenkt at vedkommende evt heller skulle funnet et annet sted å være i samværs tiden om mulig 

Anonymkode: 83dce...cf7

• Liker 15
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...