Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #1 Skrevet 19. januar 2006 Skal rehabilitere badet mitt. Er i underkant av 6 m2, og i fortvilelse over de norske firmaene som enten skal ha kr 150.000,- for jobben, eller ikke gidder å ringe opp igjen, så kontaktet jeg Proffjobb her i Oslo. De formidler polakker, men jeg tror de bruker norske rørleggere/elektrikere. De ringte tilbake og jeg har avtalt befaring i morgen. Men, jeg er jo fryktelig skeptisk da. Er det noen som har erfaring med dette firmaet som kan gi meg noen tilbakemeldinger? Vet jo at de har mange ulike personer i jobb, så det er jo ikke sikker alle er like, men er dette noe å satse på? Hadde dere turt å bruke dem? Vet jo ikke hva de skal ha enda heller, så dersom de er like dyre som norske, så kan jo vi like godt bruke norske firmaer. Trenger synspunkter....
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #2 Skrevet 19. januar 2006 Polakker er flinke arbeidsfolk, men noen ganger svikter de litt på norske byggemåter/regler. Der for bør du ha en ansvarlig for jobben som har overoppsyn med det polakkene gjør. Er du uheldig, så kan det bli litt "Fiks fiks, kamerat fikser strøm og annen kamerat fikser hull i rør - no problem".
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #3 Skrevet 19. januar 2006 Dersom det går gjennom et firma hadde jeg ikke vært så skeptisk som dersom jeg skulle gjort det svart, altså selv om det er polakker som skal utføre jobben. Du får vel en slags garanti eller noe ?? fint hvis du gidder å fortelle hvordan befaringen gikk, med tanke på pris og sånn. Er i samme situasjon selv.
Gjest gjest1 Skrevet 19. januar 2006 #4 Skrevet 19. januar 2006 Jeg synes du skal bruke polakkene dersom alt tyder på at det er en ok bedrift. Har fått norske håndtverkere langt opp i halsen etter utallige forsentkomminger, brudd på avtaler, manglende telefoner når de sier de skal ringe tilbake, og ikke minst prisen. Så krever de betalt for ALT, småting som vi i andre jobber aldri tenker på at vi skal ha godtgjørelse for... må de gå opp 20 trappetrinn for å komme til døren din for å skifte en pære, så skal de omtrent ha betalt per trinn de løfter foten opp på - og kompensasjon for slitasje på innsiden av buksekneet når de bøyer kneet for å bestige trappen - med rente. ... ett eller annet har gått for langt i den bransjen. Håper konkurransen fra polakkene får de norske håndtverkerne til å skjerpe seg litt!
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #5 Skrevet 19. januar 2006 Dersom det går gjennom et firma hadde jeg ikke vært så skeptisk som dersom jeg skulle gjort det svart, altså selv om det er polakker som skal utføre jobben. ← Jo, må være skeptisk da også - blir lett "fiks, fiks" da også. Har fått gjennfortalt noen historier om fiks, fiks som er hysterisk morsomme - for alle andre enn den som har hyret inn polakkene. Polakkene har som oftest en veldig god arbeidsmoral og god vilje, men det skorter som sagt litt på byggemåter og regler. Norske håndverkere har verken moral eller god vilje - hos dem skorter det på alt utenom å skrive timelister med høygaffel.
Grooo Skrevet 19. januar 2006 #6 Skrevet 19. januar 2006 Mannen min jobber i en håndtverksbedrift med rundt 20 ansatte, flesteparten polakker og en del norske. Og det fungerer i alle fall supert, er dyktige folk alle sammen og de følger selvfølgelig alle lover og regler. Så hvis det er via et firma hadde jeg ikke vært i tvil
Nitha Skrevet 19. januar 2006 #7 Skrevet 19. januar 2006 Du må huske på at det er normer og skjemaer med ansvarlig som må fylles ut for at du skal være på den sikre siden i forhold til forsikringer. Det blir ikke billig likevel hvis de gjør en dårlig jobb, du feks. får råte eller vannskade, uten at du har noen ansvarlig å klage til og ikke oppfyller kravene for å få forsikringsdekning. Sjekk i alle fall hva som kreves av slikt før du hyrer noen. Fru Nitha
Gjest christineemily Skrevet 20. januar 2006 #8 Skrevet 20. januar 2006 Vi pusser opp badet nå, og bruker et firma med bare polsk arbeidskraft. Vi er halveis uti oppussingsprosjektet, og har kun gode erfaringer så langt . Står på fra tidlig til sent, virker som de har greie på det de driver med, og særs hyggelige folk. De skal bruke 2 uker på å totalrenovere badet vårt på 10 kvadratmeter. Vi har valgt å flytte/rive ned vegger, lekte ned tak + panele det m/downligts, pigge opp hele gulvet og total omlegging av rørsystemet og det elektriske, fliser overalt, og nye møbler/porselen/varmtvannstank, etc. Så ingen skal si at de ikke er effektive ! Hun som er sjefen for firmaet (firmaet er registrert i Polen) har god greie på norske regler og forskrifter, det har også byggeleder, så de er nøye med at alt blir etter norske krav.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 20. januar 2006 #9 Skrevet 20. januar 2006 Hvor er dette firmaet da? I Oslo området? Hvor mye kommer oppussingen på totalt? Dersom jeg logger meg inn og sender deg en personlig melding, vil du gi meg navnet på firmaet? Regner med at det ikke er lov å legge ut på nett....
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2006 #10 Skrevet 21. januar 2006 Vi pusser opp badet nå, og bruker et firma med bare polsk arbeidskraft. Vi er halveis uti oppussingsprosjektet, og har kun gode erfaringer så langt . Står på fra tidlig til sent, virker som de har greie på det de driver med, og særs hyggelige folk. De skal bruke 2 uker på å totalrenovere badet vårt på 10 kvadratmeter. Vi har valgt å flytte/rive ned vegger, lekte ned tak + panele det m/downligts, pigge opp hele gulvet og total omlegging av rørsystemet og det elektriske, fliser overalt, og nye møbler/porselen/varmtvannstank, etc. Så ingen skal si at de ikke er effektive ! Hun som er sjefen for firmaet (firmaet er registrert i Polen) har god greie på norske regler og forskrifter, det har også byggeleder, så de er nøye med at alt blir etter norske krav. ← Er det greit å spørre hva dere skal betale for hele badet fiks ferdig?
Gjest christineemily Skrevet 21. januar 2006 #11 Skrevet 21. januar 2006 (endret) Vi har kjøpt alle materialene selv. Som fliser, fugemasse, elektrisk utstyr, rørleggerutstyr, baderomsinnredning,dusj, baderomsporselen, varmekabler, bla. bla. bla. .... Det har kommet på ca. 60.000 kroner. Det er hos håndtverkerne vi sparer de meste av pengene: Mens norske håndtverkere skal ha 500,- kr timen, skal disse ha 130,- kr timen. Ca regnestykket er foreløpig: 2 stk jobber 10 timer hver dag i 14 dager, inkl. helg. = ca 40.000,- kroner. Så vi regner med at badet ender på 100.000 totalt. Hadde vi brukt norske håndverkere hadde vi fort endt på det dobbelte... Endret 21. januar 2006 av christineemily
Gjest gjest2007 Skrevet 5. juni 2007 #12 Skrevet 5. juni 2007 Vi brukte polske folk formidlet av Proff Jobb. Jobben var et stort bad over 20 kvm. Flisleggingen var utmerket men store feil var gjort med rørleggingsarbeid. Avløpsrør var for små og da kommer vann opp sluket da vi tømmer badekaret. Kloakklukt kommer opp en annen sluk. Vi har ikke råd til å fikse alt dette. Må bare leve med det. You have been warned!
Wildy Skrevet 5. juni 2007 #13 Skrevet 5. juni 2007 Så lenge det går gjennom et fimra og du sørger for skikkelige avtaler skal det neppe være noe problem hvor arbeiderne kommer fra. Men å sette bort en så stor jobb som bad svart hadde jeg aldri i verden turt.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2007 #14 Skrevet 5. juni 2007 Vi brukte polske folk formidlet av Proff Jobb. Jobben var et stort bad over 20 kvm. Flisleggingen var utmerket men store feil var gjort med rørleggingsarbeid. Avløpsrør var for små og da kommer vann opp sluket da vi tømmer badekaret. Kloakklukt kommer opp en annen sluk. Vi har ikke råd til å fikse alt dette. Må bare leve med det. You have been warned! Kjære vene, det må da være noe dere kan klage på? Det skal jo ikke være sånn, og har dere fått kvittering så kan det umulig være noe problem å få medhold i en sånn sak?
Deidre Skrevet 5. juni 2007 #15 Skrevet 5. juni 2007 Uff, det ville jeg vært veldig skeptisk til. Man hører jo så mangt! Vi har kun brukt norske håndverkere. Det har selvsagt hendt at vi har hatt noe å klage på, men vi har aldri opplevd at det har vært problemer med å rette opp i det. Nei, solid, norsk arbeidskraft, det ville jeg virkelig prioritert.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2007 #16 Skrevet 5. juni 2007 Yeah, right... Norske håndverkere er ikke det spor bedre enn polske! Når jeg ser den gjennomsnittlige norske skoleeleven som blir håndverker i dag, har jeg ingen større tillit til norske håndverker enn utenlandske. Har hatt masse problemer med norske, og de er dessuten upresise, umulige å få tak i, lite serviceinnstilte og DYRE. Ok, ble veldig generelt, men poenget er at det ikke er noe som heter "solid norsk håndverk" lenger.. Er i hvert fall min erfaring. Og så kan man jo ha flaks/uflaks i begge retninger...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå