AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #1 Skrevet 25. august 2023 Jeg fant en lapp på min 10 år gamle datters rom, der det sto listet opp en del mål hun har. Et av disse var «bli tynn». Øvrige mål var «bli pen», «bli populær» og «bli bra». jeg har merket meg at hun har noen nye fikse ideer om hva hun skal spise i det siste også - gjerne spinat og mandler. Mistenker hun har fått dette fra YouTube eller lignende.. vi spiser normalt bra mat hjemme, og om hun vil ha sunne matvarer ser jeg i utgangspunktet dette som veldig positivt. Men at en tiåring skal ha fokus på dette syns jeg er utrolig trist. hun er veldig høy for alderen, på vei inn i puberteten og noe kraftig, men overhode ikke tykk. Jeg kan dog forstå at hun opplever seg som større en de andre barna. Jeg aner ikke hvordan jeg skal gripe dette an. Er ute etter råd til gode kilder til informasjon, og tips til hvordan jeg kan sørge for å normalisere forholdet hennes til kropp i størst mulig grad. Håper noen har erfaring å dele. Anonymkode: 6cb5c...688 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #2 Skrevet 25. august 2023 Ville bært like bekymret over bli bra, bli populær og bli pen, som over bli tynn. Du bør ta en ordentlig prat med henne og finne ut hvordan hun egentlig har det Anonymkode: ec052...a65
exictence Skrevet 25. august 2023 #3 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ville bært like bekymret over bli bra, bli populær og bli pen, som over bli tynn. Du bør ta en ordentlig prat med henne og finne ut hvordan hun egentlig har det Anonymkode: ec052...a65 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #4 Skrevet 25. august 2023 ROS - Rådgiving om spiseforstyrrelser. De har mye god informasjon 😊 Anonymkode: 16038...00b 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #5 Skrevet 25. august 2023 Dette er så vanskelig i den alderen, og særlig nå når barn og unge blir bombadert med folk på sosiale medier som har operert seg og/eller bruker skjønnhetsfilter og redigering av bilder. I tillegg til at de poserer i helt unaturlige posisjoner for å se tynnest mulig ut. Det er klart at mange får et helt forvrengt syn på hva skjønnhet er. Forskning viser at særlig jenter får dårligere selvtillit, dårligere selvbilde, angst og depresjoner av sosiale medier. Tror akkurat dette er særdeles viktig å snakke med barna om; denne hyppige bruken av filter og redigering. Vise til eksempler. La barnet ditt reflektere over dette selv, men hjelp fra deg. Jeg ville også snakket med helsesøster på skolen, for konkrete tips og råd. De er gjerne svært oppdatert på dette området, og har i tillegg god informasjon om hva som foregår på sosiale medier/hva jentene på skolen/trinnet er opptatt av. De kan også få i gang noe opplegg på skolen, enten for enkeltelever eller for klasser/trinn/hele skolen. Anonymkode: 86b2f...6da 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #6 Skrevet 25. august 2023 Uff, så trist. Jeg vet faktisk ikke hvordan jeg ville håndtert det dersom jeg oppdaget noe slikt hos min datter. Det er hinsides all fornuft at så unge jenter sitter med slike "mål". Jeg ville tatt det på største alvor, selv om det forhåpentligvis ikke har utviklet seg til psykiske lidelser enda. Det er en slippery slope og dersom det først går ille, er det ekstremt vanskelig å komme tilbake, om det går i det hele tatt. Første steg kan kanskje være å snakke med fastlegen og få henvisning til psykolog? Har hun også andre, sunne hobbyer? Jeg har slitt med selvbildet så lenge jeg kan huske og noe av det som hjalp meg mye da jeg var ung, var å legge energi i en hobby hvor kroppen min har en funksjon, ikke bare er til pynt, og der utseendet ikke spiller noen rolle. Om det er en sport så vil hun jo kjenne på behovet for å spise for å kunne prestere godt nok også (men når det er sagt er det press om å være tynn i en del sporter også). Ville også undersøkt hva hun er på av sosiale medier. Vi kan ikke skjerme barna for alt, men vi trenger ikke la dem ha frie tøyler på tiktok og insta heller. Det er gift for psyken. Og snakke med henne om at det ikke er ekte, at folk redigerer bilder og video, slike ting - men har hun først kommet i det tankesettet der, så hjelper det ikke at hun blir fortalt at filtre finnes, det sitter mye dypere enn rasjonelle tanker. Masse lykke til, TS ❤️ Anonymkode: 98884...f85
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #7 Skrevet 25. august 2023 Forstår ikke hvor de får det fra. Min gutt på samme alder er også veldig bekymret for vekta si. 🤔 Anonymkode: c8c4e...86b
Hannah80 Skrevet 25. august 2023 #8 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Forstår ikke hvor de får det fra. Min gutt på samme alder er også veldig bekymret for vekta si. 🤔 Anonymkode: c8c4e...86b YouTube og TikTok for eksempel. Min sønn som også er 10, sier at gutta i klassen ofte diskuterer sixpack. Og at det er målet. Helt sykt. En tiåring skal være ute å sykle og klatre i trær. Og absolutt ikke tenke på hvordan magemusklene ser ut.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #9 Skrevet 25. august 2023 Å redusere tilgangen til TikTok kan hjelpe. Helt utrolig hvor mye dritt barn og unge får servert derfra om både kropp, kjønnsidentitet og hjernetomme, fordummende "Skibidi toilet"-videoer. Anonymkode: a0b56...732 1
fru Alving Skrevet 25. august 2023 #10 Skrevet 25. august 2023 Uff dette er så leit. jeg husker selv at jeg allerede på slutten av barnskolen tenkte på vekten og sammenlignet med med de som var skrapetynne. Jeg var selv på ingen måte rund eller lubben, så dette er leit å tenke på i dag. Forsøk å få henne interessert i ting som handler om annet enn utseendet, idrett, musikk, eller hva som helst egentlig. Vi kommer jo ikke vekk fra at utseendet er viktig og vi foreldrene må npok noen ganger gå litt i oss selv. men SoMe har og mye skyld i dette fokuset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå