Gå til innhold

Bruker dere tynn eller tykk ull som mellomlag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På Østlandet/Oslo? Når jeg skriver tynn mener jeg type Lillelam tynn ulldress etc og med tykk mener jeg på tykkelse med Lillelam sin tykke ulldress. Kan selvfølgelig være fra andre merker. 

Kan nevne at barnet vil bli kledd i ullongs og ulltrøye innerst. 

Og er snakk om i barnehagen til en på 1,5-2 år. Har veldig god varm vinterdress, samt en tynn skalldress til høsten. Barnet er mer varmt en kaldt, men ikke så ekstremt som jeg får inntrykk av at mange barn kan være, som ikke kan gå med ull i det hele tatt om vinteren (hvis det ikke bare er noe foreldre skriver fordi det er dyrt med ulltøy da).

Brukes det mest tynn eller tykk ull som mellomlag i tilsvarende tilfeller? 

Anonymkode: 996e8...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Avhenger jo helt av temperaturen og aktiviteten. Vi brukte forøvrig mye todelt og unngikk dress som mellomlag nettopp fordi det skulle bli enklere å regulere. Så vi brukte mest tykt på beina og mer varierende øverst, men og såklart avhengig av vær, hva vi skulle, og de andre lagene.

Anonymkode: cb010...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid begge deler. Temperaturen endrer seg som regel i løpet av dagen, så det er viktig å kunne justere klærne. Noen ganger kan tynn ull under vinterdressen være riktig om morgenen, men etter lunsj har temperaturen steget og snøen blitt sørpe, så regntøy og tykk ull er bedre. Andre dager trenger de tykk ull under dressen på formiddagen før lunsj, og tynn ull når de tar en liten tur ut før frukt.

Forøvrig foretrekker barnehagen vår todelt ulltøy. Både gir det større mulighet for variasjon, og fordi de ikke trenger å skifte alt om det blir vått. 

Vi bør i Trøndelag der det kan være store variasjoner i løpet av en dag, Østlandet er nok mer stabilt. Likevel vil det være variasjon i løpet av høsten/vinteren, så dere vil trenge både tynn og tykk ull.

Anonymkode: 5f18a...e43

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på østlandet. Har både tykt og tynt mellomlag. Det vi har hatt i ullfleece har alltid blitt favorittplagg og mye brukt. Tynne mellomlag i ull har vi også hatt, men det har ikke blitt brukt så mye. Brukt mest ullfleece og vanlig fleece. Inne i bhg er det for varmt for noe annet enn trøye og stillongs. Tenker som andre her, at det er lurt å ha begge deler liggende 😊

Anonymkode: 48fc9...658

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både tykt og tynt liggende i bhg. Og så har jeg alltid todelt som mellomlag av to grunner.

1. De er mye på tur og kjedelig og stå naken i bitende kulde for å skifte bleie.

2. Ofte er man varm enten på overkropp eller underkropp. Lettere å regulere med todelt.

Anonymkode: d7e15...767

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har både tynn og tykk ull som mellomlag, og som ansatt i barnehage syns jeg også det er greit og lettere å tilpasse da. En del har et fleecesett i stedet for tynn ull. Hvis en skal velge en av delene, ville jeg nok gått for den tykke ulla til et lite barn, som løper mindre rundt enn et eldre barn. 

Jeg er liker også todelt best, og gjør det lettere både å skifte bleie/gå på do og regulere som en bruker over sier. Samtidig er dressene lettere å ta på selv for barna :) 

Anonymkode: 0ced2...914

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...