Gå til innhold

Innafor å spørre om et spesifikt legemiddel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal til legen fordi jeg er overvektig igjen etter et helt liv med vekt som går mye opp og ned. Ja, det er selvforsynt, men det er vanskelig for meg å holde vekten nede. Jeg har PCOS og kroppen min tjener meg ikke som jeg vil.

Er det innafor å spørre rett ut om metformin eller i alle fall foreslå det fordi jeg har hørt om det fra venninne i samme situasjon? Er det sannsynlig at jeg får det?

Anonymkode: e172d...f4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan spørre, men legen har retningslinjer på hva han kan gi deg når og evt hvilke medisiner du må ga prøvd først før du kan få resept på det du ber om.

Anonymkode: 25d45...a01

• Nyttig 3
Skrevet

Metformin pleier ikke å være noe problem å få når man har PCOS og er overvektig. Bare spør du.

Anonymkode: 6c83e...dca

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg spurte om Wegovy og fikk fordi jeg er overvektig, hadde bmi på akkurat 30 da jeg var hos legen, og det er grensa for å få med mindre man har noen andre sykdommer i tillegg. Hadde ikke trodd jeg skulle få, men det var null problem. Om det er like lett å få det du vil ha vet jeg ikke, men Wegovy er jo for fedme og overvekt. 

Anonymkode: 4aec8...fc1

Skrevet

Min erfaring med leger er at de synes det er helt greit at man foreslår spesifikke legemidler eller bestemte spesialister som man vil henvises til («typ; jeg har utslett og vil gjerne ha kortison/ henvisning til en hudlege»). Så kan det jo ofte hende at legen mener at det er bedre å prøve noe annet først/isteden. Men har aldri opplevd at de blir fornærmet fordi man har innhentet informasjon på egenhånd. 

Det eneste man skal være litt forsiktig med å bestille direkte tror jeg er sterke/vanedannende legemidler, som en del angst- og sovemedisiner og smertestillende. 

• Liker 1
Skrevet

Å diskutere medisiner med sin lege er da helt innafor. Det kommer jo helt an på hvordan man legger det fram. Man kan ikke selv bestemme og "bestille" hvilke medisiner man skal få, men man kan forhøre seg om ulike muligheter. "Jeg har hørt at xx  kan hjelpe mot dette, tror du det er noe for meg?"

• Liker 1
Skrevet

Jeg er normalvektig og bruker metformin (har PCOS) selv med normale glukosenivåer, fordi det er vist at det kan hjelpe på fruktbarheten også for normalvektige kvinner med PCOS. 

Anonymkode: f6c3f...1da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...