Blåtrå Skrevet 25. august 2023 #1 Skrevet 25. august 2023 Som har det som et viktig mål og skal prioritere det?
Sfr Skrevet 25. august 2023 #2 Skrevet 25. august 2023 Blåtrå skrev (1 minutt siden): Som har det som et viktig mål og skal prioritere det? INP -https://inpartiet.no/Politikk/partiprogram/internasjonalt/eu-e-s-demokrati-og-arbeidsmarked 1
Gjest GP950mAh Skrevet 25. august 2023 #4 Skrevet 25. august 2023 (endret) Blåtrå skrev (8 timer siden): Som har det som et viktig mål og skal prioritere det? Stort sett de tre nevnte partiene over og mikropartier utenfor Stortinget. Nordmenn flest er svært godt fornøyde med eøs-avtalen som sikrer norske bedrifter bedre vilkår og lavere toll og en lang rekke samarbeider folk flest nyter godt av. Det å melde oss ut av eøs vil bidra til annet enn titalls tusen tapte arbeidsplasser i norske distrikter og færre muligheter for nordmenn som vil arbeide og studere i europa og er en tapersak. Det er ikke uten grunn at de fleste av partiene som støtter slik enkel populisme og nasjonalisme er ubetydelige småpartier. Nasjonalistenes fyrtårn Sveits ønsker seg inn i EØS, det andre fyrtårnet deres Storbritannia har innsett at å begynne som gateselgere på verdensmarkedet fungerer dårlig og ønsker seg inn i EU igjen. Da er det galskap for lille Norge med dårlige forhandlingskort å forsøke oss på deres mislykkede eksperimenter. Endret 25. august 2023 av GP950mAh
FaktabasertTroll Skrevet 25. august 2023 #5 Skrevet 25. august 2023 GP950mAh skrev (2 timer siden): eøs-avtalen som sikrer norske bedrifter bedre vilkår og lavere toll og en lang rekke samarbeider folk flest nyter godt av Skap et problem, og tilby løsninger, mot avgifter og råderett over eget land. Så får du sauer til å kjempe kampen for deg du trenger ikke gjøre noe engang. At dere går på denne svindelen til EU er ganske sjokkerende. Ja selvsagt, når EU oppfører seg sånn, så "lønner det seg" å bli medlem, men det er som om jeg sier gift deg med meg ellers... blabla. Da lønner det seg for deg å gifte deg med meg. Wow, praktisk endelig får jeg meg kone.... Regner med at du ser problemet med den logikken. Dere vil la de største bøllene styre verden, og bare lystre for ellers.... men hva tror dere skjer når de største bøllene og minst moralske folkene styrer verden, fordi ingen kan gjøre motstand, hva da, hva er langtids planen her? Det er som når tyskerne kom, selvsagt var det beste for "oss", og alle naboene våres, å forholde oss nøytrale la andre ta kampen mot dem, vi har ikke sjangs alene, kan alle si. Problemet er, om alle tenker sånn, så ville tyskerne erobret hele verden, for ingen kan gjøre noe fordi kalkulatoren sier at da taper de. Noen ganger må en ofre litt, for det som er rett. Og håpe at andre henger seg på og hvis ikke vet du at du gjorde i det minste det rette. Om vi kjempet mot tyskerne og tape, ok det var uansett det riktige valget Russerne har samme problem, ingen kan gjøre noe så ingen gjør noe, men grunnen til at ingen kan gjøre noe er jo fordi ingen andre gjør noe. Om alle gjorde noe så ville en vunnet og fått endret retning i landet isteden for å bombe ukraina.... Selvsagt er det beste for en russer å hylle putin og bombe Ukraina. Kalkulatoren sier det. Så, ikke noe problem da, sikkert.... Heia Putin (?) 3 3
Gjest GP950mAh Skrevet 25. august 2023 #6 Skrevet 25. august 2023 FaktabasertTroll skrev (2 minutter siden): Regner med at du ser problemet med den logikken. Dere vil la de største bøllene styre verden, og bare lystre for ellers.... men hva tror dere skjer når de største bøllene og minst moralske folkene styrer verden, fordi ingen kan gjøre motstand, hva da, hva er langtids planen her? EU ønsker seg naturligvis best mulig vilkår for sitt næringsliv og sine medlemsland, akkurat slik det er for Norge. Det er ikke å være bølle, det er å kjempe for sine interesser slik alle land og organisasjoner gjør. EU er ingen bølle og har vist seg å være svært interesserte i å ha et godt samarbeid og handel med Norge og takket være det har vi EØS-avtalen som gir oss langt bedre handelsvilkår enn vi ville fått med den gamle avtalen fra 70-tallet som nasjonalistene vil reversere til. Dere kjemper en tapt sak når dere kjemper mot en avtale det store flertallet av nordmenn er svært godt fornøyde med, og ønsker å bytte det ut med en avtaleform som selv nasjonalistenes fyrtårn Sveits ikke ønsker lenger, der er det flertall for å gå inn EØS slik Norge allerede er. Selv sveitserne ser at de dårlige handelsvilkårene med høyere toll og manglende forutsigbarhet frihandelsavtaler innebærer ikke er godt nok.
Druid Skrevet 26. august 2023 #7 Skrevet 26. august 2023 Sfr skrev (14 timer siden): INP -https://inpartiet.no/Politikk/partiprogram/internasjonalt/eu-e-s-demokrati-og-arbeidsmarked WOW! Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å vurdere INP, men de er absolutt like tanketomme og kunnskapsløse som brexit tilhengerene. Hvordan er det mulig å være så kunnskapsløs om velkjente fakta IDAG!!! Vi har sett Brexit! De vet ikke engang hvordan direktiver fungerer… eller hvem som er avtalepartner! 2 2
Druid Skrevet 26. august 2023 #8 Skrevet 26. august 2023 (endret) FaktabasertTroll skrev (4 timer siden): Ja selvsagt, når EU oppfører seg sånn, så "lønner det seg" å bli medlem, men det er som om jeg sier gift deg med meg ellers... blabla. Da lønner det seg for deg å gifte deg med meg. Wow, praktisk endelig får jeg meg kone.... Poenget er at vi er i en veldig spesiell situasjon. EØS avtalen er veldig lukrativ for oss uten forpliktelser, men vi er nødt å følge regler. I din analogi tilsvarer det «Vi er ikke gift. Jeg kjøper sex. Jeg må bruke kondom. Jeg må betale i cash, jeg får det jeg vil, men det er rammer, og jeg må følge dem.» I et lite ubetydelig øyeplikk er Norge i forhandlingsposisjon med Europa som helhet: 7 mill mot 350 mill betyr ikke like mye. Jeg kan slutte å kjøpe sex. Jeg kan lete etter en forpliktende relasjon. Jeg kan gifte meg, men siden jeg har ubetydelige ting å tilby, må jeg regne med å bli utnyttet. Vi har erfaringer med det. Vi har ikke Vinmonopolet fordi vi ville slutte med forbudstid. Så, hvem har vi å gifte oss med? Vi har prøvd Kina Russland og USA: de krever at vi skal være sub i et BDSM forhold. Afrika og Sør-Amerika : friends with benefits, men alltid uten kondom! We friend, trust us! Asia og Oseania ? Hææ? Storbritannia! 35 mill mennesker som plutselig er i kaos, la oss utnytte dem!! Hvor lenge er det før de ser at vi kun passer som en liten anal bitch å selge videre!? De har gjort det med alle andre de kjenner. Jeg skjønner problemet ditt : Hva er LØSNINGEN? Som ikke gjør oss til fattige som må endre samfunnet for å ofre utviklingsmulighetene. For tro meg, jeg vil heller kjøpe sex enn å være powerfucked som cuckold… hvilket i stor grad beskriver forskjellen mellom hvordan vi driver business i EU i forhold til Kina og USA. Endret 26. august 2023 av Druid 1
Sommer2464 Skrevet 27. august 2023 #9 Skrevet 27. august 2023 Sosialistene i Rødt og SV, SP, innvandringskritiske Norgesdemokratene og det høyreekstreme partiet Alliansen.
MorTil2 Skrevet 28. august 2023 #10 Skrevet 28. august 2023 Blåtrå skrev (På 25.8.2023 den 12.30): Som har det som et viktig mål og skal prioritere det? Forutsatt at du spør pga kommende valg, så har ikke kommune- og fylkestingsvalget noe med EØS og EU å gjøre. Bortsett fra det, så tenker jeg at man bør holde seg langt unna partier som vil at vi skal melde oss ut av denne verden og drive med "selvberging". Den enkelte står selvsagt fritt til å ønske seg tilbake til steinalderen, men de fleste ser nytten av at verden går fremover og at man har et godt samarbeid med "de andre" i den prosessen. Til informasjon: mange av tiltakene som gjøres for å nå ulike klimamål, som er tilnærmet vårt eneste håp om å overleve de neste 100 årene, kommer som følge av EU. Hadde disse "nei til å leve i virkeligheten" partiene bestemt, hadde det ikke skjedd noe som helst.
GrønnNellik68 Skrevet 28. august 2023 #11 Skrevet 28. august 2023 Norgesdemokratene. vet jeg i hvertfall
GrønnNellik68 Skrevet 28. august 2023 #12 Skrevet 28. august 2023 MorTil2 skrev (40 minutter siden): Forutsatt at du spør pga kommende valg, så har ikke kommune- og fylkestingsvalget noe med EØS og EU å gjøre. Bortsett fra det, så tenker jeg at man bør holde seg langt unna partier som vil at vi skal melde oss ut av denne verden og drive med "selvberging". Den enkelte står selvsagt fritt til å ønske seg tilbake til steinalderen, men de fleste ser nytten av at verden går fremover og at man har et godt samarbeid med "de andre" i den prosessen. Til informasjon: mange av tiltakene som gjøres for å nå ulike klimamål, som er tilnærmet vårt eneste håp om å overleve de neste 100 årene, kommer som følge av EU. Hadde disse "nei til å leve i virkeligheten" partiene bestemt, hadde det ikke skjedd noe som helst. Du har blitt mamipulert av globaliserte 👍🏻 1
MorTil2 Skrevet 28. august 2023 #13 Skrevet 28. august 2023 GrønnNellik68 skrev (3 timer siden): Du har blitt mamipulert av globaliserte 👍🏻 Jeg vil heller forholder meg til at vi faktisk lever i et globalt samfunn enn en utopi om at vi her i Norge kan drive å veksle mellom å forholde oss til utenfor verden når det passer oss, og skyve alt annet til side og kun bry oss om oss selv når det passer oss. Man får ikke mange venner med den siste oppførselen. 1
senior Skrevet 28. august 2023 #14 Skrevet 28. august 2023 On 8/25/2023 at 12:42 PM, Stonegiant said: Rødt SP SV og særlig INP . . 1
Sfr Skrevet 29. august 2023 #15 Skrevet 29. august 2023 Druid skrev (På 26.8.2023 den 2.54): WOW! Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å vurdere INP, men de er absolutt like tanketomme og kunnskapsløse som brexit tilhengerene. Hvordan er det mulig å være så kunnskapsløs om velkjente fakta IDAG!!! Vi har sett Brexit! De vet ikke engang hvordan direktiver fungerer… eller hvem som er avtalepartner! For det første er det underlig at du sammenligner ut av EØS med Brexit. Da Norge aldri har vært medlem av EU og dermed ikke trenger noen exit. «EØS-loven slår fast at EØS-avtalen går føre andre avtalar mellom EU og eitt eller fleire EFTA-land, men den kan seiast opp med 12 månaders varsel (EØS-loven art. 127), og når den ikkje lenger gjeld, vil handelsavtalen frå 1973 regulera forholdet vårt til EU. Handelsavtalen er aldri sagt opp, den gjeld enno, og blir fortløpande oppdatert — seinast i 2016. Det blir sagt at me risikerer handelsproblem dersom me seier opp EØS-avtalen, og at det kan bli vanskeleg å fohandla fram ein ny avtale. Det blir vist til Brexit-kaoset og at me ikkje må hamna i liknande trøbbel. Men me er ikkje avhengig av å forhandla fram ein avtale. Me har ein avtale, sidan handelsavtalen frå 1973 aldri er sagt opp. Me kan sjølvsagt forhandla om å forbetra denne avtalen, men handelsavtalen frå 1973 sikrar oss god tilgang. Handelen med EU utvikla seg faktisk best i åra før EØS, då me bare hadde handelsavtalen. Fastlandsindustriens handel med EU hadde toppåret i 1994. I åra med EØS-avtale har det tvert om utvikla seg eit aukande underskot i Norges handel med EU-landa.» https://neitileu.no/fylke/rogaland/aktuelt/eos-eller-handelsavtale Hvilke fordeler synes du mannen i gata drar av EØS avtalen? Sosial dumping? Svekkelse av demokratiet? EU er minst (hvis ikke mer) avhengig av Norge enn det vi er av EU. Hvorfor politkerne ikke reforhandler denne avtalen som helt tydelig gir oss flere ulemper enn fordeler kan man jo lure på. Men politikerne og massemedia forteller deg at den må vi ha så da må vi vel bare det? Det er lov å tenke selv. Dersom flere hadde satt seg litt inn i hva dette faktisk gjelder hadde vi kanskje sett litt færre kommenterer som den du skrev… 1
Druid Skrevet 29. august 2023 #16 Skrevet 29. august 2023 (endret) Sfr skrev (31 minutter siden): Hvilke fordeler synes du mannen i gata drar av EØS avtalen? Sosial dumping? Svekkelse av demokratiet? Sosial dumping er VÅRT valg. Det var spesifikt en politisk diskusjon, der vi VEDTOK at vi skulle satse på sosial dumping. Arbeidsinnvandring begynte ikke med EØS, det ble bare lettere. Men vårt nasjonale valg om at disse skal kunne ha dårligere arbeidsvilkår enn norske, ble vedtatt i Norge. Vi har hatt STYRKING av demokratiet pga EU : gjentagende overgrep av Norske borgere ,har blitt avverget fordi EU setter regler som Norge må innfri som demokratisk stat. (Ja, jeg vet at mange mener demokratiet gir rom til å velge fasistiske ideer, og EU har ikke reddet oss fra at det slutt ble vedtatt et datalagringsdirektiv og overvåking av kommunikasjon. Men de har vært mere til hjelp enn motsatt. ) Sfr skrev (31 minutter siden): For det første er det underlig at du sammenligner ut av EØS med Brexit. Da Norge aldri har vært medlem av EU og dermed ikke trenger noen exit. Vel vi faller ut av Schengen og Dublin avtalen. Hvilket betyr at grensen til Sverige og Finland må lukkes. Vi faller utenfor Festning Europa. Jeg kan ikke se for meg at dette kan løses på noen annen måte enn et overvåket gjerde. Det behøver ikke være omfattende, men man bør være i stand til å vite hvor vi skal begynne å lete. Det betyr også en ganske heftig økning av flyktningestrøm. Sfr skrev (31 minutter siden): Handelsavtalen er aldri sagt opp, den gjeld enno, og blir fortløpande oppdatert Nei det gjør den ikke. OG det oppdaget vi nå med Brexit : vi hadde vel 6 måneder med forhandlinger om nytt avtaleverk med Storbritannia ; hadde avtaleverket fungert , hadde det ikke vært nødvendig. Problemstillingen er den store forskjellen mellom bilaterale (land til land), multilaterale (felles avtale mellom flere land, som handelsavtalen med EF) og Unilaterale avtaler (som EU baserer seg på) : Det betyr ikke en døyt at vi har handelsavtale med EU; det har alle, fritt frem. Kravene ligger OVER handels avtalen. Ta Laks: Alle kan selge laks i EU, så lenge de tilfredsstiller EU sine ulike direktiver på produksjonskrav og forvaltning. Så jeg kan ta en trailer inn til grensen og legge over en enorm mengde dokumentasjon, og vente til tollmyndighetene, matmyndighetene og og alle andre myndigheter som forholder seg til import og salg av laks har kontrollert , revidert og tatt prøver. I praksis er fisken råtten før de er ferdig, og man blir sendt tilbake. Og dette skjer konsekvent. Så det man trenger, er ikke en handelsavtale om hva som kan selges og hvilken Toll det er også videre, men man må innføre et regelverk som EU kan revidere og akseptere og sette sitt godkjenningsstempel på. Og DA kan jeg komme kjørende og peise på til mottaker. EØS avtalen er på det nivået bare en aksept at vi får regelverket før andre og kan gi innspill om hvordan vi skal tilfredstille det før, og at det faktisk vinnes en uavhengig domstol som avgjør om hvordan vi gjør ting følger lovens bokstav. Det ligger mye mer i EØS, og en del av dette, er at vi på tross av at vi STRENGT tatt er utenfor juridiksjonen for noe som Schengen, så har vi fått lov å være med. (Hvilket nok har noe med at hverken EU, Norge, Sverige eller Finland har lyst å tenke på de økonomiske eller praktiske konsekvensene av å putte Norge utenfor EU's yttergrense) Endret 29. august 2023 av Druid 1
Gjest GP950mAh Skrevet 29. august 2023 #17 Skrevet 29. august 2023 (endret) Sfr skrev (5 timer siden): EU er minst (hvis ikke mer) avhengig av Norge enn det vi er av EU. Hvorfor politkerne ikke reforhandler denne avtalen som helt tydelig gir oss flere ulemper enn fordeler kan man jo lure på. Men politikerne og massemedia forteller deg at den må vi ha så da må vi vel bare det? Det er lov å tenke selv. Dersom flere hadde satt seg litt inn i hva dette faktisk gjelder hadde vi kanskje sett litt færre kommenterer som den du skrev… Nei, EU er slettes ikke avhengig av Norge, Norge er derimot helt avhengige av europa. 80% av norsk eksport går til EU og Norge er helt avhengige av denne handelen med våre naboer på kontinentet for å klare oss. Å reversere til den gamle handelsavtalen fra 70-tallet ville innebære økt toll på eksport av tjenester, fisk og sjømat og mye annet vi får tollfrihet eller redusert toll på gjennom eøs-avtalen. Handelsavtaler er også mindre forutsigbare når de stadig må reforhandles, noe sveitserne har fått en smertefull erfaring med da de skulle forhandle sist og deler av avtalen ble satt ut av spill etter at forhandlingene gikk i vasken. Erfaringene med hvor dårlige og uforutsigbare handelsavtaler er har gjort at det er flertall i Sveits for å melde seg inn i EØS: "A poll in December 2022 to mark 30 years since the 1992 EEA referendum indicated that 71% would vote for EEA participation if a referendum were held." Å begynne som gateselgere på verdensmarkedet for lille Norge med dårlige forhandlingskort er galskap, selv britene har lykkes så dårlig med det at de ønsker seg inn i EU igjen, mens sveitserne altså ønsker seg inn i EØS. Flertallet av nordmenn er godt fornøyde med de gode handelsvilkårene, åpne grenser og passfrihet og tett samarbeid om politi, justis, utdanning, forskning, miljø og mye mer vi nyter godt av gjennom EØS-avtalen, og ønsker ikke nasjonalistenes reversering til 70-tallet. Endret 29. august 2023 av GP950mAh
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå