Gå til innhold

Føler du deg trygg i Oslo? Knivstikking osv.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er i slutten av 30-årene. Har bodd i Oslo siden jeg var 18, alltid på vestkanten. Har alltid følt meg trygg inntil de siste 5 årene.

Det er knivstikking hver eneste dag, uskyldige som blir ranet og slått ned. Dette påvirker meg veldig, slik at jeg alltid er litt på vakt, jeg unngår enkelte bydeler. Jeg er også alltid på vakt når familie medlemmer er ute i byen.

Jeg lurer på om det er normalt, eller om de fleste tenker, det skjer ikke meg og bare lever normalt. Er det kanskje fordi jeg blir eldre at jeg bekymrer meg mer? Flere som er slik? 

Raymond Johansen sier jo det er en trygg by. Mon tro om de to kvinnelige lærerne på universitetet som ble knivstukket i går tenker det samme:(

Anonymkode: 654f0...9bb

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg føler meg like trygg fortsatt, og har en nesten voksen ungdom som beveger seg rundt i byen på egenhånd. 
Dette skaper ikke mer bekymring for meg enn det ville gjort uansett. 

Noen hendelser er helt tilfeldige, og kan uansett ikke beskyttes mot. Om du tar fly, så KAN flyet styrte. Det har skjedd, og det er reell risiko for at det skjer igjen. Men av alle de millionene med mennesker som tar fly hver dag, så opplever nok de aller, aller fleste det å fly som ufarlig. 
Om du kjører bil, så er det fare for at det skjer noe med en annen bilist, som utsetter deg for fare. (I tillegg til naturlige ting som at noen KAN få hjerteinfarkt eller sovne mens de kjører, så er det en større andel enn man liker å tenke på, som kjører beruset.) 

Det bor MYE mennesker i Oslo. 
De aller, aller fleste, opplever aldri noe skummelt. 
Og det aller, aller meste av vold som skjer, skjer mellom og mot noen som er i et miljø som i utgangspunktet er farlig. 
Du skal ha veldig uflaks om du blir en av de tilfeldige ofrene. Og det er noe du uansett ikke kan sikre deg mot.

Det er folk som gjør ville ting og dreper tilfeldige mennesker andre steder i Norge enn Oslo også. Men folketettheten er høyere i Oslo, og det er derfor statistisk riktig at det skjer oftere. Men har du max uflaks, så kan du dø av en knivstikking av tilfeldige ofre i Brummundal også. 

Joda, det er områder i Oslo som er skumlere enn andre, og som det er greit å unngå å gå alene eller i det hele tatt, til enkelte tider på døgnet. 
Og det får tenåringen min klar beskjed om. Skal du reise dit, må du enten holde deg sammen med venner, eller du ringer og ber om å bli hentet når du skal hjem.
Og kan du unngå dette området på disse tidspunktene, så gjør du det. Gå en annen vei, eller reis kollektivt.

Men det er heldigvis fortsatt få steder det gjelder. 

Oslo er stort sett veldig trygt. Og de aller, aller fleste som bor i Oslo er helt normale mennesker, som ikke angriper andre.

Anonymkode: 2a029...f6b

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror forresten at du bevisst eller ubevisst, LETER etter informasjon om alt det som skjer. 
Fordi du føler deg utrygg og leter etter grunner for å gi deg en grunn for å føle den utryggheten. 

Du har nærmest vokst på deg en slags angst/skrekk. En ikke rasjonell frykt for å bli utsatt for noe veldig lite sannsynlig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unngår folketomme og mørke smågater, men ellers er jeg ikke noe bekymret. Uansett hvilken by jeg er i. 
Jeg synes ikke det er mer skummelt i Oslo enn i Tromsø, Sandefjord, Grimstad eller Trondheim. 
Folk blir ranet i Lillestrøm, Drammen, Harstad og Bergen også. 

Anonymkode: f18e2...abb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt trygg. Kriminalitet går nedover og nedover i Oslo. Ikke var jeg redd for 20 år siden heller, når det statistisk sett var verre.

Anonymkode: 96080...963

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Import fra MENA har gjort både Oslo og andre norske byer utrygge  desverre. Dette kan man takke norske politikere for. Dette er selvsagt ikke lov å si men de som har øyne og hjernekapasitet forstår dette.

Det er heller ikke vanskelig å se hvordan ting har blitt i andre land hvor denne ukulturen har fått fotfeste.

Man ser også hvilken bakgrunn de som utfører den groveste kriminaliteten har og hvilke holdninger de tar med seg. 

Desverre er det slik.

Anonymkode: e471c...c6c

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Import fra MENA har gjort både Oslo og andre norske byer utrygge  desverre. Dette kan man takke norske politikere for. Dette er selvsagt ikke lov å si men de som har øyne og hjernekapasitet forstår dette.

Det er heller ikke vanskelig å se hvordan ting har blitt i andre land hvor denne ukulturen har fått fotfeste.

Man ser også hvilken bakgrunn de som utfører den groveste kriminaliteten har og hvilke holdninger de tar med seg. 

Desverre er det slik.

Anonymkode: e471c...c6c

Hvordan forklarer du da at kriminaliteten har gått nedover, samtidig som antall innvandrere har gått oppover?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg trygg, og har aldri opplevd noe negativt i Oslo. Jeg er nå godt voksen, bosted og livsførsel tilsier jo at sannsynligheten for at jeg skal oppleve noe veldog dramatisk er liten. Jeg skal innrømme at jeg har blitt mer redd når ungdommene mine er ute og flyr. Så svaret blir vel nei, for egen del, men ja for andres.

Anonymkode: f311c...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er knivstikking hver eneste dag, uskyldige som blir ranet og slått ned. Dette påvirker meg veldig, slik at jeg alltid er litt på vakt

En knivstikking per dag er ikke særlig oppsiktsvekkende på en europeisk by av Oslos størrelse. Det er fortsatt langt mere sannsynlig at du blir alvorlig skadet av et fall kontro en kniv i oslo.

Endret av Chomsky89
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo har forandret veldig mye de siste 30-40 årene, det var en god del kriminalitet den gangen også men da hadde vi også politi som ikke hadde berøringsangst eller som tok i kriminelle med silkehansker. Politiet tok knekken på gjengene den gangen og på 90-tallet så var det skumleste i Oslo narkomane, lommetyver og prostituerte.

Stort sett alle skjønner hva som er årsaken til den type kriminalitet vi ser i dag med gjenger og nesten daglige episoder med knivstikking eller overfall, men det skal ikke snakkes om siden det kan virke nedsettende ovenfor enkelte grupper.

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvordan forklarer du da at kriminaliteten har gått nedover, samtidig som antall innvandrere har gått oppover?

Det kan være en sannhet med modifikasjoner, mye av det kriminelle som skjer blir aldri anmeldt og veldig mange saker blir henlagt like raskt som de kommer inn. En annen ting som er bekymringsfullt er at innvandrere eller personer med innvandrerbakgrunn er sterkt overrepresentert på statistikken i forhold til andelen av befolkning de utgjør.

Chomsky89 skrev (17 minutter siden):

En knivstikking per dag er ikke særlig oppsiktsvekkende på en europeisk by av Oslos størrelse. Det er fortsatt langt mere sannsynlig at du blir alvorlig skadet av et fall kontro en kniv i oslo.

Det er jo veldig oppsiktsvekkende hvis 99% av tilfellene er utført av innvandrere eller personer med innvandrerbakgrunn, akkurat det samme går også igjen i alle storbyer i europeiske land som har tatt inn alt for mange fra MEAA land.   

Anonymkode: b63ec...9f8

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd i Oslo siden 2019. Først på Grønland, nå på Grünerløkka. Føler meg helt trygg. Ikke noe problem med ferdsel, enten det er midt på dagen eller midt på natten. Har aldri vært redd.

Det er utrolig lite sannsynlig å bli utsatt for blind vold. Brorparten av kriminalitet som begås er mellom kjente. Personlig henger jeg ikke så mye i det kriminelle miljøet, og har dermed ikke noe å bekymre meg for.

Slapp helt av, ts :)

Anonymkode: 6e2c3...4aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg føler meg trygg i Oslo. Som i andre tilsvarende byer og som i norske bygdebyer, omtrent. Altså går jeg ut fra at ting kan skje, men regner det ikke som særlig sannsynlig.

De fleste knivstikkings- og skyteepisoder er innad i kriminelle-/rusmiljøer, uten at det med tydelighet fremkommer i media alltid. Det er enkelte (små) områder jeg unngår på kveldstid på grunn av risikoen for å havne midt oppi noe internt bråk.

Anonymkode: 298be...10d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen grunn til å føle seg trygg i norske storbyer lenger. Spesielt ikke i Oslo.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo veldig oppsiktsvekkende hvis 99% av tilfellene er utført av innvandrere eller personer med innvandrerbakgrunn, akkurat det samme går også igjen i alle storbyer i europeiske land som har tatt inn alt for mange fra MEAA land.   

Det er bare menn, helt vanlige menn, i følge de som har ansvaret for å informere oss. Selv når politiet leter etter gjerningsmann får vi aldri noen info om hvem de leter etter. De leter i det skjulte, vil ikke fortelle hva de leter etter. Gjerningsmannen kan bli krenka dersom han blir gjenkjent er moralen. Latterlige tilstander vi lever under.

Anonymkode: 1ba2f...788

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at i dag mottar vi nyheter mye raskere enn tidligere, omtrent fem minutter etter det har oppstått noe uansett tid på døgnet. Så det føles som det skjer noe hele tiden, vold, drap, ulykker, krig og terror. Dette har alltid eksistert, men det føles bare mye mer overveldende i dag i forhold til når man kun hørte om slikt på dagsrevyen eller leste om det i avisen i ettertid. 

Anonymkode: b4c2b...c66

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vel ingen grunn til å føle seg trygg i norske storbyer lenger. Spesielt ikke i Oslo.

Det er bare menn, helt vanlige menn, i følge de som har ansvaret for å informere oss. Selv når politiet leter etter gjerningsmann får vi aldri noen info om hvem de leter etter. De leter i det skjulte, vil ikke fortelle hva de leter etter. Gjerningsmannen kan bli krenka dersom han blir gjenkjent er moralen. Latterlige tilstander vi lever under.

Anonymkode: 1ba2f...788

Dette er en konspirasjonsteori. Til og med MSM beskriver gjerningspersonen(e) når det er relevant.

Jeg henger mye på høyrevridde steder som iNyheter (tidligere Resett) og document. Hver eneste gang det snakkes om en sak som MSM tydeligvis hysjer ned og nekter å skrive om, så går jeg inn på MSM og finner den umiddelbart. Det er bare latterlig.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Oslo har forandret veldig mye de siste 30-40 årene, det var en god del kriminalitet den gangen også men da hadde vi også politi som ikke hadde berøringsangst eller som tok i kriminelle med silkehansker. Politiet tok knekken på gjengene den gangen og på 90-tallet så var det skumleste i Oslo narkomane, lommetyver og prostituerte.

Stort sett alle skjønner hva som er årsaken til den type kriminalitet vi ser i dag med gjenger og nesten daglige episoder med knivstikking eller overfall, men det skal ikke snakkes om siden det kan virke nedsettende ovenfor enkelte grupper.

Det kan være en sannhet med modifikasjoner, mye av det kriminelle som skjer blir aldri anmeldt og veldig mange saker blir henlagt like raskt som de kommer inn. En annen ting som er bekymringsfullt er at innvandrere eller personer med innvandrerbakgrunn er sterkt overrepresentert på statistikken i forhold til andelen av befolkning de utgjør.

Jeg var ungdom på midten av 90-tallet, og det var masse prat om gjenger og gjengvold og alt som fulgte med den gangen også. 

Det var klart vi ble advart mot å nærme oss områder med mye narkomane eller med mye prostituerte. Men vi hadde jo heller ingenting i de områdene å gjøre som ungdom. 

Men vi opplevde blind vold og knivstikking den gangen også. "Stopp volden" kampanjen oppsto jo rundt 1995, etter en voldshendelse mot en ungdom i sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg var ungdom på midten av 90-tallet, og det var masse prat om gjenger og gjengvold og alt som fulgte med den gangen også. 

Det var klart vi ble advart mot å nærme oss områder med mye narkomane eller med mye prostituerte. Men vi hadde jo heller ingenting i de områdene å gjøre som ungdom. 

Men vi opplevde blind vold og knivstikking den gangen også. "Stopp volden" kampanjen oppsto jo rundt 1995, etter en voldshendelse mot en ungdom i sentrum.

De største gjengene den gangen var jo A og B gjengen samt Young Guns som alle hadde sin opprinnelse i det pakistanske miljøet (sjokkerende). 

Det er jo også skremmende at unge innvandrerungdommer ser opp til disse gjengene i dag, men det er ikke overraskende når kulturene de kommer fra setter klan, ære og respekt høyt. Respekt og ære får de igjennom vold og kriminelle handlinger, gjengene blir en form for klan for de. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg like trygg i Oslo i dag som jeg gjorde i 2013, 2003 og 1993.

Anonymkode: b8fb0...b9c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Føler meg like trygg i Oslo i dag som jeg gjorde i 2013, 2003 og 1993.

Anonymkode: b8fb0...b9c

Samme her.

Anonymkode: 7f5b5...0a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...