Gå til innhold

Stor forskjell på 30-års gave

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er litt redd for å fremstå som smålig, så irettesett meg gjerne!

Jeg har en søster som er 1 år eldre enn meg. Hun ble 30 i fjor og fikk da en sykkel til rundt 10.000 kr i gave hos faren vår.

I år er det min tur, og nå vippset han meg 1.500 kr i 30-års gave.

Vi er helsøsken, har lik kontakt og sånn sett ingen forskjell der.

MEN! Jeg fikk barn for en tid tilbake. Da barnet ble født fikk det en bilstol til 7.000 kr, og ved 1-års dag fikk det en seng til nesten 5.000 kr 😨 Så han har vært ekstremt raus med barnebarnet!

Er det slik at jeg skal tenke at ungen vår har fått min "kvote", eller er det innafor å bli litt nedfor når forskjellen blir så stor?

Jeg skal starte å studere, så har behov for ny pc. Dette er noe jeg gjerne kunne tenkt meg i gave, men trenger absolutt ikke koste 10.000 kr. Finner jeg noe til 4.000 er det topp for meg.

Smil å være glad eller er det lov å ta opp at jeg kjenner på skikkelig forskjellsbehandling? 

Eller skal jeg som sagt tenke at ungen får min kvote? 

Anonymkode: 3d4c5...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tenkt at barnet fikk av «din kvote». I vår familie slutter vi å kjøpe julegaver til de voksne når de får sitt første barn; da får heller barnet gaven. 

Anonymkode: 606e7...68a

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er forskjellsbehandling, for du har fått 3500 kr mer enn din bror har fått. med mindre han har barn som har fått tilsvarende verdier?

Anonymkode: 6d10f...72b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har en søster som er 1 år eldre enn meg. Hun ble 30 i fjor og fikk da en sykkel til rundt 10.000 kr i gave hos faren vår.

MEN! Jeg fikk barn for en tid tilbake. Da barnet ble født fikk det en bilstol til 7.000 kr, og ved 1-års dag fikk det en seng til nesten 5.000 kr 😨 Så han har vært ekstremt raus med barnebarnet!

Er det slik at jeg skal tenke at ungen vår har fått min "kvote", eller er det innafor å bli litt nedfor når forskjellen blir så stor?

Jeg skal starte å studere, så har behov for ny pc. Dette er noe jeg gjerne kunne tenkt meg i gave, men trenger absolutt ikke koste 10.000 kr. Finner jeg noe til 4.000 er det topp for meg.

Smil å være glad eller er det lov å ta opp at jeg kjenner på skikkelig forskjellsbehandling? 

Han syns nok du har fått nok. seng og bilstol er jo ikke «til barnet» det er penger DU slipper å bruke. Ergo til deg. 

hadde det vært leker eller innskudd på konto til barnet hadde det vært noe annet. 

Anonymkode: 1f6cb...f98

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville latt det ligge og heller ønsket meg noe dyrere hvis det var noe som var noe spesielt til neste år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ville tenkt at barnet fikk av «din kvote». I vår familie slutter vi å kjøpe julegaver til de voksne når de får sitt første barn; da får heller barnet gaven. 

Anonymkode: 606e7...68a

Men det er også rart. Alle bør få egne julegaver for barnet er et eget individ. Men barnet har ikke fått seng og bilstol. Det har ts fått. For det er noe hun skulle kjøpt uansett. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes faren din har vært raus og har  bidratt til at du slapp utgift til bilstol og barneseng. 

Endret av Havbris
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at du får være takknemlig for det. Jeg har også en søster uten barn som får penger. Det har jeg aldri fått, men vi får veldig mye til barnet vårt, og fikk tørketrommel i innflytningsgave da vi kjøpte hus. Søstra mi leier og er ufør, så hun har mer behov for penger til husleie, mat osv. Jeg gidder ikke krangle på det. 

Anonymkode: 074a0...a93

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det er også rart. Alle bør få egne julegaver for barnet er et eget individ. Men barnet har ikke fått seng og bilstol. Det har ts fått. For det er noe hun skulle kjøpt uansett. 

1 minutt siden, Havbris said:

Jeg synes faren din har vært raus og har indirekte bidratt til at du slapp utgift til bilstol og barneseng. 

Enig.  

Og om trådstarter ønsker en spesiell gave så burde hun si ifra i god tid til faren slik at han vet det er det han skal kjøpe. Her virker det jo som om faren både har fokusert på likebehandling(gi ting av lik pengeverdi) og å gi gaver trådstarter trenger  Hadde faren visst at trådstarter heller ville hatt en pc enn en barnebilstol så hadde han nok kjøpt det i stedet. 

Anonymkode: f86bc...1f1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så uvanlig at foreldre har en « pott» til hvert barn, som blir fordelt på de / evt partner og deres barn. Noen har jo ubegrenset med midler, men det gjelder langt fra de fleste. 

Anonymkode: 20302...890

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du har altså fått 12 000 til barnet og syns du får lite? 

Syns du bør lese hva du selv skriver og ta et skikkelig oppgjørene med deg selv. Du er voksen nå. 

Anonymkode: bb6e7...07d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke så uvanlig at foreldre har en « pott» til hvert barn, som blir fordelt på de / evt partner og deres barn. Noen har jo ubegrenset med midler, men det gjelder langt fra de fleste. 

Anonymkode: 20302...890

På en måte skjønner jeg at det er lett å tenke sånn, men hvis man tenker et hakk lenger, ser man jo at det blir veldig feil. 

Det vil jo bli grov forskjellsbehandling mellom barnebarna dersom det er ett barn i en familie og fire i en annen? Skal da den som er enebarn f.eks.  få gave verdt 1000,-, mens søskenflokken på fire skal få gave til 250,- hver?

Og hvis søsteren til TS får barn, skal hun da få rimeligere gaver til sitt barn fordi hun fikk 10 000 til 30-årsdagen sin?

Barnebarna er jo separate personer, man må jo skille snørr fra bart, for å si det litt flåsete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er forventningene dine som må justeres. Har du sagt ifra hva du ønsket deg til bursdagen din? Hadde du ikke utgift med pc i budsjettet da du bestemte deg for å studere? 

Anonymkode: a91b7...3ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ti10 skrev (2 minutter siden):

På en måte skjønner jeg at det er lett å tenke sånn, men hvis man tenker et hakk lenger, ser man jo at det blir veldig feil. 

Det vil jo bli grov forskjellsbehandling mellom barnebarna dersom det er ett barn i en familie og fire i en annen? Skal da den som er enebarn f.eks.  få gave verdt 1000,-, mens søskenflokken på fire skal få gave til 250,- hver?

Og hvis søsteren til TS får barn, skal hun da få rimeligere gaver til sitt barn fordi hun fikk 10 000 til 30-årsdagen sin?

Barnebarna er jo separate personer, man må jo skille snørr fra bart, for å si det litt flåsete.

Barnebarna har ikke noen glede av den bilstolen eller sengen. Det er gaver til foreldrene. Dette er ikke den samme diskusjonen som det med feks julegaver og separate indvidier. Faren til ts har spart ts for masse penger som hun da kunne kjøpt pc for

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barnebarna har ikke noen glede av den bilstolen eller sengen. Det er gaver til foreldrene. Dette er ikke den samme diskusjonen som det med feks julegaver og separate indvidier. Faren til ts har spart ts for masse penger som hun da kunne kjøpt pc for

Hvis du skal følge den tankegangen, har det ingen hensikt å kjøpe 1-årsgave eller dåpsgave til et barn, for de skjønner ganske sikkert ikke noe av det uansett. Det er foreldrene som ser og setter pris på hva så små barn får, men man kjøper gaver likevel.

Derfor er ditt argument feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde selv en storesøster som fikk mye hjelp til å kjøpe utstyr til barna sine, møbler i hjemmet og sponset ferier og hele sulamitten. Jeg var alene og trengte ikke noe slikt enda. Men det påvirket forholdet til min søster fordi hun ble tilgodesett hele tiden grunnet barnebarna. Da det ble min tur med barn var mine foreldre blitt skilt og økonomien snudd på hodet. 
Jeg har selv voksne barn nå, et godt nært og godt forhold til min søster og takknemlige egne voksne barn. Der er vi veldig nøye på å dele likt med hjelp og gaver. Om to av barna får noe ekstra grunnet familie, får det tredje som er singel alltid tilsvarende verdi. 
Faren til ts har tatt høyde for dette og det er lurt. 

Anonymkode: 8bc6d...fba

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
ti10 skrev (Akkurat nå):

Hvis du skal følge den tankegangen, har det ingen hensikt å kjøpe 1-årsgave eller dåpsgave til et barn, for de skjønner ganske sikkert ikke noe av det uansett. Det er foreldrene som ser og setter pris på hva så små barn får, men man kjøper gaver likevel.

Må du gi deg. Det er ikke i nærheten av det samme. Er helt tullete argument. En bilstol og en seng er ting foreldrene trenger til barnet. Når barnet blir for stort må de kjøpe nye. De kan selge de gamle. Det er ikke barnets penger da. I såfall er alle nødvendigheter et barn får i livet som klær og mat «gaver» 

dåpsgaver er ting til barnet som barnet har glede, vil få glede av,eller kan ha resten av livet. Gjerne ting foreldrene ikke hadde kjøpt selv. Det kan være fine bøker, morsomme leker, sølv som de får med seg som voksne, kunst som de får med seg som voksne, fond som er penger til dem, penger som går rett på barnets EGEN konto osv. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ti10 skrev (5 minutter siden):

Om du hadde gitt en bilstol til en 4 åring så hadde ikke barnet blitt noe mer glad altså.. selv om de hadde forstått nytten..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! Som jeg skrev i hovedinnlegget, så spørr jeg om gavene til barnet går på min kvote og om det er slik jeg må innstille meg på. Jeg vet at vi har vært ekstremt heldige som har fått disse tingene 😊

Og til deg som mener jeg burde tenkt på pc før jeg takket ja til studie, så er det en videreutdanning jobben dekker. MEN jeg får ikke pc, noe jeg nylig fikk vite. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for innspill! Som jeg skrev i hovedinnlegget, så spørr jeg om gavene til barnet går på min kvote og om det er slik jeg må innstille meg på. Jeg vet at vi har vært ekstremt heldige som har fått disse tingene 😊

Og til deg som mener jeg burde tenkt på pc før jeg takket ja til studie, så er det en videreutdanning jobben dekker. MEN jeg får ikke pc, noe jeg nylig fikk vite. 

TS

Svaret er egentlig todelt. Gaver til barnet bør ikke gå av din kvote. Barnet er et eget individ. Men bilstol og seng er ikke en gave til barnet. Det er gave til deg. Ergo har du fått plenty. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...