AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #1 Skrevet 25. august 2023 Barnet vårt på snart 1,5 år spiser det aller meste han blir tilbudt, både tilpassede hjemmelagde gryter med masse forskjellige grønnsaker og fisk/kjøtt, og "voksenmat" med mye smak, f. eks med hvitløk, løk, chilli, karri osv. Det eneste han har reagert negativt på er leverpostei, men nå liker han plutselig det også. Vi er veldig glade for at han er så allsidig i matveien og liker det meste, men jeg lurer på om det kan komme til å skje et skifte når han blir større og mer bevisst på hva som faktisk er i maten? Hva er deres erfaring? Anonymkode: dc321...c4f
Sunny32 Skrevet 25. august 2023 #2 Skrevet 25. august 2023 Det har nok dessverre ofte ingen sammenheng. Jeg har to barn, 6 og 9 år som begge spiste alt mulig da de var mindre. 9-åringen er sånn fortsatt og har alltid vært. Elsker å smake på nye ting og liker alt han får servert. 6-åringen har blitt mer og mer kresen siste åra 🤷♀️ 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #3 Skrevet 25. august 2023 Har en gutt på 2 år. Veldig glad i all type mat. Grønnsaker, fisk, kjøtt, alt av pålegg. Har aldri hatt noe problem med å smake på nye ting. Men, har sett en tendens nå i det siste, at enkelte matvarer vi vet han liker har blitt "æsj". Håper dette er en fase. Det kan godt være han er påvirket av andre barn i barnehagen også. Anonymkode: 4d674...50d
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #4 Skrevet 25. august 2023 Min spiste alt frem til 7-årsalderen. Så brått ble det ekstremt kresent. Har nå 2 pålegg som spises, og en håndfull middager. Og lar glatt være å spise på et døgn dersom det ikke er noe av de trygge tingene som serveres. (Ingen diagnosebarn altså, svært godt fungerende på alt, utenom mat). Vi har to andre barn som spiser alt, og elsker å smake nye ting. (Liker jo ikke alt de smaker, men smaker med interesse) Anonymkode: 552b9...b98 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #5 Skrevet 25. august 2023 Min ble akutt kresen når hen var ca 20 mnd, og det varte fram til ca skolealder - da begynte hen å smake på mer og mer igjen, og så tok dette seg gradvis opp år for år. Er stor nå, og spiser det meste. Dette var en midt i søskenflokken, de andre spiste «vanlig» hele tiden. Anonymkode: 49b4b...596 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #6 Skrevet 25. august 2023 Takk for svar, da er det bare å krysse fingrene og håpe det varer ser jeg 😄 Anonymkode: dc321...c4f
Arkana Skrevet 25. august 2023 #7 Skrevet 25. august 2023 Jeg har tre barn hvor to alltid har spist absolutt alt og ett barn er ekstremt kresen. Han spiste det meste fram til han var 2, kanskje 3, og så var det full stopp og det er det fremdeles 10 år etter. Det er helt normalt at barn har perioder med kresenhet, men det pleier ikke å begynne så tidlig som ditt barns alder. For de aller fleste er det forbigående og det er uansett ikke sånn at de ikke spiser noe som helst og de fleste får i seg nok næring selv om de er kresne så uansett om ditt barn blir kresen eller ikke så kommer det jo til å gå bra. Og så er det greit å ha i hodet at de fleste voksne tross alt ikke er kresne.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #8 Skrevet 25. august 2023 Begge mina har vært kresne siden de var babyer og fast føde ble introdusert. Jeg og mine søsken var også svært kresne som barn. To av oss har blitt altetende som voksne, den siste er fortsatt kresen, men ikke ekstremt. Anonymkode: 4b849...82c
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #9 Skrevet 25. august 2023 Min gikk fra å spise det meste til å bli ekstremt kresen i 4-årsalderen. Spiste nesten ingenting...Så skjedde det noe i kanskje 10-årsalderen,hun ble da flinkere til å smake,og spiste mye mer enn før. Nå som tenåring spiser hun stort sett det meste igjen... Anonymkode: bd6c0...422
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #10 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Barnet vårt på snart 1,5 år spiser det aller meste han blir tilbudt, både tilpassede hjemmelagde gryter med masse forskjellige grønnsaker og fisk/kjøtt, og "voksenmat" med mye smak, f. eks med hvitløk, løk, chilli, karri osv. Det eneste han har reagert negativt på er leverpostei, men nå liker han plutselig det også. Vi er veldig glade for at han er så allsidig i matveien og liker det meste, men jeg lurer på om det kan komme til å skje et skifte når han blir større og mer bevisst på hva som faktisk er i maten? Hva er deres erfaring? Anonymkode: dc321...c4f Det korte svaret er ja, det kan helt klart komme et skifte. Min yngste har akkurat blitt halvannet år og har de siste ukene blitt veldig kresen og spiser bare noe av det hun spiste i juni/juli. De andre barna mine åt også det meste da de var halvannet år, inkl. krydret mat, men så kom etter hvert en periode der de har spist kun noen få ting. Og den perioden kna vare lenge. Men det er ikke sikkert at det skjer med barnet ditt. Du legger uansett et godt grunnlag ved å tilby mye forskjellig, tenker jeg. Anonymkode: e3554...416
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #11 Skrevet 25. august 2023 Min på akkurat 1,5 år har generelt spist nesten alt vi har gitt henne, men har i det siste blitt mer kresen. Virker til at hun har oppdaget at det er forskjellige ting å få og at noe liker hun bedre enn annet så da vil hun helst ha det. Gir henne litt av alt og lar henne styre på selv. Jeg var et kresent barn men jeg hadde noen matvarer jeg aldri likte og selv som voksen ikke liker, og noen matvarer som jeg bare mislikte i perioder og som jeg spiser nå som voksen. Og noen matvarer som jeg aldri likte som barn men som jeg lærte å like som voksen. Ville ikke stresset med det, bare se hva som skjer og tenk at det ikke er noen krise om barnet ikke liker all mat Blir normale folk av oss som var kresne barn også Anonymkode: 6adb7...947
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #12 Skrevet 25. august 2023 Min yngste har alltid vært kresen og er nå 14. Veldig greit de dagene hun ikke spiser middag hjemme og vi kan eksperimentere mer. Vi har virkelig prøvd mye uten at hun liker det. Storebror spiser set meste. Både konsistens og smak er utfordringen. Kunne spist kun rent kjøtt hele tiden. ikke glad i saus. Var selv delvis kresen som liten og unngår å velge den typen mat om jeg kan, men kan ofte spise litt for syns skyld selv om det er kvalmende. Anonymkode: 0781b...585
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #13 Skrevet 25. august 2023 Ikke kresne som små. Nå er en av tre ungdommer litt kresen. Anonymkode: c06c3...b69
Tanuki Skrevet 25. august 2023 #14 Skrevet 25. august 2023 Min var altetende inntil han var ca 7 år, nå er han 9 og veldig kresen. Har mer med tekstur enn smak å gjøre virker det som.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #15 Skrevet 25. august 2023 Det er veldig vanlig at barn går inn i en periode med "matskrekk" når de er rundt to år. https://www.barebrabarnemat.no/kresne-barn-eller-en-helt-naturlig-fase/ Begge mine har vært altetende til de var litt over to år. Spiste absolutt alt. Laks, brokkoli, sterkt krydret mat, kraftige oster, alt de ble tilbudt. Og så begynte begge to å bli "kresne" da de var litt over 2. Minstemann er 2.5 nå, og han har begynt å bli vanskelig å få i proteiner. Han som mumser torsk før, spiser nå kun fisk om det er fiskekaker, fiskepinner, eller fiskegrateng. Også blitt mye vanskeligere med gønnsaker. Eldstemann fikk i tillegg en ekstra-kresen-oppgradering da han gikk over på storbarn, og lærte av de større barna at fisk er æsj... Han er lettere håpløs nå, men spiser heldigvis et par gryteretter hvor vi lesser på med grønnsaker. Men ja. Man kan helt fint ha altetende barn, som får en kresen-periode senere. Anonymkode: 5f15f...541
Amatariel Skrevet 25. august 2023 #16 Skrevet 25. august 2023 Mine har vært "altspisende" fra 0-6 år ca. Så litt halvkresen fra 7-9 år. Kresen mellom 10-13 år, og så "altspisende" igjen fra 14-->.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #17 Skrevet 25. august 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Det er veldig vanlig at barn går inn i en periode med "matskrekk" når de er rundt to år. https://www.barebrabarnemat.no/kresne-barn-eller-en-helt-naturlig-fase/ Begge mine har vært altetende til de var litt over to år. Spiste absolutt alt. Laks, brokkoli, sterkt krydret mat, kraftige oster, alt de ble tilbudt. Og så begynte begge to å bli "kresne" da de var litt over 2. Minstemann er 2.5 nå, og han har begynt å bli vanskelig å få i proteiner. Han som mumser torsk før, spiser nå kun fisk om det er fiskekaker, fiskepinner, eller fiskegrateng. Også blitt mye vanskeligere med gønnsaker. Eldstemann fikk i tillegg en ekstra-kresen-oppgradering da han gikk over på storbarn, og lærte av de større barna at fisk er æsj... Han er lettere håpløs nå, men spiser heldigvis et par gryteretter hvor vi lesser på med grønnsaker. Men ja. Man kan helt fint ha altetende barn, som får en kresen-periode senere. Anonymkode: 5f15f...541 Samme erfaring her. Virker definitivt som om temaet "liker ikke" er populært blant de store barna her også. Han spiste absolutt alt frem til rundt 2-2,5 år. Nå er det ting han plutselig ikke vil ha, som han pleide å elske. Tror det mer ideen, heller enn noe annet - for han vil rett og slett ikke smake på det. Følger Kids.eat.in.color på Instragram og prøver å leve etter prinsippet om at vi styrer hva som blir satt på bordet, mens barna styrer hva og hvor mye av det de spiser. Sett over en hel uke så blir det stort sett ganske greit, selv om det nesten bare er kjøtt en dag og pasta en annen. Anonymkode: 77cf3...457
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #18 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Samme erfaring her. Virker definitivt som om temaet "liker ikke" er populært blant de store barna her også. Han spiste absolutt alt frem til rundt 2-2,5 år. Nå er det ting han plutselig ikke vil ha, som han pleide å elske. Tror det mer ideen, heller enn noe annet - for han vil rett og slett ikke smake på det. Følger Kids.eat.in.color på Instragram og prøver å leve etter prinsippet om at vi styrer hva som blir satt på bordet, mens barna styrer hva og hvor mye av det de spiser. Sett over en hel uke så blir det stort sett ganske greit, selv om det nesten bare er kjøtt en dag og pasta en annen. Anonymkode: 77cf3...457 Her er det helt klart ideen, og prinsippet. Han smaker heller ikke på det, bare nekter på prinsipp. Også ting han elsket for kort tid siden. Så har han nykker om at han bare liker ananas om den er på pizza (da plukker han den av og spiser gjerne bare den...), liker bare gulrot om det er i akkurat DEN gryteretten, og ikke i noe som helst annet, liker bare druer om de er hele og nekter om de er skjært i to, vil bare spise fiskepinner om han får "skrelle dem" og spise "skall" og fisk hver for seg, osv. Og masse av det er helt klart lært i barenhagen av de andre ungene. Dette med at "fisk er æsj" kom fra en navngitt unge, typ "største og kuleste på avdelingen". "Emilian sier at fisk er æsj", og så gikk han fra å ete sin egen kroppsvekt i torskefilet til å nekte å smake engang, over natten. Anonymkode: 5f15f...541
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #19 Skrevet 25. august 2023 Min spiste alt frem til 1,5 års alderen. Nå er han 4 og det er ganske traust, går mye i de samme tingene og er generelt elendig på å prøve nye ting. Mat kan gå fra å kastes innpå til å være «æsj» dagen etter. Frustrerende😅 Anonymkode: 2df8c...fb7
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #20 Skrevet 25. august 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Barnet vårt på snart 1,5 år spiser det aller meste han blir tilbudt, både tilpassede hjemmelagde gryter med masse forskjellige grønnsaker og fisk/kjøtt, og "voksenmat" med mye smak, f. eks med hvitløk, løk, chilli, karri osv. Det eneste han har reagert negativt på er leverpostei, men nå liker han plutselig det også. Vi er veldig glade for at han er så allsidig i matveien og liker det meste, men jeg lurer på om det kan komme til å skje et skifte når han blir større og mer bevisst på hva som faktisk er i maten? Hva er deres erfaring? Anonymkode: dc321...c4f Sånn var mine også. Nå derimot 17 år, og spiser ikke grønnsaker, spiser ingenting med dressing, spiser ikke ditt, spiser ikke datt, skal kun ha nudler og grandis, etc Det skjedde da han ble introdusert til dritt og fant ut at det er greit å være kresen. Vil ikke kalle det kresen egentlig….. kresen er jo egentlig å bare ville ha det beste…. nudler er ikke i den kategorien i alle fall… Anonymkode: 477ef...9db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå