Gå til innhold

Menn trives best med ulikestilte forhold

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette har jeg gjort. At du ikke forstår det, handler nettopp om din manglende forståelse for statistikk. Jeg har forklart dette x-antall ganger, i et helt forståelig statistisk språk. Du kan tro at jeg gidder å kaste vekk mer energi på deg, på å svare på noe du ikke engang skjønner at jeg har svart på. Du får leke videre med deg selv.

Anonymkode: 8b485...1a9

Det at du ikke helt klarer å sette ord på hva du er så uenig i gir i alle fall inntrykk av at du kanskje ikke er helt sikker selv?

Som nevnt tidligere tror jeg det er uhensiktsmessig å dyrke uenighet for uenighetens skyld, og det er synd om du faller tilbake til å si deg uenig uten å klare å sette ord på hva du er uenig i, når du for kort tid siden tross alt viste deg uenig med deg selv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kipling skrev (9 timer siden):

De jobber mer for å kunne forsørge bedre da utgiftene øker, 

Skjønner ikke helt hvordan underbetalte jobber disse folka har. Som må jobbe så mye altså. Jeg jobber mindre en 40 timer i uken og mangler ingen ting. Kjøpte ny bil for 2 mnd siden. Grei størrelse enebolig, bil nr 2, motorsykkel, hytte osv. Har ikke noe billån, studielån, forbrukslån. 

Disse folka har enten uvanlig dyre vaner, eller underbetalte jobber.

Anonymkode: 82381...6b9

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (23 minutter siden):

Ikke når de er 1 år gamle. Stresshormoner skyter i været hos barn som starter tidlig, og de begynner å få samme symptomer som barn som har blitt forlatt. Så jo eldre de blir jo bedre takler de det og jo lenger kan de være borte fra foreldrene uten å lide noen skade.

De vennene jeg prater om pleier vel å starte barna i barnehagen når de er 3 år gamle og starte dem på noen timer om dagen og så gradvis øke hvor lenge de er basert på barnets komfort og trygghet i barnehagen. 

Ingen som husker å være traumatisert av barnehagesøket, for er du gammel nok til at du husker traumet, er du gammel nok til at det ikke ville vært noe traume. Det er de yngste som blir traumatisert av det. 

Er denne påstanden basert på noe annet enn noen du har pratet med?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (9 timer siden):

De jobber mer for å kunne forsørge bedre da utgiftene øker, og for å finansiere at kona kan jobbe mindre og ha mer tid til barna. Det er da ikke noe stort mysterium.

Lurer fælt på hvordan verden / boble  du egentlig lever i. Hvorfor skal kona jobbe mindre? I et likestilt forhold, som er ganske vanlig nå til dags (så utenkelig det kan være for bobla di) så jobber man like mye. At endel kvinner jobber deltid har også med å gjøre at mange av dem jobber innen helse, og det er ikke så enkelt når man har stillingsprosenter nede i 10 %... Endel menn krever også at dama skal gå hjemme (tenker du selv befinner deg i denne kategorien), slik at de kan ta mindre ansvar for barn og hjem.

Anonymkode: 5651e...995

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (1 time siden):

Han har ikke alltid tjent så bra, og de hadde det veldig vanskelig økonomisk en stund, men hun syns det var viktig at barna ikke ble dumpa i barnehagen før de var klare for det, og de syns begge det var verdt det å være "fattige" for å gjøre det beste for barna.

Jeg har vokst opp i fattigdom. Min mor tenkte akkurat som denne dama. Jeg hadde personlig foretrukket å bli "dumpet" i barnehagen. For øvrig, har jeg også gått glipp av de sosiale kodene de andre barna lærte i barnehagen, så det ble en veldig ensom og bratt læringskurve for meg som ung voksen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Lurer fælt på hvordan verden / boble  du egentlig lever i. Hvorfor skal kona jobbe mindre? I et likestilt forhold, som er ganske vanlig nå til dags (så utenkelig det kan være for bobla di) så jobber man like mye. At endel kvinner jobber deltid har også med å gjøre at mange av dem jobber innen helse, og det er ikke så enkelt når man har stillingsprosenter nede i 10 %... Endel menn krever også at dama skal gå hjemme (tenker du selv befinner deg i denne kategorien), slik at de kan ta mindre ansvar for barn og hjem.

Så skal disse fedrene kreve 50/50 ved skilsmisse for å slippe å betale bidrag til eksen. Når de så vidt har hilst på barna sine gjennom oppveksten. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosalilje84 skrev (2 minutter siden):

Så skal disse fedrene kreve 50/50 ved skilsmisse for å slippe å betale bidrag til eksen. Når de så vidt har hilst på barna sine gjennom oppveksten. 

Man slipper ikke å betale bidrag ved 50 / 50 hvis man tjener mer enn ekskona. 

Men enig med deg i prinsippet,  at mange menn gjerne vil ha barna like mye ved skilsmisse for å slippe å betale så mye bidrag, men så dumper de bare barna over til sin egen mor...

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Rosalilje84 said:

Jeg har vokst opp i fattigdom. Min mor tenkte akkurat som denne dama. Jeg hadde personlig foretrukket å bli "dumpet" i barnehagen. For øvrig, har jeg også gått glipp av de sosiale kodene de andre barna lærte i barnehagen, så det ble en veldig ensom og bratt læringskurve for meg som ung voksen. 

De er ikke fattige nå og barna er absolutt sosialt veljusterte, de har fått med seg alle de sosiale kodene og har masse venner.

Vi snakker ikke om å holde barna ute til de er unge voksne, vi snakker om å forsinke barnehagestart med et par år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (6 minutter siden):

De er ikke fattige nå og barna er absolutt sosialt veljusterte, de har fått med seg alle de sosiale kodene og har masse venner.

Vi snakker ikke om å holde barna ute til de er unge voksne, vi snakker om å forsinke barnehagestart med et par år.

Fattigdom påvirker barn sterkere enn mange andre ting. Å velge fattigdom for barna for å ri gamle kjønnsroller og underkaste seg mannen er idiotisk. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (På 8.9.2023 den 16.42):

Ellers så kan hun jobbe 50% og gjøre mer hjemme, hva er galt med det?

Du er inneforstått med hvilke økonomiske konsekvenser dette får for deg/mannen? Om hun kun jobber 50%, så betyr det at du skal dekke (minst) 75% av alle levekostnadene deres, i tillegg til å dekke opp tilsvarende andel av hennes tap av pensjonspoeng med pensjonssparing for henne. Har du råd til det?

Endret av Hespe3
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Tråden er ryddet for brukerdebatt, latterliggjøring, avsporinger og svar til dette 

Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå viser jo studier at kvinner også trives best i tradisjonelle kjønnsroller. Det de derimot IKKE trives med er å BÅDE måtte jobbe fulltid og i tillegg ta alt husarbeidet (forståelig nok).

Høyresiden og de konservative har som regel rett om det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfahann skrev (10 timer siden):

Nå viser jo studier at kvinner også trives best i tradisjonelle kjønnsroller. Det de derimot IKKE trives med er å BÅDE måtte jobbe fulltid og i tillegg ta alt husarbeidet (forståelig nok).

Nei, ingen studier viser at kvinner trives best med å plukke etter mannen og ikke kunne dra fra ham hvis han er utro, voldelig osv fordi hun er økonomisk avhengig av ham. Og selvfølgelig blir vi irritert over voksne mennesker som ikke rydder og vasker etter seg selv. Hadde du trivdes med å jobbe fulltid og måtte ta unna alt husarbeid? Don't think so.

Anonymkode: f6202...6ef

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alfahann skrev (10 timer siden):

Og hvis de trives så jævlig godt, hvorfor dør de tidligere enn utearbeidende kvinner, da? https://www.vl.no/nyheter/2010/01/04/hjemmevaerende-kvinner-dor-forst/

https://www.aftenposten.no/norge/i/we2nL/hjemmevaerende-kvinner-doer-tidligst

Hvorfor vil du at kona di dør tidligere?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, ingen studier viser at kvinner trives best med å plukke etter mannen og ikke kunne dra fra ham hvis han er utro, voldelig osv fordi hun er økonomisk avhengig av ham. Og selvfølgelig blir vi irritert over voksne mennesker som ikke rydder og vasker etter seg selv. Hadde du trivdes med å jobbe fulltid og måtte ta unna alt husarbeid? Don't think so.

Dette er din beskrivelse av konservative forhold. Jo - studier viser at begge kjønn er mer lykkelige i forhold som er organisert tradisjonelt. Ikke nødvendigvis du, men de fleste andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og hvis de trives så jævlig godt, hvorfor dør de tidligere enn utearbeidende kvinner, da? https://www.vl.no/nyheter/2010/01/04/hjemmevaerende-kvinner-dor-forst/

https://www.aftenposten.no/norge/i/we2nL/hjemmevaerende-kvinner-doer-tidligst

Hvorfor vil du at kona di dør tidligere?

Artiklene er ikke presise, noe du ser veldig fort:

"Kvinner som er yrkesaktive lever lengre enn kvinner som er hjemmeværende, viser ny norsk forskning.
....
Jo høyere utdanning, desto større sjanse for å leve lenger,...."

At ressurssterke mennesker lever lenger enn fattige og ressurssvake er ikke noe nytt. 
Kvinner med universitetsutdannelse og deltidsjobb stiller det seg nok annerledes med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Alfahann skrev (27 minutter siden):

Artiklene er ikke presise, noe du ser veldig fort:

"Kvinner som er yrkesaktive lever lengre enn kvinner som er hjemmeværende, viser ny norsk forskning.
....
Jo høyere utdanning, desto større sjanse for å leve lenger,...."

At ressurssterke mennesker lever lenger enn fattige og ressurssvake er ikke noe nytt. 
Kvinner med universitetsutdannelse og deltidsjobb stiller det seg nok annerledes med.

Hva er det konkret du er uenig i denne artikkelen, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfahann skrev (30 minutter siden):

Dette er din beskrivelse av konservative forhold. Jo - studier viser at begge kjønn er mer lykkelige i forhold som er organisert tradisjonelt. Ikke nødvendigvis du, men de fleste andre.

Link, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er det konkret du er uenig i denne artikkelen, da?

Konklusjonen er misvisende. Det studiene viser er at ressurssvake mennesker lever kortere. At kvinner uten utdanning ofte er arbeidsledige og dermed - per definisjon - er "hjemmeværende" sier ikke stort. Det er ikke påvist noen sammenheng mellom det å være hjemmeværende og leve kort. Sammenhengen er derimot å være ressurssvak og leve kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.8.2023 den 9.39):

Nei, kvinner gjør mer fordi mennene er late og ikke gidder. Selvfølgelig blir man misfornøyd når man må oppdra en voksen mann som et barn. 

Nettopp! Jeg kan skrive under på av egen erfaring at Konen min er langt mer fornøyd nå som jeg gjør det meste av husarbeid.

Før når hun gjorde alt husarbeid var det krangling hele tiden. Mens nå utstråler hun tilfredshet med meg som hennes ektemann. 

For meg oppleves det også bare forsterkende på mitt begjær og respekt for henne at hun nå forventer og krever at jeg tar hånd om også hjemmets oppgaver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...