Gå til innhold

Menn trives best med ulikestilte forhold

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Maleficenta said:

kjipt for barna å ikke bli sosialisert da

Du er bare fast bestemt på at ingen kan ha det bra i en familie hvor mannen forsørger og kvinnen har masse tid til barna, er du ikke? 

Først var du overbevist om at kvinnen måtte lide av å ikke være en kontorslave som lot fremmede oppdra barna sine, og nå er det barna som helt klart må lide av at moren har masse tid og energi til dem?

Neida de har det veldig fint de. Går jo etter hvert i barnehagen, de blir bare ikke dumpet der fulltid når de såvidt er ett slik normen er blandt karrierekvinner. De begynner senere enn "normalt" og slipper med det å bli traumatisert av at de tror foreldrene har forlatt dem, og når de først begynner så går de halve dager der istedet for fulle, slik at de får nok sosialisering samtidig som de har foreldrene rundt seg mesteparten av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kipling skrev (Akkurat nå):

Du er bare fast bestemt på at ingen kan ha det bra i en familie hvor mannen forsørger og kvinnen har masse tid til barna, er du ikke? 

Først var du overbevist om at kvinnen måtte lide av å ikke være en kontorslave som lot fremmede oppdra barna sine, og nå er det barna som helt klart må lide av at moren har masse tid og energi til dem?

Neida de har det veldig fint de. Går jo etter hvert i barnehagen, de blir bare ikke dumpet der fulltid når de såvidt er ett slik normen er blandt karrierekvinner. De begynner senere enn "normalt" og slipper med det å bli traumatisert av at de tror foreldrene har forlatt dem, og når de først begynner så går de halve dager der istedet for fulle, slik at de får nok sosialisering samtidig som de har foreldrene rundt seg mesteparten av dagen.

jo altså når mannen tjener såå mye og hun liker å gå hjemme og han kompenserer for henne økonomisk selv ved evt skillsmisse så er det sikkert fint, mrn de færreste tjener 2 mill i året

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (40 minutter siden):

den er skjev hos en del

At arbeidsfordelingen er skjev hos en del er noe ganske annet enn at det ikke er avvikende at den ene parten gjør alt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (10 timer siden):

Ingen av de tingene har noe med kjønnsforskjeller i lønn å gjøre. Hvis du jobber mindre fordi det forventes, så jobber du fortsatt mindre og da bør du tjene mindre. Det er ikke arbeidsgivers sak hva du velger, enten du gjør det fordi du vil eller fordi det forventes.

Er det noensinne noen som blir fortalt at de ikke kan ta en utdannelse pga kjønn i 2023?

Hvorfor skal vi tro at dette har noe å gjøre med at de blir presset, og ikke bare at menn og kvinner har ulike preferanser, noe vi vet at de har på mange områder?

Om folk forventer full jobb plus 50talls husmor så er de bare tjukke i huet. Skal hun være husmor må hun jobbe redusert, det sier seg selv.

Selvfølgelig har de tingene noe med kjønnsforventninger å gjøre. 

Det er visse holdninger hos arbeidsgivere (som det også er ellers i samfunnet).

F.eks så er det vanskeligere for en kvinne med 5 barn å få jobb enn det er for en mann med 5 barn å få jobben. Dette er holdninger hos arbeidsgiver som gjør det vanskeligere å være kvinne. Fordi det er forventet at kvinnen kommer til å være hjemme med syke barn, i permisjoner osv.

Det er ikke alltid sånn at kvinnen har gjort noen valg, jobbet mindre osv for å få lavere lønn enn en mann i samme stilling.  Erfaringen er at man som kvinne gjerne må jobbe hardere enn en mann men motta lavere lønn.

Og har man en mann på hjemmebane med skikkelige baller, så gjør han halvdelen av husarbeidet så kvinnen ikke trenger å jobbe redusert.

(Og bare sånn til info så greide jeg både hjem, full jobb og barn og studier ved siden av. Det er sånn man får til som kvinne når man har en fungerende mann).

Anonymkode: 5651e...995

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Selvfølgelig har de tingene noe med kjønnsforventninger å gjøre. 

Det er visse holdninger hos arbeidsgivere (som det også er ellers i samfunnet).

F.eks så er det vanskeligere for en kvinne med 5 barn å få jobb enn det er for en mann med 5 barn å få jobben. Dette er holdninger hos arbeidsgiver som gjør det vanskeligere å være kvinne. Fordi det er forventet at kvinnen kommer til å være hjemme med syke barn, i permisjoner osv.

Det er ikke alltid sånn at kvinnen har gjort noen valg, jobbet mindre osv for å få lavere lønn enn en mann i samme stilling.  Erfaringen er at man som kvinne gjerne må jobbe hardere enn en mann men motta lavere lønn.

Og har man en mann på hjemmebane med skikkelige baller, så gjør han halvdelen av husarbeidet så kvinnen ikke trenger å jobbe redusert.

(Og bare sånn til info så greide jeg både hjem, full jobb og barn og studier ved siden av. Det er sånn man får til som kvinne når man har en fungerende mann).

Anonymkode: 5651e...995

Skjønner du at kjønnsforventninger er noe annet enn diskriminering på lønn? Hvis "kjønnsforventningene lurte deg" til å jobbe mindre, og derfor får du dårligere betalt, så er det noe helt annet enn at du jobber like mye og likevel får dårligere betalt. Det ene er ulikt betalt for ulikt arbeid, og det andre er ulikt betalt for likt arbeid.

Du kan mene hva du vil om "erfaringen" om ditten og datten, men den statistiske realiteten er at kvinner jobber færre timer i året, har færre års erfaring i alle aldersgrupper, og har mindre tekniske utdannelser, og det slutter ikke å være en realitet av at du føler at det er motsatt.

Du mener det krever skikkelige baller for å gjøre husarbeid som mann? 🤣

Jaja, vil nå heller si det er motsatt, at det er de balleløse som gjør mest fordi de ikke tør å si imot dama eller feminister generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (4 minutter siden):

Skjønner du at kjønnsforventninger er noe annet enn diskriminering på lønn? Hvis "kjønnsforventningene lurte deg" til å jobbe mindre, og derfor får du dårligere betalt, så er det noe helt annet enn at du jobber like mye og likevel får dårligere betalt. Det ene er ulikt betalt for ulikt arbeid, og det andre er ulikt betalt for likt arbeid.

Du kan mene hva du vil om "erfaringen" om ditten og datten, men den statistiske realiteten er at kvinner jobber færre timer i året, har færre års erfaring i alle aldersgrupper, og har mindre tekniske utdannelser, og det slutter ikke å være en realitet av at du føler at det er motsatt.

Du mener det krever skikkelige baller for å gjøre husarbeid som mann? 🤣

Jaja, vil nå heller si det er motsatt, at det er de balleløse som gjør mest fordi de ikke tør å si imot dama eller feminister generelt.

Å leve som en liten baby der konemor tørker og rydder etter deg, krever ingen baller. Å si til kona "jeg vil ikke" og "du må rydde fordi du har fitte" er tenåringstrass som heller ikke krever noen baller. Mange arbeidsgivere lager helvete når en far ønsker å ta sykt barn-dag eller lengre permisjon. Statistikken viser at fedre jobber MER etter å ha fått barn. Selv om de ikke må. Så spørsmålet er hvorfor menn i det hele tatt får barn, når de ikke vil ha noe med disse barna å gjøre? 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosalilje84 skrev (16 minutter siden):

Å leve som en liten baby der konemor tørker og rydder etter deg, krever ingen baller. Å si til kona "jeg vil ikke" og "du må rydde fordi du har fitte" er tenåringstrass som heller ikke krever noen baller.

Jeg tror ikke noen her har tatt til orde for eller fremsnakket å leve som en liten baby eller si til kona "du må rydde fordi du har fitte"? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Rosalilje84 said:

Å leve som en liten baby der konemor tørker og rydder etter deg, krever ingen baller. Å si til kona "jeg vil ikke" og "du må rydde fordi du har fitte" er tenåringstrass som heller ikke krever noen baller. Mange arbeidsgivere lager helvete når en far ønsker å ta sykt barn-dag eller lengre permisjon. Statistikken viser at fedre jobber MER etter å ha fått barn. Selv om de ikke må. Så spørsmålet er hvorfor menn i det hele tatt får barn, når de ikke vil ha noe med disse barna å gjøre? 

De jobber mer for å kunne forsørge bedre da utgiftene øker, og for å finansiere at kona kan jobbe mindre og ha mer tid til barna. Det er da ikke noe stort mysterium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (1 time siden):

De jobber mer for å kunne forsørge bedre da utgiftene øker, og for å finansiere at kona kan jobbe mindre og ha mer tid til barna. Det er da ikke noe stort mysterium.

Hvem gjør det? 

Var ikke tilfellet her da mannen ikke bidro nok på hjemmebane. Det er sjelden tilfellet i de par der urettferdig og urimelig fordeling av husarbeid blir et problem. Det er ikke et problem at kvinnen tar mer husarbeid og mannen jobber mer dersom mann og kvinne i et par er enige om å fordele det slik. Det er ganske logisk at kvinnen tar mer hjemme dersom mannen jobber mest, og de er enige om at han gjør det så hun kan jobbe mindre, og ta mer angående hus/barn. 

Det er neppe enighet og god kommunikasjon rundt en slik fordeling når det blir konflikter av det. Trodde det sa seg selv nærmest. 

Men nei, det er virkelig ikke nødvendigvis slik at latsabbene på hjemmebane jobber og tjener mest. I vårt tilfelle jobbet og tjente latsabben mindre enn meg. Menn som synes det er greit å skyve alt kjedelig over på kvinnen har ikke nødvendigvis et ekstra gir på å generere inntekt. Mange av dem er bare egoistiske og late. 

Endret av Trolltunge
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er mysterium hva de skal med barn når de ikke deltar i oppveksten til barna eller tilbringer tid med dem. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste forhold ser ikke sånn ut. Dette er ditt drømmeforhold, men ikke virkeligheten.

Anonymkode: 8b485...1a9

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (14 minutter siden):

Hvem gjør det? 

Var ikke tilfellet her da mannen ikke bidro nok på hjemmebane. Det er sjelden tilfellet i de par der urettferdig og urimelig fordeling av husarbeid blir et problem. Det er ikke et problem at kvinnen tar mer husarbeid og mannen jobber mer dersom mann og kvinne i et par er enige om å fordele det slik. Det er ganske logisk at kvinnen tar mer hjemme dersom mannen jobber mest, og de er enige om at han gjør det så hun kan jobbe mindre, og ta mer angående hus/barn. 

Det er neppe enighet og god kommunikasjon rundt en slik fordeling når det blir konflikter av det. Trodde det sa seg selv nærmest. 

Men nei, det er virkelig ikke nødvendigvis slik at latsabbene på hjemmebane jobber og tjener mest. I vårt tilfelle jobbet og tjente latsabben mindre enn meg. Menn som synes det er greit å skyve alt kjedelig over på kvinnen har ikke nødvendigvis et ekstra gir på å generere inntekt. Mange av dem er bare egoistiske og late. 

Det er vanskelig å forstå hvor mannfolka i denne tråden. De fleste mennesker jobber fullt. Alle single ordner sitt hjem. Hvorfor skal man da overlate mer husarbeid til den andre når man havner i forhold? For hundrede gang, boevne er ikke noe man bytter ut eller legger over på andre, med mindre man har en avtale om det. Jeg tviler sterkt på at alle de som opplever denne skjevheten har noen avtale om denne skjevheten. Men ser man på guttas argumentasjon, forsøker de å forklare at dette egenltig er rettferdig, fordi menn i snitt jobber mer UTENFOR hjemmet, selv om studier som sagt viser at kvinner tar mest husarbeid selv når hun jobber like mye og til og med mer. Men jeg tror bare ikke de vil se det

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (13 timer siden):

Barnehagen er en viktig del av sosialisering. Det er ikke bra for barn og kun henge rundt foreldre tror jeg hvertfall. 

Vet ikke hvor normalt det er at de tror foreldrene har forlatt dem, har jobbet i barnehage, noen barn gråter jo når mamma eller pappa leverer og henter, men det virker som om det går fint i løpet av dagen. De er jo kommunikasjon rundt det at foreldre kommer tilbake, så når de er gamle nok til å forstå så vet de jo hva barnehagen er. Har aldri hørt noen si, jeg er traumatisert i livet, det startet da jeg måtte være i barnehagen. Om ikke en spesifikk ansatt var en farlig person av noe slag. 

Endret av Rosakatt
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vanskelig å forstå hvor mannfolka i denne tråden. De fleste mennesker jobber fullt. Alle single ordner sitt hjem. Hvorfor skal man da overlate mer husarbeid til den andre når man havner i forhold? For hundrede gang, boevne er ikke noe man bytter ut eller legger over på andre, med mindre man har en avtale om det.

Det er nok ikke egentlig fult så vanskelig som det kanskje virker. De fleste forhold er nok preget av samarbeid der en utfyller hverandre og fordeler oppgaver og ansvar. At menn da i sum arbeider litt mer når en ser på hjemme og ute, men litt mindre når en isolerer hjemme, 

Sitat

Jeg tviler sterkt på at alle de som opplever denne skjevheten har noen avtale om denne skjevheten.

Jeg tror noe av forvirringen oppstår når en går glipp av nyansene. At alle som opplever skjevhet i arbeidsfordeling hadde en avtale om dette ville vært oppsiktsvekkende. At arbeidsfordelingen ofte er noe en blir enige om virke tror jeg er en litt riktigere gjengivelse. 

Sitat

Men ser man på guttas argumentasjon, forsøker de å forklare at dette egenltig er rettferdig, fordi menn i snitt jobber mer UTENFOR hjemmet, selv om studier som sagt viser at kvinner tar mest husarbeid selv når hun jobber like mye og til og med mer. Men jeg tror bare ikke de vil se det

Så vidt jeg kan se forsøker en vel egentlig mest å forklare den generelle skjevheten, der menns totalt sett større arbeidsinnsats virker som en svært viktig forklaring. Dette sa du deg jo selv også enig i etter å ha fått tenkt deg om for litt siden:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (1 minutt siden):

Det er nok ikke egentlig fult så vanskelig som det kanskje virker. De fleste forhold er nok preget av samarbeid der en utfyller hverandre og fordeler oppgaver og ansvar. At menn da i sum arbeider litt mer når en ser på hjemme og ute, men litt mindre når en isolerer hjemme, 

Jeg tror noe av forvirringen oppstår når en går glipp av nyansene. At alle som opplever skjevhet i arbeidsfordeling hadde en avtale om dette ville vært oppsiktsvekkende. At arbeidsfordelingen ofte er noe en blir enige om virke tror jeg er en litt riktigere gjengivelse. 

Så vidt jeg kan se forsøker en vel egentlig mest å forklare den generelle skjevheten, der menns totalt sett større arbeidsinnsats virker som en svært viktig forklaring. Dette sa du deg jo selv også enig i etter å ha fått tenkt deg om for litt siden:

jeg kommer ikke til å repetere meg selv bare fordi du ikke forstår statistikk. Nyanser er ikke riktig ord her.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vanskelig å forstå hvor mannfolka i denne tråden. De fleste mennesker jobber fullt. Alle single ordner sitt hjem. Hvorfor skal man da overlate mer husarbeid til den andre når man havner i forhold? For hundrede gang, boevne er ikke noe man bytter ut eller legger over på andre, med mindre man har en avtale om det. Jeg tviler sterkt på at alle de som opplever denne skjevheten har noen avtale om denne skjevheten. Men ser man på guttas argumentasjon, forsøker de å forklare at dette egenltig er rettferdig, fordi menn i snitt jobber mer UTENFOR hjemmet, selv om studier som sagt viser at kvinner tar mest husarbeid selv når hun jobber like mye og til og med mer. Men jeg tror bare ikke de vil se det

Ja, det har heldigvis vært noen oppegående menn på banen og skrevet at det er opplagt og selvfølgelig at menn også bidrar sitt hjemme når begge to er i jobb, for ellers kan man nesten få et inntrykk av at menn er en kollektiv organisme som må forsvare seg som helhet. Som kvinne har jeg ikke noe problem med å innse at det finnes dårlige eksempler av kvinner. Veldig mange menn i tråden lener seg derimot på statistikk om hva menn gjør i snitt. Som om det er vesentlig for de par som har urimelig og urettferdig fordeling av ansvar og byrder. Som om det snittet av lønn og arbeidstimer utgjør noe som helst for at det fremdeles finnes en holdning i altfor mange menn om at kvinner skal rydde og vaske etter dem, og være tilfreds med det. Holdningene som fører til slikt, og ulykkelighet og brudd angående så mange par, er et problem for mange menn også. Menn med slike holdninger har det med å bli "mast på", "plaget med å ha sur kvinne", "ikke få sex", og bli forlatt, og de bitene i dette liker de ikke. 

Oppegående menn ser også sitt ansvar for det på hjemmebane, og dette er ikke et problem som gjelder absolutt alle menn, men at det finnes holdninger som medfører at dette er et problem i for mange forhold har jeg litt problemer med å forstå at for mange menn i tråden bare avviser. Det finnes også par med motsatt problemstilling, at kvinnen er lat og lar urimelig og urettferdig mye falle på mannen, og at det er klokt å fordele byrdene såpass likt og rettferdig at et forhold fungerer godt for begge burde ikke være noe å diskutere egentlig. Selvfølgelig er det klokt å ikke overbelaste sin partner! Selvfølgelig er det klokt å fordele ansvar og byrder slik at begge to har et overskudd til å ha det hyggelig sammen også! Selvfølgelig er det destruktivt for et forhold (inkludert tenning og sex) å la partner rydde og vaske ditt rot, så du er mer et barn i hus enn en partner! Selvfølgelig hjelper det ikke et eneste par hvor dette er et stort problem hva menn i snitt gjør, når mannen (eventuelt kvinnen) i akkurat det paret er en egoistisk råtsekk! 

Oppegående menn og kvinner forstår dette, og forvalter derfor sitt forhold bedre enn å dytte alt av skitt og dritt over på sin partner. 

Endret av Trolltunge
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

jeg kommer ikke til å repetere meg selv bare fordi du ikke forstår statistikk. Nyanser er ikke riktig ord her.

Gjenta deg selv trenger du heller ikke gjøre. Jeg linket jo til innlegget der du omsider sa deg enig i det du tidligere var uenig i, så det virker unødvendig.

Det jeg kommenterer er at du nå gir uttrykk for at du likevel synes det er utfordrende å forstå hva "mannfolka i denne tråden mener", så jeg tenkte det kunne være greit å hjelpe deg på vei og kanskje også minne om at vi sammen fant ut av dette for litt siden :) 

Endret av herzeleid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er fortsatt ikke Herzeleid som ikke forstår statistikk her. 

Anonymkode: 0eaee...cfd

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (32 minutter siden):

Gjenta deg selv trenger du heller ikke gjøre. Jeg linket jo til innlegget der du omsider sa deg enig i det du tidligere var uenig i, så det virker unødvendig.

Det jeg kommenterer er at du nå gir uttrykk for at du likevel synes det er utfordrende å forstå hva "mannfolka i denne tråden mener", så jeg tenkte det kunne være greit å hjelpe deg på vei og kanskje også minne om at vi sammen fant ut av dette for litt siden :) 

Denne monomane repeteringen av falsk enighet, når du ikke forstår studien, og leste bare det du ville se, orker jeg ikke. Studien er på over 200 sider. Hadde du faktisk vært interessert i tema og kunnskap om det, hadde du lest mer enn å cherry picke. Men du er ikke interessert i fakta, forklaringer og svar - du er interessert i en spesifikk forklaring. Du forstår heller ikke hva arbeidstid utenfor hjemmet forklarer og hva det ikke forklarer, og argumenterer for at arbeidstid utenfor hjemmet forklarer noe jeg har påpekt det ikke forklarer - nemlig den generelle ulikheten i fordeling av husarbeid (at kvinner gjør mer husarbeid enn menn), OGSÅ når det kontrolleres for arbeidstid utenfor hjemmet. Her setter jeg strek, i og med at du ikke forstår dine egne begrensninger iht statistiske modeller. Så får du heller romle rundt alene. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (42 minutter siden):

Fant dere ut i en annen tråd hva mannfolka i denne tråden mener?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...