Gå til innhold

Menn trives best med ulikestilte forhold

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Example skrev (1 minutt siden):

Mange jobber er tunge, også jobber innenfor helse. Dog er de fleste fysisk tunge arbeid utenfor helsesektoren dominert av menn. All ære til dem som står i det, men for min del hadde det vært uaktuelt. 

Dessverre har det vært lite effekt av å rekruttere kvinner til disse yrkene. 

Selv har forståelse for at de som står i fysisk tunge jobber har mindre energi til husarbeid på kveldstid. 

Ja, noen menn har svært tunge jobber, men det er nok flere kvinner som jobber tungt da helse og sosialsektoren er vår største næring. 

Anonymkode: afa6e...445

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Example skrev (4 minutter siden):

De er ikke nødvendigvis mer naturlig for en mann å ta, kanskje sett bort fra dette med snømåking som ofte krever en del fysisk styrke. Det er bare det at det ofte er menn som ender opp med å gjøre disse.

Poenget er at dette også er husarbeid på lik linje med å vaske klær.

Jeg tenker at dette må være i de forholdene som ikke er likestilte at det skjer at mennene i hovedsak tar disse oppgavene.

For meg (kvinne) er det like naturlig å snekre, måke snø, klippe plenen som å ta seg av barn og tørking av støv er naturlig for han.

Du har nok rett i at dette er standarden for ulikestilte forhold, det med fordeling av oppgaver at mannen tar uteområder, det motsier jeg deg ikke på. I hovedsak så syns jeg det er greit at man fordeler litt etter evner også, at man ikke setter en mann til å snekre hvis dama er flinkere på dette. Det skal se litt bra ut også 🙃

Anonymkode: 5651e...995

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Rosalilje84 said:

Nå må du virkelig roe ned dramaet ditt. Ingen har snakket om drap og død. Linken jeg viste, dreide seg om nedsatt lungekapasitet. Man lever lenge med dårlige lunger, noe røykere er et perfekt eksempel på. Men man får dårligere livskvalitet og svakere helse. Det er vitenskapelig bevist at kvinner reagerer negativt på vaskemidler, mens menn ikke gjør det. Det er ikke jeg som fant på det. For øvrig inneholder alt kjemikalier - pulver og tabletter til oppvaskmaskiner, rengjøringsmidler for baderom og gulv, vaskepulver og eventuelt tøymykner til vaskemaskinen, håndoppvaskmidler osv. Hvis du vasker alt med bare vann, så blir det ikke rent.

Men selvinnsikten er ikke så sterk hos noen menn. På samme måte som de ikke ønsker å bruke kondom (bivirkningsfritt), men ønsker heller at dama de liksom skal elske, propper seg full av skadelige hormoner, bryr de seg ikke om forskningen som viser at kvinner blir mer skadet av å vaske enn menn. Ignorance is a bliss, vil jeg tro.

Jo, det var noen som snakket om død.

Spesifikt noen som sa noe i nærheten av "menn som insisterer på at kvinnen skal gjøre husarbeidet vil at hun skal dø". 

Jeg trodde det var du som hadde sagt det, men det kan godt ha vært noen andre.

Jeg er sterkt imot p-piller for kvinner, sjekk historikken min om du vil, og syns de bør forbys. P-piller er dramatisk mye farligere for kvinner enn anabole steroider er for menn, men pillen er fult lovlig for det er en "kvinnesak" at man skal ha det, og så bryr man seg ikke så mye om at det stryker med noen kvinner "for saken".

Og det er før man i det hele tatt diskuterer det psykologiske det gjør når sex ikke har konsekvenser, det biokjemiske med at kvinnekroppen kan gå og tro den har vært gravid 20 år i strekk, eller det sosiale med ekteskap og hvordan pillen endrer kvinners preferanser.

For å si det sånn jeg har aldri bedt en kvinne om å gå på pillen, og kommer aldri til å gjøre det heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (39 minutter siden):

Man kan godt si godt si at idealer om likhet fordufter litt i enkelte møter med virkeligheten. Jeg har forøvrig heller aldri sett nabokona med skuffa, men hilser ofte på mannen hennes når han har samme ærend som meg. 

Men blir nabokona skuffa dersom du høvler over...?

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (38 minutter siden):

Med andre ord har du tilsynelatende funnet en artikkel som underbygger det en del av oss har teoretisert rundt, at tid brukt på arbeid er en svært viktig faktor for tid brukt hjemme. Mer enn det, den virker å fastslå at det er en av faktorene som betyr aller mest. Hvem skulle tro at du endte med å finne kilder for meg :P 

Brukeren du siterer har vel vist at evnen til å forholde seg til fakta ikke akkurat er helt på plass.

Anonymkode: 0eaee...cfd

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 time siden):

Likevel lever kvinner lengst. Sånn sett hadde jo det beste vært om kvinner tok litt mer ansvar for forsørgelse av familien, slik at menn kan gjør mer i hjemmet. Det innebærer selvsagt å være villige til å ta litt mer overtid og gjøre flere fysisk tunge jobber.

Dessverre, vil nok mange si, så er vi nok kodet litt annerledes rent biologisk. Kvinner søker jevnt over menn på likt eller høyere inntektsnivå, og menn vet dette. Dermed er sjansen mindre for at han villig til å bytte ut jobb med å være mer "husfar". Han har også et instinkt om å være den forsørgende.

Vi er nok biologisk kodet for en annen tid, noe som fører til noen gnisninger i enkelte forhold. Effekten ser vi jo. Vi lever mye friere liv, men skilsmissen florerer og mange bor alene uten en partner. Svært mange ender opp uten barn, selv de egentlig ønsker å ha det.

Og det er jo ikke noe problem. Men du skjønner, menn vil ikke inn i kvinneyrker, selv om de blir kvotert inn der. De vil heller ikke ta mer permisjon enn det absolutt nødvendige. Jeg kjenner flere kvinner i lederstillinger som jobber masse overtid og har x antall reisedøgn i året, men felles for dem er at de har stort hjelpeapparat. I form av en SVÆRT fleksibel og forståelsesfull mann, og gjerne besteforeldre/tanter/venninner. 

I barnehagen til mine yngste barn jobbet tre menn. Alle tre har søte, hyggelige koner og alt fra 2 til 4 barn. Flere av mannlige sykepleiere jeg kjenner, er gift og har barn. Den mannlige gynekologen på stasjonen (som kommer fra en mye mer sjåvinistisk kultur enn Norge, BTW) har kone og fem barn. Så det at kvinner aldri velger menn i "myke" yrker, er bare en unnskyldning til å ikke gå inn i disse yrkene fordi de er slitsomme og dårlig betalt. 

For øvrig hadde jeg foretrukket å bo alene fremfor å være mannens slave og være avhengig av ham økonomisk. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du vil blant annet finne at husarbeidet likevel fordeles ulikt, når det er kontrollert for arbeidstid. At det er noe du mener det ikke fanges opp her, som feks. At menn i snitt jobber mer overtid, regner jeg med du altså insinuerer. Men du kan også finne at selv blant pensjonister er det kvinnene som tar mest husarbeid, og de jobber ikke, som vi vet. Samtidig øker kjønnsvariabelen forklaringskraften til modellen mer enn arbeidstidsvariabelen.

Nå er det faktisk slik at privatlivet ofte krever mer overtid. Man kan ikke bare tandem mer overtid i alle jobber. Ellers er det latterlig å late som om feks sykepleiere og vernepleiere ikke har tunge jobber. I tillegg lever kvinner lenger enn menn, men denne differansen har minsket. Skilsmissemuligheg er selvfølgelig bra. Å bli i et forhold fordi man er økonomisk avhengig er ikke bra.

Anonymkode: 8b485...1a9

Levetid sier heller ikke noe om HELSA til dem som lever lengst. Tall fra SSB viser at kvinner lever lenger, med flere sykdommer:

Kvinner lever lenger - med flere sykdommer - SSB

Kvinnehelse blir heller ikke prioritert i helsevesenet. Er du så uheldig å ha fødselsskader, lipødem, hypothyreose eller ME, så er det svært lite forståelse å møte, og det er heller ikke sykdommer det forskes på noe særlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Levetid sier heller ikke noe om HELSA til dem som lever lengst. Tall fra SSB viser at kvinner lever lenger, med flere sykdommer:

Kvinner lever lenger - med flere sykdommer - SSB

Kvinnehelse blir heller ikke prioritert i helsevesenet. Er du så uheldig å ha fødselsskader, lipødem, hypothyreose eller ME, så er det svært lite forståelse å møte, og det er heller ikke sykdommer det forskes på noe særlig.

Altså er kvinner rikere enn menn.

https://www.fhi.no/nyheter/2019/rike-lever-mykje-lenger-enn-fattige/

Anonymkode: 8190d...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Brukeren du siterer har vel vist at evnen til å forholde seg til fakta ikke akkurat er helt på plass.

Men gode gud. At dere ikke engang har tatt innføring i statistikk, er da ikke min feil. Herze gikk rett inn i studien for å bekreftet sitt ene poeng. Han var aldri interessert i forklaringer, bare en viss type forklaring. Derfor kom han også ut igjen etter fem minutter, strålende fornøyd med å ha skjønt veldig lite, slik mennesker som ikke kan statistikk ofte er. Ulik arbeidsfordeling utenfor huset forklarer selvfølgelig graden av ulikhet i fordeling av husarbeid og innvirker på hvor mye husarbeid man tar. Forskernes poeng i artikkelen er at ulikheten er der _uansett_ hvor mye mannen og kvinnen jobber eller ikke jobber (pensjonert), selv om graden av ulikhet avhenger av arbeidstid. Kvinner tar nesten alltid mest, uavhengig av arbeid utenfor hjemmet.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 time siden):

Nei. Kvinner kan gjerne ta enda litt mer ansvar for snømåking osv. 

Her i hjemmet er det samboeren som lufter bikkja og jeg som måker på morgenen om det er snø. Det et naturlig med tanke på styrkeforholdet også. Hun klarer å måke, men det tar henne lenger tid og koster henne mer energi å gjøre det enn om jeg gjør det.

Man kan godt si godt si at idealer om likhet fordufter litt i enkelte møter med virkeligheten. Jeg har forøvrig heller aldri sett nabokona med skuffa, men hilser ofte på mannen hennes når han har samme ærend som meg. 

Vi har snøfreser, som mange andre har. Jeg tipper at i snitt har jeg måkt snø rundt 30 minutter per uke i vinter, og da hadde vi litt. At du er så gjerrig og tvinger kjerringa til å bruke steinaldermetode som snøskuffa er, betyr ikke at hun er mindre effektiv enn deg med snøfreseren. 

Jeg MØTER nettopp alt dette i virkeligheten. I vinter jobbet mannen min borte i fire måneder. Altså, måtte jeg ta alt av inne- og utearbeid. Gikk veldig fint, fikk kanskje 10 prosent påslag på total ulønnet arbeidstid. Men så er det ingen i nabolaget helle som lever i steinalderen og bruker skuffe. Vi har hjernekapasitet nok til å benytte oss av de fantastiske hjelpemidlene som finnes, som sparer tid og rygg for både kvinnen og mannen. 

For øvrig er det ikke snø i det hele tatt nesten i store deler av landet. Bor du i Bergen eller på Sørlandet, skal det godt gjøres å måke masse snø hver vinter. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Og apropo fakta, sier en som juger om sitt eget kjønn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerte egentlig på hvor mye husarbeid det var sagt at menn gjør i den undersøkelsen. Rett og slett fordi jeg ser hvor mye min egen gjør (vi er likestilte) og det er ikke i nærheten av hva som var sagt i undersøkelsen. Heller ikke jeg gjør så mye som det var påstått de danske mennene gjorde.

Selv om vi er et naboland til dem så kan det likevel være store forskjeller innad i landet på diverse ting. 

Det står jo at 3 prosent menn ammer. Altså har de sikkert jugd om noe annet også.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men gode gud. At dere ikke engang har tatt innføring i statistikk, er da ikke min feil. Herze gikk rett inn i studien for å bekreftet sitt ene poeng. Han var aldri interessert i forklaringer, bare en viss type forklaring. Derfor kom han også ut igjen etter fem minutter, strålende fornøyd med å ha skjønt veldig lite, slik mennesker som ikke kan statistikk ofte er. Ulik arbeidsfordeling utenfor huset forklarer selvfølgelig graden av ulikhet i fordeling av husarbeid og innvirker på hvor mye husarbeid man tar. Forskernes poeng i artikkelen er at ulikheten er der _uansett_ hvor mye mannen og kvinnen jobber eller ikke jobber (pensjonert), selv om graden av ulikhet avhenger av arbeidstid. Kvinner tar nesten alltid mest, uavhengig av arbeid utenfor hjemmet.

Nå er det du som ikke forstår statistikk her. Og det er utelukkende din feil.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måkte snø for min mannlige nabo som bodde i etasjen over, i tillegg til å måke foran egen dør. Det var når jeg var singel da, og jeg måker også her hjemme (og gjør alle de oppgavene du mener det er mer naturlig for mannen å ta)

Jeg snøfreste også for to av mine eldre naboer da jeg bodde alene med små barn. Med dagens hjelpemidler som robotklipper, snøfreser, kløyvemaskin og alskens håndverkermaskiner er det svært få oppgaver som virkelig er for tunge for kvinner. Men velger man å leve i steinalderen med snøskuffer, ljå osv., er det ikke rart at man bruker mye tid på utearbeid.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Det står jo at 3 prosent menn ammer. Altså har de sikkert jugd om noe annet også.

Selvrapportering vil åpenbart inneholde endel feil, men det er selvsagt ikke bare menn som feilrapporterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jada, lillebror. Som aldri sier noe av verdi, men bare slenger med leppa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hjerter deg herfra ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Altså er kvinner rikere enn menn.

https://www.fhi.no/nyheter/2019/rike-lever-mykje-lenger-enn-fattige/

Anonymkode: 8190d...9a1

Selvfølgelig lever rike mye lenger enn fattige. Det er logisk. De som er rike har ofte mindre slitsomme jobber, mer komfortabel livsstil, har råd til blant annet private helsetjenester, avslappende, dyre ferier og generelt bedre livskvalitet. Noe mer åpenbart du ønsker å krangle på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvrapportering vil åpenbart inneholde endel feil, men det er selvsagt ikke bare menn som feilrapporterer.

Selvfølgelig. Men kvinner har ikke skrevet at de har gått til prostataundersøkelser, liksom :D 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (Akkurat nå):

Jeg snøfreste også for to av mine eldre naboer da jeg bodde alene med små barn. Med dagens hjelpemidler som robotklipper, snøfreser, kløyvemaskin og alskens håndverkermaskiner er det svært få oppgaver som virkelig er for tunge for kvinner. Men velger man å leve i steinalderen med snøskuffer, ljå osv., er det ikke rart at man bruker mye tid på utearbeid.

Men vi bor på et sted som har veldig lite snø, så ser ikke noe poeng i å investere i snøfreser de 1 - 2 ukene det er snø her i løpet av året. Ofte tar regnet dagen etterpå seg av måkingen 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...