Gå til innhold

Menn trives best med ulikestilte forhold

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Example skrev (9 minutter siden):

Jeg vil tro det er relativt uvanlig at kvinner som jobber like mye som mannen driver med husarbeid mens mannen ligger på sofaen hele kvelden. Slike forhold varer ikke så lenge at de kommer dit.

Men det kan godt hende at kvinner i mange forhold gjør en del mer av typiske oppgaver innendørs i huset. Legge barn, hente i barnehagen, gå tur med hunden, klippe gress, klippe hekk, bytte dekk, måke snø, reparere bil, male hus, rense takrenner, bytte lyspærer og mye annet er også en form for husarbeid. Man kan godt le av det og si det ikke tar noe tid, men det er jo en hel haug av store og små oppgaver. 

Og før noen sier "jeg kan måke snø selv". Ingen tviler på det, men om man tar seg en tur i nabolaget når den første natten med snø kommer så kan man garantere at det er ett kjønn som er overrepresentert ute med skuffa - menn. Ikke helt unaturlig, da de ofte er de fysisk sterkeste. De gjør det heller ikke fordi det er så himla gøy å måke. Det er ingen hobby.

Jeg ser ikke at du har et poeng her. Alle de typiske oppgavene du mener menn er overrepresentert på er noe enhver oppegående kvinne også fikser selv.

Anonymkode: 5651e...995

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ser ikke at du har et poeng her. Alle de typiske oppgavene du mener menn er overrepresentert på er noe enhver oppegående kvinne også fikser selv.

Ved tradisjonell fordeling, regner man sikkert med det vil være forskjell. Her tipper jeg også utdanning og bosted spiller inn. Jeg er jo selv høyt utdannet. Og jeg renger med det er vanligere at også dette arbeidet er likere fordelt i middelklassen enn i arbeiderklassen. Bosted og utdanning er jo også variabler som spiller inn i fordelingen av husarbeid for øvrig.

Anonymkode: 8b485...1a9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Nå må du virkelig roe ned dramaet ditt. Ingen har snakket om drap og død. Linken jeg viste, dreide seg om nedsatt lungekapasitet. Man lever lenge med dårlige lunger, noe røykere er et perfekt eksempel på. Men man får dårligere livskvalitet og svakere helse. Det er vitenskapelig bevist at kvinner reagerer negativt på vaskemidler, mens menn ikke gjør det. Det er ikke jeg som fant på det. For øvrig inneholder alt kjemikalier - pulver og tabletter til oppvaskmaskiner, rengjøringsmidler for baderom og gulv, vaskepulver og eventuelt tøymykner til vaskemaskinen, håndoppvaskmidler osv. Hvis du vasker alt med bare vann, så blir det ikke rent.

Men selvinnsikten er ikke så sterk hos noen menn. På samme måte som de ikke ønsker å bruke kondom (bivirkningsfritt), men ønsker heller at dama de liksom skal elske, propper seg full av skadelige hormoner, bryr de seg ikke om forskningen som viser at kvinner blir mer skadet av å vaske enn menn. Ignorance is a bliss, vil jeg tro.

Likevel lever kvinner lengst. Sånn sett hadde jo det beste vært om kvinner tok litt mer ansvar for forsørgelse av familien, slik at menn kan gjør mer i hjemmet. Det innebærer selvsagt å være villige til å ta litt mer overtid og gjøre flere fysisk tunge jobber.

Dessverre, vil nok mange si, så er vi nok kodet litt annerledes rent biologisk. Kvinner søker jevnt over menn på likt eller høyere inntektsnivå, og menn vet dette. Dermed er sjansen mindre for at han villig til å bytte ut jobb med å være mer "husfar". Han har også et instinkt om å være den forsørgende.

Vi er nok biologisk kodet for en annen tid, noe som fører til noen gnisninger i enkelte forhold. Effekten ser vi jo. Vi lever mye friere liv, men skilsmissen florerer og mange bor alene uten en partner. Svært mange ender opp uten barn, selv de egentlig ønsker å ha det.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg trodde du var nysgjerrig og ønsket forklaringer. Derfor regnet jeg med du allerede hadde funnet studien når jeg linket til artikkelen og fordi du selv også skriver at du er interesssert i dette. Her er den: https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/20.500.12199/5048

Takk, interessant lesing. Du vil bla. finne at det virker som artikkelen støtter antagelsen min lenger oppe, om at barnløshet medfører jevnere arbeidsdeling, og at tid brukt på arbeid påvirker tid brukt hjemme:

Sitat

Analysene i dette kapitlet støtter tidligere forskning som viser at arbeidsdelingen tenderer mot å bli mer tradisjonell når parene blir foreldre.

Sitat

En av de faktorene som betyr mest for deling av barneomsorg og husarbeid er arbeidstidsdifferanse. Parene har likere arbeidsdeling hjemme når de har lik yrkesaktivitet, mens arbeidsdelingen hjemme er mer tradisjonell når han jobber fulltid og hun deltid.

Det kan likevel virke som om kun deler av differensen fanges opp da en virker å snakke om deltid og fulltid, ikke nødvendigvis arbeidstid. 

Sitat

Jeg kommer til å fortsette å skrive slik, ettersom dine sleipe og stille retoriske grep alltid er til stede for å være nedlatende overfor andre, for å vise at de ikke skjønner noe, har dårlig leseforståelse eller krangler med fantasifostre. At du aldri hever stemmen, betyr ikke at vi ikke ser hva du driver med. Jeg kommer også til å fortsette å herme denne retorikken, så lenge du selv insisterer på å ha den

Usikker på hvilken retorikk du reagerer sånn på eller forsøker å herme etter, men jeg merker meg at du kom med en artikkel som tilsynelatende støtter det jeg skriver så fort du forsøkte å "herme", så jeg må nesten oppmuntre til å fortsette med det :)

Ellers litt rart å se deg kritisere min "retorikk" og "stille retoriske grep" etter alle disse personangrepene dine, og kanskje er det verdt å reflektere litt over egen oppførsel, om en synes andres "retorikk" er så ille. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Studier viser at kvinner i nesten alle forhold tar mest husarbeid. Jeg ler ikke av småreparasjoner og snømåking, men det er daglig husarbeid som tar lengst tid. Det skjer hver dag, og det er ikke sesongbasert. Dette sier jeg ikke for å undervurdere denne innsatsen, men fordi det i gjennomsnitt faktisk tar mindre tid. Ofte er ikke omsorg for barn inkludert i husarbeid, i studier. Menn er faktisk mer deltakende i barneomsorg enn i husarbeid, sist jeg leste, hvert fall - her er det likere.

Samtidig viser et dansk studie at om man slår sammen husarbeid og jobb, så jobber menn mest.

https://e24.no/karriere-og-ledelse/i/qLy700/menn-jobber-23-minutter-mer-om-dagen-enn-kvinner

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ved tradisjonell fordeling, regner man sikkert med det vil være forskjell. Her tipper jeg også utdanning og bosted spiller inn. Jeg er jo selv høyt utdannet. Og jeg renger med det er vanligere at også dette arbeidet er likere fordelt i middelklassen enn i arbeiderklassen. Bosted og utdanning er jo også variabler som spiller inn i fordelingen av husarbeid for øvrig.

Ja vi er også høyt utdannet begge 2, han er vant med å bidra både inne og ute.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De fleste klarer det meste. Det er ikke poenget. I forhold deles jo gjerne oppgavene mellom to personer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 minutt siden):

De fleste klarer det meste. Det er ikke poenget. I forhold deles jo gjerne oppgavene mellom to personer.

Example skrev (3 minutter siden):

Samtidig viser et dansk studie at om man slår sammen husarbeid og jobb, så jobber menn mest.

https://e24.no/karriere-og-ledelse/i/qLy700/menn-jobber-23-minutter-mer-om-dagen-enn-kvinner

Lite relevant å dra fram en undersøkelse fra et annet land som er 10 år gammel.  Finner du samme fasit i senere tid hos SSB så kan vi snakkes.

Feilkilde kan såklart forekomme, som at menn overvurderer egen innsats og kvinner undervurderer sin innsats. På samme måte som det er i trafikken, at menn overvurderer evnene sine der.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (6 minutter siden):

Ja, og denne fordelingen trenger ikke bestå i at det ene kjønnet I forholdet gjør bare de samme tingene hele tiden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite relevant å dra fram en undersøkelse fra et annet land som er 10 år gammel.  Finner du samme fasit i senere tid hos SSB så kan vi snakkes.

Feilkilde kan såklart forekomme, som at menn overvurderer egen innsats og kvinner undervurderer sin innsats. På samme måte som det er i trafikken, at menn overvurderer evnene sine der.

Synes Danmark er ganske relevant. Det er vel ingen grunn til å tro at menn gjør mindre hjemme nå enn i 2013.

Det er selvfølgelig kun ett studie. Men bekjent finnes det ikke lignende studier fra Norge som ser på jobb og husarbeid i sammenheng. Hvis du har noen, kan du gjerne linke til det.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (5 minutter siden):

Takk, interessant lesing. Du vil bla. finne at det virker som artikkelen støtter antagelsen min lenger oppe, om at barnløshet medfører jevnere arbeidsdeling, og at tid brukt på arbeid påvirker tid brukt hjemme:

Det kan likevel virke som om kun deler av differensen fanges opp da en virker å snakke om deltid og fulltid, ikke nødvendigvis arbeidstid. 

Usikker på hvilken retorikk du reagerer sånn på eller forsøker å herme etter, men jeg merker meg at du kom med en artikkel som tilsynelatende støtter det jeg skriver så fort du forsøkte å "herme", så jeg må nesten oppmuntre til å fortsette med det :)

Ellers litt rart å se deg kritisere min "retorikk" og "stille retoriske grep" etter alle disse personangrepene dine, og kanskje er det verdt å reflektere litt over egen oppførsel, om en synes andres "retorikk" er så ille. 

Du vil blant annet finne at husarbeidet likevel fordeles ulikt, når det er kontrollert for arbeidstid. At det er noe du mener det ikke fanges opp her, som feks. At menn i snitt jobber mer overtid, regner jeg med du altså insinuerer. Men du kan også finne at selv blant pensjonister er det kvinnene som tar mest husarbeid, og de jobber ikke, som vi vet. Samtidig øker kjønnsvariabelen forklaringskraften til modellen mer enn arbeidstidsvariabelen.

Example skrev (10 minutter siden):

Likevel lever kvinner lengst. Sånn sett hadde jo det beste vært om kvinner tok litt mer ansvar for forsørgelse av familien, slik at menn kan gjør mer i hjemmet. Det innebærer selvsagt å være villige til å ta litt mer overtid og gjøre flere fysisk tunge jobber.

Dessverre, vil nok mange si, så er vi nok kodet litt annerledes rent biologisk. Kvinner søker jevnt over menn på likt eller høyere inntektsnivå, og menn vet dette. Dermed er sjansen mindre for at han villig til å bytte ut jobb med å være mer "husfar". Han har også et instinkt om å være den forsørgende.

Vi er nok biologisk kodet for en annen tid, noe som fører til noen gnisninger i enkelte forhold. Effekten ser vi jo. Vi lever mye friere liv, men skilsmissen florerer og mange bor alene uten en partner. Svært mange ender opp uten barn, selv de egentlig ønsker å ha det.

Nå er det faktisk slik at privatlivet ofte krever mer overtid. Man kan ikke bare tandem mer overtid i alle jobber. Ellers er det latterlig å late som om feks sykepleiere og vernepleiere ikke har tunge jobber. I tillegg lever kvinner lenger enn menn, men denne differansen har minsket. Skilsmissemuligheg er selvfølgelig bra. Å bli i et forhold fordi man er økonomisk avhengig er ikke bra.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo slik at det er i næringen helse og sosialtjenester at 80% av kvinner jobber. Tror ikke du vet hvor mye overtid og ekstravakter det jobbes og hvor fysisk tungt det kan være å jobbe i helsesektoren.
Mange statistikker kan også feiltolkes. De siste årene har det vært trend at en som nyutdannet pleier ( gjelder svært mange) kun får stillinger i lavere prosenter, (mer lønnsomt for arb. giver), men det jobbes adskillig mer. Men skal en krysse av i en spørreundersøkelse så krysser en av på 60% stilling fordi det er det en har på papiret. 

Anonymkode: afa6e...445

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (36 minutter siden):

Da gjore du vel alt husarbeidet hjemme og spurte om love til å vaske vennene dine sinne gulv i tillegg? Eller snaker du kanskje om en helt annen type jobb her 😛  

Neida, kona mi hadde skarpere syn og så støv og sånt lenge før jeg var i nærheten av å oppdage det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, og denne fordelingen trenger ikke bestå i at det ene kjønnet I forholdet gjør bare de samme tingene hele tiden.

Nei. Kvinner kan gjerne ta enda litt mer ansvar for snømåking osv. 

Her i hjemmet er det samboeren som lufter bikkja og jeg som måker på morgenen om det er snø. Det et naturlig med tanke på styrkeforholdet også. Hun klarer å måke, men det tar henne lenger tid og koster henne mer energi å gjøre det enn om jeg gjør det.

Man kan godt si godt si at idealer om likhet fordufter litt i enkelte møter med virkeligheten. Jeg har forøvrig heller aldri sett nabokona med skuffa, men hilser ofte på mannen hennes når han har samme ærend som meg. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Danmark er ganske relevant. Det er vel ingen grunn til å tro at menn gjør mindre hjemme nå enn i 2013.

Det er selvfølgelig kun ett studie. Men bekjent finnes det ikke lignende studier fra Norge som ser på jobb og husarbeid i sammenheng. Hvis du har noen, kan du gjerne linke til det.

Reagerte egentlig på hvor mye husarbeid det var sagt at menn gjør i den undersøkelsen. Rett og slett fordi jeg ser hvor mye min egen gjør (vi er likestilte) og det er ikke i nærheten av hva som var sagt i undersøkelsen. Heller ikke jeg gjør så mye som det var påstått de danske mennene gjorde.

Selv om vi er et naboland til dem så kan det likevel være store forskjeller innad i landet på diverse ting. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil blant annet finne at husarbeidet likevel fordeles ulikt, når det er kontrollert for arbeidstid. At det er noe du mener det ikke fanges opp her, som feks. At menn i snitt jobber mer overtid, regner jeg med du altså insinuerer. Men du kan også finne at selv blant pensjonister er det kvinnene som tar mest husarbeid, og de jobber ikke, som vi vet. Samtidig øker kjønnsvariabelen forklaringskraften til modellen mer enn arbeidstidsvariabelen.

Med andre ord har du tilsynelatende funnet en artikkel som underbygger det en del av oss har teoretisert rundt, at tid brukt på arbeid er en svært viktig faktor for tid brukt hjemme. Mer enn det, den virker å fastslå at det er en av faktorene som betyr aller mest. Hvem skulle tro at du endte med å finne kilder for meg :P 

Sitat

En av de faktorene som betyr mest for deling av barneomsorg og husarbeid er arbeidstidsdifferanse. Parene har likere arbeidsdeling hjemme når de har lik yrkesaktivitet, mens arbeidsdelingen hjemme er mer tradisjonell når han jobber fulltid og hun deltid.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Example skrev (1 minutt siden):

Nei. Kvinner kan gjerne ta enda litt mer ansvar for snømåking osv. 

Her i hjemmet er det samboeren som lufter bikkja og jeg som måker på morgenen om det er snø. Det et naturlig med tanke på styrkeforholdet også. Hun klarer å måke, men det tar henne lenger tid og koster henne mer energi å gjøre det enn om jeg gjør det.

Man kan godt si godt si at idealer om likhet fordufter litt i enkelte møter med virkeligheten. Jeg har forøvrig heller aldri sett nabokona med skuffa, men hilser ofte på mannen hennes når han har samme ærend som meg. 

Jeg måkte snø for min mannlige nabo som bodde i etasjen over, i tillegg til å måke foran egen dør. Det var når jeg var singel da, og jeg måker også her hjemme (og gjør alle de oppgavene du mener det er mer naturlig for mannen å ta)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå er det faktisk slik at privatlivet ofte krever mer overtid. Man kan ikke bare tandem mer overtid i alle jobber. Ellers er det latterlig å late som om feks sykepleiere og vernepleiere ikke har tunge jobber. I tillegg lever kvinner lenger enn menn, men denne differansen har minsket. Skilsmissemuligheg er selvfølgelig bra. Å bli i et forhold fordi man er økonomisk avhengig er ikke bra.

Mange jobber er tunge, også jobber innenfor helse. Dog er de fleste fysisk tunge arbeid utenfor helsesektoren dominert av menn. All ære til dem som står i det, men for min del hadde det vært uaktuelt. 

Dessverre har det vært lite effekt av å rekruttere kvinner til disse yrkene. 

Selv har forståelse for at de som står i fysisk tunge jobber har mindre energi til husarbeid på kveldstid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måkte snø for min mannlige nabo som bodde i etasjen over, i tillegg til å måke foran egen dør. Det var når jeg var singel da, og jeg måker også her hjemme (og gjør alle de oppgavene du mener det er mer naturlig for mannen å ta)

De er ikke nødvendigvis mer naturlig for en mann å ta, kanskje sett bort fra dette med snømåking som ofte krever en del fysisk styrke. Det er bare det at det ofte er menn som ender opp med å gjøre disse.

Poenget er at dette også er husarbeid på lik linje med å vaske klær.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (27 minutter siden):

Jeg er faktisk litt enig med denne påstanden.

Jeg (kvinne) tjener vesentlig mer enn min ektefelle og har en jobb som ofte kan medføre mer overtid.

Til gjengjeld gjør han vesentlig mer enn meg på flere arena når det gjelder hjemmebane. (Husarbeid, matpakker, kjøring til og fra osv) 

Endret av Full Ugle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...