Example Skrevet 29. august 2023 #581 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er bare tull. Høyt utdanna kvinner gidder selvfølgelig ikke å jobbe redusert for at fars liv skal gli bedre og han skal få høyere pensjon. Men noen sleipe menn har spesialisert seg på å sjekke opp økonomisk svakere parter, men de blir jo litt uglesett. Anonymkode: a8bd3...f78 At høyt utdannede kvinner ofte også velger dette er helt normalt. Livet handler om mer enn politiske idealer og flotte tanker. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #582 Del Skrevet 29. august 2023 https://forskning.no/arbeidsliv-likestilling/arbeiderklassemannen-er-mest-uenig-med-kvinner-som-har-lang-utdanning/2070389 Anonymkode: a8bd3...f78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #583 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): https://forskning.no/arbeidsliv-likestilling/arbeiderklassemannen-er-mest-uenig-med-kvinner-som-har-lang-utdanning/2070389 Anonymkode: a8bd3...f78 Det kan dog se ut som om dette er i endring, mrn det skyldes nok flere fattige arbeiderklassemenn, ikke et bedre politisk syn. I nøden spiser fanden fluer. Anonymkode: a8bd3...f78 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #584 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): https://forskning.no/arbeidsliv-likestilling/arbeiderklassemannen-er-mest-uenig-med-kvinner-som-har-lang-utdanning/2070389 Anonymkode: a8bd3...f78 Og dette tror du er relevant for denne tråden fordi? Anonymkode: 0eaee...cfd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anim92 Skrevet 29. august 2023 #585 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (På 25.8.2023 den 9.59): Nåja, hvor ble det av likestillingen? Mitt svar baserte seg på premissene til: Det samme fant forskerne ut når rollene var omvendt. Basert på disse premissene må menn da oppleve at de må oppdra voksne kvinner som barn. Mener du dette er galt så korriger hun som kom med disse premissene, ikke meg. Jeg har ikke laget disse premissene. Jeg prøver bare å se om de er logiske eller ei. Anonymkode: 8190d...9a1 Det er vesentlig forskjell på å «oppdra som barn» når det kommer til snekring eller mekking på bil (som er tjenester det er naturlig å kjøpe dersom ingen av partene har kunnskap) og basic livskunnskap som et minimalt nivå av renhold, ta oppvask inn i maskinen og ta klesvask… disse tjenestene et det heller få muligheter til å kjøpe, men det krever også et minimum av hjerneceller og interesse for å få til… Utover det er jeg for at det er forskjell på mann og kvinne. For mange kvinner (ikke alle) ligger det mer naturlig å ta seg av det huslige, og mange har et strenge krav til ryddighet enn menn osv. Likevel blir det for dumt å dra «oppdragelseskortet» på snekring kontra det å få skitne klær til å havne på rett plass…. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #586 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og dette tror du er relevant for denne tråden fordi? Anonymkode: 0eaee...cfd Fordi det er et klassespørsmål. Det er den lavt utdanna klassen som er mest konservativ, og de gutta har ikke særlig høy status (eller mye kunnskap), og bør selvfølgelig ikke sette agendaen. Anonymkode: a8bd3...f78 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #587 Del Skrevet 29. august 2023 Anim92 skrev (1 minutt siden): Likevel blir det for dumt å dra «oppdragelseskortet» Helt klart. Så hvorfor gjør kvinner, men ikke menn, det? Fordi menn finner løsninger. "Hun var ikke min type", er en løsning. Kvinner, derimot, drømmer om å finne en fyr som har en rekke skavanker, for så å forandre han. Lykkes hun med det så forlater hun han, for han er ikke lenger den personen hun forelsket seg i. Anim92 skrev (4 minutter siden): renhold, ta oppvask inn i maskinen og ta klesvask… disse tjenestene et det heller få muligheter til å kjøpe, men det krever også et minimum av hjerneceller og interesse for å få til… Alt en kan er lett. Det en ikke kan er ikke så lett. Det krever et minimum av hjerneceller å ringe med en snurretelefon. Likevel er det heller få født etter 2000 som kan det. Alt en kan er lett, det en ikke kan er ikke så lett. Selv om Pippi Langstrømpe vil ha det annerledes. Heldigvis er det mange proletarer som selger arbeidskraften sin billig. Det er lett å finne noen som er villig til å ta seg av husvask en gang i måneden, eller hvorfor ikke uken, for en billig penge. Finn er kjekt sånn. Det er ikke så lett å finne noen som er villig til å skru bil billig. Gjett hvilket av de to som derfor er mest penger å spare på ved å kunne selv? Anonymkode: 8190d...9a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #588 Del Skrevet 29. august 2023 Men mange av de gutta til damene jeg kjenner gjør jo ingenting hjemme. Jeg mener ikke en dritt. Ikke engang sånne «typiske manneting». De skrur ikke i en skrue. Fikser ikke TV-en. Ordner ikke plen og busker ute. Overser barneoppdragelse. De ligger på sofaen og fiser til Netflix og surver over lite/null sex. Er dama ute en halv dag, så ser det ut som et helvete hjemme og de skjønner ingenting. Jammen like greit å være singel merker jeg. Anonymkode: c8f27...8bb 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #589 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De ligger på sofaen og fiser til Netflix Anonymkode: c8f27...8bb Hva fiser du til? Anonymkode: 8190d...9a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 29. august 2023 #590 Del Skrevet 29. august 2023 1 hour ago, Rosalilje84 said: Så hvorfor ønsker ikke du å jobbe deltid og ta deg av husarbeidet mens dama jobber overtid? Da er dere begge "ledige" og tiden dere har blir kvalitetstid. Høres det ikke hyggelig ut? Fordi jeg er en mann, og jeg tror tradisjonelle kjønnsroller er en god ide av mange ulike årsaker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 29. august 2023 #591 Del Skrevet 29. august 2023 Kipling skrev (4 minutter siden): Fordi jeg er en mann, og jeg tror tradisjonelle kjønnsroller er en god ide av mange ulike årsaker. Akkurat. Så poenget er ikke at hun blir sliten, men at du er lat. Forstått. Har du lyktes med å finne en dame som er villig til å tørke etter deg som om du var en baby, eller er du fortsatt på leting? 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 29. august 2023 #592 Del Skrevet 29. august 2023 Example skrev (1 time siden): At menn tjener best i et forhold er fremdeles mest vanlig. Ikke nødvendigvis fordi forskjellene er så store lenger, men også fordi kvinner i veldig liten grad blir sammen med menn som tjener mindre enn dem selv. Og der har man også en del av kjernen til problemet. Kvinner som i utgangspunktet har satset på karriere og tjener godt finner seg menn som gjør det samme eller enda bedre. Så da har man en situasjon der begge egentlig satser på jobb og har lite tid og energi til å ta vare på hjemmet. det fine er at de har råd til vaskehjelp 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 29. august 2023 #593 Del Skrevet 29. august 2023 Maleficenta skrev (12 minutter siden): det fine er at de har råd til vaskehjelp Nettopp. Det er så rart at man aksepterer å outsource absolutt alt det andre til profesjonelle, men ikke husarbeid. Det må en DAME alltid gjøre i hennes og mannens felles hjem. Vi klipper jo ikke lenger vårt eget hår, vi reparerer som regel ikke alt på bilen selv, vi ringer jo etter rørlegger hvis en ledning er lekk, og så videre. Så "å ta vare på hjemmet" kan gjøres av profesjonelle renholdere, hvis både mannen og kvinnen heller vil bygge karriere. Men du vet, da får man ikke makten over kvinnen, og det er kjipt for enkelte 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #594 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mange kvinner og menn klarer det. Men det er dessverre nok av både kvinner og menn som ikke klarer det også. Anonymkode: 0eaee...cfd Men kvinner flest gjør husarbeidet som trengs uansett hvor mye de jobber og uansett hvor slitne de er, menn vil krangle for å slippe. Anonymkode: 4155e...1d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 29. august 2023 #595 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men kvinner flest gjør husarbeidet som trengs uansett hvor mye de jobber og uansett hvor slitne de er, menn vil krangle for å slippe. Anonymkode: 4155e...1d1 Enig. Det jeg også har observert, er at en del voksne menn er fullstendig OK med å la mora komme en gang i uka og vaske klærne deres, låse seg inn i huset deres og vaske og rydde det, de spiser middag hos mor flere ganger i uka osv. De færreste kvinner er komfortable med det samme. Hvis min mor hadde vasket etter voksne meg, ville jeg ha følt meg som en baby, og blitt veldig ukomfortabel. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anim92 Skrevet 29. august 2023 #596 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Helt klart. Så hvorfor gjør kvinner, men ikke menn, det? Fordi menn finner løsninger. "Hun var ikke min type", er en løsning. Kvinner, derimot, drømmer om å finne en fyr som har en rekke skavanker, for så å forandre han. Lykkes hun med det så forlater hun han, for han er ikke lenger den personen hun forelsket seg i. Alt en kan er lett. Det en ikke kan er ikke så lett. Det krever et minimum av hjerneceller å ringe med en snurretelefon. Likevel er det heller få født etter 2000 som kan det. Alt en kan er lett, det en ikke kan er ikke så lett. Selv om Pippi Langstrømpe vil ha det annerledes. Heldigvis er det mange proletarer som selger arbeidskraften sin billig. Det er lett å finne noen som er villig til å ta seg av husvask en gang i måneden, eller hvorfor ikke uken, for en billig penge. Finn er kjekt sånn. Det er ikke så lett å finne noen som er villig til å skru bil billig. Gjett hvilket av de to som derfor er mest penger å spare på ved å kunne selv? Anonymkode: 8190d...9a1 Jeg mener det faktisk er helt ok å dra inn oppdragelse (sånn i en generell diskusjon, jeg mener ikke kvinner skal vifte rundt med «jeg må oppdra mannen», det blir bare teit) når det kommer til basic livskunnskap, men at det ikke er ok når det kommer til ting man ofte skal ha en viss utdannelse for å få til (altså utenomhusarbeid, mer enn å lage en enkel platting, skifte vindusvisker og klippe plenen. For det får jeg fint til selv når jeg må). Man trenger overhodet ingen utdannelse for å holde det greit hjemme, det handler kun om vilje og interesse… Selvfølgelig er det lettere å finne billig arbeidskraft til noe som ikke krever mer enn vilje og energi for å få til. Dey er åpenbart. Vi har billig vaskehjelp selv, fordi vi begge misliker å vaske, og mannen vil heller jobbe to timer ekstra enn å vaske to timer hjemme. Helt fair! Men jeg vet om svært få vaskehjelper som er villig til å plukke opp oppvask ved gaming PC, samle skittentøy og ta klesvask. De aller fleste krever et minimum av et ryddig hus for å gidde å vaske for deg🤷🏻♀️ Og når man ikke klarer det en gang (Ref noen av innleggene her) da har man faktisk ikke oppdragelse. Ps! Pipp har forøvrig aldri sagt det sitatet du sikter til🫣 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hespe3 Skrevet 29. august 2023 #597 Del Skrevet 29. august 2023 Kipling skrev (31 minutter siden): Fordi jeg er en mann, og jeg tror tradisjonelle kjønnsroller er en god ide av mange ulike årsaker. Jeg kan som alltid bare snakke for meg selv, men jeg hadde vantrivdes veldig med tradisjonelle kjønnsroller. Da hadde den stakkars samboeren min antakelig kommet hjem til ei sur og misfornøyd kjerring. Huset hadde sikkert vært reint og mulig at middagen hadde vært på bordet, men stemninga hadde vært dårlig. I stedet jobber jeg 100%, tar videreutdanning på fritida og er glad og fornøyd, og samboer kan bruke en større del av inntekten sin på hobbyen sin fordi vi deler utgiftene til hus og bil. Det betyr heldigvis mer for ham enn middag på bordet hver dag, for å si det sånn. Husarbeidet (inkludert plenklipping, snømåking, småreparasjoner og ytre vedlikehold av huset) deler vi på. I perioder gjør jeg mest, i andre perioder gjør han mest, men vi kommer uansett ut med en arbeidsfordeling som begge er fornøyd med. Han plages med ryggen, så da fungerer det fint at jeg klipper plenen mens han støvsuger, eller at jeg skifter dekk på bilen mens han tar klesvasken. Jeg kunne heller aldri tenkt meg å være økonomisk avhengig av en mann uansett hvor glad jeg er i han, jeg foretrekker å ha kontroll over min egen økonomi. Derfor har vi heller ikke felles økonomi. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #598 Del Skrevet 29. august 2023 Trolltunge skrev (6 timer siden): Takk for at du er så raus med pokaler! 😄 Ja det var meg, og min mann klarte faktisk å ta tak i seg selv og ta tak i det faktiske problemet. Han viste ikke engang til statistikk, men fikset det som var blitt så galt at hans kone ikke lenger ville være hans kone. Synes min mann også fortjener en pokal for det egentlig. Kanskje spesielt for at han i den situasjonen ikke valgte strategien med å manspleine med statistikk som ikke var relevant for vår situasjon. Da hadde han isåfall vært en skilt mann nå. Det er riktig nok mulig at han hadde vunnet den diskusjonen, ved at jeg bare ga opp å diskutere tilbake, men skilt hadde han likevel blitt, og det hadde han ikke likt særlig godt. 😉 Statistikken fungerer jo ikke heller. Den er dratt inn som forklaring på hvorfor menn gjør mindre husarbeid, men som vi ser, fungerer den ikke. Kvinner tar mest husarbeid uansett. Dette enkle faktum forstår de ikke. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi ser da her at du nettopp ikke er i stand til å lese og forstå statistikk. Anonymkode: 0eaee...cfd Og vi ser da at 90 prosent av dere som er her, ikke evner det, selv om dere sier til andre at de ikke evner det. 99 kanskje. Anonymkode: 8b485...1a9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #599 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi det er et klassespørsmål. Det er den lavt utdanna klassen som er mest konservativ, og de gutta har ikke særlig høy status (eller mye kunnskap), og bør selvfølgelig ikke sette agendaen. Anonymkode: a8bd3...f78 Ahh, så de du ser ned på skal ikke sette agendaen? Anonymkode: 0eaee...cfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #600 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Men kvinner og menn flest gjør husarbeidet som trengs uansett hvor mye de jobber og uansett hvor slitne de er, menn vil krangle for å slippe. Anonymkode: 4155e...1d1 Anonymkode: 0eaee...cfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå