Gå til innhold

Menn trives best med ulikestilte forhold

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, AnonymBruker said:

At du tror at kvinner var nærmere sin natur før de begynte å bli høyt utdannet får være din greie. Du forstår at å si til folk at de er hjernevasket av ideologi og at det de liker å gjøre bare er hjernevask, er litt drøyt, sant? Tror du ikke man hadde påvirkning før kvinner begynte å utdanne seg? Du tenker liksom at man på 1950-tallet hadde en naturlig ordning?

Anonymkode: 8b485...1a9

Vi er alle i stor grad påvirket av samfunnets rådende verdenssyn, og dagens norske rådende verdenssyn er et av de mest radikalt merkelige verdenssynene når du sammenligner det med resten av verden og historien.

Mye som var unaturlig med 1950 tallet, men ja jeg tror det var dramatisk nærere naturlige roller enn det vi har i dag.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kipling skrev (11 minutter siden):

Vi er alle i stor grad påvirket av samfunnets rådende verdenssyn, og dagens norske rådende verdenssyn er et av de mest radikalt merkelige verdenssynene når du sammenligner det med resten av verden og historien.

Mye som var unaturlig med 1950 tallet, men ja jeg tror det var dramatisk nærere naturlige roller enn det vi har i dag.

Du kan da ikke noe særlig om historie. Dette er bare ord fra deg. Det sier jo sitt : dagens norske rådende verdenssyn. Dette er tiss. Det er helt greit å like den man vil, men å spinne et unaturlig lys over alt man ikke liker, er vel det mest besynderlige. Vil du ikke ha dem, så neivel, men å tro at du vet bedre enn de selv fjør om hva du vil, det er bare dumt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan da ikke noe særlig om historie. Dette er bare ord fra deg. Det sier jo sitt : dagens norske rådende verdenssyn. Dette er tiss. Det er helt greit å like den man vil, men å spinne et unaturlig lys over alt man ikke liker, er vel det mest besynderlige. Vil du ikke ha dem, så neivel, men å tro at du vet bedre enn de selv fjør om hva du vil, det er bare dumt.

Om hva de vil **

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (4 minutter siden):

Håper han kan komme over det ja, og møte en bra jente så han skjønner at det faktisk var exen hans som er legit crazy, istedet for å tro at alle kvinner er sånn.

Spørsmålet er mer om han per nå ville visst hva han skulle gjøre med en bra jente om han snublet over en.

Vil jeg ikke at kvinner skal bruke min egen logikk på meg? Hva mener du?

Jeg er ikke skeptisk til alle kvinner, men jeg er skeptisk til kvinner hvor jeg ser at holdningen og verdiene er slik at de virker vanskelige å ha et sunt forhold til, eller hvor holdningene og verdiene bare er inkompatible med mine.

Det finnes massevis av flotte kvinner der ute, så hvorfor skulle jeg bruke tiden på en som har holdninger og verdier som får meg til å tro at det bare blir krangling? Hvis de vil ha et "likestilt" forhold uten noen kjønnsroller, så er ikke jeg rette mann for henne for jeg tror ikke jeg kunne klart å trives med å leve sånn.

Jeg er naturlig en maskulin mann med maskuline interesser og preferanser, og det er det jeg trives med, og jeg er veldig tiltrukket av feminine kvinner, jo mer feminin jo bedre egentlig.

Så hvorfor skulle jeg ville gå inn i et forhold hvor premisset var at jeg måtte prøve å hviske ut den delen av meg selv jeg trives best med, samtidig som hun prøvde å hviske ut den delen av seg selv som jeg er mest tiltrukket av?

Det gir jo ingen mening.

Pfff... hvordan går det an å ikke like hunderfossen?

Håper han gjør det, og er glad det virker som om du holder et øye med situajsonen også 😊

Det er nettop det jeg mener, du vet hva som finns å prøver å unngå å havne i en relasjon med noen med slike holdninger/oppførsel. Samtidig som at du vet at ikke alle er sånn, men ingen grunn til å teste et farvann om man ikke trenger. Det kan være kvinner du oppfatter som noen som har dårlige holdninger, gjør akkurat det samme. De er skeptiske på visse meninger, å unngår personer med dem fordi det kan innebære et dårligere forhold på noe vis. Åsså omfatter du denne skepsisen å tar det som et hint basert på din egen skepsis, på at de ikke er noe for deg. Er dårlig til å forklare 😅

Enig, du burde gå etter kvinner du passer med, syns alle burde det. Sånn nå er det jo sikkert mulig vi kan bli overasket, men syns det er så rart med dem som ikke tror personlighet er viktig. Har de ikke tenkt å leve med partneren? 

Hvordan går det an å like hunderfossen? Livredd den restauranten med trollene som holder opp taket, dårlige minner, trodde de levde. Skrekk og gru

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er det jeg ikke kan om historie du mener jeg bør vite?

Og det er opplagt at kulturen former folk, ellers hadde det ikke vært svingninger i disse tingene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (13 minutter siden):

Hva er det jeg ikke kan om historie du mener jeg bør vite?

Og det er opplagt at kulturen former folk, ellers hadde det ikke vært svingninger i disse tingene. 

Forstår du også at kulturen former maskulinitet- og feminitetsidealer?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Forstår du også at kulturen former maskulinitet- og feminitetsidealer?

Yup, og det er derfor man må se på det i historisk lys for å finne fellesnevnerene hvis man skal ha noen formening om hva som er det mer naturlige.

For å si det sånn, det moderne "idealet" skiller seg dramatisk mer fra historien enn 1950 gjorde

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (Akkurat nå):

Yup, og det er derfor man må se på det i historisk lys for å finne fellesnevnerene hvis man skal ha noen formening om hva som er det mer naturlige.

For å si det sånn, det moderne "idealet" skiller seg dramatisk mer fra historien enn 1950 gjorde

Nei, det gjør det ikke. Dessuten betyr ikke at noe som varer Iver en lenger periode er naturlig, bare fordi det varer lenger. I tillegg har vi en kultur som mennesker i stor grad tilpasser seg fordi mennesker er ekstremt sosiale og hermende dyr. Produksjon av sivilisasjon, som mennesker så innordner seg, er nettopp en del av det å være menneske. Vi er verken jegere, sankere eller jordbruksarbeidere lenger. Mennesker er ekstrem tilpasningsdyktige. Det er en av grunnene til at vi er en vellykket rase. Du vil at det skal være noe konstant der, og dette konstant du vil skal være der, er en ordning som DU liker. Men folk retter seg etter seg selv og slik de ser det, ikke etter deg og andre som tror andre lever falske liv.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (5 minutter siden):

Er glad for det, liker å leve sånn her om det så er en skam sammenlignet med hvordan en kvinne skulle ha vært, om det finns et ideal. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bak menn som går, som opplever urettferdighet i forhold og som føler seg alene om ymse arbeid, og som ikke vil mer, er jo en sum av anekdoter, altså personlige erfaringer. Tallene er som de er. Hvis man ikke vil ha historiene som eventuelt ligger bak dem så?

Anonymkode: 8190d...9a1

Haha,  menn går kun hvis de har funnet en ny dame, ikke fordi de må gjøre for mye arbeid i hjemmet. For det gjør de jo ikke.

Anonymkode: 5651e...995

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, det gjør det ikke. Dessuten betyr ikke at noe som varer Iver en lenger periode er naturlig, bare fordi det varer lenger. I tillegg har vi en kultur som mennesker i stor grad tilpasser seg fordi mennesker er ekstremt sosiale og hermende dyr. Produksjon av sivilisasjon, som mennesker så innordner seg, er nettopp en del av det å være menneske. Vi er verken jegere, sankere eller jordbruksarbeidere lenger. Mennesker er ekstrem tilpasningsdyktige. Det er en av grunnene til at vi er en vellykket rase. Du vil at det skal være noe konstant der, og dette konstant du vil skal være der, er en ordning som DU liker. Men folk retter seg etter seg selv og slik de ser det, ikke etter deg og andre som tror andre lever falske liv.

Folk retter seg etter kulturen og instinktene sine, og så blir det et spørsmål om hvor mye konflikt det kan være mellom kultur og instinkter før folk ikke orker lenger.

Oppblomstringen av antifeminisme, populariteten til Andrew Tate og lignende er nokngode eksempler på dette. Folk føler at kulturen ikke er kompatibel med den de er, så da gjør de opprør mot den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (7 timer siden):

Ja det er det så definitivt. Steinen raser, skriker og slår ikke når man bærer den. Det er dessuten gode teknikker og gode hjelpemidler for å få sten fra ett sted til annet. Begge deler kan være fysisk tungt, men jeg er ikke i tvil om hva som kan være mest mentalt tungt av å bære barn og bære stein. 

Tidligere generasjoner menn har jeg stor sympati med angående å bære stein hele dagen. Det var menn som bar sten hver dag hele tiden DA. Det skjer ikke hver dag hele tiden i håndverksyrker nå. Ja det er noen tunge løft og ting som er svært krevende fysisk, men det varierer oftest veldig I løpet av en arbeidsdag, og også i løpet av en arbeidsuke og arbeidsår. 

Jeg har vært fysisk fullstendig utslitt når prosjekter har medført graving og lemping/bæring av stein i flere timer, men i prosjekter er slike tunge tak midlertidige, og det er svært få/ingen som gjør slikt hele tiden i sitt arbeid, eller i prosjekter hjemme. Når det er gjort er videre arbeid ofte ikke like fysisk krevende. 

Å få materialer på plass er også fysisk krevende, men så er det videre bare litt og litt som må flyttes på. 

Menn i slike yrker i dag holder ofte ikke ut lenge. De omskolerer seg fordi det fot krevende fysisk. De fleste er relativt unge menn. Det er det en grunn til. 

Jet jobber selv i et kvinnedominert yrke og vet hvor krevende det er på sin måte. Samtidig synes jeg det er feil å underslå hvor fysisk harde enkelte mannsdominerte yrker er. De er mer krevende fysisk enn å jobbe i en barnehage.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.8.2023 den 22.02):

Det er ikke noe synd på dere menn i det hele tatt. Dere er så late at dere ikke gidder å tenke selv engang. Kvinner er mye bedre på observering. Dere kaller det hysteri ,at kvinner styres av følelser osv... Nei,saken er at menn er enkle bavianer som ikke klarer å observere og må alltid finne en link som bekrefter akkurat det du som mann tror på. Det finnes tusenvis av teorier, men akkurat det du tror på som mann er liksom riktig, og da gidder dere ikke å lytte eller observere. Kvinner klarer å lese forskning og statistikk vi og , forskjellen er bare at vi klarer også å tenke. 

Anonymkode: a7dce...899

🎯🎯🎯

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kipling skrev (21 minutter siden):

Folk retter seg etter kulturen og instinktene sine, og så blir det et spørsmål om hvor mye konflikt det kan være mellom kultur og instinkter før folk ikke orker lenger.

Oppblomstringen av antifeminisme, populariteten til Andrew Tate og lignende er nokngode eksempler på dette. Folk føler at kulturen ikke er kompatibel med den de er, så da gjør de opprør mot den.

At folk ikke finner seg til rette og gjør opprør mot folk som finner seg til rette, men sier til disse at de lever et falskt, kulturelt og unaturlig liv - det får være deres egen sak. At menn ikke føler seg kompatible i dagens samfunn er greit nok. Men kvinner føler seg nettopp ofte kompatible med denne typen samfunn.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (24 minutter siden):

Menn i slike yrker i dag holder ofte ikke ut lenge. De omskolerer seg fordi det fot krevende fysisk. De fleste er relativt unge menn. Det er det en grunn til. 

Jet jobber selv i et kvinnedominert yrke og vet hvor krevende det er på sin måte. Samtidig synes jeg det er feil å underslå hvor fysisk harde enkelte mannsdominerte yrker er. De er mer krevende fysisk enn å jobbe i en barnehage.

Man trenger ikke unnslå det. Men likevel trenger altså ikke de fleste menn å omskolere seg fordi yrket deres er for tungt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (1 time siden):

Håper han kan komme over det ja, og møte en bra jente så han skjønner at det faktisk var exen hans som er legit crazy, istedet for å tro at alle kvinner er sånn.

Spørsmålet er mer om han per nå ville visst hva han skulle gjøre med en bra jente om han snublet over en.

Vil jeg ikke at kvinner skal bruke min egen logikk på meg? Hva mener du?

Jeg er ikke skeptisk til alle kvinner, men jeg er skeptisk til kvinner hvor jeg ser at holdningen og verdiene er slik at de virker vanskelige å ha et sunt forhold til, eller hvor holdningene og verdiene bare er inkompatible med mine.

Det finnes massevis av flotte kvinner der ute, så hvorfor skulle jeg bruke tiden på en som har holdninger og verdier som får meg til å tro at det bare blir krangling? Hvis de vil ha et "likestilt" forhold uten noen kjønnsroller, så er ikke jeg rette mann for henne for jeg tror ikke jeg kunne klart å trives med å leve sånn.

Jeg er naturlig en maskulin mann med maskuline interesser og preferanser, og det er det jeg trives med, og jeg er veldig tiltrukket av feminine kvinner, jo mer feminin jo bedre egentlig.

Så hvorfor skulle jeg ville gå inn i et forhold hvor premisset var at jeg måtte prøve å hviske ut den delen av meg selv jeg trives best med, samtidig som hun prøvde å hviske ut den delen av seg selv som jeg er mest tiltrukket av?

Det gir jo ingen mening.

Pfff... hvordan går det an å ikke like hunderfossen?

Men det er jo ikke slik at en mann blir mindre maskulin av å ta klesvasken og en kvinne blir mindre feminin av å male huset🤔 For meg blir det bare merkelig. Daglig husarbeid er et nødvendig onde, verken mer eller mindre, og det går raskere hvis man kan dele på det.

Anonymkode: 18528...b9d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kipling skrev (26 minutter siden):

Det er overhodet ikke så banalt som dette. Hvis du faktisk er interessert i hvordan kultur påvirker mennesker, så bør du lese mer kulturhistorie og antropologi. Eller studier om utvikling av identitet. Vi snakker ikke om dikotomiee her, der natur er sant og kultur er falskt eller at man har en prosentinndeling. Ikke at jeg tror du egentlig er interessert - jeg tror du er interessert i kjønn, og plasserer puslebrikkene slik det behager deg. Eller, jeg vet - det skjer jo ikke annet i kjønnsdiksujonee.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det er jo ikke slik at en mann blir mindre maskulin av å ta klesvasken og en kvinne blir mindre feminin av å male huset🤔 For meg blir det bare merkelig. Daglig husarbeid er et nødvendig onde, verken mer eller mindre, og det går raskere hvis man kan dele på det.

Anonymkode: 18528...b9d

Kipling er veldig tradisjonell, så for ham er det nok slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosakatt skrev (5 timer siden):

Belønningen av husarbeid er å ha koselige omgivelser, vil han ikke ha det han da? 

Om han ikke kan rydde uten å få sex høres han jo veldig barnslig ut. 

Det spørs jo hvordan man gjør det. Noen kvinner bruker sex som et våpen og forhandlingsmiddel. Vi ser holdningene her inne også. 

Da skaper man en dynamikk som blir slik.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FantasDick skrev (11 timer siden):

Du har jo virkelig ikke forstått dette. Vi "gjør oss ikke til varer", vi vil heller sove framfor å ha sex med en mann som gjennom å ikke gidde å gjøre sin del, viser tydelig at han ikke bryr seg om oss. Vi er slitne, vi mister lysten og vi har ikke overskudd. Det er ikke sånn at vi bestemmer oss for "nå skal jeg ikke ha sex med han før han gjør ditt og datt 😈". Vi blir ikke kåte, og det er helt jævlig å ha sex når man ikke finnes kåt. 

Men hvis vi snur på det da, er det slik at menn bruker husarbeid som "vare"? Menn vil ikke gjøre husarbeid hvis de ikke får sex? De "gir" husarbeid som belønning for at "får" sex? 

Problemet skapes av den som koblet sex og husarbeid. Og fra en manns side er det lite som er mer usexy enn det også. Menn flest ønsker sex med kvinner som også viser lyst, ikke som selger lysten sin basert på hvor mye husarbeid han gjør. Også skjønner jeg at latsabber som ikke gjør noe skaper frustrasjon som ikke ender med høy lyst på sex. Det er ikke poenget her.

Det er dessverre helt vanlig. Jeg har flere venner son lever og har levd i slike forhold. Dama kniper igjen hvis han ikke gjør som hun sier. Ikke spesielt lurt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...