Gå til innhold

Menn trives best med ulikestilte forhold

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Refreng skrev (4 minutter siden):

Du er åpenbart sammen med en mann som er flere liga under deg selv. Jeg tviler på at han er brøkdelen av så smart og reflektert som du er. Det er faktisk menn der ute som ville løftet deg opp og som ville vært på ditt nivå. Der du ikke måtte tilpasse deg ekstremt sære behov og urimelig og irrasjonell væremåte

Du dette med liga er det vanskelig å vurdere. Jeg tror jeg og min mann har like gode kvaliteter totalt sett, men vi har nok ulike kvaliteter, og hans... ja de forsvant riktig nok ganske så lenge, men det viste seg jo at han hadde dem i seg. Han måtte imidlertid innse at han var blitt en dårlig partner før de kom frem igjen. 

Livet skjedde, og mannen jeg traff var ikke mannen jeg endte opp med å leve med i mange år. Mønstere har det med å feste seg, som en påpekte, og vi klarte ikke noen av oss å rette opp igjen det som hadde blitt veldig skjevt og feil mens han var syk. Da var det jo naturlig at jeg tok absolutt alt, men han ble bortskjemt og kravstor, og alt ble veldig feil. Veldig lenge. De siste årene har jeg ikke egentlig fått en ny mann, men fått tilbake mannen jeg engang traff. En mann som hadde, og nå igjen har, svært gode kvaliteter. 

Jeg har ingenting å klage over nå. Mannen har rettet opp igjen sitt hode og sine holdninger. Jeg er også blitt klokere. (Vi fikk litt hjelp angående dette også. Måtte i terapi ganske lenge. Det var mye dritt å legge bak seg, og mye å snu på rett kjøl igjen. )

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rosalilje84 skrev (6 timer siden):

Vi kjører til renovasjonsanlegg to ganger i året, 2-3 timer per gang. Alt dette du nevner - kjøre til renovasjonsanlegg, skifte dekk osv. tar bare noen få timer i løpet av ett år.

Og det er mange slik ting som man ikke gjør så ofte, men som likevel må gjøres. Noe som vanligvis er noe menn ender opp med å gjøre, ref. kjønnsfordelingen man ser på et renovasjonsanlegg. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (1 minutt siden):

Du dette med liga er det vanskelig å vurdere.

Nei, du ser det at når en skyver seg selv inn i sentrum av en debatt så diskuteres det på de få premisser som en legger inn i debatten. Du vil være offer, du vil fortelle om hvor fælt det er i ditt forhold. Da får folk inntrykk av at dette er en fælslig mann, en mann du ikke burde være sammen med.

Det er derfor det er dumt å gjøre seg selv til saken, da blir det diskutert basert på den informasjon andre har å gå ut fra. Det er derfor refrenget her er, "dump han!". Folk har bare informasjon om de negative siden å gå ut fra.

Anonymkode: 8190d...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (6 timer siden):

Du har ikke forstått det, har du? Har du selv veldig lyst på sex når du er helt utslitt? Tror ikke det. Får du lyst på en person som går fra sure sokker på gulvet, fat på middagsbordet og bremsespor i do? Det får ikke jeg. Sex er ikke en vare, men man skal ha overskudd og OK humør for å få noe ut av det.

Det er klart man skal ha overskudd, men å koble det til husarbeid er oppskriften til pliktsex, krangling og dårlig stemning. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tror du bør ta medisinen din nå, og heller komme tilbake når du har roet deg ned.

Anonymkode: a53f8...788

Enkelte forstår ikke når de blir ghostet 🤣

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Rosalilja.

Det er stikk i strid med det forskning har konkludert.

Kvinner i forhold der mannen snekrer og reparerer, er mer fornøyd med slik skjevfordeling enn menn. Blant dem som sier at de gjør like stor andel av vedlikeholdet, er menn mest fornøyd med det.
https://forskning.no/hus-og-hjem-kjonn-og-samfunn-likestilling/kvinner-og-menn-er-ikke-likestilt-pa-hjemmebane-men-mange-er-fornoyd-for-det/2240716

Med andre ord, når mannen er den som yter mest ser kvinnene ikke det, men synes at forholdet er helt fint. Så det at kvinnen føler at forholdet er helt fint betyr ikke at det er slik. Følelser bedrar.

Utenom du, hvem bryr seg? Det er ikke du som er tema, selv om jeg ikke tviler på at du liker å være i sentrum. Fint for deg, men altså, dette er et sidespor. Kan ikke du lage en egen tråd der du diskuterer deg selv er du snill?

Ja følelser kan bedra. Også når mannen synes at alt er helt fint, men kvinnen føler seg som vridd og forkastet vaskeklut. 

Du kan bare overse mine innlegg. Jeg tror det er nyttig for folk både å se hvor galt ting kan gå, også når ingen egentlig er onde mennesker, samt at det er mulig å rette opp i ting som er blitt veldig feil. 

Kommunikasjon og vilje! Du har veldig rett i at følelser kan bedra (begge kjønn), så å lytte til og ta partners opplevelse av hvordan ting fungerer på alvor er veldig viktig. Det hjelper ingenting å være fornøyd med forholdet og fornøyd med partners og egen innsats dersom partner er det motsatte, og ikke lenger vil være din partner til slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosalilje84 skrev (1 time siden):

Det siste du skriver er veldig viktig. Det er flest kvinner som bryter ut av et forhold. I motsetning til mange menn, går kvinner som regel ikke TIL noen (ny partner) men FRA noen (uten å ha ny partner som venter).

For menn er det lettere å finne en ny partner hvis man er i et forhold siden kvinner i noen grad tiltrekkes av menn som er opptatt. Dette kan gjøre at menn sitter lengre i forhold som de har mistet troen på.

Anonymkode: 449fe...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er jo ikke slik det menes, det er ikke snakk om belønning. Det er snakk om hvordan parforholdet blir hvis hun hele tiden har mer merarbeid enn han. Om hun ikke føler hun blir sett når hun er sliten og ønsker hjelp, men må mase for å få det så føler en seg jo ikke spesielt elsket. Det er jo passe empatiløst også, det å ikke dele på de stadige små og store gjøremål som det er flest av i et hjem. En har ikke overskudd til sex når en er trøtt.  Sex er ikke noe en gir som belønning, men er noe en har overskudd og lyst til når forholdet er bra. Slik virker det for de fleste kvinner. Forholdet er ikke bra hvis den ene må dra det tyngste lasset av arbeidsoppgaver. 

Anonymkode: afa6e...445

Nei, men om man kobler det til sex er det oppskriften til katastrofe. Det er absolutt kvinner som gjør det. 

Kvinner som gjør dette gjør seg selv til en vare som mannen må jobbe for å få. Når han gjør det vil nok også kvinner føle seg forpliktet til å ha sex, selv om man kanskje ikke vil der og da. 

Man setter seg kort og godt i en knipe, og det ødelegger sexlivet i forholdet fordi det endrer dynamikken. Det er også rimelig usexy.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 minutt siden):

Nei, men om man kobler det til sex er det oppskriften til katastrofe. Det er absolutt kvinner som gjør det. 

Kvinner som gjør dette gjør seg selv til en vare som mannen må jobbe for å få. Når han gjør det vil nok også kvinner føle seg forpliktet til å ha sex, selv om man kanskje ikke vil der og da. 

Man setter seg kort og godt i en knipe, og det ødelegger sexlivet i forholdet fordi det endrer dynamikken. Det er også rimelig usexy.

Mens menn som mener at kvinner må rydde etter dem, gjør kvinnen til en vare som kan kjøpes/en tjener. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (2 minutter siden):

Ja følelser kan bedra. Også når mannen synes at alt er helt fint, men kvinnen føler seg som vridd og forkastet vaskeklut. 

Hva med når kvinnen synes alt er helt fint, men mannen er utslitt og ikke klarer mer?

Trolltunge skrev (3 minutter siden):

Kommunikasjon og vilje! Du har veldig rett i at følelser kan bedra (begge kjønn), så å lytte til og ta partners opplevelse av hvordan ting fungerer på alvor er veldig viktig.

Nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (3 minutter siden):

Det forstår de nok. De forstår også når årsaken er at de ikke kan bygge opp under sine påstander. 

Anonymkode: 0eaee...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 minutt siden):

Det er klart man skal ha overskudd, men å koble det til husarbeid er oppskriften til pliktsex, krangling og dårlig stemning. 

Men det handler jo ikke om en direkte kobling. Er man misfornøyd med partners atferd over tid, har sagt ifra, men endring ikke skjer, så faller ofte lysten på partner. Ofte hvert fall for kvinner. Dette handler om at de ikke føler seg sett. Mens menn føler seg sett under sex. Det handler ikke om bevisst kobling - det er noe som bare skjer. Hos kvinner skjer dette ofte dersom hun opplever at mannen er tafatt eller umoden, og at dette oppleves som atferd over tid. Hun får mindre lyst, på ham. Dette kan være sårende, men likevel. 

Anonymkode: 8b485...1a9

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (4 minutter siden):

Det er ingen tvil om at du nekter å erkjenne at du tok feil. Både når du hevdet at vi har diskutert USA en masse i denne tråden, og når du hevdet at du ikke har nevnt USA som et land.

Det er derfor det er viktig å sette søkelys på dette; dette er en oppførsel som gjentar seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trolltunge skrev (4 timer siden):

Man kobler ikke sex og husarbeid selv om det er fakta at sex for de fleste er et overskuddsfenomen (kanskje i ekstra stor grad hos kvinner), og at det da er lurt å sørge for at kvinnen har et overskudd hun også om man ønsker å ha et sexliv. Det trenger ikke engang være et tema for å fordele byrdene så rettferdig at kvinnen også har overskudd til sex, ikke bare mannen. 

Det er dessuten ikke slik at mannen får noe uttelling i at kvinner blir kåte av at han gjør husarbeid, men det er likevel slik at kvinner blir anti- kåte av at mannen er lat, egoistisk og et  mannebarn.  Det er virkelig ikke opphissende å være lei av, irritert på, oppgitt over, lei seg og frustrert. 

Så nei man trenger ikke å koble sex opp mot husarbeid i dialogen med partner for å selv bruke hodet, tenke, og så forvalte sitt forhold klokt også med tanken på at man ønsker å bevare forholdet godt, inkludert å holde sexlysta til partner god, fordi hun har overskudd til sex. 

Noterer meg at du, som de fleste menn, ikke nevner noe om mannejobber i svaret til meg. Menn er pragmatiske, og dere liker ikke å diskutere dette med mannejobber med meg, når det er åpenbart at jeg har mer erfaring med det enn menn flest. Skjønner jo egentlig det, siden jeg kan syne bløffen om hvor vanskelig og krevende slikt er i full offentlighet. 

Jeg kan nevne noen mannejobber som er fysisk tunge jeg; Tømrer, forskalingsnekker, murer, anleggsgartner, maler, rørlegger, fisker og skogsarbeider, for eksempel. 

Når det kommer til sex, så trekker jeg det kun frem fordi det har blitt brukt flere ganger i tråden. Jeg kjenner det godt igjen også fra retorikken jeg har sett hos kvinner tidligere også. Koblingen mellom sex og husarbeid er fin hvis man ønsker en mann som føler han har rett på sex når han gjør noe "bra" og sur hvis han ikke får det. For alt det gjør er at han vil se på sex som en belønning for å gjøre som du vil. Det vil selvfølgelig også ødelegge sexlivet og gjøre at mannen ser på deg annerledes. Man gjør seg selv til en vare.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, du ser det at når en skyver seg selv inn i sentrum av en debatt så diskuteres det på de få premisser som en legger inn i debatten. Du vil være offer, du vil fortelle om hvor fælt det er i ditt forhold. Da får folk inntrykk av at dette er en fælslig mann, en mann du ikke burde være sammen med.

Det er derfor det er dumt å gjøre seg selv til saken, da blir det diskutert basert på den informasjon andre har å gå ut fra. Det er derfor refrenget her er, "dump han!". Folk har bare informasjon om de negative siden å gå ut fra.

Dette er jeg helt enig i, og derfor deler jeg også mer enn at jeg var et offer. I etterkant er det egentlig ganske enkelt å se hvorfor og hvordan vi (begge!) veltet vårt forhold, uten at ene av oss egentlig var et ondt menneske. 

Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner heter det, og slik er det ofte. Man ser seg selv, 'ser" sine egne tanker, følelser, sine intensjoner og hvordan man selv opplever noe. Uten god kommunikasjon, der man også får forståelsen av hvordan partner tenker, føler, mener med ulikt og opplever situasjonen, da er det lett for at det går til helvete, selv når begge egentlig elsker hverandre og begge egentlig har gode intensjoner. 

Jeg mente aldri å gjøre deg vondt og elsket deg alltid, sier min partner. Jeg tror ham faktisk. Da vi ikke kommuniserte godt og kun så oss selv i situasjonen trodde jeg, oppriktig, at han ikke brydde seg om meg overhodet. Han trodde det samme omvendt, og vi hadde det fælt begge to. Vi var i kamp mot hverandre istedenfor å samarbeide, og det var ikke en situasjon det var godt å være i for noen av oss. 

Slik kan det gå, om man kun ser seg selv, og ikke klarer å forstå hvordan den andre har det, fordi man ikke snakker godt sammen, og viljen til å forstå den andre drukner i at man selv har det vondt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (2 minutter siden):

Jeg kan nevne noen mannejobber som er fysisk tunge jeg; Tømrer, forskalingsnekker, murer, anleggsgartner, maler, rørlegger, fisker og skogsarbeider, for eksempel. 

Når det kommer til sex, så trekker jeg det kun frem fordi det har blitt brukt flere ganger i tråden. Jeg kjenner det godt igjen også fra retorikken jeg har sett hos kvinner tidligere også. Koblingen mellom sex og husarbeid er fin hvis man ønsker en mann som føler han har rett på sex når han gjør noe "bra" og sur hvis han ikke får det. For alt det gjør er at han vil se på sex som en belønning for å gjøre som du vil. Det vil selvfølgelig også ødelegge sexlivet og gjøre at mannen ser på deg annerledes. Man gjør seg selv til en vare.

Hvis du kjenner retorikken godt, kan det hende at du bidrar svært lite i alle dine forhold. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Example skrev (2 minutter siden):

Når kvinner skriver dette sø er det vel nettopp fordi de kjenner seg selv, ikke har det som strategi, men har opplevd at det er det som skjer. Forskning viser jo til og med dette. Dere må få ut av hue at kvinner flest bruker dette som strategi.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det handler jo ikke om en direkte kobling. Er man misfornøyd med partners atferd over tid, har sagt ifra, men endring ikke skjer, så faller ofte lysten på partner. Ofte hvert fall for kvinner. Dette handler om at de ikke føler seg sett. Mens menn føler seg sett under sex. Det handler ikke om bevisst kobling - det er noe som bare skjer. Hos kvinner skjer dette ofte dersom hun opplever at mannen er tafatt eller umoden, og at dette oppleves som atferd over tid. Hun får mindre lyst, på ham. Dette kan være sårende, men likevel. 

Og han får nok også på sikt mindre lyst på henne når hun selger seg for en tømt oppvaskmaskin. Sånn er det.

Jeg sier ikke at menn ikke skal bidra hjemme. Jeg gjør selv masse hjemme, men vil ikke koble det til sex. Jeg forventer ikke at hun skal ha lyst på sex fordi jeg har vasket leiligheten, men jeg forventer også at hun ikke vil bruke det som byttemiddel heller. Dere som har erfaring med å gjøre det merker vel selv at det ikke fører så mye godt med seg annet enn en mann som vasker når han er kåt og har en forventning om sex når han er ferdig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (8 minutter siden):

Du nå mente jeg selvfølgelig ikke en byttehandel, sex mot husarbeid, hvilket jeg ville hatet dypt og inderlig selv. Jeg refererte til at man som voksen person og partner må klare å tenke selv at dersom man ønsker å opprettholde et forhold godt, og ha godene i et forhold, da bør man også innse sitt ansvar for å holde forholdet godt nok til at godene ikke forsvinner i at partner er så utslitt (eller trist/fortvilet) at det ikke er grunnlag for slike goder. 

En trist og utslitt partner vil verken være en glad partner eller en kåt partner. Det burde si seg selv. Vil man ha et godt forhold og et godt sexliv må man derfor også være en person som medvirker til at grunnlaget for trivsel er tilstede, inkludert det å ha et sexliv. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Example said:

Enig. Selv jobbet jeg med å bære møbler på Ikea for noen år siden. Var kun menn som hadde fulltidsjobb med å bære tunge møbler, selv om Ikea hadde mange kvinnelige ansatte. 

Anonymkode: 9dfb4...610

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...