Gå til innhold

Menn trives best med ulikestilte forhold

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Example skrev (5 timer siden):

Det er deg. Samtidig kan jeg ikke la være å synes ironien her litt påfallende. Du vil ikke vaske selv, men "kvinner liker ikke en sofagris". Er det i det du da er selv? 

Vil vaske og vasker er 2 vidt forskjellige ting. Er det egentlig noen som liker å vaske? Man gjør det fordi man må, ikke fordi man vil.

Færre menn enn damer må, fordi de får en kvinne til å gjøre jobben for seg. Disse menn kaller jeg for sofagris ja.

Anonymkode: 5651e...995

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

herzeleid skrev (1 time siden):

Her har su kanskje ikke helt forstått egne tall eller det du forsøker å svare på. Ingen benekter så vidt jeg kan se at tendensen er at kvinner bidrar mer hjemme, på samme måte som menn bidrar mer med lønnet arbeid. Det en peker på er at den ene bidrar til å forklare den andre. Du snubler nok også litt når du blander ‘fulltid’ med ‘jobbe like mye’. 

jeg forstår at du her forsøker et retorisk grep, men du snubler igjen, gitt at jeg ikke har forkastet noe forskning. 

Her har du nok både misforstått det du argumenterer mot og for. Å jobbe ‘fult’ er ikke det samme som å jobbe eller bidra like mye, og jeg tror ikke noen har påstått at menn ikke klarer å bidra hjemme fordi de jobber ‘fult’.

Du kommer mye bedre ut av dette om du bare inrømmer at du argumenterer mot standpunkt ingen har kommet med.  

Hvilke tall snubler jeg i? Du må jo ha tilgang på disse tallene siden du vet jeg snubler i dem.

Jeg tror kanskje du er litt forvirret mht statistikk, siden det virker som du ikke helt forstår hva det betyr at kvinnen tar mest husarbeid også når det er kontrollert for arbeidstid utenfor hjemmet. Her tror jeg nok at du misforstår og blander to ting sammen. Når det er kontrollert for arbeidstid utenfor hjemmet, og det likevel er ulikt, kan altså ikke arbeidstid forklare den ulikheten. Forstår du dette? I modellen øker variabelen arbeidstid forklaringskraften til modellen med 2, mens variabelen kjønn øker forklaringskraften med 7.

Anonymkode: 8b485...1a9

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (4 timer siden):

Samme her. Maling ER morsomt. Det er også mye sunnere enn å vaske inne. Man står ikke bøyd i en vond posisjon, man puster i frisk luft og oppholder seg ute, beveger seg mer osv. I tillegg er kvinner mer ømfintlige overfor duftstoffer og kjemikalier:

https://www.fhi.no/kl/kosmetikk/bivirkninger-av-parfyme-og-duftstof/

Så menn som ikke gidder å vaske, driter i konas helse. De synes det er greit at hun utsettes for diverse kjemikalier, mens de selv slipper. Utrolig "sunne" holdninger, gitt!

Oi, kjenner jeg ble litt splittet her nå.

Jeg er en av disse damene, som ikke pga mannen, men i jobbsammenheng har pådratt meg yrkessykdom  og uførhet av disse kjemikaliene man vasker med.

Men... det går fint an å vaske huset uten kjemikalier. Det har vi blitt nødt til nå siden jeg blir sykere av dem.

Men skjønner poenget ditt, om de "sunne" holdningene til den du diskuterer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (1 time siden):

Du kommer mye bedre ut av dette om du bare inrømmer at du argumenterer mot standpunkt ingen har kommet med.  

Du kan like greit skrive at jeg hadde kommet bedre ut av det om jeg tenker som deg, skriver som deg og gir de svarene du ønsker og liker. 

Folk er faktisk ikke komplette idioter dersom de vurderer ting annerledes enn deg, mener noe annet enn deg og ikke sier ja og bukker og neier til det (ofte temmelig vage) du mener. Din løsning er, som vanlig dessverre, å idiotforklare alle som ikke er enig med din vinkling. Det virker dessverre viktigere for deg å påpeke hva andre ikke forstår enn å gå inn for å forstå hva andre mener og påpeker. 

Du kan gjerne få en pokal fra meg også, angående at du er så håpløs å diskutere med at man bare gir seg. Man kan jo kalle det en slags seier, men jeg håper du ikke havner i problemer med en partner en gang, for da vil verken statistikk, trender eller å idiotforklare din partner hjelpe deg noe. Noen ganger vinner man mer ved å lytte enn å trampe på. Spesielt angående mellommenneskelige utfordringer. I forhold, utvilsomt!

Bare se ditt eget siste innlegg. Du har misforstått, du har ikke forstått..., du snubler, du hadde kommet bedre ut av... 

Bidra med annet enn å kalle andre idioter (jada, ikke direkte, men likevel indirekte), så kan vi diskutere.  

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Oi, kjenner jeg ble litt splittet her nå.

Jeg er en av disse damene, som ikke pga mannen, men i jobbsammenheng har pådratt meg yrkessykdom  og uførhet av disse kjemikaliene man vasker med.

Men... det går fint an å vaske huset uten kjemikalier. Det har vi blitt nødt til nå siden jeg blir sykere av dem.

Men skjønner poenget ditt, om de "sunne" holdningene til den du diskuterer med.

Det er helt fair å være uenig med meg, men det er rimelig drøyt å omtrent beskylde meg for drapsforsøk fordi jeg sier jeg vil foretrekker tradisjonelle kjønnsroller. Takk for at du klarer opp i det.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (På 25.8.2023 den 9.14):

Hvorfor trives ikke kvinner med uretferdig mye arbeid? Sier ikke det seg selv? De som får mindre arbeid, trives bedre en de som får mer…

Rart det der, da jeg var selvstendig næringsdrivende så var jeg ute etter mer og mer arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kipling skrev (5 minutter siden):

Det er helt fair å være uenig med meg, men det er rimelig drøyt å omtrent beskylde meg for drapsforsøk fordi jeg sier jeg vil foretrekker tradisjonelle kjønnsroller. Takk for at du klarer opp i det.

Hæ? Du siterte kanskje feil person nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (47 minutter siden):

Du kan like greit skrive at jeg hadde kommet bedre ut av det om jeg tenker som deg, skriver som deg og gir de svarene du ønsker og liker. 

Folk er faktisk ikke komplette idioter dersom de vurderer ting annerledes enn deg, mener noe annet enn deg og ikke sier ja og bukker og neier til det (ofte temmelig vage) du mener. Din løsning er, som vanlig dessverre, å idiotforklare alle som ikke er enig med din vinkling. Det virker dessverre viktigere for deg å påpeke hva andre ikke forstår enn å gå inn for å forstå hva andre mener og påpeker. 

Du kan gjerne få en pokal fra meg også, angående at du er så håpløs å diskutere med at man bare gir seg. Man kan jo kalle det en slags seier, men jeg håper du ikke havner i problemer med en partner en gang, for da vil verken statistikk, trender eller å idiotforklare din partner hjelpe deg noe. Noen ganger vinner man mer ved å lytte enn å trampe på. Spesielt angående mellommenneskelige utfordringer. I forhold, utvilsomt!

Bare se ditt eget siste innlegg. Du har misforstått, du har ikke forstått..., du snubler, du hadde kommet bedre ut av... 

Bidra med annet enn å kalle andre idioter (jada, ikke direkte, men likevel indirekte), så kan vi diskutere.  

Det hjelper å ha rett. Det er ingen som tvinger deg til å ta feil.

Anonymkode: 0eaee...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 time siden):

INGEN (!) liker husarbeid. Menn som ikke gjør noe i huset og bare ligger og ser på fotball, er sofagriser. Kvinner som ikke gjør noe i huset og bare ligger på sofaen og ser på TV-serier, er sofagriser. 

Så fint vi er enige om det. Finnes mye late kvinnfolk også som ikke gidder å løfte en finger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil vaske og vasker er 2 vidt forskjellige ting. Er det egentlig noen som liker å vaske? Man gjør det fordi man må, ikke fordi man vil.

Færre menn enn damer må, fordi de får en kvinne til å gjøre jobben for seg. Disse menn kaller jeg for sofagris ja.

Det har også en sammenheng med at mange er i forhold hvor mannen jobber mer. Da er det naturlig at hun gjør mer i hjemmet i disse forholdene. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (7 minutter siden):

Det har også en sammenheng med at mange er i forhold hvor mannen jobber mer. Da er det naturlig at hun gjør mer i hjemmet i disse forholdene. 

Nå er det vel ikke disse forholdene som i hovedsak diskuteres her da. Men at i forhold hvor begge jobber like mye så faller likevel hovedoppgaven med hus og hjem på kvinnene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå er det vel ikke disse forholdene som i hovedsak diskuteres her da. Men at i forhold hvor begge jobber like mye så faller likevel hovedoppgaven med hus og hjem på kvinnene.

Det er definitivt mest vanlig, men kvinnene i forhold der begge jobber like mye i lønnet arbeid gjør i snitt mindre andel av arbeidet i hjemmet enn deltidsjobbende kvinner som er i forhold med menn som jobber mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker man diskuterer flere ting som går inn under dette. A) At kvinnen alltid gjør mest husarbeid (bortsett fra i 4 prosent av tilfellene), også når det kontrolleres for arbeidstid utenfor hjemmet, og at alle, også de som jobber mindre enn sin partner, likevel kan forvente en viss standard på den andres boevne. Etter utallige innlegg på kg, er det ikke akkurat få historier om menn som faktisk er både rotete og suggete. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er definitivt mest vanlig, men kvinnene i forhold der begge jobber like mye i lønnet arbeid gjør i snitt mindre andel av arbeidet i hjemmet enn deltidsjobbende kvinner som er i forhold med menn som jobber mer.

Det gjør de, ja. Det er mindre ulikhet, men ulikheten er der.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Grosny skrev (44 minutter siden):

Rart det der, da jeg var selvstendig næringsdrivende så var jeg ute etter mer og mer arbeid.

Da gjore du vel alt husarbeidet hjemme og spurte om love til å vaske vennene dine sinne gulv i tillegg? Eller snaker du kanskje om en helt annen type jobb her 😛  

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil tro det er relativt uvanlig at kvinner som jobber like mye som mannen driver med husarbeid mens mannen ligger på sofaen hele kvelden. Slike forhold varer ikke så lenge at de kommer dit.

Men det kan godt hende at kvinner i mange forhold gjør en del mer av typiske oppgaver innendørs i huset. Legge barn, hente i barnehagen, gå tur med hunden, klippe gress, klippe hekk, bytte dekk, måke snø, reparere bil, male hus, rense takrenner, bytte lyspærer og mye annet er også en form for husarbeid. Man kan godt le av det og si det ikke tar noe tid, men det er jo en hel haug av store og små oppgaver. 

Og før noen sier "jeg kan måke snø selv". Ingen tviler på det, men om man tar seg en tur i nabolaget når den første natten med snø kommer så kan man garantere at det er ett kjønn som er overrepresentert ute med skuffa - menn. Ikke helt unaturlig, da de ofte er de fysisk sterkeste. De gjør det heller ikke fordi det er så himla gøy å måke. Det er ingen hobby.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Hæ? Du siterte kanskje feil person nå?

Nei, jeg bare formulerte meg jævlig klønete. 

Brukeren du siterte beskyldte meg for å ville at kvinner skal dø hvis jeg ber dem gjøre husarbeid fordi det ifølge henne ikke går an å vaske uten kraftige kjemikalier.

Så jeg refererte til den beskyldningen og takket deg for å klare opp i at man ikke må bruke ting som tar livet av noen for å vaske et hjem.

Men sånn jeg formulerte meg så hørtes det sikkert ut som at jeg trodde du hadde sagt det med å ville at kvinner skal dø. Det trodde jeg ikke 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
herzeleid skrev (1 minutt siden):

Her kan det virke som du ikke helt ser dine egne innlegg. Du beskyldte andre for å mene at "alle menn tjener mer", en ganske vanvittig påstand som du ikke har funnet ett eneste tilfelle av, og som virker basert på en svært underlig misforståelse fra din side. Det må du nesten tåle at påpekes.

Det du skrev var "fulltid", som jeg kommenterte. Jeg ba deg tidligere om å linke til statistikken du tenker på, så det blir litt enklere å forholde seg til. 

Forsøk heller å holde deg til sak, da disse personangrepene dine bidrar lite til diskusjonen. Du kan jo se om du finner et eksempel på noen som mener alle menn tjener mer enn kvinner, siden det kan virke som du mener jeg tar feil?

Jeg trodde du var nysgjerrig og ønsket forklaringer. Derfor regnet jeg med du allerede hadde funnet studien når jeg linket til artikkelen og fordi du selv også skriver at du er interesssert i dette. Her er den: https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/20.500.12199/5048

Jeg kommer til å fortsette å skrive slik, ettersom dine sleipe og stille retoriske grep alltid er til stede for å være nedlatende overfor andre, for å vise at de ikke skjønner noe, har dårlig leseforståelse eller krangler med fantasifostre. At du aldri hever stemmen, betyr ikke at vi ikke ser hva du driver med. Jeg kommer også til å fortsette å herme denne retorikken, så lenge du selv insisterer på å ha den

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (7 minutter siden):

Brukeren du siterte beskyldte meg for å ville at kvinner skal dø hvis jeg ber dem gjøre husarbeid fordi det ifølge henne ikke går an å vaske uten kraftige kjemikalier.

Så jeg refererte til den beskyldningen og takket deg for å klare opp i at man ikke må bruke ting som tar livet av noen for å vaske et hjem.

Men sånn jeg formulerte meg så hørtes det sikkert ut som at jeg trodde du hadde sagt det med å ville at kvinner skal dø. Det trodde jeg ikke 🙂

Ja det var sånn jeg tolket deg. Takk for oppklaringen 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (7 minutter siden):

Nå må du virkelig roe ned dramaet ditt. Ingen har snakket om drap og død. Linken jeg viste, dreide seg om nedsatt lungekapasitet. Man lever lenge med dårlige lunger, noe røykere er et perfekt eksempel på. Men man får dårligere livskvalitet og svakere helse. Det er vitenskapelig bevist at kvinner reagerer negativt på vaskemidler, mens menn ikke gjør det. Det er ikke jeg som fant på det. For øvrig inneholder alt kjemikalier - pulver og tabletter til oppvaskmaskiner, rengjøringsmidler for baderom og gulv, vaskepulver og eventuelt tøymykner til vaskemaskinen, håndoppvaskmidler osv. Hvis du vasker alt med bare vann, så blir det ikke rent.

Men selvinnsikten er ikke så sterk hos noen menn. På samme måte som de ikke ønsker å bruke kondom (bivirkningsfritt), men ønsker heller at dama de liksom skal elske, propper seg full av skadelige hormoner, bryr de seg ikke om forskningen som viser at kvinner blir mer skadet av å vaske enn menn. Ignorance is a bliss, vil jeg tro.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (7 minutter siden):

Jeg vil tro det er relativt uvanlig at kvinner som jobber like mye som mannen driver med husarbeid mens mannen ligger på sofaen hele kvelden. Slike forhold varer ikke så lenge at de kommer dit.

Men det kan godt hende at kvinner i mange forhold gjør en del mer av typiske oppgaver innendørs i huset. Legge barn, hente i barnehagen, gå tur med hunden, klippe gress, klippe hekk, bytte dekk, måke snø, reparere bil, male hus, rense takrenner, bytte lyspærer og mye annet er også en form for husarbeid. Man kan godt le av det og si det ikke tar noe tid, men det er jo en hel haug av store og små oppgaver. 

Og før noen sier "jeg kan måke snø selv". Ingen tviler på det, men om man tar seg en tur i nabolaget når den første natten med snø kommer så kan man garantere at det er ett kjønn som er overrepresentert ute med skuffa - menn. Ikke helt unaturlig, da de ofte er de fysisk sterkeste. De gjør det heller ikke fordi det er så himla gøy å måke. Det er ingen hobby.

Studier viser at kvinner i nesten alle forhold tar mest husarbeid. Jeg ler ikke av småreparasjoner og snømåking, men det er daglig husarbeid som tar lengst tid. Det skjer hver dag, og det er ikke sesongbasert. Dette sier jeg ikke for å undervurdere denne innsatsen, men fordi det i gjennomsnitt faktisk tar mindre tid. Ofte er ikke omsorg for barn inkludert i husarbeid, i studier. Menn er faktisk mer deltakende i barneomsorg enn i husarbeid, sist jeg leste, hvert fall - her er det likere.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...