Rosalilje84 Skrevet 29. august 2023 #641 Del Skrevet 29. august 2023 Hespe3 skrev (6 minutter siden): Nei, et forhold med en mann med så gammeldagse holdninger som det du har, ville vært fullstendig krise for min del. Selvsagt liker du mekanikk og reparasjoner/bygging, det er jo mye morsommere enn rydding og vasking. Jeg hadde gladelig malt hele huset alene dersom jeg kunne byttet det bort mot ett års støvsuging. Hvorfor er ditt syn på kjønnsroller "sunnere" enn mitt? Hva er "usunt" med at jeg heller skifter dekk og måker snø enn å vaske klær og tørke støv? Samme her. Maling ER morsomt. Det er også mye sunnere enn å vaske inne. Man står ikke bøyd i en vond posisjon, man puster i frisk luft og oppholder seg ute, beveger seg mer osv. I tillegg er kvinner mer ømfintlige overfor duftstoffer og kjemikalier: https://www.fhi.no/kl/kosmetikk/bivirkninger-av-parfyme-og-duftstof/ Så menn som ikke gidder å vaske, driter i konas helse. De synes det er greit at hun utsettes for diverse kjemikalier, mens de selv slipper. Utrolig "sunne" holdninger, gitt! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #642 Del Skrevet 29. august 2023 Kipling skrev (44 minutter siden): Diskusjonen gjaldt påstått urettferdighet og da er det et relevant poeng at det er urettferdig i andre retning på forsørgingsfronten. Jeg har ikke noe problem med å gjøre husarbeid når jeg bor alene, men når jeg bor med en kvinne så foretrekker jeg å jobbe mer enn henne utenfor hjemmet, og at hun tar mer av husarbeidet, fordi det passer bedre med mitt syn på sunne kjønnsroller. Og arbeidsmønsteret i statistikken som har blitt referert til passer allerede med det, så jeg ser ikke helt hva du vil fram til. Det virker som om du tror at jeg kan ende opp gift med en advokat eller direktør ved et uhell. Men nå er det heldigvis sånn at man kan plukke sine partnere, og da kan man faktisk plukke en med kompatible verdier og mål i livet. Det er ikke realistisk i det hele tatt at jeg bare "plutselig" finner meg gift med en kvinne som jobber og tjener det dobbelte av meg, så hva jeg hadde gjort av husarbeid da blir en absurd hypotetisk diskusjon. En kvinne med ca normalt omløp hadde stukket så fort hun kunne hvis du delte verdensbildet ditt med henne, så jeg er enig i at ingen advokat eller lege eller kvinne med utdanning i det hele tatt hadde akseptert den pakka der. Anonymkode: a8bd3...f78 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 29. august 2023 #643 Del Skrevet 29. august 2023 34 minutter siden, Rosalilje84 said: Svar gjerne på et spørsmål: hvis du møter en nydelig dame som du forelsker deg hodestups i, som du trives med og har mange felles interesser med, dere dater, har fantastisk sex osv. Så viser det seg at hun er lege, eller at hun utdanner seg til jurist. Hva gjør du da? Glemmer hele forelskelsen og dumper henne, for så å gå over til den single, hjemmeværende naboen og fri til henne? Da havner jeg vel i samme situasjonen som kvinner med dine verdier havner i hvis de stormforelsker seg i en mann med mine verdier 😁. Vanskelig å svare på det før jeg har "kjent på følelsen" av å stå i den situasjonen. Tror heller ikke jeg er særlig disponert for å bli plutselig forelsket som et lynnedslag, og når jeg velger hvem jeg dater så er det vel usannsynlig at jeg skulle plutselig forelske meg i en jeg har valgt bort pga verdier. Og jeg er uansett ikke spesielt tiltrukket av kvinner med dine verdier, så jeg tror det skal veldig mye til for at dette skulle skjedd. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 29. august 2023 #644 Del Skrevet 29. august 2023 8 minutter siden, Rosalilje84 said: Samme her. Maling ER morsomt. Det er også mye sunnere enn å vaske inne. Man står ikke bøyd i en vond posisjon, man puster i frisk luft og oppholder seg ute, beveger seg mer osv. I tillegg er kvinner mer ømfintlige overfor duftstoffer og kjemikalier: https://www.fhi.no/kl/kosmetikk/bivirkninger-av-parfyme-og-duftstof/ Så menn som ikke gidder å vaske, driter i konas helse. De synes det er greit at hun utsettes for diverse kjemikalier, mens de selv slipper. Utrolig "sunne" holdninger, gitt! Jeg liker smarte kvinner, så er hun dum nok til å vaske med en cocktail av kraftige kjemikalier så er det allerede en dealbreaker. 😁 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #645 Del Skrevet 29. august 2023 Kipling skrev (1 minutt siden): Jeg liker smarte kvinner, så er hun dum nok til å vaske med en cocktail av kraftige kjemikalier så er det allerede en dealbreaker. 😁 Det scenarioet av et samliv du skisserer vil dessverre skremme vannet av alle kvinner med IQ på over 72, så smart dame er ikke helt realistisk for deg. Anonymkode: a8bd3...f78 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 29. august 2023 #646 Del Skrevet 29. august 2023 Kipling skrev (10 minutter siden): Da havner jeg vel i samme situasjonen som kvinner med dine verdier havner i hvis de stormforelsker seg i en mann med mine verdier 😁. Vanskelig å svare på det før jeg har "kjent på følelsen" av å stå i den situasjonen. Tror heller ikke jeg er særlig disponert for å bli plutselig forelsket som et lynnedslag, og når jeg velger hvem jeg dater så er det vel usannsynlig at jeg skulle plutselig forelske meg i en jeg har valgt bort pga verdier. Og jeg er uansett ikke spesielt tiltrukket av kvinner med dine verdier, så jeg tror det skal veldig mye til for at dette skulle skjedd. Du vet at kvinner med mine verdier kommer i alle former og fasonger, ikke sant? Vi er ikke en homogen gruppe utseendemessig 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 29. august 2023 #647 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det scenarioet av et samliv du skisserer vil dessverre skremme vannet av alle kvinner med IQ på over 72, så smart dame er ikke helt realistisk for deg. Anonymkode: a8bd3...f78 Dette. Ingen smarte kvinner gidder å jobbe deltid og vaske etter mannen sin som hovedgeskjeft. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 29. august 2023 #648 Del Skrevet 29. august 2023 Kipling skrev (8 minutter siden): Jeg liker smarte kvinner, så er hun dum nok til å vaske med en cocktail av kraftige kjemikalier så er det allerede en dealbreaker. 😁 Alle vaskemidler inneholder kraftige kjemikalier. Hva skal hun ellers vaske med, da? Opplys gjerne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 29. august 2023 #649 Del Skrevet 29. august 2023 Kipling skrev (10 minutter siden): Jeg liker smarte kvinner, så er hun dum nok til å vaske med en cocktail av kraftige kjemikalier så er det allerede en dealbreaker. 😁 Helt vanlige rengjøringsmidler skader kvinners lunger: https://www.nrk.no/viten/studie_-bruk-av-rengjoringsmidler-kan-skade-lungene-1.13917447 Det samme studiet viser at midlene ikke skader menn. Altså vil menn som deg skade konene sine ved å la dem få begrenset lungekapasitet. Sjarmører, med andre ord. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 29. august 2023 #650 Del Skrevet 29. august 2023 5 minutter siden, Rosalilje84 said: Du vet at kvinner med mine verdier kommer i alle former og fasonger, ikke sant? Vi er ikke en homogen gruppe utseendemessig Hva har utseende med saken å gjøre? Høres ut som du tror at det eneste hos en kvinne som en mann kan være tiltrukket av er det ytre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 29. august 2023 #651 Del Skrevet 29. august 2023 Kipling skrev (19 minutter siden): Hva har utseende med saken å gjøre? Høres ut som du tror at det eneste hos en kvinne som en mann kan være tiltrukket av er det ytre. Det er jo ikke det eneste, men du må selv innrømme at du helst ønsker deg en pen, slank og atletisk dame, ikke sant? Man blir tiltrukket først av det ytre. Man blir ikke tent og opphisset av at en kvinne sender deg en melding om hvor ofte hun vasker en do. Du blir opphisset av luktene, synet av kroppen, ansiktsuttrykk, måten hun berører håret sitt på osv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 29. august 2023 #652 Del Skrevet 29. august 2023 1 hour ago, Rosalilje84 said: Det er jo ikke det eneste, men du må selv innrømme at du helst ønsker deg en pen, slank og atletisk dame, ikke sant? Man blir tiltrukket først av det ytre. Man blir ikke tent og opphisset av at en kvinne sender deg en melding om hvor ofte hun vasker en do. Du blir opphisset av luktene, synet av kroppen, ansiktsuttrykk, måten hun berører håret sitt på osv. Selvsagt er det fysiske viktig, og hvis det for deg er sånn at det bare er den typen ting du prater om som avgjør, så er du sånn og det er greit. Men det finnes faktisk en del av oss som bryr oss ganske mye om hva slags person som er inni kroppen, og som faktisk er mye mer tiltrukket av noen typer personligheter og verdier enn andre. Jeg er sånn, og da er det faktisk en del ting hun kan si eller gjøre som tvert tar livet av enhver tiltrekning som var der fra før. Joda, pen er fint det, men det holder faktisk ikke å bare være pen. Om personligheten eller verdiene er dårlige, så spiller det liten rolle hvor pen hun er. Og det har ikke noe å gjøre med at jeg velger å ikke date henne fordi det vil være så upraktisk, generelt sett så er det så enkelt som at den tiltrekningen som pent utseende skapte blir drept stein dau hvis personligheten eller verdiene er stygge. Da trenger jeg ikke noe viljestyrke for å holde meg unna, da har jeg bare null interesse i henne lenger. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 29. august 2023 #653 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nå tror jeg du er veldig forvirret. Jeg har allerede publisert en artikkel som intervjuer forskerne bak denne artikkelen. De formidler sine egne funn. Dette er altså ikke et tilfelle - dette er vanlig. Kvinnen tar mest husarbeid uansett, i 3/4 forhold, selv når hun jobber fulltid. Det er ikke ett tilfelle. Det er nettopp tendensen. At hun gjør dette, svekker din hypotese om at menn jobber mindre hjemme fordi de jobber mer enn kvinnen. Her har su kanskje ikke helt forstått egne tall eller det du forsøker å svare på. Ingen benekter så vidt jeg kan se at tendensen er at kvinner bidrar mer hjemme, på samme måte som menn bidrar mer med lønnet arbeid. Det en peker på er at den ene bidrar til å forklare den andre. Du snubler nok også litt når du blander ‘fulltid’ med ‘jobbe like mye’. Sitat Sammen med konklusjonen om likere fordeling av husarbeid mellom yngre par, også med barn. Jeg tror nok du bør lese litt bedre hva andre skriver og hva som publiseres. For vi kan jo ikke ha det sånn at du forkaster forskeres funn til fordel for din egen synsing. Det vil bli en bedre diskusjon fordi man hever kunnskapsnivået at man faktisk forholder seg til statistikken som er gjort. jeg forstår at du her forsøker et retorisk grep, men du snubler igjen, gitt at jeg ikke har forkastet noe forskning. Sitat Og ingen statistikk viser at menn ikke klarer å ta vare på hus og hjem FORDI de jobber fullt. Du insinuerer at dette er grunnen, men som forskerne har funnet - kvinnen tar mest husarbeid uansett arbeidsfordeling. Anonymkode: 8b485...1a9 Her har du nok både misforstått det du argumenterer mot og for. Å jobbe ‘fult’ er ikke det samme som å jobbe eller bidra like mye, og jeg tror ikke noen har påstått at menn ikke klarer å bidra hjemme fordi de jobber ‘fult’. Trolltunge skrev (5 timer siden): Hellesussen! Tusen hjertelig takk! Det var da så altfor meget! Du kommer mye bedre ut av dette om du bare inrømmer at du argumenterer mot standpunkt ingen har kommet med. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 29. august 2023 #654 Del Skrevet 29. august 2023 Utrolig hvor mye rart folk kan finne på å skrive for å dekke over at de er late og sjåvinistiske, og ikke vil ta ansvar. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #655 Del Skrevet 29. august 2023 Rosalilje84 skrev (4 timer siden): Jeg hadde følt meg skikkelig kvalm av å vite at mannen ligger med meg, gjerne grøsser mens han gjør det, fordi han tjener økonomisk på det. Jeg fatter ikke at noen mennesker klarer å leve godt med noe sånt. Jeg og min kvinne tilfører hverandre og familien forskjellige ting. Ingenting ved det får meg til å grøsse. Anonymkode: 449fe...b29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #656 Del Skrevet 29. august 2023 Rosalilje84 skrev (3 timer siden): Samme her. Maling ER morsomt. Det er også mye sunnere enn å vaske inne. Man står ikke bøyd i en vond posisjon, man puster i frisk luft og oppholder seg ute, beveger seg mer osv. I tillegg er kvinner mer ømfintlige overfor duftstoffer og kjemikalier: https://www.fhi.no/kl/kosmetikk/bivirkninger-av-parfyme-og-duftstof/ Så menn som ikke gidder å vaske, driter i konas helse. De synes det er greit at hun utsettes for diverse kjemikalier, mens de selv slipper. Utrolig "sunne" holdninger, gitt! Nå lever kvinner i snitt lengre enn menn, og de som er 80-90 nå har levd med mindre likestilling enn de fleste av oss. Kanskje kvinner burde overta flere av de farlige oppgavene hjemme og på jobb i likestillingens navn for å få jevnere levealder? 🙂 Anonymkode: 449fe...b29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 29. august 2023 #657 Del Skrevet 29. august 2023 3 hours ago, Rosalilje84 said: Dette. Ingen smarte kvinner gidder å jobbe deltid og vaske etter mannen sin som hovedgeskjeft. Du er klar over at kvinner er individer med ulike synspunkter og verdier, akkurat som menn er, ikke sant? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 29. august 2023 #658 Del Skrevet 29. august 2023 Rosalilje84 skrev (5 timer siden): Hun vil ikke vaske, men hun vasker jo. Poenget vårt er at de fleste hater husarbeid som pesten. Enkelte menn har funnet på at kvinner elsker husarbeid, at det å vaske og rydde ligger i genene til kvinner, og lignende svada. Fordi de selv hater husarbeid og vil helst slippe. Noe de fleste kvinner også vil. Står ikke noe i det siterte innlegget om hun gjør det. Men ja, menn som ikke liker husarbeid er sofagriser mens kvinner som ikke liker det er frigjorte, moderne middelklassekvinner. Det stemmer overens med holdningene vi ser i denne tråden. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 29. august 2023 #659 Del Skrevet 29. august 2023 Example skrev (10 minutter siden): Står ikke noe i det siterte innlegget om hun gjør det. Men ja, menn som ikke liker husarbeid er sofagriser mens kvinner som ikke liker det er frigjorte, moderne middelklassekvinner. Det stemmer overens med holdningene vi ser i denne tråden. INGEN (!) liker husarbeid. Menn som ikke gjør noe i huset og bare ligger og ser på fotball, er sofagriser. Kvinner som ikke gjør noe i huset og bare ligger på sofaen og ser på TV-serier, er sofagriser. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 29. august 2023 #660 Del Skrevet 29. august 2023 Kipling skrev (46 minutter siden): Du er klar over at kvinner er individer med ulike synspunkter og verdier, akkurat som menn er, ikke sant? Ja da. Men de fleste smarte kvinner forstår at ved å ikke jobbe fullt, taper de pensjonspoeng. De blir diktert av mannen hva de kan kjøpe for HANS penger, han betaler = han velger feriested, interiør, størrelsen på matbudsjettet osv. Det er ingen sykmelding fra husarbeid. Har hun lungebetennelse, må hun fortsatt stå og lage mat, støvsuge og henge opp klær. Hun eier lite, altså har hun færre muligheter til å gå fra mannen hvis han begynner å slå, pule andre, være truende. Hvis mannen mister jobben (slik vi så under korona, for eksempel), så vil ikke hun automatisk kunne utvide deltidsstillingen sin for å forsørge familien. Og så videre. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå