Gå til innhold

Menn trives best med ulikestilte forhold

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trolltunge skrev (24 minutter siden):

Det er nok ingen som er dumme nok til å si det rett ut at alle menn tjener mest, men det insinueres likevel som årsaken til skjevfordeling av husarbeid og 'hjemmetjeneste" igjen og igjen, så at ingen skrev ordrett det har lite å si, og den pokalen kan han få, men mye verdt er den ikke. 

Statistikk på hvor mye menn jobber og tjener i forhold til kvinner er meningsløs i hvert forhold som går til grunne av at mannen ikke drar sin del av det totale belastende lasset. Det hjelper ikke de kvinner som sliter seg ut at på grunn av skjev belastning at menn i snitt tjener mer enn kvinner. Det hjelper ikke engang de menn som er i den situasjonen at de er den som sliter seg ut i sitt forhold. 

Jeg vet, bruker humor men venter fortsatt på dagen hvor det ikke er noe smutthull for Harzeleid. Så lenge vi ikke er enige. Det var heller det at jeg dummet meg ut, når jeg skulle sett hvor lett det var å diskutere mot meg, kom ikke akkurat med noe fornuftig. Ikke at jeg vanligvis gjør.

Syns selvsagt det er tull at noen tror kvinner må gjøre mest hjemme, eller tolerere uavhengig av arbeidsmengde, eller tror vi er skapt for husarbeid. Sier ikke at kvinner ikke kan like det, kan jo være hyggelig å stelle i huset. Men som sagt er jeg enig i at denne holdningen burde skrotes.

Her er en pokal til deg også 🏆Syns du er omtenksom og klok. Å bra du satte ned foten og det ordnet seg mellom deg og mannen din 😊 Håper jeg husker riktig å det var du som nevnte det at du dro, men så ble han bedre? 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trolltunge skrev (Akkurat nå):

Beklager, det er ingen forvirring. Trådtittel har en påstand, og hi kommer ikke med spørsmål om statistikk. Det må da være mulig å diskutere et tema uten å vise til statistikk som neppe er nyttig for dem som har et bestemt problem?

Om din nærmeste dør i flyulykke vil det ikke hjelpe deg (eller ham/henne) at statistisk sett er det veldig trygt å fly. På samme måte er ikke statistikk til noe hjelp for noen som faktisk har problemet med at mannen er fornøyd med at kvinnen tar det meste hjemme, og kvinnen absolutt ikke fornøyd med det. (Eller omvendt. )

Artikkelen er da basert på statistikk så her virker forvirringen voksende. Jeg forklarte deg over at hensikten med å inkludere statistikken for arbeidstid er å forstå tendensen, ikke avhjelpe hvert enkelt tilfelle. Rart du ikke fikk med deg det. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (12 minutter siden):

Artikkelen er da basert på statistikk så her virker forvirringen voksende. Jeg forklarte deg over at hensikten med å inkludere statistikken for arbeidstid er å forstå tendensen, ikke avhjelpe hvert enkelt tilfelle. Rart du ikke fikk med deg det. 

Jeg fikk det med meg. Jeg påpeker at statistikk ikke hjelper noen i en fortvilende situasjon, men det fikk du nok ikke med deg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Nei, det er tydelig at du ikke forstår dette. Du tror at trådens tema er:

Dette er direkte feil. Trådens tema er at den partner, uavhengig av kjønn, som bidrar mest i forholdet opplever det som en bør. Uavhengig av kjønn på den som bidrar mest og uavhengig av kjønn på den som bidrar minst. Den som bidrar minst føler seg fornøyd med situasjonen der de bidrar minst. Også kvinner.

Anonymkode: 8190d...9a1

Nå har jeg flere ganger påpekt akkurat det, så hvorfor jeg skulle skrive akkurat det og likevel ikke forstå det, ja det blir en ganske uforståelig påstand for meg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk det med meg. Jeg påpeker at statistikk ikke hjelper noen i en fortvilende situasjon, men det fikk du nok ikke med deg. 

Nå påpekte jeg akkurat at det heller ikke var hensikten med statistikken, så her spikker du nok på enda et økseskaft. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (3 minutter siden):

Nå påpekte jeg akkurat at det heller ikke var hensikten med statistikken, så her spikker du nok på enda et økseskaft. 

Statistikk kan jeg lese selv. Søke opp selv også. Å bare vise til statistikk har aldri vært å diskutere et tema i bredden og dybden. Statistikk viser som du selv skriver til trender. Problemstillinger oppstår på kryss og tvers av slike trender, og statistikk hjelper ikke på det, eller for mennesker som faktisk opplever ulike problemer. 

Nå har jeg vridd den tørre kluten nok i dag. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

herzeleid skrev (1 time siden):

Er det noen som har hevdet at menn tjener mer i hvert [eneste] forhold? Jeg tviler på at du vil finne noen som sier dette, så kanskje er meningsmotstanderen din innbilt? 

Du kan jo begynne med å vise et eneste innslag av at noen mener "alle menn tjener mest".

Hver gang dere setter opp en hypotese for grunner til at kvinner tar mer husarbeid, så snakker dere om at mannen jobber mest. Men studier viser at selv kvinner som jobber fulltid, tar mest husarbeid. Det sannsynliggjør nettopp at kvinner tar mest husarbeid uansett hvor mye mannen jobber og uansett hvor mye kvinnen jobber. Da er det ikke rart at noen kvinner er misfornøyd med at de tar mest husarbeid uansett hva arbeidsfordelingen utenfor hjemmet er.

Anonymkode: 8b485...1a9

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hver gang dere setter opp en hypotese for grunner til at kvinner tar mer husarbeid, så snakker dere om at mannen jobber mest. Men studier viser at selv kvinner som jobber fulltid, tar mest husarbeid. Det sannsynliggjør nettopp at kvinner tar mest husarbeid uansett hvor mye mannen jobber og uansett hvor mye kvinnen jobber. Da er det ikke rart at noen kvinner er misfornøyd med at de tar mest husarbeid uansett hva arbeidsfordelingen utenfor hjemmet er.

Kan skrive under på denne. Var en uke jeg jobbet 7 dager pga ekstravakter, men mannen bidro ikke noe mer i hjemmet enn ellers. Da var jeg mektig irritert.

Anonymkode: 5651e...995

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (39 minutter siden):

Beklager, det er ingen forvirring. Trådtittel har en påstand, og hi kommer ikke med spørsmål om statistikk. Det må da være mulig å diskutere et tema uten å vise til statistikk som neppe er nyttig for dem som har et bestemt problem?

Om din nærmeste dør i flyulykke vil det ikke hjelpe deg (eller ham/henne) at statistisk sett er det veldig trygt å fly. På samme måte er ikke statistikk til noe hjelp for noen som faktisk har problemet med at mannen er fornøyd med at kvinnen tar det meste hjemme, og kvinnen absolutt ikke fornøyd med det. (Eller omvendt. )

Det nytter ikke å diskutere med ham. Han sier alltid at alle andre misforstår, at andre er forvirret, at andre leser feil, og at andre diskuterer med en innbilt motstander eller mot vindmøller. Selv er han kongen av vaghet og upresishet.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan skrive under på denne. Var en uke jeg jobbet 7 dager pga ekstravakter, men mannen bidro ikke noe mer i hjemmet enn ellers. Da var jeg mektig irritert.

Alle kvinner kjenner til dette. Enten har de opplevd det selv eller kjenner damer som har opplevd eller opplever det. Har ei venninne som var preggers og som jobbet hundre prosent frem til sjette måned. Hun tok 80-90 prosent sv husarbeidet da også. Og nei, hun hadde ingen høy standard for rydding og vasking og mating av katta, men normal standard. Hun bare lever med en mann med elendig boevne som lener seg på st hun tar det. Man har jo sett utallige lignende tråder her inne dom ligner på slike situasjoner. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alle kvinner kjenner til dette. Enten har de opplevd det selv eller kjenner damer som har opplevd eller opplever det. Har ei venninne som var preggers og som jobbet hundre prosent frem til sjette måned. Hun tok 80-90 prosent sv husarbeidet da også. Og nei, hun hadde ingen høy standard for rydding og vasking og mating av katta, men normal standard. Hun bare lever med en mann med elendig boevne som lener seg på st hun tar det. Man har jo sett utallige lignende tråder her inne dom ligner på slike situasjoner. 

Han her har heldigvis skjerpet seg da. Han er egentlig for 50 / 50 deling, men syns nok ting kan skure og gå litt mer enn deg jeg syns er greit 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Han her har heldigvis skjerpet seg da. Han er egentlig for 50 / 50 deling, men syns nok ting kan skure og gå litt mer enn deg jeg syns er greit 😅

Yes, bra han har tødd opp, da. Tipper det er bedre stemning for alle 😅 Ja, selvfølgelig, man vil jo ha ting litt forskjellig, og der kan man inngå kompromisser så lenge man er enig om hva som grunnleggende må gjøres. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosakatt skrev (1 time siden):

Jeg vet, bruker humor men venter fortsatt på dagen hvor det ikke er noe smutthull for Harzeleid. Så lenge vi ikke er enige. Det var heller det at jeg dummet meg ut, når jeg skulle sett hvor lett det var å diskutere mot meg, kom ikke akkurat med noe fornuftig. Ikke at jeg vanligvis gjør.

Syns selvsagt det er tull at noen tror kvinner må gjøre mest hjemme, eller tolerere uavhengig av arbeidsmengde, eller tror vi er skapt for husarbeid. Sier ikke at kvinner ikke kan like det, kan jo være hyggelig å stelle i huset. Men som sagt er jeg enig i at denne holdningen burde skrotes.

Her er en pokal til deg også 🏆Syns du er omtenksom og klok. Å bra du satte ned foten og det ordnet seg mellom deg og mannen din 😊 Håper jeg husker riktig å det var du som nevnte det at du dro, men så ble han bedre? 

Takk for at du er så raus med pokaler! 😄

Ja det var meg, og min mann klarte faktisk å ta tak i seg selv og ta tak i det faktiske problemet. Han viste ikke engang til statistikk, men fikset det som var blitt så galt at hans kone ikke lenger ville være hans kone.

Synes min mann også fortjener en pokal for det egentlig. Kanskje spesielt for at han i den situasjonen ikke valgte strategien med å manspleine med statistikk som ikke var relevant for vår situasjon. Da hadde han isåfall vært en skilt mann nå. Det er riktig nok mulig at han hadde vunnet den diskusjonen, ved at jeg bare ga opp å diskutere tilbake, men skilt hadde han likevel blitt, og det hadde han ikke likt særlig godt. 😉

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trolltunge skrev (4 timer siden):

Statistikk kan jeg lese selv. Søke opp selv også. Å bare vise til statistikk har aldri vært å diskutere et tema i bredden og dybden. Statistikk viser som du selv skriver til trender. Problemstillinger oppstår på kryss og tvers av slike trender, og statistikk hjelper ikke på det, eller for mennesker som faktisk opplever ulike problemer. 

Nå har jeg vridd den tørre kluten nok i dag. 

Vi ser da her at du nettopp ikke er i stand til å lese og forstå statistikk.

Anonymkode: 0eaee...cfd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det nytter ikke å diskutere med ham. Han sier alltid at alle andre misforstår, at andre er forvirret, at andre leser feil, og at andre diskuterer med en innbilt motstander eller mot vindmøller. Selv er han kongen av vaghet og upresishet.

Hvis det ikke er fordi dere misforstår det som soes, er det da fordi dere ikke evner å diskutere det som sies at dere ikke gjør det?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men altså, ingen er da uenig i at de generelle tendensene er at kvinner gjør mest husarbeid? Det betyr likevel ikke at man skal utelukke andre årsakssammenhenger enn kjønn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kipling skrev (6 timer siden):

Er ikke noe problem hvis hun da har vært hjemme noen timer og tatt seg av husarbeidet. Da er vi begge "ledige" og tiden vi har blir kvalitetstid. Høres ikke det hyggelig ut?

Så hvorfor ønsker ikke du å jobbe deltid og ta deg av husarbeidet mens dama jobber overtid? Da er dere begge "ledige" og tiden dere har blir kvalitetstid. Høres det ikke hyggelig ut?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Vi ser da her at du nettopp ikke er i stand til å lese og forstå statistikk.

"Vi" som i "vi, Kongen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (26 minutter siden):

"Vi" som i "vi, Kongen"?

"Vi", som i "vi". Dette er ikke vanskelig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kanskje ungene har flyttet ut og hun er lei av mannebabyen hun bor med.

Kan vi ikke diskutere disse tingene uten å bruke sånne nedsettende termer om hverandre?

Anonymkode: 449fe...b29

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...